[História školy] [Významné
osobnosti] [Absolventi-učitelia]
Stredoškolská odborná činnosť
odbor: História č. 19
História našej školy
Jana Špircová
Katarína Barteková
Gymnázium M.M.Hodžu
2.B
Liptovský Mikuláš 1999
Konzultant:Mgr.Gejdošová
I. Úvod
Vzdelanie je pre všetkých ľudí
veľmi dôležité. Spoločenský, kultúrny, hospodársky a politický
rozvoj si vyžadoval, vyžaduje a vždy bude vyžadovať vzdelanosť.
Už v staroveku vznikali prvé strediská vzdelanosti, zakladali
sa prvé školy. V dnešnej dobe už nikto nepodceňuje význam školy.
Čím nám je škola?
Najprv len ťažkou skúškou usilovnosti
a sebadisciplíny. Neskôr miestom družného zápolenia síl nielen
vo vedomostiach, ale aj v kamarátstve, družnosti a vo všetkom,
čo sme sa dozvedeli o sebe, o druhých a o živote, ktorý sme pozorovali
okolo seba. Mnohí z nás však navštevujú školu bez toho, aby vedeli
niečo z jej minulosti, či o jej vzniku. Zaujímajú nás známky,
drvíme sa učivo a história našej školy nám je ukradnutá. Možno
je taká nevedomosť zapríčinená vedome, možno nevedome. Túto prácu
sme sa rozhodli napísať preto, lebo by bolo trápne, keby sa niekto
opýtal študentov gymnázia niečo z jeho histórie a odpoveďou by
bol prázdne ticho, alebo koktanie o tom, že je to taká a taká
škola a nič viac.
Vypracovaním tejto práce sme predovšetkým rozšírili naše vlastné
vedomosti. Zároveň však veríme, že práca sa dostane aj k našim
spolužiakom.
II. METODIKA
Práca bola vypracovaná podľa nasledovného postupu:
Zhromaždenie potrebnej literatúry
Preštudovanie získanej literatúry
Selekcia informácií podľa vopred pripravenej osnovy
Vypracovanie vlastnej práce na základe takto pripravených materiálov
Postup podľa pripravenej osnovy
Doplnenie textu o obrazovú časť.
III. STAV VZDELANOSTI A ŠKOLSTVA NA
PRELOME STOROČÍ
1. Situácia vzdelanosti a školstva
na Slovensku
V čase, keď vznikal predchodca
dnešného liptovsko-mikulášskeho gymnázia, bolo Slovensko súčasťou
Rakúsko-Uhorskej monarchie. Keďže vládnucou silou, okrem Viedenského
cisárskeho dvora po rakúsko-uhorskom vyrovnaní v roku 1867 bola
maďarská vláda, Maďari mali predstavu jednonárodného maďarského
štátu.
Okrem politickej moci, ktorá bránila rozvoj vzdelanosti slovenského
národa, aj hospodárska a ekonomická situácia prispievali k tomu,
že Slováci sa nemohli vzdelávať. Slovensko bolo prevažne poľnohospodárskou
krajinou, prevažoval vidiecky spôsob života a preto v početných
rodinách už malé, školopovinné deti sa museli zapájať do práce
na poliach, pri pasení dobytka a pod. Neraz po skončení základnej-ľudovej
školy už nemohli pokračovať v ďalšom štúdiu, lebo museli pracovať,
aby vypomáhali rodičom na zabezpečenie živobytia. V tomto čase
bola aj veľká migrácia za prácou do Ameriky alebo iných krajín
západnej Európy. Toto všetko prispievalo k tomu,že v tomto období
časť Slovákov nevedela čítať ani písať. Chýbali nielen stredné
a vysoké školy, ale aj základné školy, v ktorých by sa prehĺbila
vzdelanosť Slovákov vo svojej materinskej reči. Napriek všetkým
ťažkostiam sa uvedomelí Slováci usilovali o rast vzdelanosti nielen
štúdiom na školách v Rakúsko-Uhorsku, či v Európe, ale aj prostredníctvom
aktivít Spolku svätého Vojtecha, Matice Slovenskej, politických
strán (Slovenská národná strana), a iniciatívnych jednotlivcov
z radu kňazov, učiteľov, notárov a lekárov. V tomto období bolo
slovenských intelektuálov hlásiacich sa k slovenskému jazyku málo.
