GYMNÁZIUM MICHALA MILOSLAVA HODŽU
v Liptovskom Mikuláši
Hodžová ulica č. 13 , Liptovský Mikuláš
Hra
a špecializovaná príprava hokejového brankára
/Stredoškolská odborná činnosť/
Liptovský Mikuláš, 2004
GYMNÁZIUM MICHALA MILOSLAVA HODŽU
V LIPTOVSKOM MIKULÁŠI
Hodžová ulica č. 13 , Liptovský Mikuláš
Odbor: ŠPORT - ĽADOVÝ HOKEJ
Téma: Hra a špecializovaná príprava hokejového
brankára
Spracoval : Kristián Kolesár
Trieda: 3 C
ŠkOLSKÝ. Rok: 2004/2005
OBSAH
Úvodné slovo 1
Úvod 2
1 . Cieľ a úloha
práce 3
2 . Metodika práce 4
3 . Úspechy slovenského
hokeja 5
4 . Činnosť a filozofia vybraných
brankárskych škôl 7
5 . Odborné názory na hru brankára 12
6
. Vlastná hra brankára 14
7 .
Záver
23
Resumé 25
Zoznam
použitej literatúry 26
OBSAH
|
Úvodné slovo |
1 |
|
Úvod |
2 |
1. |
Cieľ a úloha práce |
3 |
2. |
Metodika práce |
4 |
3. |
Úspechy slovenského hokeja |
5 |
4. |
Činnosť a filozofia vybraných brankárskych
škôl |
7 |
5. |
Odborné názory na hru brankára |
10 |
6. |
Vlastná hra brankára |
12 |
7. |
Záver |
20 |
|
Resumé |
21 |
|
Zoznam použitej literatúry |
22 |
Úvodné slovo
Významné
úspechy českého a slovenského hokeja v posledných rokoch sú dôkazom
systematickej a kvalitnej práce s mládežou. Na dobrých výsledkoch sa
podieľajú predovšetkým hokejové kluby spolu s príslušnými orgánmi Slovenského a Českého zväzu ľadového
hokeja, prepracovaná metodika športovej prípravy a systém súťaží žiakov,
dorastencov a juniorov.
Metodika
športového tréningu u nás sa nelíši od metodiky kanadskej. Dnes tréneri
spolupracujú a dávajú výsledky svojej práce k dispozícii iným. Tieto
školy majú spoločný cieľ – vychovať fyzicky zdatných, komplexne
a technicky vybavených hokejistov, ktorí budú robiť česť tejto krásnej
športovej hre.
Esá kanadskej NHL – Hašek,
Pálffy, Jágr, Demitra, Ručinský, Šatan a ďalší – vyrastali v českých
a slovenských kluboch a dnes sú vzormi pre našich mladých hokejistov.
Úžasná
hra – hokej – to nie sú len elitní hráči NHL.
Najprv
sú to deti, ktoré vstávajú skoro ráno na tréning, ich rodičia, ktorí prepadli
detskému nadšeniu, tréneri, ktorí odovzdávajú svoj čas a skúsenosti, aby
pomohli mladým športovcom v ich športovom raste.
Hokej
znamená kolektívnu prácu, obetavosť a priateľstvo, nehľadiac na to, akú
ďalekú cestu v hokeji prejdete.
Vladimír
Martinec
legenda českého hokeja
ÚVOD
Prvá
vec, ktorá zaujme nových fanúšikov hokeja, sú väčšinou hlasité nárazy tiel na
mantinel a puky odrážajúce sa od ochranného plexiskla.
Ale
ako hráči viete viac.
Hokej
je vietor vo vašich tvárach, škrípavý zvuk korčulí na
ľade, klepnutie puku na hokejku pri nahrávke, radosť z vynikajúceho
zákroku v bránke.
Hokej
je jedinou nepretržitou akciou vyžadujúcou si od každého hráča zvládnuť
obtiažne vedomosti a použiť z nich aspoň dve alebo viac naraz.
Hokej
je ťažká a náročná hra : ľad a mantinely sú tvrdé a hokejky,
korčule a puky, s ktorými sa hrá, môžu byť nebezpečné, pokiaľ sa
s nimi nezaobchádza opatrne.
Každý
hráč má povinnosť urobiť hru čo najviac bezpečnou pre všetkých aktérov na
ľadovej ploche. To znamená držať hokejku dole a svoj temperament na uzde.
Znamená to tiež chovať sa k rozhodcom s rešpektom. Ako každý náročný
šport hokej môže v ľuďoch odhaliť to najlepšie i to najhoršie.
Hokej
je medzi všetkými kolektívnymi športmi jedinou hrou, kde sa po zápase postavia
súperi do rady a podajú si ruky.
Je
to medzinárodný šport a vedie k porozumeniu medzi ľuďmi, ktorí mali
k sebe predtým ďaleko. Športový duch robí z tejto veľkej hry tak
nádhernú vec.
A čo
je najdôležitejšie ?
Nikdy
neponižujte svojho protihráča. Uvedomte si, že to nie sú vaši nepriatelia.
Vážte si svojich súperov, bez ktorých by nebolo žiadneho zápasu.
Premýšľajte
o tom. Čím sú lepší, tým bude lepší zápas. Hrajte na víťazstvo, hrajte
tvrdo ale čisto. Tým, že do zápasu dáte to najlepšie, dáte najavo, že si vážite
svojich súperov.
