Tematický plán
Biológia
školský rok 2004/2005
Predmetová
komisia biológie a ekológie
Ročník: príma
Vyučujúci: RNDr. Soňa Hujíková
Dotácia a organizácia: Dve hodiny týždenne,
z toho jedna delená
(spolu 66 hodín, z toho 5 praktických cvičení)
Učebnice: Biológia 1
Požiadavky na
klasifikáciu: Priebežné hodnotenie
a klasifikácia na hodinách
1 Úvod do predmetu biológia.
Príroda a prírodné deje
2 Spôsoby skúmania
prírody
3 Základná stavba
rastlinného tela
4 Stavba tela živočíchov
5 Rozlišovanie
živočíchov a rastlín
6-7 Praktické cvičenie č.1: Mikroskop stavba a funkcia
8 Prírodné
a kultúrne spoločenstvá (les,lúka, jazero, rieka, more, záhrada, sad,
pole)
9 Potravinové vzťahy
v spoločenstvách
10 Les (pestovanie,
starostlivosť, ťažba). Lesné spoločenstvo
11 Stavba lesa (etáže)
12 Nahosemenné rastliny
(borovica lesná)
13-14 Praktické cvičenie č.2: Krytosemenné
rastliny (lieska, vŕba)
15 Listnaté lesné dreviny
16-17 Praktické cvičenie č.3: Lesné byliny
18 Riasy (drobnozrnko)
19-20 Praktické cvičenie č.4: Huby vyššie
(pečiarka, muchotrávka, hríb)
21 Lišajníky (diskovka)
22 Machy (ploník)
23 Paprade
24 Mäkkýše (slimák
pásikavý)
25 Obrúčkavce (dážďovka)
26 Článkonožce (križiak,
kliešť, mravec, stonôžky, mnohonôžky)
27 Chrobáky žijúce
v lese
28 Motýle žijúce
v lese
29 Stavovce
obojživelníky (salamandra)
30 Plazy (jašterica,
slepúch, vretenica)
31 Vtáky žijúce
v lese (dravce, sovy, spevavce)
32 Cicavce žijúce
v lese (srna, sviňa divá)
33 Mäsožravce,
hmyzožravce, hlodavce žijúce v lese
34 Vysokohorské
prostredie
35 Rastlinné
a živočíšne druhy vysokohorského prostredia
36 Vodné spoločenstvá
stojatých a tečúcich vôd
37 Rastliny
a živočíchy jazera
38 Rastliny žijúce vo
vode (riasy, lekno žaburina)
39 Pŕhlivce (nezmar)
40 Ploskavce (ploskuľa).
Obrúčkavce (bahenník)
41 Mäkkýše (vodniak,
kotúľka, korýtko, škľabka)
42 Článkonožce (pavúk
vodný, rak)
43 Ryby (kapor, lieň)
44 Obojživelníky (skokan,
mlok)
45 Plazy (užovka,
korytnačka)
46 Vtáky (kačica, hus
divá)
47 Cicavce (ondatra,
vydra, bobor)
48 Vodné a pobrežné
spoločenstvo ako celok
49 Stepné spoločenstvá rastlín
50 Kultúrne spoločenstvá (polia, lúky, pastviny)
51 Rastliny polí obilniny a cudzopasné huby (kyjanička)
52 Strukoviny
53 Krmoviny
54 Olejniny
55 Okopaniny
56 Článkonožce (svrček, čmeľ, kobylka, koník, bystruška, pásavka, hrobárik)
57 Vtáky (jarabica, bažant, drop, škovránok, havran)
58 Cicavce (hraboš, myš, zajac, králik)
Máj
59 Typy lúk (mokré,
suché, horské). Pastviny
60 Lúčne byliny (trávy,
liečivé, chránené rastliny)
61 Význam stepných
a kultúrnych spoločenstiev
62-63 Praktické cvičenie č.5: Pozorovanie
vonkajšej stavby tela vybratých poľných, lúčnych rastlín a živočíchov
64 Základné systematické
jednotky rastlinnej a živočíšnej ríše
65 Prehľad systematického
triedenia rastlín. Opakovanie učiva
66 Prehľad systematického
triedenia živočíchov. Opakovanie učiva
Praktické cvičenie č.1:
Pozorovanie rastlinných objektov lupou a mikroskopom
Praktické cvičenie č.2:
Poznávanie a rozlišovanie ihličnatých drevín
Praktické cvičenie č.3:
Poznávanie a rozlišovanie listnatých drevín
Praktické cvičenie č.4:
Pozorovanie húb, rozlišovanie jedlých a jedovatých húb
Praktické cvičenie č.5:
Pozorovanie vonkajšej stavby tela vybratých poľných, lúčnych rastlín
a živočíchov podľa atlasu, diapozitívov a trvalých preparátov