GYMNÁZIUM MICHALA MILOSLAVA HODŽU

v Liptovskom Mikuláši

Hodžová ulica č. 13 ,   Liptovský Mikuláš

 

Hra a špecializovaná príprava hokejového brankára

/Stredoškolská odborná činnosť/

 

Liptovský Mikuláš, 2004

 

GYMNÁZIUM MICHALA MILOSLAVA HODŽU

V LIPTOVSKOM MIKULÁŠI

Hodžová ulica č. 13 , Liptovský Mikuláš

 

 

 

 

Odbor:  ŠPORT - ĽADOVÝ HOKEJ

 

 

 

 

Téma: Hra a špecializovaná príprava hokejového

           brankára

 

 

 

                                    Spracoval :      Kristián Kolesár

                                    Trieda:                3 C

                                                    ŠkOLSKÝ. Rok: 2004/2005

 

 

OBSAH

 

 

 

           Úvodné slovo                                                                      1                                                    

              Úvod                                                                                   2                                                                   

1 .     Cieľ a úloha práce                                                             3                                                     

2 .     Metodika práce                                                                 4

  3 .     Úspechy slovenského hokeja                                             5

  4 .     Činnosť a filozofia vybraných brankárskych škôl            7

5 .      Odborné názory na hru brankára                                  12

  6 .      Vlastná hra brankára                                                     14

       7 .       Záver                                                                                     23             

            Resumé                                                                                  25

            Zoznam použitej literatúry                                                    26      

 


OBSAH

 

 

 

 

 

Úvodné slovo

1

 

Úvod

2

1.

Cieľ a úloha práce

3

2.

Metodika práce

4

3.

Úspechy slovenského hokeja

5

4.

Činnosť a filozofia vybraných brankárskych škôl

7

5.

Odborné názory na hru brankára

10

6.

Vlastná hra brankára

12

7.

Záver

20

 

Resumé

21

 

Zoznam použitej literatúry

22

                                    


 

Úvodné slovo

Významné úspechy českého a slovenského hokeja v posledných rokoch sú dôkazom systematickej a kvalitnej práce s mládežou. Na dobrých výsledkoch sa podieľajú predovšetkým hokejové kluby spolu s príslušnými  orgánmi Slovenského a Českého zväzu ľadového hokeja, prepracovaná metodika športovej prípravy a systém súťaží žiakov, dorastencov a juniorov.

Metodika športového tréningu u nás sa nelíši od metodiky kanadskej. Dnes tréneri spolupracujú a dávajú výsledky svojej práce k dispozícii iným. Tieto školy majú spoločný cieľ – vychovať fyzicky zdatných, komplexne a technicky vybavených hokejistov, ktorí budú robiť česť tejto krásnej športovej hre.

Esá kanadskej NHL – Hašek, Pálffy, Jágr, Demitra, Ručinský, Šatan a ďalší – vyrastali v českých a slovenských kluboch a dnes sú vzormi pre našich mladých hokejistov.

Úžasná hra – hokej – to nie sú len elitní hráči NHL.

Najprv sú to deti, ktoré vstávajú skoro ráno na tréning, ich rodičia, ktorí prepadli detskému nadšeniu, tréneri, ktorí odovzdávajú svoj čas a skúsenosti, aby pomohli mladým športovcom v ich športovom raste.

Hokej znamená kolektívnu prácu, obetavosť a priateľstvo, nehľadiac na to, akú ďalekú cestu v hokeji prejdete.

 

Vladimír Martinec

   legenda českého hokeja

 

 

 

ÚVOD

Prvá vec, ktorá zaujme nových fanúšikov hokeja, sú väčšinou hlasité nárazy tiel na mantinel a puky odrážajúce sa od ochranného plexiskla.

Ale ako hráči viete viac.

Hokej je vietor vo vašich tvárach, škrípavý zvuk korčulí na ľade, klepnutie puku na hokejku pri nahrávke, radosť z vynikajúceho zákroku v bránke.

Hokej je jedinou nepretržitou akciou vyžadujúcou si od každého hráča zvládnuť obtiažne vedomosti a použiť z nich aspoň dve alebo viac naraz.

Hokej je ťažká a náročná hra : ľad a mantinely sú tvrdé a hokejky, korčule a puky, s ktorými sa hrá, môžu byť nebezpečné, pokiaľ sa s nimi nezaobchádza opatrne.

Každý hráč má povinnosť urobiť hru čo najviac bezpečnou pre všetkých aktérov na ľadovej ploche. To znamená držať hokejku dole a svoj temperament na uzde. Znamená to tiež chovať sa k rozhodcom s rešpektom. Ako každý náročný šport hokej môže v ľuďoch odhaliť to najlepšie i to najhoršie.

Hokej je medzi všetkými kolektívnymi športmi jedinou hrou, kde sa po zápase postavia súperi do rady a podajú si ruky.

Je to medzinárodný šport a vedie k porozumeniu medzi ľuďmi, ktorí mali k sebe predtým ďaleko. Športový duch robí z tejto veľkej hry tak nádhernú vec.

A čo je najdôležitejšie ?

Nikdy neponižujte svojho protihráča. Uvedomte si, že to nie sú vaši nepriatelia. Vážte si svojich súperov, bez ktorých by nebolo žiadneho zápasu.