V porovnaní s inými národmi, vzhľadom na celkový počet obyvateľov
v Slovenskom národe, bola vrstva inteligencie pomerne úzka. Táto
situácia vo vzdelanosti pretrvávala až do vzniku samostatnej Československej
republiky dňa 28.októbra 1918. Vznikom republiky sa vytvorili
priaznivé podmienky pre rozvoj vzdelanosti hlavne tým, že v školách
sa vyučovalo v materinskom jazyku a došlo k rozvoju školstva zakladaním
nových škôl za sťažených podmienok. Atmosféra týchto škôl sa v
mnohom odlišovala oproti školám iných európskych národov. V tomto
období v Liptovskom Svätom Mikuláši už šesť rokov existovalo prvé
,, maďarské gymnázium.
2. Liptovský Mikuláš - z dejín
vzdelanosti a vzniku gymnázia
Založenie a vznik mikulášskeho
reálneho gymnázia nebolo náhodné, lebo Mikuláš bol v minulosti
hospodárskym, politickým a kultúrnym centrom horného a stredného
Liptova. Pretože sa tu sústreďoval kultúrny život, boli všetky
predpoklady pre vyšší rast vzdelanosti obyvateľov mesta. Do vzniku
gymnázia, čiže do roku 1912, nebola na dolnom a strednom Liptove
žiadna stredná škola, aj keď po revolučných rokoch 1948/49 sa
o ňu mnohí usilovali. Len v dolnom Liptove bolo ružomberské piaristické
gymnázium. Najstarší písomný záznam o existenci mesta Liptovský
Mikuláš je z roku 1286, hoci sa predpokladá, že už predtým vznikla
osada. Postupom sa ale stalo významným strediskom hospodárstva
a kultúry. Keď v roku 1443 zemepán Pongrác dal opevniť kostol
a kúriu mesta, jeho význam vzrástol. V 14.a 15. storočí mesto
získaloprávo trhov a výročných jarmokov. Nastal prudký rozvoj
mesta, ktorý vrcholí tým, že v roku 1677 sa stáva sídlom župy.
Na konci 18 storočia v dôsledku nepokojov mesto zaznamenáva úpadok
a veľké sťahovanie. V prvej polovici 19. storočia sa Mikuláš začína
rozvíjať aj po kultúrnej stránke. Prvá knižnica bola založená
v roku 1829 a v roku 1830 bol založený prvý slovenský divadelný
ochotnícky spolok. Príchodom Michala Miloslava Hodžu ožilo v meste
národné hnutie. Stáva sa strediskom pre významné národné podujatia.
V roku 1844 vzniká v Liptovskom Svätom Mikuláši kultúrno-osvetový
spolok Tatrín, ktorého úlohou bolo rozvíjať kultúru a vzdelanosť.
Spolok Tatrín nebol úradne schválený a preto v roku 1847 zanikol.
O rok neskôr sa v Mikuláši konali z podnetu štúrovcov stretnutia
národných buditeľov. Koncom 19. a začiatkom 20.storočia mesto
žilo bohatým kultúrnym a literárnym životom. Hoci oficiálne bola
uprednostňovaná maďarčina, slovenčina sa udržiavala hlavne v sedliackych
a robotníckych rodinách, ktorí spolu s mešťanmi čelili maďarským
snahám. Všetci si uvedomovali dôležitosť strednej školy pre Liptov.
