Hodnotenie stavu realizácie projektu INFOVEK
na Gymnáziu M.M.Hodžu v Liptovskom Mikuláši za školský rok 2001/2002

1. Inštalácia počítačov

Z dodávky INFOVEKu máme nainštalovaných 6 počítačov  v učebni a server. Stanice pracujú pod OS W98. Rozmiestnenie, inštalácia aj inštalácia užívateľského SW je zabezpečená pracovníkom školy. Server pracuje pod OS LINUX. Základná inštalácia bola urobená dodávateľom, ďalšiu konfiguráciu zabezpečila škola „sponzorsky“.Trochu väčšie problémy sú s inštaláciou OS NOVELL. Získali sme sponzorsky server, no spoznávanie OS NOVELL a jeho oživovanie je pre technika dosť náročné a dosť pomalé.

2. Inštalácia siete

- Všetky počítače sú pripojené do siete, ktorá je postavená na kostre z koaxiálneho kábla a „prilepených“ skupín cez HUBy. Sieť sa sústavne dobudováva a rozširuje. Okrem počítačov z INFOVEKU máme ešte v sieti s pripojením na internet jednu učebňu s 6 počítačmi, v jedenej učebni 1 počítač, 12 počítačov v kabinetoch a 5 pre riaditeľstvo a administratívu. Jedna učebňa so 6 počítačmi je bez pripojenia k internetu. V týchto dňoch pripravujeme výmenu PC v jednej učebni a umiestnenie starých PC na chodby, s možnosťou poskytovať len služby WWW a e-mail.

3. Pripojenie na internet

- Škola je pripojená na internet cez pevnú linku. Pri prechode na ST vznikli bežné problémy ktoré vznikajú s firmou kde je veľmi úzka deľba práce a nik nevie o tom druhom nič. V podstate sú odstránené, jediný problém je so službou FTP, ktorá viazne asi na CISCO routri ST a nie sú ochotní sa o tom baviť ( tvrdia že problém je u nás, čo je možné ale bez nich to asi nezistíme).

Okrem jedného prípadu ktorý sme riešili sme nezistili porušenie pravidiel práce s internetom.

4. Prístup k počítačom a internetu

- Učebne s počítačmi sú prístupné denne od 7.00 do 8.00 a po vyučovaní do 16.00. Cez voľné hodiny a prestávky po dohode s technikom. Po 16.00 sa využívajú pre záujmovú mimoškolskú činnosť detí cez Centrum voľného času.

- Počítače v kabinetoch sú trvalo prístupné pedagógom aj počas víkendov a prázdnin.

5. Balíček s edukačnou podporou

- Balíček s edukačnou podporou sa stretol s veľkým záujmom. Dnes pracujeme na tom aby sa stal bežnou súčasťou VV procesu a nie len doplnkovou formou. Pracujeme na zabezpečení „demonštračných PC“ do posluchární, kde by mohol vyučujúci použiť multimediálne prostriedky frontálne. Organizácia práce v skupinách je náročná a celú triedu nie je vhodné brať do učebne s 6 PC (aj keď to dnes tak robíme). Chceme preto vyskúšať používanie multimédií demonštračne.

CD sú k dispozícii u technika a študent kedykoľvek má prístup k PC môže používať i CD.

Dodané knihy a CD sú väčšinou v kabinete informatiky a používajú ich tak učitelia ako i žiaci, hlavne v príprave na maturitu. Niektoré tituly sú v kabinetoch biológie, chémie a anglického jazyka. Tu sú menej žiadané žiakmi. Zoznam dodanej literatúry a CD ROM titulov je zverejnený aj s postupom ako si ich požičať.

Veľmi prospešné by boli neprofesionálne „free“ súbory prác žiakov a učiteľov bez obmedzení vyplývajúcich z autorských práv, ktoré by v prvom rade mali motivačnú úlohu lebo by boli vzorom toho čo sa dá spraviť v bežných školských podmienkach a mohli by sa bez obáv modifikovať. Pritom by nemuselo ísť o extra komplexné projekty. Súbor fotografií z mikroskopu doplnený o legendu alebo popis by mohol byť veľmi užitočný a nie veľmi náročný pre toho kto má techniku. Pre toho kto nemá techniku veľmi pekný základ pre ďalšie doplnenie o sprievodné texty a podobne ( toto je vlastne filozofia nášho projektu „ Informačný systém školy“)

6. Edukačné projekty

Škola je zapojená do medzinárodného projektu „Links“ financovaného národnou kanceláriou SOCRATES. Na projekte pracuje jedna trieda a 7 učiteľov. Projekt výrazne využíva IKT. Koordinátorkou projektu je Dr. Lipovská

- V rámci školy beží projekt Informačný systém školy, kde by mali žiaci a predmetové komisie budovať archív prác žiakov, vyhľadávať na internete informačné zdroje, z nich spracovávať rešerše a tie umiestňovať s odkazmi na stránke predmetových komisií. Projekt je nie časovo uzavretý. Projekt sa rozvíja rozpačito, lebo učitelia ktorí by mali podporovať a motivovať žiakov sa ešte celkom nestotožnili s týmto spôsobom práce s informáciami. Tiež je problém v plynulej generačnej obnove žiackych redakčných rád.

