|
|
|
|
M/H |
Cieľ a kľúčové kompetencie |
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Metódy a formy |
Výstup |
Hodnotenie |
Poznámky |
S/1 |
Význam poznatkov z chémie pre život človeka, spoločnosť, prírodu, vytvoriť pozitívny vzťah k chémii |
Látky a zmesi |
Látky a chémia |
Význam chémie |
|
Riadený rozhovor, práca s učebnicou |
Písomná práca alebo test podľa uváženia vyučujúceho |
|
|
S/2 |
Význam poznatkov z chémie pre život človeka, spoločnosť, prírodu, vytvoriť pozitívny vzťah k chémii |
Látky a zmesi |
Látky a chémia |
Chémia ako veda, chemická výroba, suroviny |
|
Riadený rozhovor, práca s učebnicou |
Písomná práca alebo test podľa uváženia vyučujúceho |
|
|
S/3 |
Význam poznatkov z chémie pre život človeka, spoločnosť, prírodu, vytvoriť pozitívny vzťah k chémii |
Látky a zmesi |
Látky a chémia |
Chemický výrobok |
|
Riadený rozhovor, práca s učebnicou |
Písomná práca alebo test podľa uváženia vyučujúceho |
|
|
O/4 |
Porozumieť odborným textom, aplikovať získané poznatky pri riešení konkrétnych úloh |
Látky a zmesi |
Pozorovanie, pokus, meranie |
Vlastnosti látok |
Určiť pozorovaním, pokusom a meraním fyzikálne a chemické vlastnosti látok |
Výklad, demonštračný pokus, rozhovor |
|
|
|
O/5 |
Porozumieť odborným textom, aplikovať získané poznatky pri riešení konkrétnych úloh |
Látky a zmesi |
Pozorovanie, pokus, meranie |
Vlastnosti látok |
Určiť pozorovaním, pokusom a meraním fyzikálne a chemické vlastnosti látok |
Výklad, demonštračný pokus, rozhovor |
Ústne preverenie vedomostí |
|
|
O/6 |
Poznať zásady bezpečnej práce v chem. laboratóriu |
Látky a zmesi |
Chemické laboratórium |
Bezpečnosť práce |
Poznať zásady bezpečnej práce |
Výklad, práca s učebnicou |
|
|
|
O/7 |
Poznať základne piktogramy |
Látky a zmesi |
Chemické laboratórium |
Jednoduché laboratórne pomôcky, napr. kadička, skúmavka, lievik, valec |
Pomenovať jednoduché laboratórne pomôcky |
Práca s učebnicou |
Písomné preverenie vedomostí |
|
|
N/8 |
Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok |
Látky a zmesi |
Poznávanie vlastností látok |
Vlastnosti látok- horľavosť, skupenstvo, vôňa, zápach, vzhľad , rozpustnosť |
Určiť pozorovaním vlastnosti konkrétnych látok, vymenovať príklady horľavých a nehorľavých látok, látok rozpustných vo vode |
Výklad, demonštračný pokus, práca s učebnicou a tabuľkami |
|
|
|
N/9 |
Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok |
Látky a zmesi |
Poznávanie vlastností látok |
Vlastnosti látok- horľavosť, skupenstvo, vôňa, zápach, vzhľad , rozpustnosť |
Určiť pozorovaním vlastnosti konkrétnych látok, vymenovať príklady horľavých a nehorľavých látok, látok rozpustných vo vode |
Výklad, demonštračný pokus, práca s učebnicou a tabuľkami |
|
|
|
N/10 |
Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok |
Látky a zmesi |
Poznávanie vlastností látok |
Vlastnosti látok- horľavosť, skupenstvo, vôňa, zápach, vzhľad , rozpustnosť |
Určiť pozorovaním vlastnosti konkrétnych látok, vymenovať príklady horľavých a nehorľavých látok, látok rozpustných vo vode |
Výklad, demonštračný pokus, práca s učebnicou a tabuľkami |
Test |
|
|
D/11 |
Správne používať základne pojmy |
Látky a zmesi |
Chemické látky a zmesi |
Látka, chemicky čistá látka, zmes, roztok, rôznorodá zmes |
3 príklady chemicky čistých látok, 3 príklady rôznorodých zmesí, rovnorodých zmesí |
Výklad, práca s literatúrou a učebnicou,demonštračný pokus, rozhovor |
|
|
|
D/12 |
Správne používať základné chem. pojmy |
Látky a zmesi |
Chemické látky a zmesi |
Klasifikácia zmesí |
Uviesť príklady rôznorodých zmesí |