Okrem základných škôl, ktoré boli podelené na katolícke, evanjelické
a židovské, vznikla tiež štátna ľudová, meštianska a učňovská
škola.
IV.SAMOSTATNÉ DEJINY GYMNÁZIA
MICHALA MILOSLAVA HODŽU V LIPTOVSKOM MIKULÁŠI
1. Založenie - maďarské gymnázium
Vznik gymnázia v Liptovskom Mikuláši
nebolo náhodné. Je to výsledok spoločensko-kultúrneho ako aj hospodárskeho
rozvoja mesta a širokého okolia v období na prelome 19. a 20.storočia.
Predstavitelia mesta a Liptovskej župy od začiatku 20. Storočia
venovali náležitú pozornosť vzniku reálneho gymnázia na Liptove.
Bohatší mešťania a stoličná úradnícka pomaďarčená vrstva bývalých
zemanov, ktorí dávali deti študovať, chceli mať pre svoje deti
doma strednú školu, aby ich nemuseli posielať do škôl do Levoče,
Bystrice a Štiavnice za maďarčinou, nemčinou, latinčinou a gréčtinou.
Už 2.októbra 1905 mešťania na čele s Rázsom Ballom usilovali,
aby sa v Liptovskom Svätom Mikuláši zriadila alrealiskola vagy
algymnázium. Už v máji 1912 zástupcovia mešťanov Dr. Andor Kiszely,
Andor Kozma, richtár Ján Volko za pomoci J.Krivoša a Dr. J.Rumana
získali prísľub, že 1.septembra 1912 bude gymnázium otvorené.
Tak sa aj stalo. V ten deň oficiálne prvýkrát zaznel školský zvonec
v budove novovzniknutého gymnázia, ktoré malo vtedy názov A LIPTÓSZENTMIKLOSI
MAGYAR KIRÁLY ÁLLAMI FOGYMNAZIUM (Liptovskosvätomikulášske maďarské
kráľovské štátne hlavné gymnáiizium). Budova gymnázia bola umiestnená
na Nižnom Huštáku (Moyzesova ulica ), neskôr sa presťahovalo do
budovy, ktorá bola dokončená v roku 1918. Bola to dvojkrídlová
budova s centrálnou časťou so vstupnými priestormi. Bola postavená
so sivého kameňa - sohu, tehly červenej farby, ktorá tvorila ornament.
Vyučovať sa začalo v dvoch triedach. V prvej - prime, kde bolo
45 žiakov a v piatej - kvinte, kde bolo 13 žiakov. Prvý riaditeľ
Dr. Mihályi HABÁN prišiel 13. septembra rovno z Budapešti. Výchova
bola vlastenecká v maďarskom jazyku a maďarskom zmýšľaní. Po slovensky
učil len J.Jánoška a to duchovné piesne. Štúdium pre Slovákov
nebolo veľmi radostné. Nielen, že sa vyučovalo maďarsky, ale žiaci
sa nesmeli rozprávať po slovensky ani medzi sebou v laviciach,
ani na chodbách. Latinčina sa učila od primy, slovíčka na jednej
strane po latinsky, na druhej po maďarsky. Horko-ťažko žiaci hľadali
tretí stĺpec, ten tajný slovenský, aby mohli študovať a naštudovanému
učivu porozumieť. Kálman NIKLOSSI založil recitačno-reklamačný
krúžok, ktorý bol zárodkom pre vznik vzdelávateľského spolku Michala
Miloslava Hodžu. Na gymnáziu sa vytvoril Podporovací spolok, v
ktorého správe bolo 1847 korún. V roku 1914 pôsobilo na škole
jedenásť profesorov v šiestich triedach. Po vypuknutí 1. Svetovej
vojny narukovali traja profesori. Podľa výročnej správy, na jar
1916 boli prvé maturity. Na škole bolo v tomto období 226 žiakov.
