Predmetová komisia chémie

Tematický výchovno – vzdelávací plán
Chémia príma
Školský rok 2008/2009
Trieda/skupina: príma
Vyučujúci: D. Bartošová
Dotácia a organizácia: 33 hodín ročne
Učebnica: Chémie pre 8. ročník ZŠ
Klasifikácia: priebežné ústne a písomné preverovanie a klasifikácia


Obsah: 1.1 Látky a chémia 2 hodiny
1.2. Pozorovanie, pokus, meranie 2 hodiny
1.3. Chemické laboratórium 2 hodiny
1.4. Poznávanie vlastností látok 3 hodiny
1.5. Chemické látky a zmesi 4 hodiny
1.6. Oddeľovanie zložiek zmesi 6 hodín
1.7. Roztoky 6 hodín
1.8. Voda 4 hodiny
1.9. Vzduch 3 hodiny



Tematický plán bol prerokovaný na PK chémie a schválený predsedom PK.

Dátum: 28. 8. 2008
Predkladá: Ing. Daniela Bartošová Schvaľuje: Ing. Daniela Bartošová
vyučujúca chémie predseda PK chémie



M/H

Cieľ a kľúčové kompetencie

Tematický celok

Téma

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Metódy a formy

Výstup

Hodnotenie

Poznámky

S/1

Význam poznatkov z chémie pre život človeka, spoločnosť, prírodu, vytvoriť pozitívny vzťah k chémii

Látky a zmesi

Látky a chémia

Význam chémie


Riadený rozhovor, práca s učebnicou

Písomná práca alebo test podľa uváženia vyučujúceho



S/2

Význam poznatkov z chémie pre život človeka, spoločnosť, prírodu, vytvoriť pozitívny vzťah k chémii

Látky a zmesi

Látky a chémia

Chémia ako veda, chemická výroba, suroviny


Riadený rozhovor, práca s učebnicou

Písomná práca alebo test podľa uváženia vyučujúceho



S/3

Význam poznatkov z chémie pre život človeka, spoločnosť, prírodu, vytvoriť pozitívny vzťah k chémii

Látky a zmesi

Látky a chémia

Chemický výrobok


Riadený rozhovor, práca s učebnicou

Písomná práca alebo test podľa uváženia vyučujúceho



O/4

Porozumieť odborným textom, aplikovať získané poznatky pri riešení konkrétnych úloh

Látky a zmesi

Pozorovanie, pokus, meranie

Vlastnosti látok

Určiť pozorovaním, pokusom a meraním fyzikálne a chemické vlastnosti látok

Výklad, demonštračný pokus, rozhovor




O/5

Porozumieť odborným textom, aplikovať získané poznatky pri riešení konkrétnych úloh

Látky a zmesi

Pozorovanie, pokus, meranie

Vlastnosti látok

Určiť pozorovaním, pokusom a meraním fyzikálne a chemické vlastnosti látok

Výklad, demonštračný pokus, rozhovor

Ústne preverenie vedomostí



O/6

Poznať zásady bezpečnej práce v chem. laboratóriu

Látky a zmesi

Chemické laboratórium

Bezpečnosť práce

Poznať zásady bezpečnej práce

Výklad, práca s učebnicou




O/7

Poznať základne piktogramy

Látky a zmesi

Chemické laboratórium

Jednoduché laboratórne pomôcky, napr. kadička, skúmavka, lievik, valec

Pomenovať jednoduché laboratórne pomôcky

Práca s učebnicou

Písomné preverenie vedomostí



N/8

Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok

Látky a zmesi

Poznávanie vlastností látok

Vlastnosti látok- horľavosť, skupenstvo, vôňa, zápach, vzhľad , rozpustnosť

Určiť pozorovaním vlastnosti konkrétnych látok, vymenovať príklady horľavých a nehorľavých látok, látok rozpustných vo vode

Výklad, demonštračný pokus, práca s učebnicou a tabuľkami




N/9

Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok

Látky a zmesi

Poznávanie vlastností látok

Vlastnosti látok- horľavosť, skupenstvo, vôňa, zápach, vzhľad , rozpustnosť

Určiť pozorovaním vlastnosti konkrétnych látok, vymenovať príklady horľavých a nehorľavých látok, látok rozpustných vo vode

Výklad, demonštračný pokus, práca s učebnicou a tabuľkami




N/10

Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok

Látky a zmesi

Poznávanie vlastností látok

Vlastnosti látok- horľavosť, skupenstvo, vôňa, zápach, vzhľad , rozpustnosť

Určiť pozorovaním vlastnosti konkrétnych látok, vymenovať príklady horľavých a nehorľavých látok, látok rozpustných vo vode

Výklad, demonštračný pokus, práca s učebnicou a tabuľkami

Test



D/11

Správne používať základne pojmy

Látky a zmesi

Chemické látky a zmesi

Látka, chemicky čistá látka, zmes, roztok, rôznorodá zmes

3 príklady chemicky čistých látok, 3 príklady rôznorodých zmesí, rovnorodých zmesí