Na škole pracuje Ekohliadka, ktorá má vo svojom programe aj publikovanie a prezentáciu svojej práce na Webe. Učitelia – metodici Ekohliadky tiež ešte stále viac preferujú postery ako koncové produkty práce žiakov a nie priebežnú prezentáciu práce na webe.

- GUČ je školský časopis, ktorý je síce vytváraný pomocou IKT, ale stále sa preferuje jeho papierová forma. Maximálne sme schopní dostať niektoré vydania na web v podobe aká ide do tlače. Hľadáme zanietencov, ktorí by spravili elektronickú mutáciu.

7. Školenia

- V minulom roku sme málo vysielali na školenia k IKT z finančných dôvodov. Jedna kolegyňa chodí na ŠIŠ Informačné a komunikačné technológie vo vyučovaní matematiky ktoré organizuje MC Bratislava, Druhá na Cyklické vzdelávanie Internet a multimédiá vo vyučovaní chémie ktoré organizuje MC B.Bystrica. Tretia kolegyňa absolvovala cyklické vzdelávanie Práca s PC na MC B. Bystrica. Traja kolegovia absolvovali na MC B.Bystrica cyklické vzdelávanie Geografické inf. systémy. Dvaja kolegovia boli na konferencii INFOVEK 2001 a dvaja na konferencii DIDINFO

- K dnešnému dňu všetci pedagogickí pracovníci školy ovládajú používanie služby e-mail a WWW. Preškolovaní boli individuálne technikom.

- Pre riaditeľov základných škôl sme robili v spolupráci s OŠ OÚ L.Mikuláš školenie pri ich príprave na prechod na právnu subjektivitu. Školenie bolo orientované na využívanie IKT v riadení školy.

8. Šírenie digitálnej osvety

- S prezentáciou a propagáciou nie sú problémy, lebo študenti sami a iniciatívne vyžadujú prístup a možnosti používať IKT. Hlavný cieľ máme rozšíriť možnosť prístupu k prostriedkom IKT a včleniť ich ako súčasť VV procesu.

- Zo strany rodičov nie je o prístup k počítačom záujem, zväčša ho majú inde. Dosť využívajú možnosť prístupu k internetu naši bývalí absolventi – študenti VŠ, keď sú u rodičov. Ich prístup je individuálne riadený technikom podľa možností.

- Myslíme si, že pre propagáciu IKT sme urobili najviac tým, že sme denne od 16.00 do 18.00 poskytli všetky učebne pre Centrum voľného času v Lipt. Mikuláši. Ukazuje sa, že prvé kroky v zvládnutí počítačovej gramotnosti naplánoval náš vzdelávací systém veľmi neskoro. V osemročnom štúdiu zisťujeme, že žiaci primy majú vyššiu dynamiku získavania zručností s IKT ako o 4 roky starší žiaci 1. ročníka štvorročného štúdia. Preto sme presvedčení, že treba umožniť čo najviac deťom v nižšom veku aby sa s IKT mohli pravidelne stretávať.

- Študenti pripravujú na 15. novembra 2002 deň otvorených dverí, kde chcú prezentovať viaceré svoje aktivity prostredníctvom IKT.

9. Rôzne

- S projektom aj službami kancelárie sme spokojní. Vychádzame z toho, že problémy si treba najprv riešiť doma a až potom požadovať pomoc.

- Konferencia INFOVEK je nielen obrovský zdroj inšpirácie a poučenia, ale aj významná možnosť získať kontakty, stretnúť a rozprávať sa s tvárami ktoré boli doteraz len „ za zavinačom“ . a je to aj určitá odmena ľuďom, ktorí doteraz robili viacmenej zadarmo. Asi by bolo vhodné uvažovať o tom, ako tieto možnosti sprístupniť čo najviac ľuďom. ( Možno viac tematických konferencií ... Pre riaditeľov s vyšším kongresovým poplatkom...) Je pravdepodobné, že máte viac škôl ktoré chcú počítače ako tých čo chcú rozumy. Treba zvážiť, či netreba výraznejšie postúpiť od školení k šíreniu nápadov a motivácii. Iniciovať lokálne konferencie, kde pedagógovia – hlavne riaditelia – uvidia čo sa dá robiť. Potom sa už nájde niekto kto sa to naučí.

RNDr. Jozef Škorupa