Premýšľajte o tom. Čím sú lepší, tým bude lepší zápas. Hrajte na víťazstvo, hrajte tvrdo ale čisto. Tým, že do zápasu dáte to najlepšie, dáte najavo, že si vážite svojich súperov.

Kto si váži súpera, váži si aj sám seba.

1.  Ciele a úloha práce

Cieľom tejto práce je vhodnou a priateľnou formou priblížiť čitateľom čo tento fenomén – hokej v oblasti športu pre priaznivcov a aktérov znamená.

Snahou je poukázať na skutočnosť, že skĺbením určitej dávky talentu, podstúpením tvrdého tréningového procesu, využitím najnovších poznatkov implementovaných v školách hokejového brankára a špecializovaných tréningov brankárov, v kluboch je možné dosiahnuť i to, čo dosiahli brankárske veličiny uvedené vo vybraných názoroch na hru brankára.

V hlavnej časti sú popisnou formou zaznamenané najdôležitejšie činnosti brankára počas rozkorčuľovania, štýlu chytania, pohyby v bráne v rôznych herných situáciách cez kondičnú prípravu, výstroj až po výživu.

Tento popis je pretransformovaním uvedených základov hokeja v literatúre z mutácie českej do reči začínajúcich brankárov na základe vlastných pocitov a skúsenosti autora.

Úlohou tejto práce je pomôcť začínajúcim, ktorí sa k uvedenej literatúre nedostali a nebudú mať možnosť zúčastniť špecializovaných škôl hokejového brankára a tiež nemajú až také šťastie na vynikajúcich trénerov.

Práca by mala poskytnúť základné vedomosti, ktoré by mal mať každý brankár vo veku 8 do 12 rokov pre dobrý štart v najrýchlejšej a najpestrejšej hre na svete.

Všetci brankári obdivujú hviezdy NHL,  ako je Patrick ROY, Martin BRODEUR, Dominik HAŠEK, Mike RICHTER a táto práca by mala byť inšpiráciou pre všetkých, ktorí ich chcú nasledovať a zvládnuť hokejové umenie na svojom poste.

 

 

 

2 .   Metodika práce

Túto tému som si vybral z rôznych pohnútok. Základné sú tie, ktoré vyplynuli z mojich teoretických vedomosti, ktoré som získal štúdiom kníh o hokejových veličinách NHL, ale i o iných najlepších z európskych hokejových líg.

V práci som sa zameral na názory odborníkov na výkonnosť niektorých špičkových brankárov svetového hokeja, ako aj ich vlastných myšlienok a názorov v čom tkvie ich umenie v činnosti brankára a čo ich posunulo na stupeň, keď boli alebo sú považovaní za najlepších v činnosti a hre hokejového brankára.

V časti uvedených troch škôl hokejového brankára poukazujem na dôležitosť tvrdej prípravy brankárov a už nevyhnutnej špecializovanej prípravy v kluboch a školách hokejového brankára, ktoré využívajú najnovšie tréningové poznatky o postupoch a procesoch pri tréningoch.

Hlavnou časťou práce je popis základných a najdôležitejších činností, bez ktorých z brankára dobrý brankár nikdy nebude.

Dôležitý je teda talent, ale i neustala príprava a tréning a náročné zápasy pod vedením brankárskych odborníkov.

Dôkazom toho je i myšlienka pána Jiřího Holečka bývalého vynikajúceho československého brankára ktorý povedal :

 ,, Keď si brankár myslí , že všetko vie ....

                                                                        ....obvykle skoro skončí “.

 

Nemenej dôležitou pohnútkou je i skutočnosť, že i sám mám potrebné skúsenosti, na ktorých sa dá už stavať, ktoré som získal počas ôsmich rokoch pôsobenia v bránke. S hokejom som začínal pomerne neskoro - neskoršie ako moji rovesníci - , ale húževnotosťou som dosiahol vcelku dobre výsledky.

 

Tieto výsledky by som nedosiahol bez tvrdých tréningov, pomoci trénerov v kluboch pána Svitanu, Brtáňa, Marcinka, Halahiju, MajdekaLepiša a bez špecializovaných príprav v „Škole hokejového brankára“ pod vedením pána PhDr. Jána Filca, ktorej som pravidelným účastníkom od roku 1997.

Bol som brankárom v Dukle Michalovce, HC Košice a teraz chytám za juniorov      MHK 32 Liptovský Mikuláš.

Za tú dobu som na šiestich turnajoch bol vyhlásený za najlepšieho  brankára. V roku 2000 som sa zúčastnil s výberom Slovenska na turnaji v Edmontone a v roku 2001 vo  Winipegu v Kanade. V drese HC Košice som chytal na Majstrovstvách Slovenska starších žiakov v roku 2001.

  

3.  Úspechy Slovenského hokeja

SR A

MS 2000  (PETROHRAD, 29. 4. - 14. 5. 2000)

Zlato                   Česká republika

STRIEBRO       SLOVENSKO (Lašák, Rybár, Lipovský -Suchý,  Štrbák, Ľ. Višňovský, Chára, Podhradský, I. Droppa, Jasečko, Sekeráš - Šatan, Handzuš, Bartečko, Plavucha, Kapuš, Vaic, Pardavý, Hurtaj, M. Hlinka, P. Pucher, Hreus, Bartoš, Ronald Petrovický, Hurtaj, tréner J. Filc, asistenti E. Bokroš  a V. Šťastný)

Bronz                  Fínsko  

Finále: Slovensko - Česká republika 3:5 (0:3, 1:0, 2:2), 14. mája 2000, góly SR: Štrbák, Hlinka, Šatan.


