Trója - mesto na
hranici troch svetov
Najvýraznejším činiteľom, ktorý podmienil veľký kultúrny a hospodársky význam Tróje v dobe bronzovej, bola nepochybne jej samotná poloha.
Trója mala to šťastie, že miesto pre jej vznik bolo vybrané
starostlivo, so schopnosťou naplno využiť prírodné danosti terénu a akoby s
veľkou dávkou obchodnej predvídavosti.
Už od svojho založenia na začiatku doby bronzovej (o.3000 pr.n.l.) sa Trója
stala križovatkou obchodných ciest a zároveň miestom stretania a vzájomného ovplyvňovania
sa rôznych kultúr. Od výnimočnej strategickej polohy sa odvíjala hospodárska
dôležitosť a rastúca prosperita mesta. Trójske obyvateľstvo si bolo mimoriadne
vhodnej polohy svojho mesta dobre vedomé, veď celé stáročia vytrvalo budovalo
svoje obydlia na tých istých miestach. Tým
Trója neustále rástla do výšky práve na tom mieste, kde odveky stála.
Na dôležitosti a hospodárskych úspechoch Tróje sa podieľal už (alebo
predovšetkým) región, v ktorom sa mesto rozkladá. Celému priestoru Dardanel a
pobrežiu Marmarského mora vôbec, vždy prislúchal obrovský civilizačný význam,
pretože práve ich prostredníctvom preberala vtedy barbarská Európa
najvýznamnejšie kultúrne a civilizačné impulzy z vyspelých blízkovýchodných
kultúr. Zároveň prechádzali oblasťou Marmarského mora dôležité námorné obchodné
trasy, spájajúce Egeidu s Čiernomorím. Trója ako centrum tohto strategicky
mimoriadne exponovaného územia, sa tak ocitla na hranici troch veľkých
kultúrnych okruhov-veľkých svetov . Anatólskeho,
na ktorého území sa rozprestierala, a ktorý tvoril jej bezprostredné zázemie. Balkánskeho, ktorý začínal hneď na protiľahlom brehu,
za úzkym pásom mora a egejského, ktorý v dobe
bronzovej tiež prežíval svoj pozoruhodný civilizačný rozkvet a hospodársky sa
rozpínal všetkými smermi. Celkový obraz trójskej kultúry je preto v podstate
výslednicou vzájomného prelínania sa týchto troch rozdielnych kultúrnych
spoločenstiev. Ich vzťahy sa počas jednotlivých období trójskych dejín menili -
a v závislosti od nich sa menil aj samotný život v Tróji. Poznáme na tomto
mieste tak obdobia dominancie anatólskej,
ako ale aj balkánskej, či egejskej zložky. Trója dokázala zo svojej
jedinečnej polohy, kultúrneho zázemia a obchodného významu primerane ťažiť.
Počas celej doby bronzovej predstavovala jedno z najvýznamnejších obchodných i
civilizačných centier východostredomorskej oblasti.
Aký bol však charakter a štruktúra trójskeho osídlenia? V celej tejto práci je
pod názvom Trója chápané sídlisko mestkého charakteru. Ale Trója ako významné
stredisko so značným počtom obyvateľov, nemohla existovať bez dostatočne
silného hospodárskeho zázemia. Podľa výsledkov novších výskumov sa čoraz
zreteľnejšie ukazuje, že počas doby bronzovej existoval v
severozápadoanatólskom priestore celý rad ďalších sídlisk. Trója vďaka svojej
jedinečnej strategickej polohe, obdivuhodnej veľkosti a prosperite tvorila
prirodzené centrum celej oblasti. Môžeme sa celkom odôvodnene domnievať, že Trója bola sídelným mestom určitej vyššej organizačnej
jednotky - akéhosi kráľovstva. Je to veľmi pravdepodobné, ak sa pozrieme na
údaje v Homérovi, chetitské pramene, a nie v poslednom rade aj na všetky
okolité civilizované oblasti - Egeidu, centrálnu Anatóliu, Levantu, kde všade
existovali sídliská mestkého (príp. palácového) charakteru ako strediská
väčších oblastí. Podobný systém možno preto per analogiam predpokladať
aj pre severozápadnú Anatóliu. Z chetitských prameňov sa dozvedáme aj o vzniku
a pretrvávaní viacerých malých štátikov v západoanatólskom priestore, podobných
ako musel byť ten trójsky. No presne lokalizovať ich centrá a vymedziť ich
vzájomné hranice zatiaľ nie je možné. Predsa len, narážame na obmedzenia
plynúce zo skutočnosti, že doteraz bolo (s výnimkou Tróje) venované tejto
perspektívnej oblasti len málo archeologickej pozornosti.
Podobne,
ak nie ešte horšie, sme na tom aj pri pokusoch o identifikáciu trójskeho
obyvateľstva. Hoci otázka etnickej príslušnosti starovekých národov patrí medzi
najpríťažlivejšie a najprovokujúcejšie otázky historického bádania,
archeológovia sa k nej len neradi vyjadrujú. Z
pochopiteľných
príčin - charakter zachovaného svedectva, ktoré nám dnes stojí k dispozícii,
takmer viac skrýva ako odhaľuje a na jeho základe nemôže byť otázka etnicity
jednoznačne zodpovedaná. Napriek tomu, môžeme na základe archeologického
materiálu aspoň rozlíšiť očividné kultúrne zlomy ktoré sa dajú metodologicky
interpretovať prísunom etnicky nového obyvateľstva. Pre neskorú dobu bronzovú
boli v Tróji rozpoznané dva zásadné kultúrne zlomy - jeden hneď na jej začiatku
(resp. patriaci ešte do strednej doby bronzovej) - prechod Trója V/VI a druhý
na jej konci - v období označovanom Tr. VIIb. Ak teda dôverujeme predloženej
archeologickej interpretácii, nutne musíme počítať s rozdielnou etnicitou
neskorobronzového obyvateľstva Tróje vo vzťahu k ich predchodcom, ako aj
novoprišlým nástupcom. Zatiaľčo o etnicite staršieho trójskeho obyvateľstva
(Trója V) nemôžeme povedať úplne nič, existujú pri neskorobronzovom trójskom
etniku (Trója VI, VIIa) aspoň určité indície (etnikum príbuzné Grékom, alebo
podľa iných Lúvijcom). Pôvod skupín, ktoré sa objavili v Tróji VIIb, možno
jednoznačne hľadať na Balkáne.
Použitá
literatúra: Zangger E. 1995:Trója, jako ju nepoznáte.Praha
Internet
Pripravili:A.Záborský,L.Lihocký