Výklad, práca s literatúrou a učebnicou,demonštračný pokus, rozhovor




D/12

Správne používať základné chem. pojmy

Látky a zmesi

Chemické látky a zmesi

Klasifikácia zmesí

Uviesť príklady rôznorodých zmesí

Demonštračný pokus, práca s odborným textom




D/13




D/14
Správne používať základné chem. pojmy
Správne používať základné chem. pojmy


Látky a zmesi



Látky a zmesi
Chemické látky a zmesi



Chemické látky a zmesi

Klasifikácia zmesí




Klasifikácia zmesí


Vytriediť zo súboru látok chemicky čisté látky a zmesi
Vytriediť zo súboru látok chemicky čisté látky a zmesi


Práca s učebnicou a s pracovným listom



Práca s učebnicou a s pracovným listom






Test










J/15

Aplikovať teoretické vedomosti o látkach v bežnom živote

Látky a zmesi

Oddeľovanie zložiek zmesí

Metódy oddeľovania zložiek zmesí-
usadzovanie,
filtrácia, odparovanie,
destilácia, kryštalizácia

Vedieť podstatu usadzovania, filtrácie, odparovania, destilácie a kryštalizácie

Demonštračný pokus, práca s pracovným listom




J/16

Aplikovať teoretické vedomosti o zmesiach pri ich oddeľovaní

Látky a zmesi

Oddeľovanie zložiek zmesí

Metódy oddeľovania zložiek zmesí – usadzovanie, filtrácia, odparovanie, destilácia, kryštalizácia

Vedieť podstatu usadzovania, filtrácie, odparovania, destilácie a kryštalizácie

Demonštračný pokus, práca s pracovným listom




J/17

Aplikovať teoretické vedomosti o zmesiach v domácnosti

Látky a zmesi

Oddeľovanie zložiek zmesí

Metódy oddeľovania zložiek zmesí

Uviesť príklady využitia metód oddeľovania zložiek zmesí v domácnosti
a v hospodárstve

Riadený rozhovor, práca s internetom




F/18

Aplikovať teoretické poznatky o zmesiach a navrhnúť vhodné metódy na oddeľovanie zložiek modelových zmesí

Látky a zmesi

Oddeľovanie zložiek zmesí

Metódy oddeľovania zložiek zmesí

Priradiť k daným zmesiam metódu na oddelenie ich zložiek

Práca s pracovným listom- skupinová práca




F/19

Aplikovať teoretické poznatky o zmesiach, navrhnúť príklady rôznych zmesí a navrhnúť postup na získanie zložiek týchto zmesí

Látky a zmesi

Oddeľovanie zložiek zmesí

Metódy oddeľovania zložiek zmesí

Aplikovať správnu metódu na oddeľovanie zložiek zmesi

Skupinová práca




F/20

Aplikovať teoretické poznatky o

Látky a zmesi

Oddeľovanie zložiek zmesí

Metódy oddeľovania zložiek zmesí

Aplikovať správnu metódu na oddeľovanie zložiek navrhnutých zmesi

Prezentácie prác

Ústne hodnotenie



M/21

Vedieť charakterizovať roztoky, uviesť príklady roztokov

Látky a zmesi

Roztoky

Rovnorodé zmesi-
Roztoky, vodný roztok, rozpúšťadlo, rozpustená látka

Uviesť príklady 3 rovnorodých zmesí ( roztokov tuhých, kvapalných a plynných

Výklad, demonštračný pokus




M/22

Vedieť príklady vodných roztokov, vedieť použiť pojem rozpúšťadlo a rozpustená latka

