Tematický plán učiva Biológie

 pre

 3. ročník a septimu

Naspäť

 

 

Školský rok: 2004/2005

 

Predmetová komisia biológie a ekológie

Ročník/skupina:                                           3. ročník a septima

Vyučujúci:                                                   RNDr. Anna Nébusová, Mgr. Agáta Vozárová

Dotácia a organizácia:                                 4 hodiny týždenne

Učebnice:                                                   Biológia pre 2. ročník

Požiadavky na klasifikáciu:                          priebežné hodnotenie a klasifikácia

                                                       

Mesiac:       Hodina:        Téma:

 

 

  September                   

                                        BIOLÓGIA  ŽIVOČÍCHOV  / 30 /

Živočíšna  bunka  a tkanivá  /3/

                       

1.                        Živočíšna bunka.

2.                        Tkanivá – epitely, spojivá, svalové tkanivo.

3.                        Tkanivá – nervové tkanivo, receptory, voľné bunky.

             

                                        Orgány a sústavy orgánov  / 1 /

 

4.                        Orgány a orgánové sústavy.

  

                                        Životné funkcie živočíchov  / 26 /

 

5.                        Základné fyziologické predpoklady správnej výživy.

6.                        Diferenciácia procesov trávenia z hľadiska fylogenézy.

7.                        Procesy trávenia živočíchov. Vstrebávanie látok z tráviacej sústavy.

 

  

Október

8.                        Premena látok a energií v organizme.

9.                        Teplota tela živočíchov a človeka.

10.                     Vonkajšie prostredie ako zdroj kyslíka. Dýchacie sústavy živočíchov.

11.                     Vonkajšie dýchanie cicavcov.

12.                     Fylogenéza telových tekutín. Zloženie a funkcia krvi.

13.                     Krvné skupiny,zrážanie krvi.

14.                     Fylogenéza obehových sústav.

15.                     Funkčná charakteristika srdca. Prúdenie krvi v cievach.

 

November

16.                     Fylogenéza exkrécie, tvorba moču.

17.                     Opakovanie.

18.                     Hormonálne regulácie. Mechanizmy účinku hormónov. Hormonálne regulácie bezstavovcov.

19.                     Hormonálne regulácie stavovcov.

20.                     Fylogenéza nervovej sústavy. Stavba a funkcia neurónu. Prenos nervového vzruchu.

21.                     Štruktúra a funkcia CNS a ONS.

22.                     Nižšia a vyššia nervová činnosť.

23.                     Štruktúra a funkcia zmyslových orgánov. Chemoreceptory  a mechanoreceptory.

 

 

 

December

24.                     Rádioreceptory.

25.                     Formy pohybu živočíchov.

26.                     Mechanizmus kontrakcie kostrového svalu. Svalová činnosť a únava.

27.                     Obranné procesy v organizme.

28.                     Vznik nového jedinca.

29.                     Vývin jedinca.

 

 

Január

30.                     Opakovanie.

 

SYSTÉM A FYLOGENÉZA ŽIVOČÍCHOV / 24 /

 

                            

31.                     Všeobecná charakteristika živočíšnej ríše. Dôležité systematické znaky. Systematické jednotky. Pojem jedinec, druh, populácia.

32.                     Jednobunkovce. Bičíkovce. Koreňonožce.

33.                     trusovce. Riasničkavce.

34.                     Mnohobunkovce. Vývoj telesnej organizácie. Zygota, morula, blastula, gastrula. Hubky.

35.                     Pŕhlivce, nepŕhlivce.

 

 

 

Február

36.                     Prvoústovce – všeobecná charakteristika. Ploskavce.

37.                     Okrúhlovce.

38.                     Mäkkýše.

39.                     Mäkkýše.

40.                     Obrúčkavce.

41.                     Článkonožce – všeobecná charakteristika. Klepietkavce.

42.                     Žiabrovce.