Kto
si váži súpera, váži si aj sám seba.
1. Ciele
a úloha práce
Cieľom tejto práce je vhodnou a priateľnou
formou priblížiť čitateľom čo tento fenomén – hokej v oblasti športu pre
priaznivcov a aktérov znamená.
Snahou je poukázať na skutočnosť, že skĺbením určitej
dávky talentu, podstúpením tvrdého tréningového procesu, využitím
najnovších poznatkov implementovaných v školách
hokejového brankára a špecializovaných tréningov brankárov, v kluboch
je možné dosiahnuť i to, čo dosiahli brankárske veličiny uvedené vo
vybraných názoroch na hru brankára.
V hlavnej časti sú popisnou formou zaznamenané
najdôležitejšie činnosti brankára počas rozkorčuľovania, štýlu chytania, pohyby
v bráne v rôznych herných situáciách cez kondičnú prípravu, výstroj
až po výživu.
Tento popis je pretransformovaním uvedených základov
hokeja v literatúre z mutácie českej do reči začínajúcich brankárov
na základe vlastných pocitov a skúsenosti autora.
Úlohou tejto práce je pomôcť začínajúcim, ktorí sa
k uvedenej literatúre nedostali a nebudú mať možnosť zúčastniť
špecializovaných škôl hokejového brankára a tiež nemajú až také šťastie na
vynikajúcich trénerov.
Práca by mala poskytnúť základné vedomosti, ktoré by
mal mať každý brankár vo veku 8 do 12 rokov pre dobrý štart
v najrýchlejšej a najpestrejšej hre na svete.
Všetci brankári obdivujú hviezdy NHL, ako je Patrick ROY,
Martin BRODEUR, Dominik HAŠEK, Mike RICHTER
a táto práca by mala byť inšpiráciou pre všetkých, ktorí ich chcú
nasledovať a zvládnuť hokejové umenie na svojom poste.
2 . Metodika
práce
Túto tému som si vybral z rôznych pohnútok.
Základné sú tie, ktoré vyplynuli z mojich teoretických vedomosti, ktoré
som získal štúdiom kníh o hokejových veličinách NHL, ale
i o iných najlepších z európskych hokejových líg.
V práci som sa zameral na názory odborníkov na
výkonnosť niektorých špičkových brankárov svetového hokeja, ako aj ich
vlastných myšlienok a názorov v čom tkvie ich umenie v činnosti
brankára a čo ich posunulo na stupeň, keď boli alebo sú považovaní za
najlepších v činnosti a hre hokejového brankára.
V časti uvedených troch škôl hokejového brankára poukazujem na dôležitosť tvrdej prípravy brankárov a už nevyhnutnej špecializovanej prípravy v kluboch a školách hokejového brankára, ktoré využívajú najnovšie tréningové poznatky o postupoch a procesoch pri tréningoch.
Hlavnou časťou práce je popis základných
a najdôležitejších činností, bez ktorých z brankára dobrý brankár
nikdy nebude.
Dôležitý je teda talent, ale i neustala príprava
a tréning a náročné zápasy pod vedením brankárskych odborníkov.
Dôkazom toho je i myšlienka pána Jiřího Holečka bývalého
vynikajúceho československého brankára ktorý povedal :
,,
Keď si brankár myslí , že všetko vie ....
....obvykle skoro skončí “.
Nemenej dôležitou pohnútkou je i skutočnosť, že i sám mám potrebné skúsenosti, na ktorých sa dá už stavať, ktoré som získal počas ôsmich rokoch pôsobenia v bránke. S hokejom som začínal pomerne neskoro - neskoršie ako moji rovesníci - , ale húževnotosťou som dosiahol vcelku dobre výsledky.
Tieto výsledky by som nedosiahol bez tvrdých
tréningov, pomoci trénerov v kluboch pána Svitanu,
Brtáňa, Marcinka, Halahiju, Majdeka, Lepiša a bez špecializovaných príprav v „Škole
hokejového brankára“ pod vedením pána PhDr. Jána Filca,
ktorej som pravidelným účastníkom od roku 1997.
Bol som brankárom v Dukle Michalovce, HC Košice
a teraz chytám za juniorov MHK
32 Liptovský Mikuláš.
Za tú dobu som na šiestich turnajoch bol vyhlásený za
najlepšieho brankára. V roku 2000
som sa zúčastnil s výberom Slovenska na turnaji v Edmontone
a v roku 2001 vo Winipegu
v Kanade. V drese HC Košice som chytal na Majstrovstvách Slovenska
starších žiakov v roku 2001.
3. Úspechy
Slovenského hokeja
Zlato
Česká republika
STRIEBRO
SLOVENSKO (Lašák, Rybár, Lipovský
-Suchý, Štrbák, Ľ. Višňovský, Chára, Podhradský, I. Droppa, Jasečko, Sekeráš - Šatan, Handzuš, Bartečko, Plavucha, Kapuš, Vaic, Pardavý,
Hurtaj, M. Hlinka, P. Pucher,
Hreus, Bartoš, Ronald Petrovický, Hurtaj, tréner J. Filc, asistenti E. Bokroš
a V. Šťastný)
Bronz
Fínsko
Finále: Slovensko - Česká republika 3:5 (0:3,
1:0, 2:2), 14. mája 2000, góly SR: Štrbák, Hlinka, Šatan.
