[Informácie
vychovnej poradkyne] [Školská knižnica]
[Projekt enviromentálnej výchovy] [Učebný
plán]
Projekt environmentálnej výchovy na Gymnáziu Michala Miloslava
Hodžu v Liptovskom Mikuláši
Cieľom environmentálnej výchovy
(ENV) je poskytnúť žiakom vedomosti a zručnosti na pochopenie
javov, vzťahov o životnom prostredí (ŽP), na riešenie environmentálnych
problémov, ktoré súvisia so starostlivosťou o ŽP so súbežným vytváraním
hodnotovej orientácie a postojov človeka v prospech ŽP. Obsah
ENV je organický spojený s obsahom vzdelávania v jednotlivých
predmetoch. Témy ENV sú rozpracované v Environmentálnom minime
nad predmetových učebných osnov pre základné a stredné školy,
ktoré schválilo MŠ SR 15.4.1996, s platnosťou od l.9.1996. Pri
realizácií ENV racionálny základ vytvárajú prírodovedné predmety,
najmä biológia, geografia, chémia a spoločenskovedné predmety
sa podieľajú na vytváraní environmentálneho vedomia a konania
študentov.
A/ PLÁN ENVIRONMENTÁLNEJ VÝCHOVY
V JEDNOTLIVÝCH PREDMETOCH
Predmet : GEOGRAFIA
Tematický celok Prvky environmentálnej výchovy
Ročník : prvý
Zem ako vesmírne teleso -Alternatívne zdroje energie
Základné charakter. atmosféry -Pochopiť fyzikálne procesy v atmosfére-
škodlivé látky v ovzduší, ozónová vrstva- ochranná vrstva
Človek a počasie -Uvedomiť si, aký je význam meteorologických
staníc v hospodárskej činnosti človeka, kontrola čistoty ovzdušia
Hydrosféra -Pochopiť, aký je význam vody a svetového oceánu pre
život na Zemi, vodné zdroje - pitná, odpadová voda, šetrenie vody
Georeliéf -Poznať formy pôsobenia človeka na georeliéf
Pedósféra -Poznať formy pôsobenia človeka na pedosféru, príčiny
zvetrávania, erózia pôdy
Základné poznatky o biosfére -Význam lesov, ničenie brazílskych
pralesov
Humánna geografia -Pochopiť príčiny a dôsledky pohybu obyvateľstva-
nerovnomerné rozmiestnenie, populačná explózia
Proces urbanizácie -Narušenie prostredia urbanizáciou
Význam poľnohospodárstva. -Pôdy nechránené rastlinami, využitie
biomasy
Priemyselná výroba -Racionálne využívanie prírodných zdrojov
Znečisťovanie ovzdušia, alternatívne zdroje energie
Cestovný ruch -Význam minerálnych vôd pre rozvoj kúpeľníctva v
SR
Ročník : druhý
Austrália a Oceánia -Odlesňovanie, charakteristika rastlinstva
a Antarktída a svetový oceán živočíšstva endemity a ich ohrozovanie
Vplyv človeka na oceán
Afrika -Ohrozovanie rastlinstva a živočíšstva
Význam ťažobného priemyslu- ochrana pralesov.
Definovať ďalšie problémy ŽP, hladu
USA, Kanada -Ochrana lesov
Stredná a Južná Amerika -Význam ochrany pralesa
Dopad poľnohospodárstva, ťažobného priemyslu na ŽP
Ázia -Ťažba ropy- racionálne využívanie prírod. zdrojov
Príčiny sociálnych problémov- populačná explózia
Európa -Ochrana ovzdušia
Využívanie alternatívnych zdrojov energie
Ochrana rastlinstva a živočíšstva
Dopad hospodárstva na ŽP
Geografia Slovenska -Význam ochrany prírody na Slovensku- Národné
parky, problémy ovzdušia, pôdy, vody, rastlinstva, živočíšstva
Priemyselná výroba- vplyv tepelných elektrárni a hutníckeho priemyslu
na ovzdušie
Ťažba nerastných surovín- dopad na ŽP
Elektrifikácia železničnej dopravy ako ochrana ovzdušia
Vplyv poľnohosp. a lesného hospodárstva na ŽP
Ročník : štvrtý
Krajinné prostredie života -Krajina ako prostredie života na Zemi
Význam geografie v starostlivosti o krajinné prostredie
Krajinná sféra Zeme -Ekologická stránka zloženia krajinnej sféry
Zeme
Vplyv ľudskej spoločnosti na pôvodnú krajinu- premeny až v umelú
Ochrana prírodných zdrojov krajiny
Priestorové plánovanie ako nástroj tvorby a ochrany krajiny
Územný systém ekologickej stability
Diaľkový prieskum Zeme, jeho využitie pre tvorbu a ochranu Zeme,
odhaľovanie súčasných zmien v klíme
Vplyv výrobných aktivít -Globálne enviroment. problémy krajinnej
sféry a dopravy na kvalitu ovzdušia Zeme
Vyčerpávanie surovinových zdrojov
Využívanie, znečisťovanie a ochrana vodných zdrojov
Devastácia, degradácia a kontaminácia pôdy
Význam ochrany všetkých čiastkových sfér krajinnej sféry
Ekosystémy- ich úloha a význam pre život na Zemi
Odpady a hospodárenie s odpadmi, skládky toxických látok
Legislatíva na úseku ochrany -Zákon o ŽP
ŽP na území SR -Poznať chránené územia Slovenska i vo svete
Seminár k aktuálnym globálnym -Samostatne vyhodnocovať a analyzovať
problémy a lokálnym problémom ľudskej spoločnosti, aplikovať ich
na konkrétnom ŽP v mieste bydliska
Návrhy východísk na riešenie problému
Predmet : SEMINÁR Z GEOGRAFIE
Tematický celok Prvky environmentálnej
výchovy
Ročník : tretí
Atmosféra -Znečisťovanie a ochrana atmosféry
Hydrosféra -Využitie vodstva, jeho znečisťovanie a ochrana
Význam svetového oceánu, znečisťovanie a ochrana
Litosféra -Určovanie hornín a minerálov
Pedosféra -Význam pôdy, znečisťovanie a ochrana
Biosféra -Znečisťovanie a ochrana biosféry, vplyvy človeka
Svet. problémy obyvateľstva -Rast populácie, výživa, rasy
Geografia sídiel -Problém urbanizácie
Priemysel -Vplyv priemyslu na ŽP
Poľnohospodárstvo -Vplyv poľnohospodárstva na ŽP
Doprava -Vplyv dopravy na ŽP
Geografia cestovného
ruchu -Vplyv cest. ruchu na ŽP
Predmet : BIOLÓGIA
Tematický celok Prvky environmentálnej
výchovy
Ročník : druhý
Baktérie -Význam z hľadiska ekológie
Mineralizácia, tvorba humusu
Rastlinné orgány -Význam odpadového lístia (teplá prikrývka pre
živočíchy a korene rastlín, vznik humusu)
Pestovanie klíčkov zo semien napr. žerucha ( ich využitie v kuchyni)
Pestovanie kvetov v domácnostiach, na balkóne, úprava kvetinových
záhonov a trávnikov na sídliskách
Životné funkcie rastlín -Vodný režim rastlín
Význam vody
Zloženie vody
Kolobeh vody
Znečisťovanie povrchových a podzemných vôd, hospodárenie vodou
Minerálna výživa rastlín -Význam pôdy pre život na Zemi
Úrodnosť pôdy
Fotosyntéza, dýchanie -Zloženie vzduchu
Množstvo 02 a C02 v atmosfére z hľadiska ŽP
Látky znečisťujúce vzduch
Systém rastlín -Vysvetliť význam poznania prirodzeného systému
živej prírody pre človeka, ochrana zdravia a životného prostredia
Riasy -Hynutie planktónu v moriach (potrava rýb) v dôsledku úbytku
ozónovej vrstvy
Ekologický význam rias
Machorasty -Význam machov z hľadiska udržiavania vody
Potravinové reťazce v machu
Ihličnany -Význam lesov z hľadiska ekológie (ochrana pred vetrom,
lavínami, zosunom pôdy, reguluje vlhkosť, zachytávajú prach,produkuje
kyslík)
Príznaky ochorenie a umierania lesa
Huby -Nezbierame huby, ktoré nepoznáme
Nevytrhávať a neničiť huby, ktoré nezbierame
Funkcia v ekosystéme ( dekompozitory)
Citlivé na znečisťovanie ovzdušia (SO2)
Hromadenie ťažkých kovov a rádioaktívnych prvkov v hubách
Lišajníky -Citlivé na znečistenie a kyslé dažde
Bioindikáty ovzdušia
Všeobecná a rastlinná ekológia -Definovať ekologické pojmy
Poznať existenčnú závislosť organizmov na konkrétnych faktoroch
prostredia
Vysvetliť vzťah rastlín k prostrediu, nároky rastlín na prostredie
Poznať význam každého živého organizmu pre rovnováhu ekosystému
Poznať význam rastlín pre existenciu života na Zemi
Poznať zákonom chránené rastliny
Poznať a vedieť hodnotiť možné následky neuvážených zásahov do
prírody spôsobujúce narušenie jej rovnováhy
Upevňovať kladný vzťah a úctu k živej prírode
Ročník : tretí
Životné funkcie živočíchov -Charakterizovať živočíšny organizmus
ako dynamický, samoregulujúci systém a jeho spätosť s prírodou
Vplyv ozónovej diery na životné funkcie živočíchov( Poškodenie
kože, zraku)
Systém živočíchov -ZP jednotlivých druhov živočíchov a dopad jeho
znečisťovania na ich život.