 

MS 2002  (GÖTEBORG, KARLSTAD, JÖNKÖPING, 26. 4. - 11. 5. 2002)


ZLATO                   SLOVENSKO (Lašák, Staňa, Šimonovič - Lintner, Bača, D. Milo, Ľ. Višňovský, L. Čierny, Štrbák, Hecl, Smrek - Šatan, P. Bondra, Pálffy, Stümpel, Tomík, Somík, Uram, Rastislav Pavlikovský, Handzuš, Bartečko. M. Hlinka, P. Pucher, Országh. Róbert  Petrovický, Nagy, tréner J. Filc, asistenti E. Bokroš  a V. Šťastný)

Striebro              Rusko

Bronz                Švédsko

Finále: Slovensko - Rusko  4:3 (2:0, 1:1, 1:2), Göteborg, 11. mája, góly SR: Bondra 2, Ľ. Višňovský, Šatan

 

MS 2003  (HELSINKI, TAMPERE, TURKU, 26. 4. - 11. 5.2003)

Zlato                  Kanada

Striebro              Švédsko

BRONZ                 SLOVENSKO  (Lašák, Rybár, Staňa -  Ľ. Višňovský, Suchý, Švehla, Štrbák, Lintner, D. Milo, L. Čierny, Ivan Majeský - Bondra, Pálffy, Šatan, Stümpel, ZedníkDemitra, Nagy, Kapuš, M. Hlinka, Országh, Radivojevič, P. Sejna, Vaic, Cíger, tréner Hossa, asistenti Šterbák a V. Šťastný)

O bronz: Slovensko - Česká republika 4:2 (2:1, 1:1, 1:0),   Helsinki, 10. mája, góly  SR: ŠatanStümpelBondraDemitra
    

SR 20

MS 1999 (WINNIPEG, 26. 12. 1998 - 5. 1. 1999)

Zlato                       Rusko

Striebro                 Kanada
  
BRONZ                  SLOVENSKO  (Lašák, Križan - Čakajík, Harabín, Mezei, Slovák, Priechodský, Smrek, Podhradský, Nádašdi - Nagy, Gáborík, P. Sejna, M. Hudec,  Bátovský, Zálešák, Cibák, Bartek, Hujsa, Pištek, Macoszek, Košík, tréner: J. Filc, asistenti M. Kimiján a D. Žiška)

O bronz: Slovensko - Švédsko 5:4 (2:0, 1:3, 2:1), Winnipeg, 5. 1. 1999, 7.128 divákov

 

SR 18

MS 1999 (FÜSSEN, KAUFBEUREN, 8. - 18. 4. 1999)

Zlato                      Fínsko

Striebro                 Švédsko

BRONZ          SLOVENSKO (Hamerlík, Sopko - Starosta, Zajac, Velebný, Fabián, Valentin,  T. Mihálik, Vydarený, Kudroč,   - K. Kováč, Bartovič, Gáborík, Hvila,  Surový, Tvrdoň, Škvaridlo,  P. Szabo, Marták, Maras, T. Gron, Marcel Hossa, tréner M. Kimiján,  asistent  J. Bukovinský)


MS 2003  (JAROSLAVĽ, 13. - 22. apríla)

Zlato                        Kanada

STRIEBRO             SLOVENSKO (Halák, Rožník,  - Valábik, Meszároš, Drgoň, Sersen, Hruška, Baranka, Gurčík, Bodnár - Blaho, Bulík, Š. Ružička - Prokop, Dornič, B. Fábry - Markovič, Ščurko, Peter Tabaček - L. Mucha, Zagrapan, Dravecký, tréner: J. Novotný, asistenti Ľ. Venutti a F. Kučera)

Bronz                       Rusko

Finále - 22. apríla 2003: Kanada - Slovensko 3:0 (1:0, 1:0, 1:0), Jaroslavľ, 22. apríla, 8.700 divákov. 

 

4.  Činnosť a filozofia vybraných brankárskych škôl

V dnešnom hokeji nie je možné stať sa dobrým brankárom bez špecializovanej prípravy v školách hokejového brankára.

Vo všetkých oblastiach športovej prípravy je hlavným cieľom dosiahnuť u účastníkov v krátkom čase čo najviac kvalitných zmien v oblasti koordinačných schopností, v úrovni techniky herných činností a v miere osvojenia si teoretických poznatkov o hre a príprave hokejového brankára.


 

4.1  Škola hokejového brankára

 

 

Organizátori a tréneri školy:

PhDr. Ján Filc,  tréner a organizátor školy, diplomovaný tréner, 

                           v rokoch 1998 – 2002 tréner slovenskej juniorskej a seniorskej

                           reprezentácie, tréner Majstrov sveta v roku 2002.

 

Rudolf Jurčenko, organizátor školy a hlavný tréner, tréner brankárov Slovana

                              Bratislava a tréner brankárov v juniorských reprezentáciách

                              SR.

 

Frank Kollar, dlhoročný tréner brankárov  juniorských mužstiev

                       v Kanade a USA, od roku 1999 tréner školy.

 

Počas 10 rokov trvania letnej školy sa škola vypracovala na jednu z najzaujímavejších a najnavštevovanejších škôl so zameraním na mladých brankárov. O úspešnosti  vyhľadávania efektívnych tréningových metód, foriem a prostriedkov svedčí i počet absolventov, ktorí úspešne pôsobia v dorasteneckých a juniorských mužstvách našej extra - ligy i slovenskej juniorskej i seniorskej reprezentácie.