Látky a zmesi

Roztoky

Vodný roztok, rozpúšťadlo, rozpustená latka

Uviesť príklady 3 vodných roztokov a vodných roztokov používaných v domácnosti

Výklad, demonštračný pokus




M/23

Vedieť použiť chemickú terminológiu o roztokoch

Látky a zmesi

Roztoky

Nasýtený roztok

Uviesť príklady 3 vodných roztokov

Rozhovor, práca s učebnicou




M/24

Vedieť použiť chemickú terminológiu o roztokoch pri výpočtoch zloženia roztokov

Látky a zmesi

Roztoky

Hmotnosť roztoku, rozpustenej látky, hmotnostné percento

Chemické výpočty o roztokoch

Práca s učebnicou, tabuľkami




A/25

Aplikácia poznatkov o roztokoch pri výpočtoch zloženia roztokov

Látky a zmesi

Roztoky

Hmotnosť roztoku, hmotnosť rozpustenej látky, hmotnostné percento

Chemické výpočty o roztokoch

Práca s odborným textom




A/26

Aplikácia vedomosti o roztokoch v bežnom živote

Látky a zmesi

Roztoky

Zloženie roztokov

Chemické výpočty na zloženie roztokov

Samostatná práca- písomné preverenie vedomostí




A/27

Význam vody pre život človeka, zvierat a rastlín

Látky a zmesi

Voda

Význam vody pre život, rozdelenie vôd podľa výskytu a podľa použitia

Vysvetliť rozdiely medzi rôznymi druhmi vôd

Rozhovor, skupinová práca, výklad




A/28

Význam vody pre život človeka, zvierat a rastlín

Látky a zmesi

Voda

Význam vody pre život, rozdelenie vôd podľa výskytu a podľa použitia

Vysvetliť rozdiely medzi rôznymi druhmi vôd

Rozhovor, skupinová práca, výklad




M/29

Poznať dôsledky znečisťovania vôd

Látky a zmesi

Voda

Úprava a čistenie vôd

Význam ochrany vôd pred znečisťovaním

Skupinová práca, práca s literatúrou, internetom




M/30

Poznať dôsledky znečisťovania vôd

Látky a zmesi

Voda

Ochrana vody

Význam ochrany vôd pred znečisťovaním

Prezentácia prác a ich hodnotenie

Ústne hodnotenie



M/31

Poznať význam kyslíka pre živé organizmy

Látky a zmesi

Vzduch

Zložky vzduchu

Vedieť vymenovať zložky vzduchu, skleníkové plyny

Výklad, rozhovor, práca s internetom




J/32

Poznať hlavné zdroje znečistenia ovzdušia

Látky a zmesi

Vzduch

Spaľovanie odpadov, chemická výroba, poľnohospodárstvo

Vedieť vymenovať hlavné zdroje znečistenia ovzdušia, význam separovaného zberu

Rozhovor, práca s odbornou literatúrou a internetom




J/33

Poznať príčiny vzniku ozónovej diery a skleníkového efektu a následky na našu planétu

Látky a zmesi

Vzduch

Ozónová diera, skleníkové plyny

Vedieť príčinu vzniku ozónovej diery, význam ozónovej vrstvy a dôsledky skleníkového efektu

Rozhovor, prezentácia prác

Ústne hodnotenie














M/H

Cieľ a kľúčové kompetencie

Tematický celok

Téma

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Metódy a formy

Výstup

Hodnotenie

Poznámky

S/2

Osvojiť si zručnosti a návyky bezpečnej práce v chemickom laboratóriu

Látky a zmesi

Chemické laboratórium

Zásady bezpečnosti pri práci v chemickom laboratóriu, základne piktogramy, ochranné pomôcky, laboratórne sklo

Návyky bezpečnej práce, piktogramy pre žieraviny a horľaviny, používať štít, okuliare a rukavice, poznať základne laboratórne pomôcky

Praktické cvičenie, pozorovanie

Pracovný list

Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda


O/2

Získať zručnosti a návyky bezpečnej práce pri vážení a meraní objemu látok

Látky a zmesi

Pozorovanie, pokus, meranie

Váženie na technických váhach, meranie objemu, pomocou odmerného valca a skúmavky

Návyky bezpečnej zručnej práce pri meraní objemu kvapalín, pri vážení pevných látok

Praktické cvičenie

Pracovný list

Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda


D/2

Poznať spoločné a rozdielne vlastnosti látok, vlastností látok zistené pozorovaním a vlastnosti látok získane pokusom

Látky a zmesi

Poznávanie vlastností látok

Fyzikálne a chemické vlastností látok

Určiť pozorovaním a pokusom vlastnosti látok pri zahrievaní ( horľavosť, rozpustnosť, sublimácia )

Praktické cvičenie

Pracovný list

Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda


M/2

Osvojiť si zručnosti a návyky bezpečnej práce pri filtrácii, kryštalizácii a jednoduchej chromatografii

Látky a zmesi

Oddeľovanie zložiek zmesí

Kryštalizácia, filtrácia, chromatografia

Uskutočniť kryštalizáciu modrej skalice, filtráciu kuchynskej soli a piesku a chromatografiu fixiek

Praktické cvičenie

Pracovný list

Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda


A/2

Vedieť pripraviť roztok o požadovanom zložení

Látky a zmesi

Roztoky

Nasýtený roztok modrej skalice s udaním hmotnostných percent

Pripraviť nasýtený roztok modrej skalice o požadovanom zložení

Praktické cvičenie

Pracovný list

Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda


M/2

Jednoduchým pokusom dokázať rôzne druhy vôd ( morská, minerálna, pitná a destilovaná )

Látky a zmesi

Voda

Morská voda, minerálna, pitná a destilovaná voda

Dôkaz rozdielov v chemickom zložení vody morskej, pitnej , minerálnej a destilovanej pomocou dusičnanu strieborného, príprava destilovanej vody

Praktické cvičenie, práca v dvojiciach

Pracovný list

Podľa schválených kritérií pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda