Predmetová komisia biológie a ekológie


Tematický výchovno-vzdelávací plán

Biológia 1. ročník

Školský rok 2008/2009



Trieda/skupina: 1. ročník

Vyučujúci: A. Ďaťková, M. Mišíková, S. Hujíková

Dotácia a organizácia: 66 hodín

Učebnica: Biológia 1, 2, 3, 4, 7; Biológia pre 1. ročník gymnázií (stará), Biológia pre 2. ročník gymnázií (stará)

Klasifikácia: priebežné ústne a písomné preverovanie a klasifikácia podľa hodnotenia pre oblasť „Človek a príroda“


Obsah:

  1. Životné prostredie a organizmy 4 hodiny

  2. Život a voda 30 hodín

  3. Špecializácia rastlín a živočíchov 8 hodín

  4. Život s človekom 15 hodín

  5. Mikrosvet 5 hodín

  6. Prehľad systému živej prírody 4 hodiny

Učebnice: Biológia 1

Biológia 2, Biológia pre 1. ročník gymnázií (stará)

Biológia 3

Biológia 4, Biológia pre 2. ročník gymnázií (stará)

Biológia 7

Študijný materiál bude poskytnutý vyučujúcim v jednej kópii.



Tematický plán bol prerokovaný na PK biológie a ekológie a schválený predsedom PK.


Dátum: 28. august 2008




Predkladá Mgr. Miroslava Mišíková Schvaľuje RNDr. Soňa Hujíková

vyučujúca biológie a ekológie predseda PK biológie a ekológie


Odporúčané obdobie

Cieľ a kľúčové kompetencie

Tématický celok

Téma

Obsahový štandard

Výkonový štandard

September – október

(4 hodiny)

Formovať ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody, o javoch a procesoch, ktoré v nej prebiehajú.


Kompetencie: Naučiť vnímať krásy prírody ako hierarchicky usporiadaný, neustále sa meniaci dynamický systém.

I. Životné prostredie a organizmy

  1. Charakterizovať ŽP, zložky prostredia typy ekosystémov

  2. Organizmy (druh, jedinec, populácia, spoločenstvo)

  1. Úvod do učiva a oboznámenie s hodnotením a klasifikáciou

  2. ŽP a jeho zložky

  3. Vzťahy medzi organizmami a prostredím a organizmami navzájom

  4. Spoločenstvo

  5. Populácia



Pojmy: abiotické a biotické faktory, jedinec, druh, populácia, spoločenstvo, ekosystém, prírodné a kultúrne ekosystémy, potravové reťazce a siete

  1. Poznať abiotické a biotické zložky a ich význam pre existenciu organizmov.

  2. Charakterizovať pojem ekosystém.

  3. Vedieť porovnať prírodný a umelý ekosystém.

  4. Vysvetliť rozdiel medzi druhom, populáciou a spoločenstvom.

  5. Naučiť sa vyhľadávať a prezentovať vybraný prírodný ekosystém a vedieť vysvetliť potravové reťazce a siete vo vybranom ekosystéme.

Október – november (30 hodín)

Formovať ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody. Prostredníctvom vybraných informácií o základných skupinách organizmov formovať predstavu ich života v prirodzenom prostredí.


Kompetencie: Vedieť odlišovať zákonité príčiny biologických procesov od ich vonkajších prejavov. Schopnosť hľadať v prírodných javoch a procesoch príčinné súvislosti a tým podporovať logické myslenie.

II. Život a voda


  1. Život pod vodnou hladinou.


    1. Život v sladkých vodách

    2. Život v mori


      1. Planktón - zložky, význam

      2. Bezstavovce sladkých vôd - základné morfologické znaky kmeňov/tried, spôsob života, zástupcovia, význam

      3. Stavovce sladkých vôd - základné morfologické znaky tried (ryby a obojživelníky), spôsob života, zástupcovia, význam

      1. morské riasy - stavba tela, zástupcovia význam

      2. morské bezstavovce - základné morfologické znaky kmeňov/tried, spôsob života, zástupcovia, význam

      3. morské stavovce -základné morfologické znaky tried (drsnokožce, ryby, plazy a cicavce), spôsob života, zástupcovia, význam


Pojmy: fytoplanktón (sinice, riasy), zooplanktón (prvoky, drobné bezstavovce), pŕhlivce (polypovce), ploskavce, mäkkýše (ulitníky, lastúrniky), obrúčkavce (pijavice), článkonožce (kôrovce, hmyz), ryby tečúcich a stojatých vôd, obojživelníky (žaby, mloky), stielka, huby, pŕhlivce (medúzy, sasanky, koraly), mäkkýše (lastúrniky, hlavonožce), článkonožce (morské kôrovce), ostnatokožce (ježovky, hviezdovky, holotúrie), drsnokožce (žraloky, raje), morské ryby, cicavce, adaptácia, kontaminácia

  1. Poznať základné zložky zoo- a fytoplanktónu.

  2. Vysvetliť význam planktónu pre vodný ekosystém.

  3. Na príklade vybraného zástupcu popísať vonkajšiu stavbu tela mnohobunkových rias.

  4. Poznať najznámejšie vodné druhy z kmeňov bezstavovcov a tried stavovcov.

  5. Vedieť popísať základné morfologické znaky jednotlivých kmeňov bezstavovcov a tried stavovcov.

  6. Vedieť porovnať spoločné a rozdielne morfologické znaky vodných stavovcov.

  7. Vysvetliť prispôsobenie organizmov životu vo vodnom prostredí.

  8. Na príklade vybraných zástupcov demonštrovať postavenie bezstavovcov v potravovom reťazci vodných ekosystémov.

  9. Poznať možnosť druhovej ochrany a význam stavovcov vo vodných ekosystémoch.

  10. Poznať nebezpečenstvo kontaminácie vôd a jeho dôsledky na vodné organizmy.

  11. Vedieť, vyhľadať, spracovať a prezentovať informácie o ekologickom a hospodárskom význame vybraných zástupcov zooplanktónu, fytoplanktónu, vodných bezstavovcov a stavovcov.



  1. Život pri vode


    1. Rastliny

    2. Živočíchy


      1. vodné rastliny - významní zástupcovia

      2. rastliny lužných lesov, mokradí a močiarov - významní zástupcovia

      3. výtrusné rastliny - charakteristika, zástupcovia

      4. semenné rastliny – charakteristika

      5. nahosemenné a krytosemenné rastliny – porovnanie

      6. jedno - a dvojklíčnolistové rastliny - porovnanie, zástupcovia

      1. bezstavovce žijúce pri vode - významní zástupcovia (prehľad)

      2. stavovce žijúce pri vode - významní zástupcovia (prehľad)

      3. plazy, vtáky, cicavce - základné morfologické znaky tried, spôsob života, zástupcovia, význam

      4. význam živočíchov žijúcich pri vode pre vodný ekosystém


Pojmy: výtrus, stielka, cievnaté rastliny, kvet, piestik, tyčinka, vajíčko, peľ, semeno, plod, fotosyntéza, plazy (hady, jašterice, korytnačky), vtáky (plávajúce, potápavé, brodivé), cicavce, plávacie blany, mastné perie, tukové žľazy, srsť, etológia (dvorenie, starostlivosť o mláďatá, hniezdenie, ochrana, komunikácia a migrácia živočíchov)

  1. Poznať najznámejšie druhy vodných a pobrežných rastlín – byliny a dreviny.

  2. Vedieť zatriediť a porovnať výtrusné a semenné, nahosemenné a krytosemenné a dvoj- a jednoklíčnolistové rastliny.

  3. Poukázať na zákonom chránené druhy rastlín.

  4. Prostredníctvom konkrétnych zástupcov vysvetliť prispôsobenie sa rastlín životu vo vode a v jej okolí.

  5. Vedieť vyhľadať, spracovať a prezentovať zaujímavosti zo života vodných rastlín, o drevinách lužných lesov, o porastoch mokradí, močiarov.

  6. Poznať významné druhy plazov, vtákov a cicavcov žijúcich vo vode a ich prispôsobenie a postavenie v potravovom reťazci.

  7. Poznať možnosti druhovej ochrany a význam stavovcov pre vodné ekosystémy.

  8. Vedieť popísať základnú morfologickú stavbu tela, spoločné a rozdielne znaky plazov, vtákov a cicavcov a vysvetliť rozdiely medzi vtákmi plávajúcimi, brodivými a potápavými.

  9. Vedieť spracovať a prezentovať etológiu vtákov a cicavcov.


Február

(8 hodín)

Vysvetliť možnosti a formy a adaptácie organizmov na rôzne životné podmienky a poskytnúť priestor pre praktický význam rastlín a živočíchov v živote človeka.


Kompetencie: posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k živým organizmom a ich prostrediu

III. Špecializácia rastlín a živočíchov

  1. Vysokohorské spoločenstvá

  2. Život v extrémnych podmienkach

  3. Parazity



    1. Vysokohorské prostredie – charakteristika životných podmienok

    2. Rastliny – významní zástupcovia

    3. Živočíchy – významní zástupcovia

    1. Za polárnym kruhom

    2. V púšti

    3. Hlboko v mori

    4. V sladkej a slanej vode

    5. Jaskyne

    6. V pôde a pod.

    1. Parazitizmus a jeho formy

    2. Parazitické rastliny

    3. Huby parazitické – vybraní zástupcovia

    4. Prvoky- vybraní zástupcovia

    5. Živočíchy - vybraní zástupcovia


Pojmy: biotop, ekologická valencia, tolerancia, bioindikátor, kozmopolit, endemit, relikt, heterotrofia, saprofyt, parazit, poloparazit, endoparazit, ektoparazit, hostiteľ, medzihostiteľ, prevencia, parazitárne ochorenia

  1. Charakterizovať abiotické faktory vysokohorského prostredia.

  2. Poznať významné druhy vysokohorských rastlín a živočíchov a ich adaptáciu na špecifické podmienky života.

  3. Poukázať na význam endemitov a reliktov vo vybranom ekosystéme.

  4. Vedieť vyhľadať a spracovať informácie o živote v rôznych typoch prostredia.

  5. Prezentovať samostatné žiacke práce a projekty, práca v skupinách.

  6. Vysvetliť podstatu parazitizmu, typy parazitizmu, porovnať.

  7. Charakterizovať vybrané druhy parazitických húb, prvokov a rastlinných poloparazitov a parazitov a živočíšnych parazitov.

  8. Vedieť vyhľadať, spracovať prezentovať informácie o možnostiach nákazy, liečenia a prevencie parazitárnych ochorení.

Marec – máj

(16 hodín)

Poznávať praktický význam živých organizmov pre život človeka.


Kompetencie: Poznať najbežnejšie úžitkové a hospodársky významné druhy rastlín, húb a živočíchov, poznať možnosti využitia vlastností a životných prejavov organizmov v biotechnológiách, poukázať na nebezpečné a patogénne organizmy, ich účinok na ľudský organizmus, prevencie a poskytnutie prvej pomoci

IV. Život s človekom

  1. Rastliny a huby v službách človeka

  2. Živočíchy v službách človeka

  3. Adaptácia na život v ľudských sídlach

    1. Rastliny ako potrava – hospodársky významné čeľade, základná charakteristika, zástupcovia, význam (koreniny a pochutiny, liečivá a drogy, krmoviny, okrasné rastliny parkov a záhrad, izbové rastliny)

    2. Priemyselné využitie rastlín a húb

    1. Podmienky chovu hospodársky významných druhov živočíchov (hmyz, dobytok, hydina)

    2. Význam hospodársky významných druhov živočíchov (v poľnohospodárstve, v športe, v zdravotníctve)

    3. Spoločníci v domácnosti (akvaristika, teraristika, chov exotických vtákov, hlodavcov, mačiek, psov)

    1. Plesne, článkonožce, hlodavce

    2. Živočíchy záhrad a polí (bezstavovce a stavovce)

    3. Živočíchy v ľudských sídlach (bezstavovce a stavovce)


Pojmy: dvojklíčnolistové (ružovité, bôbovité, makovité, kapustovité, ľuľkovité, mrkvovité, lipovité, čajovníkovité), jednoklíčnolistové (lipnicovité, ľaliovité), kvasinky, plesne, vyššie huby, bielkoviny, cukry, tuky, vitamíny, vláknina, liečivo, jed, droga, fytoterapia, deratizácia, dezinfekcia, premnoženie, škodcovia, biologická rovnováha, monokultúra, prenos ochorení, spevavce

  1. Poznať hospodársky významné druhy rastlín, húb, ktoré slúžia ako potrava, koreniny, pochutiny, liečivá a drogy.

  2. Poukázať na vybraných zástupcoch význam rastlín pre ich nutričné hodnoty, racionálnu výživu, vplyv na imunitu a význam fytoterapie.