Škola je zameraná najmä na:

-          rozvoj všeobecnej a špecializovanej nervovo-svalovej koordinácie

-          nácvik a zdokonaľovanie techniky činností brankára za využitia princípov  motorického tréningu

-          nácvik útočných činností v hre  brankára

-          poznanie teoretických a taktických základov hry brankára

-          psychickú prípravu brankára za využitia moderných didaktických prostriedkov a technológií

 

Najúspešnejšími absolventmi z minulých rokov sú dnešní brankári slovenskej reprezentácie a majitelia zbierky medailí z majstrovstiev juniorov vo Winipegu, MS seniorov v Petrohrade, Goteborgu, Helsinkách Ján Lašák a Rastislav Staňa.

 

4.2             Škola slovenského hokejového brankára

           Dr. Marcela Sakáča

 

 

Organizátori a tréneri školy :

Dr. Marcel Sakáč, licenčný tréner, ktorý vyštudoval Fakultu telesnej výchovy

                               a športu v Bratislave s orientáciou na hru hokejového

                               brankára a právnickú fakultu.

                               Brankár Slovana Bratislava, Dukly Jihlava a VSV Villach.

                               2x majster sveta

                               1x majster Európy

                               2. miesto MS

                               450 zápasov v najvyššej hokejovej súťaži ČSFR   

                               45 zápasov za národné mužstvo ČSFR

 

Ľudovít Venutti, patrí medzi absolútnu trénersku mládežnícku špičku, ako tréner       reprezentácie 16, 17 a 18 – ročných sa podieľal na raste veľa dobrých slovenských hráčov ako Bicek, Nagy, Gáborík, Cíger, Višnovský, Budaj, Lašák, Hossa a ďalší.

 

Škola ponúka mladým hokejovým brankárom špecializovanú prípravu pre brankárov ľadového hokeja pod vedením licenčných trénerov s niekoľkoročnými skúsenosťami z domácich a medzinárodných sústredení.

 

Škola je zameraná hlavne na:

-          rozvoj koordinačných a orientačných schopnosti brankára s prihliadnutím na jeho  vek, fyzickú a technickú pripravenosť a momentálnu výkonnosť

-          teoretické vedomosti o hre brankára a ich aplikáciu v tréningu

-          video - analýzu z tréningových jednotiek každého brankára a osobné pohovory

-          rehabilitáciu, masáže, plávanie a športové súťaže

-          celodennú zdravotnú a lekársku starostlivosť, kalorickú stravu a pitný režim

    

4.3      Brankárska škola Jiriho Holečka

Organizátori a tréneri školy :

Jiří Holeček,   vedúci tréner školy a bývalý reprezentačný hokejový brankár

                        ČSSR ,brankár Slávia Praha, Dukla Košice, VSŽ Košice a Sparta  

                         Praha

                        3. miesto -  ZOH 1972,

2. miesto – ZOH 1976,

chytal na 9 - tich MS, získal 1 bronzovú, 5 strieborných a 3 zlaté                                    

                              medaily,

                              na piatich MS bol vyhlásený ako najlepší brankár a v roku 1974

                              bol vyhlásený hokejistom roka ČSSR.

 

Od roku 1982 sa venuje výchove mladých talentovaných brankárov. Pod jeho vedením vyrástli také hokejové osobnosti ako Dominik Hašek, Petr Bríža, Radovan Biegl, Jaroslav Kameš a mnoho ďalších dnes veľmi známych, ale predovšetkým kvalitných brankárov.

     Roman Višňák,       bývalý brankár Hradec Králové, Dukly Jihlava, Pardubíc, kde

                                      tvoril brankársku dvojicu spolu s Dominikom Hašekom,

                                     od roku 1982 do 1985 bol pravidelným členom všetkých                   reprezentačných výberov od 16 až do 20 rokov, kde tvoril   brankársky tandem prevažne s Dominikom Hašekom.

                                      V tejto dobe boli reprezentační brankári len HašekVišňák  Bríza. Zranenie ukončilo jeho športovú kariéru.

Program v Brankárskej škole Jiřího Holečka  obsahuje špeciálny tréning na ľade i na suchu spoločne s teóriou.

Škola je zameraná hlavne na:

-          2 x  denne tréning na ľade

-          2 x  denne tréning na suchu

-          brankársky strečing

-          rozbor činnosti brankára na videu + teória

-          vedomostné súťaže

-          využitie športových areálov

-          komplexné hodnotenie brankárov

-          hodnotenie vhodnosti výstroja brankárov


 

5. Vybrané názory na hru brankára

FELIX POTVIN

Potvin patrí k „motýlikovým“ brankárom, dáva prednosť široko rozkročenému postoji medzi tyčami. Je to síce riskantné, pretože si obmedzuje možnosť pohybu do strán a zmenšení streleckého uhla, ale Potvinovi to vychádza.  Jeho štýl vykrýva spodnú polovicu bránky, kam mieri viac striel a s ostatnými si poradí vďaka fantastickým reflexom. Jeho sila spočíva v tom, že má prehľad o situácii a pozná strelcov. Vystrelíte a myslite si, že je to v kapse, ale Potvin je na mieste, pretože má vašu hru dokonale prečítanú a reaguje podľa nej “.                                                      

 

                                                                          útočník Hartfordu Nelson EHERSON

 

MIKE RICHTER

„Myslím, že Mike Richrer by si do konca života nemal platiť žiadny drink sám. Ak niekedy existoval niekto s nárokom na titul národný hrdina, potom je to on“.

