Odporúčané
obdobie |
Cieľ
a kľúčové kompetencie
|
Tématický
celok |
Téma
|
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard
|
September
– október
(4 hodiny) |
Formovať
ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody, o
javoch a procesoch, ktoré v nej prebiehajú.
Kompetencie:
Naučiť vnímať krásy prírody ako hierarchicky usporiadaný,
neustále sa meniaci dynamický systém.
|
I.
Životné prostredie a organizmy |
Charakterizovať
ŽP, zložky prostredia typy ekosystémov
Organizmy
(druh, jedinec, populácia, spoločenstvo)
|
Úvod
do učiva a oboznámenie s hodnotením a klasifikáciou
ŽP a jeho zložky
Vzťahy
medzi organizmami a prostredím a organizmami navzájom
Spoločenstvo
Populácia
Pojmy:
abiotické a biotické faktory, jedinec, druh, populácia,
spoločenstvo, ekosystém, prírodné a kultúrne ekosystémy,
potravové reťazce a siete
|
Poznať
abiotické a biotické zložky a ich význam pre existenciu
organizmov.
Charakterizovať pojem
ekosystém.
Vedieť porovnať
prírodný a umelý ekosystém.
Vysvetliť rozdiel medzi
druhom, populáciou a spoločenstvom.
Naučiť
sa vyhľadávať a prezentovať vybraný prírodný ekosystém a vedieť
vysvetliť potravové reťazce a siete vo vybranom ekosystéme.
|
Október
– november (30 hodín) |
Formovať
ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody.
Prostredníctvom vybraných informácií o základných skupinách
organizmov formovať predstavu ich života v prirodzenom prostredí.
Kompetencie:
Vedieť odlišovať zákonité príčiny biologických procesov od ich
vonkajších prejavov. Schopnosť hľadať v prírodných javoch a
procesoch príčinné súvislosti a tým podporovať logické myslenie.
|
II. Život a voda
|
Život
pod vodnou hladinou.
Život
v sladkých vodách
Život
v mori
|
Planktón
- zložky, význam
Bezstavovce
sladkých vôd - základné morfologické znaky kmeňov/tried, spôsob
života, zástupcovia, význam
Stavovce sladkých vôd
- základné morfologické znaky tried (ryby a obojživelníky),
spôsob života, zástupcovia, význam
morské
riasy - stavba tela, zástupcovia význam
morské
bezstavovce - základné morfologické znaky kmeňov/tried, spôsob
života, zástupcovia, význam
morské stavovce
-základné morfologické znaky tried (drsnokožce, ryby, plazy a
cicavce), spôsob života, zástupcovia, význam
Pojmy:
fytoplanktón (sinice, riasy), zooplanktón (prvoky, drobné
bezstavovce), pŕhlivce (polypovce), ploskavce, mäkkýše (ulitníky,
lastúrniky), obrúčkavce (pijavice), článkonožce (kôrovce, hmyz),
ryby tečúcich a stojatých vôd, obojživelníky (žaby, mloky),
stielka, huby, pŕhlivce (medúzy, sasanky, koraly), mäkkýše
(lastúrniky, hlavonožce), článkonožce (morské kôrovce),
ostnatokožce (ježovky, hviezdovky, holotúrie), drsnokožce
(žraloky, raje), morské ryby, cicavce, adaptácia, kontaminácia
|
Poznať
základné zložky zoo- a fytoplanktónu.
Vysvetliť význam
planktónu pre vodný ekosystém.
Na
príklade vybraného zástupcu popísať vonkajšiu stavbu tela
mnohobunkových rias.
Poznať najznámejšie
vodné druhy z kmeňov bezstavovcov a tried stavovcov.
Vedieť popísať základné
morfologické znaky jednotlivých kmeňov bezstavovcov a tried
stavovcov.
Vedieť
porovnať spoločné a rozdielne morfologické znaky vodných
stavovcov.
Vysvetliť prispôsobenie
organizmov životu vo vodnom prostredí.
Na príklade vybraných
zástupcov demonštrovať postavenie bezstavovcov v potravovom
reťazci vodných ekosystémov.
Poznať
možnosť druhovej ochrany a význam stavovcov vo vodných
ekosystémoch.
Poznať nebezpečenstvo
kontaminácie vôd a jeho dôsledky na vodné organizmy.
Vedieť,
vyhľadať, spracovať a prezentovať informácie o ekologickom a
hospodárskom význame vybraných zástupcov zooplanktónu,
fytoplanktónu, vodných bezstavovcov a stavovcov.
|
|
|
Život
pri vode
Rastliny
Živočíchy
|
vodné
rastliny - významní zástupcovia
rastliny lužných
lesov, mokradí a močiarov - významní zástupcovia
výtrusné rastliny -
charakteristika, zástupcovia
semenné rastliny –
charakteristika
nahosemenné
a krytosemenné rastliny – porovnanie
jedno - a
dvojklíčnolistové rastliny - porovnanie, zástupcovia
bezstavovce
žijúce pri vode - významní zástupcovia (prehľad)
stavovce žijúce pri
vode - významní zástupcovia (prehľad)
plazy, vtáky, cicavce
- základné morfologické znaky tried, spôsob života,
zástupcovia, význam
význam živočíchov
žijúcich pri vode pre vodný ekosystém
Pojmy:
výtrus, stielka, cievnaté rastliny, kvet, piestik, tyčinka,
vajíčko, peľ, semeno, plod, fotosyntéza, plazy (hady, jašterice,
korytnačky), vtáky (plávajúce, potápavé, brodivé), cicavce,
plávacie blany, mastné perie, tukové žľazy, srsť, etológia
(dvorenie, starostlivosť o mláďatá, hniezdenie, ochrana,
komunikácia a migrácia živočíchov)
|
Poznať
najznámejšie druhy vodných a pobrežných rastlín – byliny a
dreviny.
Vedieť zatriediť a
porovnať výtrusné a semenné, nahosemenné a krytosemenné a dvoj- a
jednoklíčnolistové rastliny.
Poukázať na zákonom
chránené druhy rastlín.
Prostredníctvom
konkrétnych zástupcov vysvetliť prispôsobenie sa rastlín životu
vo vode a v jej okolí.
Vedieť vyhľadať,
spracovať a prezentovať zaujímavosti zo života vodných rastlín, o
drevinách lužných lesov, o porastoch mokradí, močiarov.
Poznať významné druhy
plazov, vtákov a cicavcov žijúcich vo vode a ich prispôsobenie a
postavenie v potravovom reťazci.
Poznať možnosti
druhovej ochrany a význam stavovcov pre vodné ekosystémy.
Vedieť popísať základnú
morfologickú stavbu tela, spoločné a rozdielne znaky plazov,
vtákov a cicavcov a vysvetliť rozdiely medzi vtákmi plávajúcimi,
brodivými a potápavými.
Vedieť spracovať a
prezentovať etológiu vtákov a cicavcov.
|
Február
(8
hodín)
|
Vysvetliť
možnosti a formy a adaptácie organizmov na rôzne životné
podmienky a poskytnúť priestor pre praktický význam rastlín a
živočíchov v živote človeka.
Kompetencie:
posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k živým organizmom
a ich prostrediu
|
III.
Špecializácia rastlín a živočíchov |
Vysokohorské
spoločenstvá
Život v extrémnych
podmienkach
Parazity
|
Vysokohorské
prostredie – charakteristika životných podmienok
Rastliny
– významní zástupcovia
Živočíchy –
významní zástupcovia
Za
polárnym kruhom
V púšti
Hlboko v mori
V sladkej a
slanej vode
Jaskyne
V pôde
a pod.
Parazitizmus
a jeho formy
Parazitické rastliny
Huby parazitické –
vybraní zástupcovia
Prvoky-
vybraní zástupcovia
Živočíchy - vybraní
zástupcovia
Pojmy:
biotop, ekologická valencia, tolerancia, bioindikátor,
kozmopolit, endemit, relikt, heterotrofia, saprofyt, parazit,
poloparazit, endoparazit, ektoparazit, hostiteľ, medzihostiteľ,
prevencia, parazitárne ochorenia
|
Charakterizovať
abiotické faktory vysokohorského prostredia.
Poznať významné druhy
vysokohorských rastlín a živočíchov a ich adaptáciu na
špecifické podmienky života.
Poukázať na význam
endemitov a reliktov vo vybranom ekosystéme.
Vedieť vyhľadať a
spracovať informácie o živote v rôznych typoch prostredia.
Prezentovať samostatné
žiacke práce a projekty, práca v skupinách.
Vysvetliť podstatu
parazitizmu, typy parazitizmu, porovnať.
Charakterizovať vybrané
druhy parazitických húb, prvokov a rastlinných poloparazitov a
parazitov a živočíšnych parazitov.
Vedieť vyhľadať,
spracovať prezentovať informácie o možnostiach nákazy, liečenia
a prevencie parazitárnych ochorení.
|
Marec
– máj
(16
hodín)
|
Poznávať
praktický význam živých organizmov pre život človeka.
Kompetencie:
Poznať najbežnejšie úžitkové a hospodársky významné druhy
rastlín, húb a živočíchov, poznať možnosti využitia vlastností a
životných prejavov organizmov v biotechnológiách, poukázať
na nebezpečné a patogénne organizmy, ich účinok na ľudský
organizmus, prevencie a poskytnutie prvej pomoci
|
IV.