Počas 1.svetovej vojny nebolo štúdium prerušené, až prišli októbrové
udalosti v roku 1918 - vznik Československej republiky a Martinská
deklarácia. Aj v Liptovskom Svätom Mikuláši sa všetko dáva do
pohybu. Rozpadom Rakúsko-Uhorska sa zavrhuje maďarský jazyk, odstraňuje
sa maďarská vládnuca moc a rodí sa Slovensko, aj keď v rámci spoločenského
štátu s Čechmi. Zmenou politickej národnostnej situácie nastáva
nová etapa mikulášskeho gymnázia.
2. Nová etapa - Hodžová
štátne reálne gymnázium
Vznikom Československa nastáva
ďalšia, druhá etapa, v živote gymnázia Michala Miloslava Hodžu
v Liptovskom Mikuláši. Je to akoby nový zrod gymnázia. Na rozdiel
od predošlého obdobia je to už gymnázium s vyučovacím jazykom
slovenským. Jeho zrod trval dosť dlho, lebo boli nepokojné časy.
Najprv bolo treba vytvoriť profesorský zbor, pretože väčšina profesorov
odišla do Maďarska. Postupne sa v Čechách a okolí našli noví profesori
a suplanti. Aj keď s ťažkosťami a mnohými nedostatkami, predsa
dňa 15.februára 1919 župan Dr. Jozef KÁLLAY školu slávnostne otvoril.
Jej oficiálny názov znel Hodžovo štátne reálne gymnázium. Hoci
gymnázium bolo slovenské, pôsobili tu len dvaja slovenskí profesori,
ostatní boli inej národnosti, a to: 8 českých diplomovaných profesorov
a 6 suplantov. Za riaditeľa bol vymenovaný Dominik FILLIP, ktorý
prišiel z Reálky v Hradci Králové. Na gymnáziu bolo 225 študentov.
Z Liptovského Mikuláša bolo 73 študentov a z ostatných častí Liptova
109 študentov. Aj keď školský rok začal až vo februári napriek
španielskej chrípke, pre nedostatku uhlia a štátoprávnej zmene,
už koncom prvého školského roka, 16.júna 1919, zmaturovalo 8 študentov.
Na škole bolo málo slovenských kníh, žiaci neboli pripravení na
vyučovanie slovenčiny, ale väčšina z nich poznala aspoň češtinu
z bohoslužieb. Najväčšie ťažkosti mali židovskí študenti, ktorým
ani čeština nebola úplne známa. Niektorí židovskí študenti gymnázium
opustili a prešli na maďarské alebo nemecké školy. Tí študenti,
ktorí prepadli museli zaplatiť školné vo výške 200,- korún, čím
si zatarasili cestu ďalej študovať, lebo rodičia z dedín (väčšinou
chudobní) radšej svoje deti vybrali zo školy, akoby mali zaplatiť
takú vysokú sumu..
Vyučovalo sa v tej istej budove, v ktorej bolo ,,maďarské gymnázium.
Budova patrila do radu tých škôl na Slovensku, ktoré uhorská školská
správa stavala začiatkom nášho storočia pre podporu maďarizácie.
Budova bola dokončená v roku 1916. Táto budova bola zo všetkých
najmodernejšia a vybavená potrebnými miestnosťami. Nachádzala
sa tu školská kuchyňa, dielne v suteréne pod telocvičňou, riaditeľňa
spojená s bytom, nedokončená telocvičňa, ktorá bola dokončená
v spolupráci so Sokolom. V škole sa nachádzala aj kresliareň -
miestnosť bola malá s vyvýšeným pódiom, časom premeneným na javisko,
vybavená stoličkami. Slúžila na prednášky, školské slávnosti,
akadémie a divadelné predstavenia. O zariadenia javiska všetkým
príslušenstvom sa staral profesor kreslenia Metod KOCOUREK. Na
škole boli zariadené rôzne kabinety s určenými učebnými pomôckami,
ako napr.: kabinet fyziky, prírodpisný kabinet, ktorého správcom
bol Ján Volko STAROHORSKÝ. V tomto kabinete, ktorý obsahoval veľkú
zbierku hornín a skamenelín, sa vybudovali základy pre dnešné
Múzeum slovenského krasu so sídlom v Liptovskom Mikuláši. Ďalej
to bola profesorská a žiacka knižnica, knižnica chudobných študentov
vytvorená v polovici roku 1921 Spolkom pre podporovanie chudobných
študentov. Obsahovala 175 učebníc, darovaných alebo získaných
voľných výtlačkov. Jej správcom bol Jaroslav MÍHA. Spolok pre
podporovanie chudobných študentov podporoval nielen peňažne, ale
aj knihami, ubytovaním a odevami.