 

                                                              kanadský útočník Theoren Flery po prehre

                                                              Kanady s USA v I. ročníku Svetového pohára

 

MIKE RICHTER

Kľúčom k jeho úspechom je úžasná pracovná morálka. Koľko pukov som na neho v tréningu vystrelil! Viem ako tvrdo pracuje na zlepšení svojej výkonnosti. Je rodený bojovník, ktorý neznesie pomyslenie , že by mal pustiť gól – za žiadnych okolnosti.

Na výsledkoch mužstva je to poznať “.

                                                                            spoluhráč   Kevin Miller

 

PATRIK ROY

„Je to úžasne silná osobnosť. Royová úspešná aplikácia ,,motýlika“ prilákala veľké množstvo napodobiteľov, ale žiadny z nich ho nezvládol lepšie než on. Vynikajúco vykrýva spodnú časť brány, a strelcom neostáva nič, než snažiť sa prekonať ho perfektne umiestnenou vysokou strelou. Patrik často vyzýva útočníkov na priamy súboj – vychádza im naproti a zmenšuje strelecký uhol. A keď ho niekto zastihne v nevhodnej pozícii, môže sa spoľahnúť na svoje mimoriadne reflexy “.

                                                                  tréner Colorada   Mark Cravford

Martin Brodeur

„Jednou z Brodeurových najväčších predností je jeho vrtkosť a ohybnosť, ktoré mu umožňujú vrátiť sa po bravúrnom zákroku okamžite do základného postavenia. Vďaka obrovskému rozsahu je schopný vykryť všetky štyri rohy bránky“.

                                                                 bývalý brankár NHL  Tim Bernhard

 

Dominik Hašek

Hašeka príroda obdarila dokonale pružnou ohybnosťou, vďaka nej sa dokáže na ľade skrútiť a vymrštiť tak, že pohyb, ktorý sme doteraz pokladali za fyzický nemožný, sa nám zrazu javí ako úplne jednoduchý. Vykrýva svojimi betónmi priestor medzi tyčami lepšie než ktorýkoľvek iný brankár. Každý útočník musí mať pocit, že neexistuje štrbinka , kde by mohol puk zasunúť“.

                                                                        tréner Philadelphie  Terry Mur


 

6.  Vlastná hra brankára

6.1        Štýly

Brankárske štýly sa menia. Brankári majú prevažne svoj vlastný jedinečný štýl. Ten vzniká skúsenosťami a odpozorovaním činnosti od ostatných brankárov. Každý štýl ma svoje prednosti a slabiny. Väčšina kombinuje tieto štýly:

 

V stoji

Klasický, vysoko účinný štýl, ktorý vyžaduje dobrú prácu nôh a pohyb do strán. Dokonca i brankári, ktorý používajú tento štýl, chodia do kolien len pri polovici svojich zákrokov.

Prednosti:

Menej priestoru medzi betónmi, ľahký pohyb do strán, dopredu a späť, najlepší pre kontrolu dorazenia puku a umožňuje brankárom rýchly pohyb s pukom.

Slabiny:

Menšie vykrytie rohov bránky. Skryté strely môžu byť problematické. Vykrytie uhlov

musí byť dokonalé.

 

Motýlik

Tento štýl je pomenovaný podľa spôsobu, akým ide brankár do kolien. Betóny sú roztiahnuté od seba, aby zakryli čo najviac priestoru pred bránou.

Prednosti:

Vhodný štýl proti priamym strelám alebo odrazeným, ktoré idú nízko nad ľadom. Výhodne pre prikrytie puku.

 

Slabiny :

Dôležité je načasovanie zákroku. Keď idete do kolien, nemôžete sa veľmi pohybovať.

Zákrokom betónmi odrážate puk pred seba a strelci sa na vás dívajú z hora.

 

Prevrátené V

Brankári s týmto štýlom stoja s roztiahnutými nohami. Tento štýl je kombináciou dvoch predošlých. Na nohách ste väčšinou času, ale skôr napodobňujete motýlika.

Prednosti :

Riskantný, výborný štýl. Prirodzený štýl pre brankárov s dobrými reflexmi. Vaše telo sa postaví do cesty mnohým strelám – puky takéhoto brankára trafia často. Je ideálny pri skrumáži pred bránkou, priložením brankárskej hokejky na ľad.

Slabiny:

Tento štýl vás vtiahne hlboko do bránkoviska, čo často znamená góly z ťažkých uhlov. Kolená pri sebe a korčule na vnútorných hranách sťažujú pohyb do strán.

 

6.2      Uhly a pohyby

Tým, že brankár je čelom ku strelcovi, vykrýva čo najväčší priestor bránky. Ak je brankár v dráhe strely, nazýva sa táto situácia vykrývaním uhlov.

Postavenie je pre brankára všetkým. Najlepší brankári vyzerajú, ako že sa veľmi nepohybujú. Zdá sa, akoby priťahovali puk. Brankárov, ktorých puk často triafa, správne vykrývajú strelecký uhol.

Existujú dva spôsoby, ako vykrývať uhly: dozadu a do strán. Väčšina gólov padá, keď brankári nie sú vo svojej pozícii.