Demonštračný pokus, práca s odborným textom |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
J/15 |
Aplikovať teoretické vedomosti o látkach v bežnom živote |
Látky a zmesi |
Oddeľovanie zložiek zmesí |
|
Vedieť podstatu usadzovania, filtrácie, odparovania, destilácie a kryštalizácie |
Demonštračný pokus, práca s pracovným listom |
|
|
|
J/16 |
Aplikovať teoretické vedomosti o zmesiach pri ich oddeľovaní |
Látky a zmesi |
Oddeľovanie zložiek zmesí |
Metódy oddeľovania zložiek zmesí – usadzovanie, filtrácia, odparovanie, destilácia, kryštalizácia |
Vedieť podstatu usadzovania, filtrácie, odparovania, destilácie a kryštalizácie |
Demonštračný pokus, práca s pracovným listom |
|
|
|
J/17 |
Aplikovať teoretické vedomosti o zmesiach v domácnosti |
Látky a zmesi |
Oddeľovanie zložiek zmesí |
Metódy oddeľovania zložiek zmesí |
|
Riadený rozhovor, práca s internetom |
|
|
|
F/18 |
Aplikovať teoretické poznatky o zmesiach a navrhnúť vhodné metódy na oddeľovanie zložiek modelových zmesí |
Látky a zmesi |
Oddeľovanie zložiek zmesí |
Metódy oddeľovania zložiek zmesí |
Priradiť k daným zmesiam metódu na oddelenie ich zložiek |
Práca s pracovným listom- skupinová práca |
|
|
|
F/19 |
Aplikovať teoretické poznatky o zmesiach, navrhnúť príklady rôznych zmesí a navrhnúť postup na získanie zložiek týchto zmesí |
Látky a zmesi |
Oddeľovanie zložiek zmesí |
Metódy oddeľovania zložiek zmesí |
Aplikovať správnu metódu na oddeľovanie zložiek zmesi |
Skupinová práca |
|
|
|
F/20 |
Aplikovať teoretické poznatky o |
Látky a zmesi |
Oddeľovanie zložiek zmesí |
Metódy oddeľovania zložiek zmesí |
Aplikovať správnu metódu na oddeľovanie zložiek navrhnutých zmesi |
Prezentácie prác |
Ústne hodnotenie |
|
|
M/21 |
Vedieť charakterizovať roztoky, uviesť príklady roztokov |
Látky a zmesi |
Roztoky |
|
Uviesť príklady 3 rovnorodých zmesí ( roztokov tuhých, kvapalných a plynných |
Výklad, demonštračný pokus |
|
|
|
M/22 |
Vedieť príklady vodných roztokov, vedieť použiť pojem rozpúšťadlo a rozpustená latka |
Látky a zmesi |
Roztoky |
Vodný roztok, rozpúšťadlo, rozpustená latka |
Uviesť príklady 3 vodných roztokov a vodných roztokov používaných v domácnosti |
Výklad, demonštračný pokus |
|
|
|
M/23 |
Vedieť použiť chemickú terminológiu o roztokoch |
Látky a zmesi |
Roztoky |
Nasýtený roztok |
Uviesť príklady 3 vodných roztokov |
Rozhovor, práca s učebnicou |
|
|
|
M/24 |
Vedieť použiť chemickú terminológiu o roztokoch pri výpočtoch zloženia roztokov |
Látky a zmesi |
Roztoky |
Hmotnosť roztoku, rozpustenej látky, hmotnostné percento |
Chemické výpočty o roztokoch |
Práca s učebnicou, tabuľkami |
|
|
|
A/25 |
Aplikácia poznatkov o roztokoch pri výpočtoch zloženia roztokov |
Látky a zmesi |
Roztoky |
Hmotnosť roztoku, hmotnosť rozpustenej látky, hmotnostné percento |
Chemické výpočty o roztokoch |
Práca s odborným textom |
|
|
|
A/26 |
Aplikácia vedomosti o roztokoch v bežnom živote |
Látky a zmesi |
Roztoky |
Zloženie roztokov |
Chemické výpočty na zloženie roztokov |
Samostatná práca- písomné preverenie vedomostí |
|
|
|
A/27 |
Význam vody pre život človeka, zvierat a rastlín |
Látky a zmesi |
Voda |
Význam vody pre život, rozdelenie vôd podľa výskytu a podľa použitia |
Vysvetliť rozdiely medzi rôznymi druhmi vôd |
Rozhovor, skupinová práca, výklad |
|
|
|
A/28 |
Význam vody pre život človeka, zvierat a rastlín |
Látky a zmesi |
Voda |
Význam vody pre život, rozdelenie vôd podľa výskytu a podľa použitia |
Vysvetliť rozdiely medzi rôznymi druhmi vôd |
Rozhovor, skupinová práca, výklad |
|
|
|
M/29 |
Poznať dôsledky znečisťovania vôd |
Látky a zmesi |
Voda |
Úprava a čistenie vôd |
Význam ochrany vôd pred znečisťovaním |