3.Stručný životopis Michala Miloslava
Hodžu
Michal Miloslav Hodža pochádzal
z Turca. Narodil sa 22. Septembra 1811 v Rakši, jako jedno zo
siedmich detí. Navštevoval nižšie gymnázium v Banskej Bystrici
a vyššie gmnázium v Rožňave, Banskej Bystrici. Taktiež absolvoval
teologické štúdium v Prešove, ktoré dokončil v Prešporku - Bratislave.
Tu sa stal v roku 1833 predsedom Spoločnosti slovenských študentov
pri bratislavskom evanjelickom lýceu a získal si veľkú vážnosť
študujúcej mládeže. Pri tejto príležitosti sa spoznal s Ľudovítom
Štúrom a ďalšími štúrovcami. V marci 1837 prijal miesto v Liptovskom
Svätom Mikuláši. Tu účinkoval 29 rokov nielen ako evanjelický
kňaz, ale aj ako jeden z hlavných organizátorov kultúrneho a politického
života. Z jeho iniciatívy bol v Liptovskom Mikuláši založený spolok
TATRÍN, ktorý mal celonárodný cieľ: podporovať slovenskú literatúru
a slovenských študentov. Počas pôsobenia v Liptovskom Mikuláši
sa nestretol len s uznaním a prejavmi vďaky za to, čo vykonal,
ale mal aj nepriateľov slovenského ľudu, ktorí najprv tajne a
potom verejne vystupovali proti nemu. K jeho úhlavným nepriateľom
patrili najmä cirkevní maďarónski inšpektori a ich kamaráti- zapredanci.
Všetko čo, Hodža vykonal, im bolo tŕňom v oku. Ich cieľom bolo
sociálne zlomiť Hodžu a potom ho odstrániť z Mikuláša a aj zo
Slovenska. Horký kalich utrpenia musel Hodža vypiť až do dna.
Neskôr mu cirkevný zbor v Liptovskom Mikuláši vzal plat a dosiahol
aj súdne vyhostenie Hodžu z Liptovského Mikuláša. Keďže súdny
výrok znel za hranice Uhorska, zvolil si Tešín. Tam o štyri
roky zomrel. Hodža mal svoj veľký sen - otvoriť svoje štátne reálne
gymnázium. Jeho sen sa naplnil a na jeho počesť bolo gymnázium
nakoniec 15. februára 1919 otvorené. Dr. Juraj Jánoška uviedol
príčinu, prečo práve mikulášske gymnázium je pomenované po Michalovi
Miloslavovi HODŽOVI:
Na čele nosí meno muža bojovníka, horliteľa, ktorý celý svoj
život zasvätil ideálom v prospech slovenského národa, jeho slobody
a vzdelanosti. Je to náš slávny Michal Miloslav Hodža, ktorý viac
ako 20 rokov účinkoval v našom meste, ako hlboký mysliteľ, kňaz
a učiteľ.
1. Prvá učebná osnova
Od 15.februára do 12. júla 1919
sa vyučovalo podľa učebnej osnovy slovenských reálnych gymnázií
s vyučovacou rečou slovenskou.
