Tematický plán
učiva Biológie
pre
3. ročník a septimu
Školský rok: 2004/2005
Predmetová komisia biológie a ekológie
Ročník/skupina: 3. ročník a septima
Vyučujúci: RNDr. Anna Nébusová, Mgr. Agáta Vozárová
Dotácia a organizácia: 4 hodiny
týždenne
Učebnice: Biológia pre 2.
ročník
Požiadavky na klasifikáciu: priebežné hodnotenie
a klasifikácia
Mesiac: Hodina: Téma:
September
BIOLÓGIA ŽIVOČÍCHOV
/ 30 /
1.
Živočíšna
bunka.
2.
Tkanivá
epitely, spojivá, svalové tkanivo.
3.
Tkanivá
nervové tkanivo, receptory, voľné bunky.
Orgány a sústavy orgánov / 1 /
4.
Orgány
a orgánové sústavy.
Životné funkcie živočíchov
/ 26 /
5.
Základné fyziologické predpoklady správnej výživy.
6.
Diferenciácia procesov trávenia z hľadiska fylogenézy.
7.
Procesy trávenia živočíchov. Vstrebávanie látok z tráviacej
sústavy.
8.
Premena látok a energií v organizme.
9.
Teplota tela živočíchov a človeka.
10.
Vonkajšie prostredie ako zdroj kyslíka. Dýchacie sústavy
živočíchov.
11.
Vonkajšie dýchanie cicavcov.
12.
Fylogenéza telových tekutín. Zloženie a funkcia krvi.
13.
Krvné skupiny,zrážanie krvi.
14.
Fylogenéza obehových sústav.
15.
Funkčná charakteristika srdca. Prúdenie krvi v cievach.
16.
Fylogenéza exkrécie, tvorba moču.
17.
Opakovanie.
18.
Hormonálne regulácie. Mechanizmy účinku hormónov. Hormonálne
regulácie bezstavovcov.
19.
Hormonálne regulácie stavovcov.
20.
Fylogenéza nervovej sústavy. Stavba a funkcia neurónu. Prenos
nervového vzruchu.
21.
Štruktúra a funkcia CNS a ONS.
22.
Nižšia a vyššia nervová činnosť.
23.
Štruktúra a funkcia zmyslových orgánov. Chemoreceptory a mechanoreceptory.
24.
Rádioreceptory.
25.
Formy pohybu živočíchov.
26.
Mechanizmus kontrakcie kostrového svalu. Svalová činnosť
a únava.
27.
Obranné procesy v organizme.
28.
Vznik nového jedinca.
29.
Vývin jedinca.
30.
Opakovanie.
31. Všeobecná charakteristika živočíšnej ríše. Dôležité systematické znaky. Systematické jednotky. Pojem jedinec, druh, populácia.
32. Jednobunkovce. Bičíkovce. Koreňonožce.
33. Výtrusovce. Riasničkavce.
34. Mnohobunkovce. Vývoj telesnej organizácie. Zygota, morula, blastula, gastrula. Hubky.
35. Pŕhlivce, nepŕhlivce.
36.
Prvoústovce
všeobecná charakteristika. Ploskavce.
37.
Okrúhlovce.
38.
Mäkkýše.
39.
Mäkkýše.
40.
Obrúčkavce.
41.
Článkonožce
všeobecná charakteristika. Klepietkavce.
42.
Žiabrovce.
43.
Vzdušnicovce.
44.
Druhoústovce
všeobecná charakteristika. Ostnatokožce.
45.
Chordáty
všeobecná charakteristika. Plášťovce. Bezčrepovce.
46.
Stavovce
všeobecná charakteristika. Kruhoústnice. Drsnokožce.
47.
Ryby.
48.
Obojživelníky.
49.
Plazy.
50.
Vtáky.
51.
Vtáky.
52.
Cicavce.
53.
Cicavce.
54.
Opakovanie.
55. Prehľad živočíšneho systému s dôrazom na progresívne vývojové zmeny.
56.
Prehľad
historického vývoja živočíchov, fylogeneticky významné druhy. Prehľad názorov
na evolúciu.
57.
Charakteristika
etológie ako vedy. Vrodené správanie inštinkt, pud, kľúčový podnet, biorytmy.
58.
Získané
správanie obligatórne a fakultatívne učenie.
59.
Funkčné
druhy správania orientácia, potravové správanie, komunikácia.
60.
Funkčné
druhy správania ochranné správanie, teritorialita, správanie pri párení.
61.
Funkčné
druhy správania materské správanie, sociálne správanie, hra.
EKOLÓGIA ŽIVOČÍCHOV / 7 /
62.
Charakteristika ekosystému.
63.
Zoocenózy. Postavenie a význam živočíchov v ekosystéme.
64.
Vzťahy medzi živočíšnymi organizmami.
65.
Dynamika ekosystému tok energie, obeh látok, potravové reťazce,
produktivita ekosystému.
66.
Vývoj ekosystému rovnováha, sukcesia, biodiverzita.
67.
Ochrana prírody územná, druhová. Chránené a ohrozené
živočíchy. Organizácie na ochranu prírody.
68.
Opakovanie.
September:
1-2
Laboratórny poriadok. Opakovanie učiva druhého ročníka. Živočíšna
bunka.
3-4
Mikroskopické pozorovanie trvalých preparátov živočíšnych buniek
a tkanív. Príprava preparátov živočíšnych tkanív.
Október: 5-6 Dôkaz dôležitých zložiek potravy
bielkovín, lipidov, sacharidov,
vitamínov.
7-8
Diferenciácia tráviacich procesov.
November: 9-10 Krv a obehová sústava.
11-12
Vyšetrenie moču, funkcia kože pot, potné žľazy.
nený reflex.
Január:
15-16 Funkcia zmyslových
orgánov citlivosť kože, slepá škvrna, zrako-
vé klamy.
Február: 17-18 Pozorovanie jednobunkovcov vzorky z prírody
/ humus, voda z
vodnej nádrže, voda
z akvária / , senný nálev.
19-20
Pozorovanie mnohobunkovcov nezmar, ploskuľa, dážďovka, daf-
nia, cyklop / vonkajšia stavba tela,
pohyb, reakcie na prostredie /.
Marec: 21-22 Určovanie článkonožcov podľa atlasov a kľúčov.
23-24
Morfológia stavovcov podľa literatúry.
chránených druhov.
27-28
Referáty o vývoji názorov na vznik a vývoj živých
organizmov.
Máj: 29-30 Referáty na tému etológia. Premietanie
filmov a diapozitívov.
Jún: 31-32 Referáty o škodlivých zásahoch
človeka do prírody.
33-34
Premietanie filmov a diapozitívov. Múzeum J.Kráľa
ekologické
filmy.