ZLATO
SLOVENSKO (Lašák, Staňa,
Šimonovič - Lintner, Bača,
D. Milo, Ľ. Višňovský, L. Čierny, Štrbák, Hecl, Smrek - Šatan, P. Bondra, Pálffy, Stümpel, Tomík, Somík, Uram, Rastislav Pavlikovský, Handzuš, Bartečko. M. Hlinka, P. Pucher, Országh. Róbert Petrovický,
Nagy, tréner J. Filc, asistenti E. Bokroš a V. Šťastný)
Striebro
Rusko
Bronz
Švédsko
Finále: Slovensko - Rusko 4:3 (2:0, 1:1,
1:2), Göteborg, 11. mája, góly SR: Bondra 2, Ľ. Višňovský, Šatan
Zlato
Kanada
Striebro
Švédsko
BRONZ
SLOVENSKO (Lašák, Rybár, Staňa - Ľ. Višňovský,
Suchý, Švehla, Štrbák, Lintner, D. Milo, L. Čierny,
Ivan Majeský - Bondra, Pálffy, Šatan, Stümpel, Zedník, Demitra, Nagy, Kapuš, M. Hlinka, Országh, Radivojevič, P. Sejna, Vaic, Cíger, tréner Hossa, asistenti Šterbák a V.
Šťastný)
O bronz: Slovensko - Česká republika 4:2 (2:1,
1:1, 1:0), Helsinki, 10. mája,
góly SR: Šatan, Stümpel, Bondra, Demitra
Zlato
Rusko
Striebro Kanada
BRONZ
SLOVENSKO (Lašák, Križan - Čakajík, Harabín, Mezei, Slovák, Priechodský, Smrek, Podhradský, Nádašdi
- Nagy, Gáborík, P. Sejna, M. Hudec, Bátovský, Zálešák, Cibák, Bartek, Hujsa, Pištek, Macoszek, Košík, tréner:
J. Filc, asistenti M. Kimiján a D. Žiška)
O bronz: Slovensko - Švédsko 5:4 (2:0, 1:3, 2:1),
Winnipeg, 5. 1. 1999, 7.128 divákov
Zlato
Fínsko
Striebro
Švédsko
BRONZ
SLOVENSKO (Hamerlík,
Sopko - Starosta, Zajac, Velebný, Fabián,
Valentin, T. Mihálik,
Vydarený, Kudroč, - K. Kováč, Bartovič, Gáborík, Hvila, Surový, Tvrdoň, Škvaridlo, P. Szabo, Marták, Maras, T. Gron, Marcel Hossa, tréner M. Kimiján,
asistent J. Bukovinský)
Zlato
Kanada
STRIEBRO
SLOVENSKO (Halák, Rožník,
- Valábik, Meszároš, Drgoň, Sersen, Hruška, Baranka, Gurčík, Bodnár - Blaho, Bulík, Š. Ružička
- Prokop, Dornič, B. Fábry - Markovič, Ščurko, Peter Tabaček - L. Mucha,
Zagrapan, Dravecký, tréner:
J. Novotný, asistenti Ľ. Venutti
a F. Kučera)
Bronz
Rusko
Finále - 22. apríla 2003: Kanada - Slovensko 3:0
(1:0, 1:0, 1:0), Jaroslavľ, 22. apríla, 8.700
divákov.
4. Činnosť
a filozofia vybraných brankárskych škôl
V dnešnom hokeji nie je možné stať sa dobrým brankárom bez špecializovanej prípravy v školách hokejového brankára.
Vo všetkých oblastiach športovej prípravy je hlavným
cieľom dosiahnuť u účastníkov v krátkom čase čo najviac kvalitných
zmien v oblasti koordinačných schopností, v úrovni techniky herných
činností a v miere osvojenia si teoretických poznatkov o hre
a príprave hokejového brankára.
4.1 Škola hokejového brankára
Organizátori
a tréneri školy:
PhDr. Ján Filc, tréner a organizátor
školy, diplomovaný tréner,
v rokoch 1998 – 2002 tréner slovenskej
juniorskej a seniorskej
reprezentácie,
tréner Majstrov sveta v roku 2002.
Rudolf
Jurčenko,
organizátor školy a hlavný tréner, tréner brankárov Slovana
Bratislava
a tréner brankárov v juniorských reprezentáciách
SR.
Frank Kollar, dlhoročný tréner brankárov juniorských mužstiev
v Kanade
a USA, od roku 1999 tréner školy.
Počas 10 rokov trvania letnej školy sa
škola vypracovala na jednu z najzaujímavejších a najnavštevovanejších
škôl so zameraním na mladých brankárov. O úspešnosti vyhľadávania efektívnych tréningových metód,
foriem a prostriedkov svedčí i počet absolventov, ktorí úspešne pôsobia
v dorasteneckých a juniorských mužstvách našej extra - ligy
i slovenskej juniorskej i seniorskej reprezentácie.