OSNOVA: Predmet Trieda Spolu
Náboženstvo......................
v každej triede po 2 hodiny....................... 16 hodín
Slovenčina........................ v I. a II. triede po 5 hodín
v III.a IV.triede po 2 hodiny..................... 28 hodín
Čeština .............................. v I.a II.triede po 1 hodine
v III.a IV.triede po 2 hodiny..................... 14 hodín
Latinčina.............................v I.a II.triede po 6 hodín
v III.a .IV.triede po 4 hodiny.................... 36 hodín
Francúzština........................v III.až V.triede po 4 hodiny
v VI až VIII.triede po 3 hodiny .............. 21 hodín
Nemčina ............................. v III. až VIII triede po
3 hodiny.............. 18 hodín
Dejepis................................. v II. až IV. a VII. triede
po 2 hodiny
v V., VI.a VIII triede po 3 hodiny.......... 17 hodín
Zemepis ................................v I.ažIV.triede po 2 hodiny
v V.až VII triede po 1 hodine................. 11 hodín
Prírodopis a všeobecná
Z zemeveda ..............................v I.a II.triede po 2
hodiny
v V.až VIII triede po 2 hodiny.............. 12 hodín
Matematika............................v I.ažVII.triede po 3 hodiny
v VIII.triede po 2 hodiny ..................... 23 hodín
Základy Náuky deskriptívnej geometrie................................
v V. až VI.triede po 2 hodiny................ 4 hodiny
Chémia...................................v VI. A VII. triede po
2hodiny.............. 4 hodiny
Fyzika....................................v III.triede po 2 hodiny
v IV.až VII.triede po 3 hodiny
v VIII.triede po 4 hodiny...................... 12 hodín
Filozofická propaedeutika .....v VIII.triede po 3 hodiny......................
.3 hodiny
Kreslenie............................... v I.a II.triede po 3
hodiny
v III.a IV.triede po 2 hodiny................ 10 hodín
Krasopis.................................v I.triede 1 hodinu..................................
1 hodina
Telocvik.................................v I. až VIII.triede po
2 hodiny...............16 hodín
Spolu sa vyučovalo 246 hodín.
No nebolo to také jednoduché,
ako sa na prvý pohľad zdá. V predmetoch sa našli aj isté medzery.
Z predmetov bola pomerne zanedbávaná telesná výchova. Bolo treba
začať od začiatku. Začalo sa cvičiť podľa vyučovacích osnov v
telocvični alebo na letnom cvičišti. Žiaci si osvojili slovenské
velenie, prejavili schopnosť v samostatnom vedení poradových cvičení,
zúčastňovali sa športových podujatí. Pracoval tu Sokolský žiacky
oddiel a Sokolský dorastenecký oddiel.
2.Prvý profesorský zbor
Dominik FILIP - 1918 - 1920 - prvý riaditeľ Štátneho reálneho
gymnázia - napísal učebnicu Prírodopisu pre nižšie triedy - profesor
prírodopisu
Vladimír ČERVENÝ - profesor latinčiny
Jozef ĎAĎO - profesor katolíckeho náboženstva
Adolf DEUTSCH - vedľajší profesor izraelitského náboženstva
Eduard ENGELTHALER - profesor chémie, fyziky, matematiky, prírodopisu,
krasopisu, spevu - správca chemického kabinetu
Břetislav JAROŠ - profesor zemepisu, dejepisu -správca dejepisného
a zemepisného kabinetu
Jaroslav JELÍNEK - profesor telocviku a hier
Karol KARÁSEK - profesor francúzštiny
Metod KOCOUREK - profesor kreslenia., matematiky, voľného kreslenia,
- správca kresliarskeho kabinetu
Michal MADĚRA - farár - profesor slovenčiny a evanjelického náboženstva
Jaroslav MIKA - profesor deskriptívy, matematiky, zemepisu - správca
geometrického kabinetu a dielne
Jozef MILIČ - profesor češtiny, nemčiny a dejepisu
Václav PATERA - profesor latinčiny a francúzštiny
Ľudovít ŠENŠEL - farár - profesor slovenčiny a evanjelického náboženstva
Václav ŠPINKA - profesor latinčiny- správca profesorskej knižnice
Dr. František TRNKA - profesor matematiky, fyziky - správca fyzikálnych
zbierok
Vlasta VIKTORINOVÁ - profesorka dievčenského telocviku
Ján VOLKO - profesor prírodpisu, slovenčiny - správca prírodopisného
kabinetu
Ján ZAJÍČEK - profesor češtiny, nemčiny, zemepisu - správca žiackej
knižnice
.3.Riaditelia Gymnáziua M. M.