43.                     Vzdušnicovce.

 

 

Marec

44.                     Druhoústovce – všeobecná charakteristika. Ostnatokožce.

45.                     Chordáty –všeobecná charakteristika. Plášťovce. Bezčrepovce.

46.                     Stavovce – všeobecná charakteristika. Kruhoústnice. Drsnokožce.

47.                     Ryby.

48.                     Obojživelníky.

49.                     Plazy.

 

 

Apríl

50.                     Vtáky.

51.                     Vtáky.

52.                     Cicavce.

53.                     Cicavce.

54.                      Opakovanie.

 

POVOD A VÝVOJ ŽIVOČÍCHOV / 2 /

 

55.                     Prehľad živočíšneho systému s dôrazom na progresívne vývojové zmeny.

 

 

Máj     

56.                     Prehľad historického vývoja živočíchov, fylogeneticky významné druhy. Prehľad názorov na evolúciu.

 

SPRÁVANIE ŽIVOČÍCHOV / 5 /

 

57.                     Charakteristika etológie ako vedy. Vrodené správanie – inštinkt, pud, kľúčový podnet, biorytmy.

58.                     Získané správanie – obligatórne a fakultatívne učenie.

59.                     Funkčné druhy správania – orientácia, potravové správanie, komunikácia.

60.                     Funkčné druhy správania – ochranné správanie, teritorialita, správanie pri párení.

61.                     Funkčné druhy správania – materské správanie, sociálne správanie, hra.

 

 

Jún

                                        EKOLÓGIA ŽIVOČÍCHOV / 7 /

 

62.                     Charakteristika ekosystému.

63.                     Zoocenózy. Postavenie a význam živočíchov v ekosystéme.

64.                     Vzťahy medzi živočíšnymi organizmami.

65.                     Dynamika ekosystému – tok energie, obeh látok, potravové reťazce, produktivita ekosystému.

66.                     Vývoj ekosystému – rovnováha, sukcesia, biodiverzita.

67.                     Ochrana prírody – územná, druhová. Chránené a ohrozené živočíchy. Organizácie na ochranu prírody.

68.                     Opakovanie.

 

 

 

Tematický plán cvičení z biológie pre Tretí ročník a Septimu

 

September:         

1-2                   Laboratórny poriadok. Opakovanie učiva druhého ročníka. Živočíšna

bunka.

3-4                   Mikroskopické pozorovanie trvalých preparátov živočíšnych buniek

a tkanív.  Príprava preparátov živočíšnych tkanív.

 

Október:         5-6           Dôkaz dôležitých zložiek potravy – bielkovín, lipidov, sacharidov,

                                        vitamínov.

7-8                   Diferenciácia tráviacich procesov.

 

November:      9-10         Krv a obehová sústava.

11-12              Vyšetrenie moču, funkcia kože – pot, potné žľazy.

 

December:      13-14        Reflexná činnosť – patelárny, zrenicový, podmienený, nepodmie-

                                         nený reflex.

 

Január:            15-16        Funkcia zmyslových orgánov – citlivosť kože, slepá škvrna, zrako-

                                         vé klamy.

 

Február:          17-18        Pozorovanie jednobunkovcov – vzorky z prírody / humus, voda z

                                         vodnej nádrže, voda z akvária / , senný nálev.

19-20                Pozorovanie mnohobunkovcov – nezmar, ploskuľa, dážďovka, daf-

nia, cyklop / vonkajšia stavba tela, pohyb, reakcie na prostredie /.

 

Marec:            21-22        Určovanie článkonožcov podľa atlasov a kľúčov.

23-24              Morfológia stavovcov podľa literatúry.

 

Apríl:              25-26        Porovnanie rozdielov medzi triedami stavovcov. Poznávanie

                                         chránených druhov.

27-28                Referáty o vývoji názorov na vznik a vývoj živých organizmov.

 

Máj:                29-30        Referáty na tému etológia. Premietanie filmov a diapozitívov.

 

Jún:                 31-32        Referáty o škodlivých zásahoch človeka do prírody.

33-34              Premietanie filmov a diapozitívov. Múzeum J.Kráľa – ekologické

filmy.