Škola
je zameraná najmä na:
-
rozvoj
všeobecnej a špecializovanej nervovo-svalovej koordinácie
-
nácvik
a zdokonaľovanie techniky činností brankára za využitia princípov motorického tréningu
-
nácvik útočných
činností v hre brankára
-
poznanie
teoretických a taktických základov hry brankára
-
psychickú
prípravu brankára za využitia moderných didaktických prostriedkov
a technológií
Najúspešnejšími absolventmi z minulých rokov sú dnešní brankári slovenskej reprezentácie a majitelia zbierky medailí z majstrovstiev juniorov vo Winipegu, MS seniorov v Petrohrade, Goteborgu, Helsinkách Ján Lašák a Rastislav Staňa.
4.2
Škola slovenského hokejového brankára
Dr. Marcela Sakáča
Organizátori
a tréneri školy :
Dr.
Marcel Sakáč,
licenčný tréner, ktorý vyštudoval Fakultu telesnej výchovy
a športu
v Bratislave s orientáciou na hru hokejového
brankára
a právnickú fakultu.
Brankár Slovana
Bratislava, Dukly Jihlava a VSV Villach.
2x majster sveta
1x majster
Európy
2. miesto MS
450 zápasov v najvyššej hokejovej
súťaži ČSFR
45 zápasov za
národné mužstvo ČSFR
Ľudovít Venutti, patrí medzi absolútnu trénersku mládežnícku špičku,
ako tréner reprezentácie 16, 17
a 18 – ročných sa podieľal na raste veľa dobrých slovenských hráčov ako Bicek, Nagy, Gáborík,
Cíger, Višnovský, Budaj, Lašák, Hossa
a ďalší.
Škola ponúka mladým hokejovým brankárom
špecializovanú prípravu pre brankárov ľadového hokeja pod vedením licenčných
trénerov s niekoľkoročnými skúsenosťami z domácich
a medzinárodných sústredení.
Škola
je zameraná hlavne na:
-
rozvoj
koordinačných a orientačných schopnosti brankára s prihliadnutím na
jeho vek, fyzickú a technickú
pripravenosť a momentálnu výkonnosť
-
teoretické
vedomosti o hre brankára a ich aplikáciu v tréningu
-
video - analýzu
z tréningových jednotiek každého brankára a osobné pohovory
-
rehabilitáciu,
masáže, plávanie a športové súťaže
-
celodennú
zdravotnú a lekársku starostlivosť, kalorickú stravu a pitný režim
4.3
Brankárska škola Jiriho Holečka
Organizátori
a tréneri školy :
Jiří Holeček, vedúci
tréner školy a bývalý reprezentačný hokejový brankár
ČSSR ,brankár Slávia
Praha, Dukla Košice, VSŽ Košice a Sparta
Praha
3. miesto - ZOH 1972,
2. miesto – ZOH 1976,
chytal na
9 - tich MS, získal 1 bronzovú, 5
strieborných a 3 zlaté
medaily,
na piatich MS bol
vyhlásený ako najlepší brankár a v roku 1974
bol vyhlásený
hokejistom roka ČSSR.
Od roku 1982 sa venuje výchove mladých talentovaných brankárov. Pod jeho vedením vyrástli také hokejové osobnosti ako Dominik Hašek, Petr Bríža, Radovan Biegl, Jaroslav Kameš a mnoho ďalších dnes veľmi známych, ale predovšetkým kvalitných brankárov.
Roman Višňák, bývalý
brankár Hradec Králové, Dukly Jihlava, Pardubíc, kde
tvoril
brankársku dvojicu spolu s Dominikom Hašekom,
od roku 1982 do 1985 bol
pravidelným členom všetkých
reprezentačných výberov od 16 až do 20 rokov, kde tvoril brankársky tandem prevažne s Dominikom Hašekom.
V tejto dobe boli reprezentační brankári len Hašek
– Višňák –
Bríza. Zranenie ukončilo jeho športovú kariéru.
Program v Brankárskej škole Jiřího
Holečka
obsahuje špeciálny tréning na ľade i na suchu spoločne
s teóriou.
Škola je
zameraná hlavne na:
-
2 x denne tréning na ľade
-
2 x denne tréning na suchu
-
brankársky strečing
-
rozbor činnosti
brankára na videu + teória
-
vedomostné
súťaže
-
využitie
športových areálov
-
komplexné
hodnotenie brankárov
-
hodnotenie
vhodnosti výstroja brankárov
5. Vybrané názory na hru brankára
FELIX
POTVIN
Potvin patrí k „motýlikovým“ brankárom, dáva prednosť
široko rozkročenému postoji medzi tyčami. Je to síce riskantné, pretože si
obmedzuje možnosť pohybu do strán a zmenšení streleckého uhla, ale Potvinovi to vychádza.
Jeho štýl vykrýva spodnú polovicu bránky, kam mieri viac striel
a s ostatnými si poradí vďaka fantastickým reflexom. Jeho sila
spočíva v tom, že má prehľad o situácii a pozná strelcov.
Vystrelíte a myslite si, že je to v kapse, ale Potvin
je na mieste, pretože má vašu hru dokonale prečítanú a reaguje podľa nej
“.
útočník Hartfordu Nelson EHERSON
MIKE
RICHTER
„Myslím, že
Mike Richrer by si do konca
života nemal platiť žiadny drink sám. Ak niekedy
existoval niekto s nárokom na titul národný hrdina, potom je to on“.
kanadský útočník Theoren Flery po
prehre
Kanady s USA
v I. ročníku Svetového pohára
MIKE
RICHTER
„Kľúčom k jeho úspechom je úžasná pracovná
morálka. Koľko pukov som na neho v tréningu vystrelil! Viem ako tvrdo
pracuje na zlepšení svojej výkonnosti. Je rodený bojovník, ktorý neznesie
pomyslenie , že by mal pustiť gól – za žiadnych okolnosti.
