Predmetová komisia fyziky


Tematický výchovno-vzdelávací plán


Fyzika – PRÍMA


Školský rok: 2008/2009


Trieda / skupina : 1. ročník
Vyučujúci : Mgr. Roman Toček
Dotácia : 1 hodina týždenne
Klasifikácia : Priebežné hodnotenie a klasifikácia na hodinách
  1. OBSAH:

Učebnice :




Tematický plán bol prerokovaný na PK matematiky a schválený predsedom PK.



Dátum : 30. august 2008







Podpis: Podpis: Podpis:
vyučujúci vedúci PK riaditeľ školy





Kľúčové kompetencie

Téma

h

Obsah a metódy

Výstup a hodnotenie

Vlastnosti telies.

6.1

3.3

8.2

Úvod do vyučovania fyziky. Ako fyzika zmenila

techniku.

1

Vlastnosti kvapalín a plynov

Vlastnosti vody – nestlačiteľnosť, tekutosť, deliteľnosť.

Využitie vlastností kvapalín, napr. v brzdovom systéme áut.

Meranie objemu kvapalného telesa odmerným valcom. Jednotky objemu 1 ml, 1 l.

Vlastnosti vzduchu – stlačiteľnosť, tekutosť, rozpínavosť, deliteľnosť.

Využitie vlastností vzduchu, napr. ako náplň do pneumatík.

Tekutosť ako spoločná vlastnosť kvapalín a plynov.

Merateľné a nemerateľné vlastnosti tekutín.

PROJEKT: Tvorivé rozvinutie vedomosti o vlastnostiach tekutín. (Napr. navrhnúť zariadenie, v ktorom možno dať do pohybu tekutiny horizontálnym aj vertikálnym smerom).

Vlastnosti pevných telies

Krehkosť, tvrdosť, pružnosť, deliteľnosť.

Merateľné a nemerateľné vlastnosti pevných telies.

Meranie hmotnosti telies. Jednotky hmotnosti 1 g, 1 kg.

Objem telies. Meranie objemu geometricky nepravidelných telies.

Dĺžka. Jednotky dĺžky 1 mm, 1 cm, 1 m, 1 km. Odhad dĺžky.

Rozdielne a spoločné vlastnosti kvapalín, plynov a pevných telies.

AKTIVITA: Odhad a meranie dĺžky väčších vzdialeností, voľba vlastnej jednotky. (Napr. vlastný krok ako jednotka, zmeranie dĺžky kroku, zostrojenie grafu závislosti medzi počtom krokov a dĺžkou.)


Žiak vie:

  • overiť jednoduchým experimentom vlastnosti kvapalín, plynov a pevných telies,



  • porovnať a vybrať spoločné a rozdielne vlastnosti kvapalín, plynov a pevných telies,



  • rozlíšiť merateľné a nemerateľné vlastnosti telies,



  • správne použiť pojem fyzikálna vlastnosť,



  • použiť stratégiu riešenia problémov predpoklad – experiment – potvrdenie/nepotvrdenie predpokladu,



  • vykonať zápis nameranej hodnoty fyzikálnej veličiny zaznamenať pozorovania a namerané hodnoty fyzikálnych veličín do tabuľky,


3.1

6.3

8.1

Telesá a látky.

2

3.3

7.6

6.1

Vlastnosti pevných, kvapalných a plynných látok.


3-4

2.5

6.1

3.1

Fyzikálna veličina. Názov, značka a jednotka fyzikálnej veličiny. Tabuľka veličín šk. roka

5-6

2.3

6.4

8.2

Meranie  dĺžky. Vznik metra. Jednotky dĺžky, dĺžkové meradlá. Základné údaje merania dĺžky. Zásady správneho merania dĺžky

7-8

Magnet a jeho vlastnosti.

Póly magnetu.

Magnetické pole.

Zem ako magnet. Kompas.

Elektrizovanie telies. Elektrický náboj. Elektrické pole.

Elektrometer.

PROJEKT: Zostrojenie elektroskopu z jednoduchých pomôcok.

Elektrický obvod. Časti elektrického obvodu.

Znázornenie elektrického obvodu schematickými značkami.

Žiarovka a jej objavenie.

Elektrické vodiče a izolanty z pevných látok.

Sériové zapojenie žiaroviek. Porovnanie jasu niekoľkých žiaroviek v sériovom zapojení.

Paralelné zapojenie žiaroviek.

Elektrický prúd. Jednotka elektrického prúdu 1 A.

Meranie veľkosti elektrického prúdu ampérmetrom.

Elektrické napätie. Jednotka napätia 1 V.

Meranie veľkosti elektrického napätia.

Zdroje elektrického napätia.

Rezistor.

Experimentálne odvodenie Ohmovho zákona (I = U/R).

Zostrojenie grafu závislosti elektrického prúdu od elektrického napätia.

Elektrický odpor. Jednotka elektrického odporu 1 Ω.

Vedenie elektrického prúdu v kvapalinách.

Model vedenia elektrického prúdu v pevných a kvapalných látkach.

Elektrická energia a jej premeny.

Elektrické spotrebiče v domácnosti. Bezpečnosť pri práci s elektrickými spotrebičmi.

PROJEKT: Návrh a realizácia elektrického obvodu s regulovateľným zdrojom napätia.

Žiak vie:

  • navrhnúť experiment na overenie pólov magnetu,

  • vysvetliť princíp určovania svetových strán kompasom,



  • získať informácie o objave žiarovky,



  • zakresliť elektrický obvod pomocou schematických značiek,



  • zapojiť elektrický obvod podľa schémy,



  • rešpektovať pravidlá bezpečnosti pri práci s elektrickými spotrebičmi,



  • využiť tvorivo poznatky na vypracovanie projektu.


8.1

6.4

3.3

Zaokrúhľova­nie a zápis nameranej  hodnoty, platné číslice. Odchýlka me­rania. Určenie aritmetického priemeru nameraných hodnôt

9

6.2

3.1

8.1

Meranie objemu. Jednotky objemu. Meradlá objemu. Meranie objemu odmerným valcom

10-11

9.1

6.3

8.1

Základné údaje meradla objemu. Zásady správneho merania objemu

12-14

10.1

8.3

Meranie objemu pevných telies odmerným valcom

15-18

5.3

6.3

Hmotnosť telesa. Jednotky hmotnosti. Meradlá hmotnosti. Rovnoramenné váhy. Meranie hmotnosti na rovnoramenných laboratórnych váhach.

19-21

4.2

8.2

Elektrizovanie telesa. Elektrometer. Elektrický náboj, elektrické sily a elektrické pole.

22-24

2.2

10.1

3.2

4.3

Siločiary elektrického po­ľa. Elementárny elektrický náboj, jednotka elektrického náboja.

Opakovanie mechanických, magnetických a elektrických vlastností látok.


25-30

2.4

1.2

1.4

Hodina pokusov s magnetmi a elektrizáciou látok.

31

3.4

1.4

2.5

Opakovanie a precvičovanie prebraného učiva

32-33