  3. Poznať významné druhy rastlín, ktoré slúžia ako krmoviny, okrasné a izbové rastliny.

  4. Vedieť vyhľadať a vysvetliť dôsledky nesprávneho postupu pri pestovaní a skladovaní hospodársky významných rastlín a húb.

  5. Poznať hospodársky významné druhy živočíchov, živočíchov, ktoré slúžia človeku ako spoločníci a vysvetliť rozdiely v spôsobe života voľne žijúcich domestifikovaných živočíchov.

  6. Poznať najbežnejšie druhy organizmov, ktoré sa druhotne adaptovali na život s človekom, poukázať na ich negatívnu činnosť v domácnostiach.

  7. Poznať regionálne druhy cicavcov a vtákov, ktoré žijú v blízkosti človeka a ich význam pre udržanie biologickej rovnováhy v záhradách a ovocných sadoch.

  8. Poznať príčiny premnoženia škodcov a ich vplyv na zdravie človeka.

  9. Poznať nebezpečenstvo voľnej migrácie vtákov z hľadiska prenosu infekčných ochorení.

  10. Vedieť vyhľadať, spracovať informácie o konkrétnych príkladoch negatívneho vplyvu urbanizácie do prírody a zmeny správania sa zvierat.

Máj – jún (5 hodín)

Zoznámiť žiakov so svetom mikroorganizmov a ich význam v prírodných ekosystémoch a v živote človeka.


Kompetencie: poznať nebezpečné a patogénne mikroorganizmy, ich účinok na ľudský organizmus, možnosti liečby a prevencie a poskytnutia prvej pomoci, ako aj možnosti využitia vlastností mikroorganizmov v biotechnológiách

V. Mikrosvet

Mikrosvet

  1. Vírusy – charakteristika,rozdelenie, význam

  2. Baktérie - charakteristika,rozdelenie, význam

  3. Riasy - charakteristika, zástupcovia, význam

  4. Huby - charakteristika, zástupcovia, význam

  5. Prvoky - charakteristika, zástupcovia, význam


Pojmy: virológia, bakteriológia, vírus,baktériofág, vírusy človeka (onkovírusy, retrovírusy, HIV), profylaxia, rezistencia a antibiotiká

  1. Poznať najdôležitejšie ochorenia spôsobené vírusmi a baktériami, prevencia, možnosti liečby.

  2. Charakterizovať jednobunkové riasy, mikroskopické huby, prvoky z hľadiska stavby a spôsobu života.

  3. Poznať najbežnejšie ochorenia, ktoré spôsobujú prvoky, prevencia a liečba.

Máj – jún (4 hodiny)

Formovať ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody.


Kompetencie: poznať význam triedenia organizmov, vedieť zatriediť vybrané organizmy podľa charakteristických znakov do najvyšších systematických kategórií

VI. Prehľad systému živej prírody

Systém jednobunkovcov, rastlín, húb a živočíchov

  1. Jednobunkovce

  2. Rastliny

  3. Huby

  4. Živočíchy

Význam triedenia organizmov, poznať a vedieť zatriediť vybrané organizmy podľa charakteristických znakov do najvyšších systematických kategórií.










Metódy

Výstup

Hodnotenie

I. skupinová práca, práca s textom, práca s IKT, aktívne učenie sa žiaka

prezentácia vybraného prírodného ekosystému

Priebežné (ústne a písomné skúšanie) podľa dohody o klasifikácii v oblasti Človek a príroda.

Projekt bude hodnotený podľa jednotných kritérií členov PK, s ktorými budú žiaci vopred oboznámení.

II. riadený rozhovor, práca s textom, IKT, riešenie problémových úloh, vyhľadávanie informácií

Porozumieť odborným textom a vedieť s nimi pracovať, získanie kompetencií a rozvíjať komunikáciu, vedieť obhájiť názor, prezentovať výsledky skupinovej (samostatnej) práce

III. –IV. Aktívne učenie sa, argumentácia a diskusia, riadený rozhovor, skupinová práca

Tvorivo riešiť úlohy, naučiť sa pozorovať biologické objekty vo voľnej prírode, prezentácia projektu, význam pre spoločnosť

V. Kombinovaná, samostatná práca, skupinová

Získať hygienické návyky, naučiť sa chrániť pred nebezpečnými parazitmi, prevencia proti nákazlivým ochoreniam, biologickým zbraniam

VI. výklad, práca s kľúčom rastlín a živočíchov

Získavanie zručností a nadobudnutie prehľadu v taxonomických kategóriách.