Na výsledkoch mužstva je to poznať “.
spoluhráč Kevin Miller
PATRIK ROY
„Je to
úžasne silná osobnosť. Royová úspešná aplikácia
,,motýlika“ prilákala veľké množstvo napodobiteľov, ale žiadny z nich ho
nezvládol lepšie než on. Vynikajúco vykrýva spodnú časť brány, a strelcom
neostáva nič, než snažiť sa prekonať ho perfektne umiestnenou vysokou strelou.
Patrik často vyzýva útočníkov na priamy súboj – vychádza im naproti
a zmenšuje strelecký uhol. A keď ho niekto zastihne v nevhodnej
pozícii, môže sa spoľahnúť na svoje mimoriadne reflexy “.
tréner Colorada Mark Cravford
Martin Brodeur
„Jednou z Brodeurových
najväčších predností je jeho vrtkosť a ohybnosť, ktoré mu umožňujú vrátiť
sa po bravúrnom zákroku okamžite do základného postavenia. Vďaka obrovskému
rozsahu je schopný vykryť všetky štyri rohy bránky“.
bývalý brankár NHL Tim Bernhard
Dominik Hašek
„Hašeka príroda obdarila dokonale pružnou ohybnosťou, vďaka
nej sa dokáže na ľade skrútiť a vymrštiť tak, že pohyb, ktorý sme doteraz
pokladali za fyzický nemožný, sa nám zrazu javí ako úplne jednoduchý. Vykrýva
svojimi betónmi priestor medzi tyčami lepšie než ktorýkoľvek iný brankár. Každý
útočník musí mať pocit, že neexistuje štrbinka , kde by mohol puk zasunúť“.
tréner Philadelphie Terry Mur
6. Vlastná hra
brankára
6.1
Štýly
Brankárske
štýly sa menia. Brankári majú prevažne svoj vlastný jedinečný štýl. Ten vzniká
skúsenosťami a odpozorovaním činnosti od ostatných brankárov. Každý štýl
ma svoje prednosti a slabiny. Väčšina kombinuje tieto štýly:
V stoji
Klasický, vysoko účinný štýl, ktorý vyžaduje dobrú
prácu nôh a pohyb do strán. Dokonca i brankári, ktorý používajú tento
štýl, chodia do kolien len pri polovici svojich zákrokov.
Prednosti:
Menej priestoru medzi betónmi, ľahký pohyb do strán,
dopredu a späť, najlepší pre kontrolu dorazenia puku a umožňuje brankárom
rýchly pohyb s pukom.
Slabiny:
Menšie vykrytie rohov bránky. Skryté strely môžu byť
problematické. Vykrytie uhlov
musí byť dokonalé.
Motýlik
Tento štýl je pomenovaný podľa spôsobu, akým ide
brankár do kolien. Betóny sú roztiahnuté od seba, aby zakryli čo najviac
priestoru pred bránou.
Prednosti:
Vhodný štýl proti priamym strelám alebo odrazeným,
ktoré idú nízko nad ľadom. Výhodne pre prikrytie puku.
Slabiny :
Dôležité je načasovanie zákroku. Keď idete do kolien,
nemôžete sa veľmi pohybovať.
Zákrokom betónmi odrážate puk pred seba
a strelci sa na vás dívajú z hora.
Prevrátené
V
Brankári s týmto štýlom stoja s roztiahnutými
nohami. Tento štýl je kombináciou dvoch predošlých. Na nohách ste väčšinou
času, ale skôr napodobňujete motýlika.
Prednosti :
Riskantný, výborný štýl. Prirodzený štýl pre
brankárov s dobrými reflexmi. Vaše telo sa postaví do cesty mnohým strelám
– puky takéhoto brankára trafia často. Je ideálny pri skrumáži pred bránkou,
priložením brankárskej hokejky na ľad.
Slabiny:
Tento štýl vás vtiahne hlboko do bránkoviska, čo
často znamená góly z ťažkých uhlov. Kolená pri sebe a korčule na
vnútorných hranách sťažujú pohyb do strán.
6.2 Uhly
a pohyby
Tým, že brankár je čelom ku strelcovi, vykrýva čo
najväčší priestor bránky. Ak je brankár v dráhe strely, nazýva sa táto
situácia vykrývaním uhlov.
Postavenie je pre brankára všetkým. Najlepší brankári
vyzerajú, ako že sa veľmi nepohybujú. Zdá sa, akoby priťahovali puk. Brankárov,
ktorých puk často triafa, správne vykrývajú strelecký uhol.
Existujú dva spôsoby, ako vykrývať uhly: dozadu
a do strán. Väčšina gólov padá, keď brankári nie sú vo svojej pozícii.
6.2.1 Pohyb do strán
Keď je strelec medzi kruhmi, vtedy v najlepšej
streleckej pozícii, brankár by mal byť presne medzi bránou a strelcom. Keď
sa útočník pohybuje zo strany na stranu, brankár ho sleduje. Vždy musí byť na
trase, ktorou by išiel puk do stredu bránky.
Spôsob ako sa pohybovať zo strany na stranu je
posúvanie sa krátkymi úkrokmi tej nohy, ktorá je vo smere pohybu, potom k nej prisuňme druhú nohu.
Keď je puk blízko, urobme tzv. T – pohyb. Pri ňom
stojí jedná korčuľa kolmo k druhej.
V každom prípade, či už pri ukročení, alebo T –
pohybu, stojme priamo proti strelcovi. Ukážme strelcovi čo najviac výstroja
a stojme čo najlepšie.
6.2.2 Vysunutie, alebo stiahnutie?
V prípade, že puk je ďaleko od bránky, vysuňme
sa. Ak sa puk premiestni do jednej zo strán, vráťme sa do bránky tak, aby sme
bránili vo smere puku. Ak na nás útočí nekrytý hráč po krídle, vysuňme sa
z bránky tak, aby sme zmenšili jeho strelecký uhol. Ak hráč nestrieľa
a už prišiel do našej tretiny, stiahnime sa do bránky pre prípad, že by
nás chcel obísť. Pohybujme sa
prekorčuľovaním, pri ktorom používajme len členky a kolená.
Naše telo musí byť stále vzpriamené. Chytenie puku je
práca brankára, ale nezabudnime, že potom musíme byť pripraven
ípuk rýchlo rozohrať.
6.2.3 Hore, alebo dole?
V dnešnej dobe musí brankár vedieť chytať oboma
spôsobmi. Vždy stojme vzpriamene a udržujme svoj postoj, pokiaľ protihráč
nevystrelí. Držme telo vzpriamene, tak aby sme zastavili letiaci puk na
výstroji. Keď je hra pri bránke, vo vhodnom okamžiku pokľaknime, uvidíme na puk lepšie
a budeme schopný lepšie reagovať. Podľa situácií, kde sa puk nachádza
chytajme v stoji , alebo na kolenách.
6.2.4 Ako sa zachovať
Nezabúdajme
na :
- stále sledujme puk
- majme hokejku na ľade
- v bránkovisku buďme v strehu vždy na
nohách
- pri nahrávke vrhnime sa nohami napred cez celú
bránku
- ak je puk pod nami, ďalšie pohyby sú riskantné
6.3 Pohybové cvičenie
Pre chytanie
v bránke sú najdôležitejšie reakcie. Reagujme len na puk
a nemyslime na iné veci. Reakciu môžeme získať tréningom. Tréning
a jeho opakovanie nám dá schopnosť správne reagovať na dané situácie.
Dôležité
cvičenia :
Päťbodové
Podľa ukazovania hokejkou dopredu, dozadu, doľava,
doprava, do kolien sa presúvajme na tieto strany, čo najrýchlejšie.
Z miesta
na miesto
Hráč stojí s pukom za bránou . Má možnosť
prihrať spoluhráčovi vpravo ,vľavo alebo zasunúť do bránky. Snažme sa gólu
zabrániť pomocou vykrývania strán hokejkou.
Pohyb pred
bránkou
Spoluhráč stojí s pukom asi 3 m pred bránkou
stranou. Môže buď strieľať, alebo prihrať spoluhráčovi a my sa podľa toho
presúvajme v bránke.
Rozkročenie
Väčšina brankárov miluje rozkročenie pri blafákoch.
Strelci prichádzajú v rýchlom útoku a my sa ich snažme zastaviť
častejšie, než oni nám dajú gól.
6.4 Herné situácie
Brankár je jediný hráč z mužstva, ktorý vidí na
celú ľadovú plochu. Mali by sme vedieť čítať situácie, ako sa vyvíjajú,
zakričme na spoluhráčov a sami podľa nich reagujme.
Ak dôjde k prečísleniu nášho mužstva na modrej čiare,
zakričme,, dvaja na jedného“, alebo ,, traja na jedného“ . Svojim spoluhráčom
dajme najavo, že registrujeme situáciu a sledujeme puk. Spoluhráči sa tak
môžu sústrediť na prihrávku.
6.4.1 V boji
Dvaja na
jedného
Môžu sa stať dve veci: hráč s pukom bude
strieľať ,alebo prihrávať. My musíme byť sústredení na strelca po celu dobu,
ale buďme si vedomí, že hráč je nekrytý.
Ak prihráva, reagujme. Ak hráč prihráva
urobme T - posun. Ak je blízko prihrávka na dosah, môžeme ju
vypichnúť.
Traja na
jedného
Zakričme na obrancov. Držme svoj postoj hlboko
v bránke. Zamerajme sa na strelca. Stojme na nohách, ale reagujme na
prihrávky.
6.4.2 Úniky
Hlavný tlak je na útočníkovi. Je to situácia,
keď pozorujeme pohyb útočníka.
Prvá informácia pre nás, je kde strelec s pukom
mieri. Do strany, či dopredu. Ak do strany, znamená to strelu. Ak dopredu,
znamená to blafák. Čím je strelec bližšie k bránke, tým je väčšia
pravdepodobnosť, že bude strieľať forhendom. Snažme sa, aby útočník uhol na stranu. Držme hokejku na
zemi a lapačku majme pripravenú na puk mierený do hornej časti.
Ak sa nám podarí veľmi úspešný zákrok, môžeme tým
zmeniť vývoj celého stretnutia v náš prospech. Nič pre nás nebude príjemnejšie.
6.4.3
Vo vlastnej
tretine
Vhadzovanie
v tretine
Buďme pripravení na všetko: aký je kvalitný náš
center na vhadzovanie, ako prebieha vhadzovanie. Protihráč môže strieľať priamo
forhendom. Väčšinou však bude prihrávať do dobrej streleckej príležitosti.
Podľa držania hokejky zistime jeho úmysel:
-
obrátené znížené
držanie = prihráva späť
-
štandardné
držanie ,čepeľ smeruje do bránky = strela
-
v prestávkach
si skontrolujme výstroj
-
skontrolujme
postavenie hráčov
-
informujme pred
vhadzovaním hráčov, že je všetko v poriadku
-
sústreďme sa na
rozohrávku
Kľučky za
bránou
Ak drží protihráč puk za bránkou, potom držme svoj
štandardný postoj. Neotáčajme sa a pozerajme sa do strán cez rameno. Pri pohybe
od tyčky k tyčke zasúvajme hokejku za bránku, aby sme nedovolili
pretlačenie puku pred bránku. Hokejka je rýchlejšia než brankár a preto je
dôležité, aby sme s ňou dobre zaobchádzali.
Puk vo
vlastnej tretine
- Ak stratíme
puk z dohľadu, kľaknime. Cez nohy hráčov uvidíme lepšie než cez telá
- Ak naše
mužstvo stratí puk pri vhadzovaní, skontrolujme si postavenie protihráčov
- Ak je zmätok
pred bránou, hráči nás potrebujú viac
než inokedy
-
Poďakujme sa
obrane za dobrú prácu. Nikto iný si ich nevšimne.
6.5 Dôležité body
6.5.1 Rozkorčuľovanie
I pri rozkorčuľovaní nám hrozí nebezpečie,
lebo prichádzame na ľad nepripravení.
Musíme čeliť strelám. Je potrebné, aby hráči začínali slabšími strelami do
dolnej časti bránky. Nehádajme sa zo svojimi spoluhráčmi v priebehu zlého
rozkorčuľovania a snažme sa zabudnúť na všetko do začiatku zápasu. Dobré
organizované rozkorčuľovanie pomôže všetkým
pripraviť sa a zvýšiť produktivitu.
6.5.2 Komunikácia na ľade
My brankári máme prehľad o celej ľadovej ploche.
Môžeme svojim obrancom pomôcť upozornením, kedy sa blíži nebezpečenstvo
a kedy je výhoda. Nezabúdajme , že hovoríme cez masku. Upozornenie musí
byť jednoduché a zrozumiteľné:
-
najcennejšia
informácia : ,,Protihráč!“, „Máš čas!“ a
„Bez tlaku!“
-
upozorníme
obrancov ,že nám stoja vo výhľade „Výhľad
!“
-
pri útoku súpera ,, Dvaja na jedného!“, „Traja na
jedného!“, ,, pri navrátení
obrancu „Napadať hráča!“
-
dajme signál na
konci presilovky klepaním hokejky na ľad
,,Pozor na brejk!“
6.6 Hra
hlavou
Uplatňujme :
-
Na hru sa pripravujme ešte pred príchodom do šatne. Buďme v šatni prví.
Rozcvičme sa aj doma a nechajme si dostatok času na správne oblečenie
výstroja. Buďme pripravení 12 minút pred rozkorčuľovaním,
-
počas zápasu udržujme koncentráciu
-
góly, ktoré
dostaneme hneď na začiatku zápasu, môžu naše mužstvo dostať do problémov, ak nie sú pripravení
hráči, buďme pripravení my
-
naše stabilné
výkony sú dôležitejšie, ako skvelý
zákrok. Ľahké góly sú dôsledkom zabúdania na základy (sledujme protihráčov,
hokejka na ľade, vykrytie uhlov),
-
nikdy
nezostávajme ležať na ľade po góle, aby si ukázali, že sme nemali šancu.
Kontrolujme sa. Nedávajme súperom najavo, že nás dostali,
-
berme na seba
zodpovednosť za góly. Zistime, čo bolo zlé a neopakujme chybu,
-
majme pozitívne
myslenie. Naše sebavedomie musí prekonať lacné góly,
-
vždy sa zo
zápasu niečo naučme. Hoci si myslíme, že sme lepší ako brankár súpera, nájdime
v jeho hre niečo, čo je dobré sa naučiť.
6.7 Výstroj brankára
Výstroj brankára je drahý a musí mať potrebnú
veľkosť. Mnohí brankári vďaka
jedinečnosti svojej funkcie sa o ňu
dostatočne aj starajú.
6.7.1
Prilby
a masky
Kombinácia prilby a mriežky stojí menej
a lepšie sa pripravuje, než kombinácia prilba a plexisklo.
Ak sme sa rozhodli pre masku potrebujeme dobru
ochranu krku. Používajme na krk chránič,
alebo zväčšený plastový štít z masky.
6.7.2
Rukavice ( lapačka, vyrážačka
)
Rukavice sú dobre do tej doby, dokiaľ je vnútorná
časť neporušená a vláčna. Lapačka musí mať dobrú vypchávku
na vonkajšej strane. Vyrážačka musí byť
konštruovaná pevne. Používajme také veľké rukavice, aké naším rukám vyhovujú.
Príliš veľké rukavice sú zbytočné a je v nich malá kontrola pohybu.