 

 

6.2.1      Pohyb do strán

Keď je strelec medzi kruhmi, vtedy v najlepšej streleckej pozícii, brankár by mal byť presne medzi bránou a strelcom. Keď sa útočník pohybuje zo strany na stranu, brankár ho sleduje. Vždy musí byť na trase, ktorou by išiel puk do stredu bránky.

Spôsob ako sa pohybovať zo strany na stranu je posúvanie sa krátkymi úkrokmi tej nohy, ktorá je vo smere pohybu,  potom k nej prisuňme druhú nohu.

Keď je puk blízko, urobme tzv. T – pohyb. Pri ňom stojí jedná korčuľa kolmo k druhej.

V každom prípade, či už pri ukročení, alebo T – pohybu, stojme priamo proti strelcovi. Ukážme strelcovi čo najviac výstroja a stojme  čo najlepšie.

 

6.2.2     Vysunutie, alebo stiahnutie?

V prípade, že puk je ďaleko od bránky, vysuňme sa. Ak sa puk premiestni do jednej zo strán, vráťme sa do bránky tak, aby sme bránili vo smere puku. Ak na nás útočí nekrytý hráč po krídle, vysuňme sa z bránky tak, aby sme zmenšili jeho strelecký uhol. Ak hráč nestrieľa a už prišiel do našej tretiny, stiahnime sa do bránky pre prípad, že by nás chcel obísť.  Pohybujme sa prekorčuľovaním, pri ktorom používajme len členky a kolená.

Naše telo musí byť stále vzpriamené. Chytenie puku je práca brankára, ale nezabudnime, že potom musíme byť pripraven ípuk rýchlo rozohrať.

 

6.2.3    Hore, alebo dole?

V dnešnej dobe musí brankár vedieť chytať oboma spôsobmi. Vždy stojme vzpriamene a udržujme svoj postoj, pokiaľ protihráč nevystrelí. Držme telo vzpriamene, tak aby sme zastavili letiaci puk na výstroji. Keď je hra pri bránke, vo vhodnom okamžiku  pokľaknime, uvidíme na puk lepšie a budeme schopný lepšie reagovať. Podľa situácií, kde sa puk nachádza chytajme v stoji , alebo na kolenách.

 

6.2.4      Ako sa zachovať

Nezabúdajme na :

- stále sledujme puk

- majme hokejku na ľade

- v bránkovisku buďme v strehu vždy na nohách

- pri nahrávke vrhnime sa nohami napred cez celú bránku

- ak je puk pod nami, ďalšie pohyby sú riskantné

 

6.3   Pohybové cvičenie

Pre chytanie  v bránke sú najdôležitejšie reakcie. Reagujme len na puk a nemyslime na iné veci. Reakciu môžeme získať tréningom. Tréning a jeho opakovanie nám dá schopnosť správne reagovať na dané situácie.

Dôležité cvičenia :

Päťbodové

Podľa ukazovania hokejkou dopredu, dozadu, doľava, doprava, do kolien sa presúvajme na tieto strany, čo najrýchlejšie.

Z miesta na miesto

Hráč stojí s pukom za bránou . Má možnosť prihrať spoluhráčovi vpravo ,vľavo alebo zasunúť do bránky. Snažme sa gólu zabrániť pomocou vykrývania strán hokejkou.

Pohyb pred bránkou

Spoluhráč stojí s pukom asi 3 m pred bránkou stranou. Môže buď strieľať, alebo prihrať spoluhráčovi a my sa podľa toho presúvajme v bránke.

Rozkročenie

Väčšina brankárov miluje rozkročenie pri blafákoch. Strelci prichádzajú v rýchlom útoku a my sa ich snažme zastaviť častejšie, než oni nám dajú gól.

 

6.4    Herné situácie 

Brankár je jediný hráč z mužstva, ktorý vidí na celú ľadovú plochu. Mali by sme vedieť čítať situácie, ako sa vyvíjajú, zakričme na spoluhráčov a sami podľa nich reagujme.

Ak dôjde k prečísleniu nášho mužstva na modrej čiare, zakričme,, dvaja na jedného“, alebo ,, traja na jedného“ . Svojim spoluhráčom dajme najavo, že registrujeme situáciu a sledujeme puk. Spoluhráči sa tak môžu sústrediť na prihrávku.

6.4.1    V boji

Dvaja na jedného

Môžu sa stať dve veci: hráč s pukom bude strieľať ,alebo prihrávať. My musíme byť sústredení na strelca po celu dobu, ale buďme si vedomí, že hráč je nekrytý.  Ak prihráva, reagujme. Ak hráč prihráva  urobme T - posun. Ak je blízko prihrávka na dosah, môžeme ju vypichnúť.

Traja na jedného

Zakričme na obrancov. Držme svoj postoj hlboko v bránke. Zamerajme sa na strelca. Stojme na nohách, ale reagujme na prihrávky.

6.4.2     Úniky

Hlavný tlak je na útočníkovi. Je to situácia, keď  pozorujeme  pohyb útočníka.

Prvá informácia pre nás, je kde strelec s pukom mieri. Do strany, či dopredu. Ak do strany, znamená to strelu. Ak dopredu, znamená to blafák. Čím je strelec bližšie k bránke, tým je väčšia pravdepodobnosť, že bude strieľať forhendom. Snažme sa,  aby útočník uhol na stranu. Držme hokejku na zemi a lapačku majme pripravenú na puk mierený do hornej časti.