HODŽU od roku 1918 do roku 1998
Mihály HABÁN do roku 1918
Domink FILIP od roku 1918 do roku 1920
Ján ŠINDELÁŘ od roku 1920 do roku 1938
Michal ONDRUŠ od roku 1938 do roku 194
Ján ZAIC od roku 1940 do roku 1945
Ľudovít NECKÁR od roku 1945 do roku 1948
Fedor KLIMÁČEK od roku 1948 do roku 1952
Vladimír STANKOVIANSKY od roku 1952 do roku 1981
Ján ONDÁŠ od roku 1981 do roku 1991
Jaroslav KUBINEC od roku 1991
V. MIMOŠKOLSKÁ ČINNOSŤ
Pre našu školu mala veľkú úlohu
aj mimoškolská činnosť. Na škole pracovali rôzne krúžky, napr.
Ženské práce, Krúžok telesnej výchovy, Abstinentný krúžok. Veľký
význam mala osvetová a verejná činnosť profesorského zboru, ktorého
členovia vykonávali verejné prednášky. Nepochybne najväčšiu úlohu
zohral samovzdelávací spolok nesúci meno Michala Miloslava Hodžu
,,Hodžov vzdelávací spolok. Jeho hlavnou náplňou bolo oboznamovanie
študentov s tvorbou významných autorov. Profesori si rýchlo získali
srdcia študentov cez literárnu, hudobnú a divadelnú záujmovú činnosť.
Recitoval sa tu Puškin, Lermontov, Majakovskij, Sládkovič, Vajanský,
Krasko. Členovia museli odolávať vonkajšiemu tlaku. Profesori
boli prenasledovaní. V júni 1941 sa zrodila skupina odbojovej
mládeže zo študentov mikulášskeho gymnázia. Táto činnosť ilegálnej
skupiny bola od začiatku zameraná na tvorbu a rozširovanie protištátnych
letákov, za čo mnohí boli väznení. ( J. Krivoss, J.Kamhal, D.
Albíni). Po návrate z väzenia do Mikuláša bola celá skupina daná
pod policajný dozor. Text letáku pri príležitosti opätovných preletoch
jednotiek sovietskych lietadiel ponad územie Slovenska:
Slováci a Slovenky!
... Je koniec báchorkám o nepremožiteľnosti nemeckej vzdušnej
zbrane, a že sa začína rúcať nacistický režim.
... Je koniec lúpeži a krviprelievaniu...
... Slováci!
... Nebudete viac krvácať za cudzie záujmy v bratovražednom boji!
V Československej republike bude zas dobre, ako bývalo!...
... Deň slobody bude dňom odplaty!...
V divadle sa gymnazisti menej
uplatnili, hoci divadelná úroveň Mikuláša a ochotníkov bola nielen
tradičná, ale aj na dosť vysokej úrovni. Konala sa tiež súťaž
mikuláškeho a ružomberského gymnázia. Ružomberskí študenti začali
vydávať časopis VATRA, zatiaľ čo mikulášski rozširovali TATRANSKÉHO
ORLA, SOKOLA A NOVÝ ROD. Po odhalení pomníka, národného buditeľa,
Gašpara Féjerpataky Bélopotockého, 28. októbra 1925 bola v budove
školy otvorená verejná čitáreň a knihovňa. V
októbry 1925 si tu pripomenuli 120. výročie smrti Ľudovíta Štúra.28.mája
1938, pri príležitosti 20. výročia trvania gymnázia bola odhalená
a odovzdaná do opatery žiakom školy pamätná doska M. M. HODŽU.