6.7.3
Betóny
Po maske a korčuliach sú vhodné betóny najväčším
problémom pre každého brankára. Obecne platí pravidlo, že brankári, ktorí
chytajú štýlom „V stoji“ , používajú kratšie betóny a „brankári butterfly
“ betóny dlhšie.
Koleno by malo byť vo výške strednej prednej
vypchávky. Ak je vyššie, je nebezpečie zranenia. Ak je nižšie, sú problémy
s korčuľovaním. Niektorí brankári nosia pod betóny ešte ďalšie chrániče,
aby si kolená lepšie chránili. Ak puk zasiahne nechránené koleno, môže byť
koniec hokejovej kariéry mladého brankára.
Betóny musia chrániť tiež vnútornú stranu lýtok
brankára.
6.8 Kondičná
príprava a výživa
6.8.1 Strečing
Strečing je dobrá príprava pred zápasom. Pomáha predísť
zraneniam a prispieť k zdravému spôsobu života. Aj keď zo
začiatku nebudeme príliš ohybní, vďaka strečingu
získame ohybnosť v blízkej budúcnosti.
Dôležité pri cvičení je, aby sme boli opatrní
a nenapínali svaly. Postupne, keď budeme získavať stále väčšiu
pohyblivosť, môžeme zotrvať v jednotlivých cvičeniach dlhšie
a opakovať ich častejšie.
6.8.2
Posilňovanie
Ak predpokladáme, že náš rast je už ukončený, potom
môžeme posilňovať s činkami.
Nevhodné posilňovanie s činkami je nebezpečné a kladie na náš vyvíjajúci sa organizmus vysoké nároky, prevažne na mäkké tkaniva, ako sú šľachy a väzy. V prípade používania príliš veľkých zaťaží, môže dojsť i k poškodeniu svalov. Ak chceme byť silnejší, radšej cvičme kľuky a zhyby.
6.8.3
Výživa
Najjednoduchším spôsobom, ako zlepšiť náš výkon na
ľade, je venovať zvýšenú pozornosť výžive. Správna výživa znamená zostaviť svoj
denný jedálny lístok zo štyroch druhov potravín:
-
Mliečne výrobky
-
Mäso vrátane rýb a hydiny
-
Ovocie a zelenina
-
Pečivo, cereálie, obilné produkty.
Posledná príležitosť na doplnenie energie
je 24 hodín pred zápasom. Máme jesť
cestoviny, ryžu, pečivo, ovocie, aby sa doplnil obsah cukru v krvi. Tieto
potraviny sú hlavným zdrojom energie. Tri hodiny pred zápasom už nejedzme
hlavné jedlo.
Hodinu pred zápasom nejedzme už vôbec
nič, len pime. Počas tejto poslednej hodiny je najdôležitejšie, aby sme nepili
žiadne sladené nápoje a nejedli čokoládu, aby nedošlo k príliš
vysokej dodávke cukru do organizmu. Počas zápasu sa každých 15 minút dobre
napime.
K tomu, aby sa z brankára stal
dobrý brankár, samozrejme nestačí len nadanie a schopnosti. Je potrebná mimoriadna
túžba vyniknúť a silná vôľa, ktorá umožní prekonať bolesť a dovolí
sústavne podávať výkony na hranici ľudských možnosti. Ale , nezabúdajme ,
že každý raz začínal.
Dôvodom ,prečo som si vybral tému ,, Hra
a špecializovaná príprava hokejového brankára“ , bolo najmä to, že
v svojej doterajšej brankárskej činnosti mi takáto práca s podobným
obsahom chýbala.
Preštudoval som vhodnú literatúru, na
základe ktorej som si urobil vlastný názor a na základe vlastných
skúsenosti výsledok prezentoval v tejto práci.
Budem sa snažiť odovzdať túto
prácu pánovi PhDr. Jánovi Filcovi, aby sa dostala medzi začínajúcich brankárov
v škole hokejového brankára a predpokladám, že v začiatkoch im
pomôže.
Športu
zdar a ľadovému hokeju zvlášť !
Resumé
If you want to become a good goal-keeper you must be
an individuality.
You must be able to take
over a responsibility.
If you want to be a good member of
the team you have to do a proper work. You are
the only one player, who
can not have
a rest.
You must be willing to learn
from your own mistakes and keep your emotions
under control.
To accept responsibility means- if you fail
never blame the others.
Always support the defence, especially
when they are weak.
Your job is to correct the
mistakes of your team-mates by your excelent interventions.
Those are the assumes, which
make a goal-keeper the
key player of the team.
But, you know that and thats why you are
a goal-keeper.
Zoznam použitej literatúry:
1.
NHL – Dnešné hviezdy, zajtrajšie legendy. ( 1998 )
James Duplacey ,historik
a bývalý kurátor Dvorany slávy a múzea
ľadového hokeja v Toronte,
Mark Paddock, hokejový
komentátor Toronto
2. Brankárska hokejová škola JH ( 2004 )
Jiří Holeček
3.
Škola hokejového brankára ( 2004 )
PhDr. Ján Filc
4.
ŠKOLA SLOVENSKÉHO HOKEJOVÉHO BRANKÁRA ( 2004 )
Dr. Marcel Sakáč
5.
Hokej – cesta do NHL ( 1999 )
Sean
Rossiter – Sport center pri
univerzite Britská Columbia