Ak sa nám podarí veľmi úspešný zákrok, môžeme tým zmeniť vývoj celého stretnutia v náš prospech. Nič pre nás nebude príjemnejšie.

6.4.3          Vo vlastnej tretine

Vhadzovanie v tretine

Buďme pripravení na všetko: aký je kvalitný náš center na vhadzovanie, ako prebieha vhadzovanie. Protihráč môže strieľať priamo forhendom. Väčšinou však bude prihrávať do dobrej streleckej príležitosti. Podľa držania hokejky zistime jeho úmysel:

-          obrátené znížené držanie = prihráva späť

-          štandardné držanie ,čepeľ smeruje do bránky = strela

-          v prestávkach si skontrolujme výstroj

-          skontrolujme postavenie hráčov

-          informujme pred vhadzovaním hráčov, že je všetko v poriadku

-          sústreďme sa na rozohrávku

Kľučky za bránou

Ak drží protihráč puk za bránkou, potom držme svoj štandardný postoj. Neotáčajme sa a pozerajme sa do strán cez rameno. Pri pohybe od tyčky k tyčke zasúvajme hokejku za bránku, aby sme nedovolili pretlačenie puku pred bránku. Hokejka je rýchlejšia než brankár a preto je dôležité, aby sme s ňou dobre zaobchádzali.

Puk vo vlastnej tretine

-  Ak stratíme puk z dohľadu, kľaknime. Cez nohy hráčov uvidíme lepšie než cez telá

-  Ak naše mužstvo stratí puk pri vhadzovaní, skontrolujme si postavenie protihráčov

-  Ak je zmätok pred bránou, hráči nás potrebujú  viac než inokedy

-          Poďakujme sa obrane za dobrú prácu. Nikto iný si ich nevšimne.

 

6.5      Dôležité body

6.5.1     Rozkorčuľovanie

I pri rozkorčuľovaní nám hrozí nebezpečie, lebo  prichádzame na ľad nepripravení. Musíme čeliť strelám. Je potrebné, aby hráči začínali slabšími strelami do dolnej časti bránky. Nehádajme sa zo svojimi spoluhráčmi v priebehu zlého rozkorčuľovania a snažme sa zabudnúť na všetko do začiatku zápasu. Dobré organizované rozkorčuľovanie pomôže všetkým   pripraviť sa a zvýšiť produktivitu.

6.5.2      Komunikácia na ľade

My brankári máme prehľad o celej ľadovej ploche. Môžeme svojim obrancom pomôcť upozornením, kedy sa blíži nebezpečenstvo a kedy je výhoda. Nezabúdajme , že hovoríme cez masku. Upozornenie musí byť jednoduché a zrozumiteľné:

-          najcennejšia informácia : ,,Protihráč!“, „Máš čas!“ a „Bez tlaku!“

-          upozorníme obrancov ,že nám stoja vo výhľade „Výhľad !“

-          pri útoku súpera ,, Dvaja na jedného!“, „Traja na jedného!“, ,, pri navrátení obrancu „Napadať hráča!“

-          dajme signál na konci presilovky klepaním hokejky na ľad ,,Pozor na brejk!“

 

6.6     Hra hlavou

Uplatňujme :

     -   Na hru sa pripravujme ešte pred príchodom do šatne. Buďme v šatni prví. Rozcvičme sa aj doma a nechajme si dostatok času na správne oblečenie výstroja. Buďme pripravení 12 minút pred rozkorčuľovaním,

-           počas zápasu udržujme koncentráciu

-          góly, ktoré dostaneme hneď na začiatku zápasu, môžu naše mužstvo  dostať do problémov, ak nie sú pripravení hráči, buďme pripravení my

-          naše stabilné výkony sú  dôležitejšie, ako skvelý zákrok. Ľahké góly sú dôsledkom zabúdania na základy (sledujme protihráčov, hokejka na ľade, vykrytie uhlov),

-          nikdy nezostávajme ležať na ľade po góle, aby si ukázali, že sme nemali šancu. Kontrolujme sa. Nedávajme súperom najavo, že nás dostali,

-          berme na seba zodpovednosť za góly. Zistime, čo bolo zlé a neopakujme chybu,

-          majme pozitívne myslenie. Naše sebavedomie musí prekonať lacné góly,

-          vždy sa zo zápasu niečo naučme. Hoci si myslíme, že sme lepší ako brankár súpera, nájdime v jeho hre niečo, čo je dobré sa naučiť.

 

6.7  Výstroj brankára

Výstroj brankára je drahý a musí mať potrebnú veľkosť. Mnohí brankári  vďaka jedinečnosti svojej funkcie  sa o ňu dostatočne aj starajú.

6.7.1        Prilby a masky

Kombinácia prilby a mriežky stojí menej a lepšie sa pripravuje, než kombinácia prilba a plexisklo.

Ak sme sa rozhodli pre masku potrebujeme dobru ochranu krku. Používajme na krk  chránič, alebo zväčšený plastový štít z masky.

6.7.2       Rukavice ( lapačka, vyrážačka )

Rukavice sú dobre do tej doby, dokiaľ je vnútorná časť neporušená a vláčna. Lapačka musí mať dobrú vypchávku na vonkajšej strane. Vyrážačka musí byť konštruovaná pevne. Používajme také veľké rukavice, aké naším rukám vyhovujú. Príliš veľké rukavice sú zbytočné a je v nich malá kontrola pohybu.