Skupinová práca, práca s literatúrou, internetom |
|
|
|
M/30 |
Poznať dôsledky znečisťovania vôd |
Látky a zmesi |
Voda |
Ochrana vody |
Význam ochrany vôd pred znečisťovaním |
Prezentácia prác a ich hodnotenie |
Ústne hodnotenie |
|
|
M/31 |
Poznať význam kyslíka pre živé organizmy |
Látky a zmesi |
Vzduch |
Zložky vzduchu |
Vedieť vymenovať zložky vzduchu, skleníkové plyny |
Výklad, rozhovor, práca s internetom |
|
|
|
J/32 |
Poznať hlavné zdroje znečistenia ovzdušia |
Látky a zmesi |
Vzduch |
Spaľovanie odpadov, chemická výroba, poľnohospodárstvo |
Vedieť vymenovať hlavné zdroje znečistenia ovzdušia, význam separovaného zberu |
Rozhovor, práca s odbornou literatúrou a internetom |
|
|
|
J/33 |
Poznať príčiny vzniku ozónovej diery a skleníkového efektu a následky na našu planétu |
Látky a zmesi |
Vzduch |
Ozónová diera, skleníkové plyny |
Vedieť príčinu vzniku ozónovej diery, význam ozónovej vrstvy a dôsledky skleníkového efektu |
Rozhovor, prezentácia prác |
Ústne hodnotenie |
|
|
M/H |
Cieľ a kľúčové kompetencie |
Tematický celok |
Téma |
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Metódy a formy |
Výstup |
Hodnotenie |
Poznámky |
S/2 |
Osvojiť si zručnosti a návyky bezpečnej práce v chemickom laboratóriu |
Látky a zmesi |
Chemické laboratórium |
Zásady bezpečnosti pri práci v chemickom laboratóriu, základne piktogramy, ochranné pomôcky, laboratórne sklo |
Návyky bezpečnej práce, piktogramy pre žieraviny a horľaviny, používať štít, okuliare a rukavice, poznať základne laboratórne pomôcky |
Praktické cvičenie, pozorovanie |
Pracovný list |
Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda |
|
O/2 |
Získať zručnosti a návyky bezpečnej práce pri vážení a meraní objemu látok |
Látky a zmesi |
Pozorovanie, pokus, meranie |
Váženie na technických váhach, meranie objemu, pomocou odmerného valca a skúmavky |
Návyky bezpečnej zručnej práce pri meraní objemu kvapalín, pri vážení pevných látok |
Praktické cvičenie |
Pracovný list |
Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda |
|
D/2 |
Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok, vlastností látok zistené pozorovaním a vlastnosti látok získane pokusom |
Látky a zmesi |
Poznávanie vlastností látok |
Fyzikálne a chemické vlastností látok |
Určiť pozorovaním a pokusom vlastnosti látok pri zahrievaní ( horľavosť, rozpustnosť, sublimácia ) |
Praktické cvičenie |
Pracovný list |
Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda |
|
M/2 |
Osvojiť si zručnosti a návyky bezpečnej práce pri filtrácii, kryštalizácii a jednoduchej chromatografii |
Látky a zmesi |
Oddeľovanie zložiek zmesí |
Kryštalizácia, filtrácia, chromatografia |
Uskutočniť kryštalizáciu modrej skalice, filtráciu kuchynskej soli a piesku a chromatografiu fixiek |
Praktické cvičenie |
Pracovný list |
Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda |
|
A/2 |
Vedieť pripraviť roztok o požadovanom zložení |
Látky a zmesi |
Roztoky |
Nasýtený roztok modrej skalice s udaním hmotnostných percent |
Pripraviť nasýtený roztok modrej skalice o požadovanom zložení |
Praktické cvičenie |
Pracovný list |
Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda |
|
M/2 |
Jednoduchým pokusom dokázať rôzne druhy vôd ( morská, minerálna, pitná a destilovaná ) |
Látky a zmesi |
Voda |
Morská voda, minerálna, pitná a destilovaná voda |
Dôkaz rozdielov v chemickom zložení vody morskej, pitnej , minerálnej a destilovanej pomocou dusičnanu strieborného, príprava destilovanej vody |
Praktické cvičenie, práca v dvojiciach |
Pracovný list |
Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda |
|