Michal Miloslav HODŽA, ktorého meno nesie tento ústav, spisovateľ
a národný buditeľ, narodil sa roku 1811 v Rakši, zomrel v roku
1970 vo vyhnanstve v Těšíne. Pochovaný je v Lipt.Sv.Mikuláš, kde
pôsobil.
VI. Známe osobnosti - absolventi
Gymnázia M.M.Hodžu
Aj gymnázium sa môže popýšiť talentami,
ako napr.:
Andrej PLÁVKA - básnik (maturoval 1926/1927 )
Vladimír DROPPA - akademický maliar ( maturoval 1926/1927 )
Pavel STRAUSS - lekár, spisovateľ ( maturoval 1930/1931 )
Július LENKO - básnik, profesor ( maturoval 1934/1935 )
František KRÁĽ - akademický maliar (maturoval 1937/1938 )
Alfonz GROMA - akademický sochár (maturovaln 1944/1945 )
Milan RÚFUS - básnik (maturoval 1947/1948 )
Ernest ŠPITZ - akademický maliar ( maturoval 1947/1948 )
Miroslav KSANDR - akademický sochár ( maturoval 1949/1950 )
Ján STARŠÍ - československý reprezentant v ľadovom hokeji (maturoval
1951/1952 )
Michal MARTIKÁN - olympijský víťaz, dvojnásobný majster sveta
( maturoval 1996/1997 ).
VII. ZÁVER
Naša práca mala za cieľ načrtnúť
obraz našej školy. Vypadli z neho síce mnohé mená, s ktorými sú
spojené rôzne udalosti, no na pár stránkach sa nedá všetko zreprodukovať.
Veď o živote našej školy by sa dali písať celé knihy. Pravú veľkosť
a význam budeme môcť oceniť azda neskôr, aj keď už teraz vidíme
jeho výrazný podiel na vzelaní slovenskej mládeže. Veď tohoto
roku sa naše gymnázium dožíva už 80. výročia. História gymnázia
nie je dlhá, ale je boľavá a poučná, zvlášť pre našu mladú generáciu.
Bolo by preto každému stredoškolákovi, vysokoškolákovi len na
osoh, keby považoval za morálnu povinnosť poznať históriu svojej
školy, jej bývalých popredných profesorov a keby tiež vedel o
jej známejších absolventoch. Tak by im lavica, trieda a celá škola
bola osobnejšia. Touto prácou sme chceli dosiahnuť to, aby študenti
nemysleli len na školu, ako na budovu, kde strávili hodiny a hodiny
nad knihami, ale nech ju berú ako svoj druhý domov. Teda nech
študenti spoznávajú nielen jej prítomnosť ale aj minulosť. Nech
naša škola neustále plní svoje poslanie tak, aby nás k nej viazali
tie najmilšie spomienky ...
VIII. ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY
Karel Ilja DVOŘÁK a PRISTAVENIA-kapitoly
i kapitolky z histórie a Jaroslav UHEL súčasnosti Gymnázia M.M.Hodžu,
1994
Ladislav PAŠKA PAMATNICA 50. Výročia založenia Hodžovho štátneho
reálneho gymnázia v Liptovskom Mikuláši,1968.
Za pomoc pri vypracovaní
tejto mimoškolskej práce ďakujeme hlavne p. prof. dejepisu Mgr.
Gejdošovej, ktorá nám poskytla potrebnú literatúru a p Jozefovi
Šípošovi za pomoc priúprave a korekcii tejto práce.