6.7.3       Betóny

Po maske a korčuliach sú vhodné betóny najväčším problémom pre každého brankára. Obecne platí pravidlo, že brankári, ktorí chytajú štýlom „V stoji , používajú kratšie betóny a „brankári butterflybetóny dlhšie.

Koleno by malo byť vo výške strednej prednej vypchávky. Ak je vyššie, je nebezpečie zranenia. Ak je nižšie, sú problémy s korčuľovaním. Niektorí brankári nosia pod betóny ešte ďalšie chrániče, aby si kolená lepšie chránili. Ak puk zasiahne nechránené koleno, môže byť koniec hokejovej kariéry mladého brankára.

Betóny musia chrániť tiež vnútornú stranu lýtok brankára.

 

6.8    Kondičná príprava a výživa

6.8.1   Strečing

Strečing je dobrá príprava pred zápasom. Pomáha predísť zraneniam a prispieť k zdravému spôsobu života. Aj keď zo začiatku nebudeme príliš ohybní, vďaka strečingu získame ohybnosť v blízkej budúcnosti.

Dôležité pri cvičení je, aby sme boli opatrní a nenapínali svaly. Postupne, keď budeme získavať stále väčšiu pohyblivosť, môžeme zotrvať v jednotlivých cvičeniach dlhšie a opakovať ich častejšie.

6.8.2           Posilňovanie

Ak predpokladáme, že náš rast je už ukončený, potom môžeme posilňovať s činkami.

Nevhodné posilňovanie s činkami je nebezpečné a kladie na náš vyvíjajúci sa organizmus vysoké nároky, prevažne na mäkké tkaniva, ako sú šľachy a väzy. V prípade používania príliš veľkých zaťaží, môže dojsť i k poškodeniu svalov. Ak chceme byť silnejší, radšej cvičme kľuky a zhyby.

6.8.3        Výživa

Najjednoduchším spôsobom, ako zlepšiť náš výkon na ľade, je  venovať zvýšenú pozornosť  výžive. Správna výživa znamená zostaviť svoj denný jedálny lístok zo štyroch druhov potravín:

-          Mliečne výrobky

-          Mäso vrátane rýb a hydiny

-          Ovocie a zelenina

-          Pečivo, cereálie, obilné produkty.

Posledná príležitosť na doplnenie energie je 24 hodín pred zápasom. Máme  jesť cestoviny, ryžu, pečivo, ovocie, aby sa doplnil obsah cukru v krvi. Tieto potraviny sú hlavným zdrojom energie. Tri hodiny pred zápasom už nejedzme hlavné jedlo.

Hodinu pred zápasom nejedzme už vôbec nič, len pime. Počas tejto poslednej hodiny je najdôležitejšie, aby sme nepili žiadne sladené nápoje a nejedli čokoládu, aby nedošlo k príliš vysokej dodávke cukru do organizmu. Počas zápasu sa každých 15 minút dobre napime.

 

  1.     Záver

K tomu, aby sa z brankára stal dobrý brankár, samozrejme nestačí len nadanie a schopnosti. Je potrebná mimoriadna túžba vyniknúť a silná vôľa, ktorá umožní prekonať bolesť a dovolí sústavne podávať výkony na hranici ľudských možnosti. Ale , nezabúdajme , že každý raz začínal.

Dôvodom ,prečo som si vybral tému ,, Hra a špecializovaná príprava hokejového brankára“ , bolo najmä to, že v svojej doterajšej brankárskej činnosti mi takáto práca s podobným obsahom chýbala.

Preštudoval som vhodnú literatúru, na základe ktorej som si urobil vlastný názor a na základe vlastných skúsenosti výsledok prezentoval v tejto práci.

Budem sa snažiť odovzdať túto prácu pánovi PhDr. Jánovi Filcovi, aby sa dostala medzi začínajúcich brankárov v škole hokejového brankára a predpokladám, že v začiatkoch im pomôže.

 

 

Športu zdar a ľadovému hokeju zvlášť !

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Resumé

 

If you want to becomegood goal-keeper you must be an individuality.

You must be able to take over a responsibility.

 

If you want to begood member of the team you have to do a proper work. You are the only one player, who can not have a rest.

 

You must be willing to learn from your own mistakes and keep your emotions under control.

 

To accept responsibility means- if you fail never blame the others.

Always support the defence, especially when they are weak.

 

Your job is to correct the mistakes of your team-mates by your excelent interventions.

 

Those are the assumes, which make a goal-keeper the key player of the team.

But, you know that and  thats why you aregoal-keeper.

 

 

Zoznam použitej literatúry:

 

1. NHL – Dnešné hviezdy, zajtrajšie legendy. ( 1998 )

                James Duplacey ,historik a bývalý kurátor Dvorany slávy a múzea

                ľadového hokeja v Toronte,

                Mark Paddock, hokejový komentátor Toronto  

 

2.  Brankárska hokejová škola JH ( 2004 )

                Jiří Holeček

 

3. Škola hokejového brankára ( 2004 )

                PhDr. Ján Filc

 

4. ŠKOLA SLOVENSKÉHO HOKEJOVÉHO BRANKÁRA ( 2004 )

                  Dr. Marcel Sakáč

 

5. Hokej – cesta do NHL ( 1999 )

                  Sean RossiterSport center pri univerzite Britská Columbia