Život s človekom |
Rastliny
a huby v službách človeka
Živočíchy v službách
človeka
Adaptácia na život
v ľudských sídlach
|
Rastliny
ako potrava – hospodársky významné čeľade, základná
charakteristika, zástupcovia, význam (koreniny a pochutiny,
liečivá a drogy, krmoviny, okrasné rastliny parkov a záhrad,
izbové rastliny)
Priemyselné využitie
rastlín a húb
Podmienky
chovu hospodársky významných druhov živočíchov (hmyz, dobytok,
hydina)
Význam hospodársky
významných druhov živočíchov (v poľnohospodárstve, v športe,
v zdravotníctve)
Spoločníci
v domácnosti (akvaristika, teraristika, chov exotických
vtákov, hlodavcov, mačiek, psov)
Plesne,
článkonožce, hlodavce
Živočíchy
záhrad a polí (bezstavovce a stavovce)
Živočíchy v ľudských
sídlach (bezstavovce a stavovce)
Pojmy:
dvojklíčnolistové (ružovité, bôbovité, makovité, kapustovité,
ľuľkovité, mrkvovité, lipovité, čajovníkovité),
jednoklíčnolistové (lipnicovité, ľaliovité), kvasinky, plesne,
vyššie huby, bielkoviny, cukry, tuky, vitamíny, vláknina,
liečivo, jed, droga, fytoterapia, deratizácia, dezinfekcia,
premnoženie, škodcovia, biologická rovnováha, monokultúra, prenos
ochorení, spevavce
|
Poznať
hospodársky významné druhy rastlín, húb, ktoré slúžia ako
potrava, koreniny, pochutiny, liečivá a drogy.
Poukázať na vybraných
zástupcoch význam rastlín pre ich nutričné hodnoty, racionálnu
výživu, vplyv na imunitu a význam fytoterapie.
Poznať
významné druhy rastlín, ktoré slúžia ako krmoviny, okrasné a
izbové rastliny.
Vedieť vyhľadať a
vysvetliť dôsledky nesprávneho postupu pri pestovaní a skladovaní
hospodársky významných rastlín a húb.
Poznať hospodársky
významné druhy živočíchov, živočíchov, ktoré slúžia človeku ako
spoločníci a vysvetliť rozdiely v spôsobe života voľne
žijúcich domestifikovaných živočíchov.
Poznať najbežnejšie
druhy organizmov, ktoré sa druhotne adaptovali na život
s človekom, poukázať na ich negatívnu činnosť
v domácnostiach.
Poznať regionálne druhy
cicavcov a vtákov, ktoré žijú v blízkosti človeka a ich
význam pre udržanie biologickej rovnováhy v záhradách a
ovocných sadoch.
Poznať príčiny
premnoženia škodcov a ich vplyv na zdravie človeka.
Poznať nebezpečenstvo
voľnej migrácie vtákov z hľadiska prenosu infekčných
ochorení.
Vedieť vyhľadať,
spracovať informácie o konkrétnych príkladoch negatívneho vplyvu
urbanizácie do prírody a zmeny správania sa zvierat.
|
Máj –
jún (5 hodín) |
Zoznámiť
žiakov so svetom mikroorganizmov a ich význam v prírodných
ekosystémoch a v živote človeka.
Kompetencie:
poznať nebezpečné a patogénne mikroorganizmy, ich účinok na
ľudský organizmus, možnosti liečby a prevencie a poskytnutia
prvej pomoci, ako aj možnosti využitia vlastností mikroorganizmov
v biotechnológiách
|
V. Mikrosvet
|
Mikrosvet |
Vírusy
– charakteristika,rozdelenie, význam
Baktérie -
charakteristika,rozdelenie, význam
Riasy -
charakteristika, zástupcovia, význam
Huby - charakteristika,
zástupcovia, význam
Prvoky -
charakteristika, zástupcovia, význam
Pojmy:
virológia, bakteriológia, vírus,baktériofág, vírusy človeka
(onkovírusy, retrovírusy, HIV), profylaxia, rezistencia a
antibiotiká
|
Poznať
najdôležitejšie ochorenia spôsobené vírusmi a baktériami,
prevencia, možnosti liečby.
Charakterizovať
jednobunkové riasy, mikroskopické huby, prvoky z hľadiska
stavby a spôsobu života.
Poznať najbežnejšie
ochorenia, ktoré spôsobujú prvoky, prevencia a liečba.
|
Máj –
jún (4 hodiny) |
Formovať
ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody.
Kompetencie:
poznať význam triedenia organizmov,
vedieť zatriediť vybrané organizmy podľa charakteristických
znakov do najvyšších systematických kategórií
|
VI.
Prehľad systému živej prírody |
Systém
jednobunkovcov, rastlín, húb a živočíchov |
Jednobunkovce
Rastliny
Huby
Živočíchy
|
Význam
triedenia organizmov, poznať a vedieť zatriediť vybrané organizmy
podľa charakteristických znakov do najvyšších systematických
kategórií. |