Ekologický význam hmyzu - referáty
Spoznávať naše chránené živočíchy
Správanie živočíchov -Vysvetliť jednotu ŽP a správania sa živočíchov
Správanie sa živočíchov v zajatí
Ekológia živočíchov -Charakterizovať existenčnú závislosť živočíchov
na konkrétnych abiotických faktoroch prostredia
Mechanizmus vzniku ozónovej vrstvy
Mechanizmus vzniku kyslých dažďov, skleníkový efekt
Charakterizovať ekosystém z hľadiska prenosu energie, obehu látok
a tvorby biomasy (DDT, trofická štruktúra)
Význam a ochrana ekosystémov
Nevyhnutnosť medzinárodnej spolupráce pre zachovanie biodiverzity
na Zemi
Poznať negatívne dôsledky narušenia prirodzenej rovnováhy v ekosystéme
najmä v súvislosti s ohrozením živých organizmov
Poznať možnosti predchádzania ekologických problémov
Referáty o škodlivých zásahoch človeka do prírody, odstraňovanie
dôsledkov a preventívnych opatreniach
Ročník : štvrtý
Základy bioenergetiky živých. systémov
Biológia človeka -Jediný energetický zdroj živých systémov- žiarivá
energia Slnka a jej význam pre zabezpečenie fyziologických procesov
živých systémov
Poznať príčiny a následky ochorení príslušných orgánových skupín,
ako aj zdravotné; psychické a etické dôsledky pôsobenia rôznych
toxických a návykových látok na organizmus
Charakterizovať zdravý životný štýl
Genetika -Vplyv mutagénov na 1'udský organizmus
Charakterizovať genetické zákonitostí v populácií - populačná
explózia
Význam šľachtenia u mikroorganizmov a mnohobunk, organizmov, lekársky
význam genetiky, etické aspekty
Predmet : SEMINÁR Z BIOLÓGIE
Ročník : tretí
ENV je zahrnutá vo väčšom rozsahu v tých istých celkoch ako v
biológii pre 2. a 3. ročník a v celkoch :
Živočíchy a človek -Škodcovia zeleniny, ovocných drevín, škodcovia
živočíchov a človeka
Racionálne využívanie prír. zdrojov -Význam prírodných zdrojov,
obnoviteľné, neobnoviteľné zdroje
Znečisťovanie ovzdušia -Zloženie vzduchu, škodlivé látky v atmosfére,
zdroje vody, pôdy znečistenia
Význam, zloženie, kolobeh vody, znečisťovanie vôd
Pôda ako zložka ŽP, znečisťovanie, odpadové skládky
Ročník : štvrtý
Ekológia -Vzťah organizmov a prostredia
Význam enviromentalistiky
Význam a ochrana ekosystémov. Negatívne zásahy človeka do prírody
a ich dôsledky na obmedzenie rozmanitých foriem života
Súčasné problémy ŽP človeka -referáty (odlesňovanie, erózia pôdy,
racionálne využívanie prírod. zdrojov, znečisťovanie ovzdušia,
pôdy, vody odpady, úbytok ozónovej vrstvy, kyslý dážď, skleníkový
efekt, spotreba energie, populačná explózia). Národné parky, rezervácie.
Metabolizmus buniek, enzýmy -Nebezpečenstvo enzymatických jedov
pre organizmus
Fotosyntéz stava -Význam fotosyntézy pre život na našej planéte
Dýchacia sústava -Látky znečisťujúce vzduch a ich znižovanie
Výživa -Úbytok a znehodnocovanie pôdy, znečisťovanie a hospodárenie
s vodou
Rozmnožovacie sústavy -Prevencia pred AIDS a inými pohlavnými
chorobami
Teratogény v prostredí
Zdravie človeka -Referáty - toxikománia, vplyv znečisteného prostredia
na zdravie
Genetika -Význam druhovej rozmanitosti pre zachovanie biolog.
rovnováhy na Zemi - nevyhnutnosť medzinárodnej spolupráce
Mutagenné činitele v životnom prostredí. Ochrana človeka pred
mutagenmi.
Populačná explózia a jej dôsledky na ŽP.
Lekársky význam genetiky - zabezpečenie potrieb 1udstva
Plemená, rasy. Význam a zachovanie biodiverzity
Evolúcia -Racionálne využívanie prírodných zdrojov
Predmet : CVIČENIA Z BIOLÓGIE
Ročník : druhý
Na každej hodine sa pracuje s biologickým materiálom - prírodninami,
takže neustále sa rozvíja i environmentálne myslenie žiakov. ENV
e zameraná najmä na poznávanie krás ,prírody, na nutnosť zachovania
biodiverzity, na sledovanie ekologických vzťahov a na ochranu
zelene.
Predmet : CHÉMIA
Tematický celok Prvky environmentálnej
výchovy
Ročník : prvý
Zloženie, štruktúra a vlastnosti -Obnoviteľné a neobnoviteľné
zdroje chemických látok energie, jadrová energia a jej využitie
Základy chem. deja a jeho -Zákon zachovania energie - šetrenie
zákonitosti energiou v domácnosti, priemyselnej doprave
Chemické rovnováhy -Faktory ovplyvňujúce posun chem. rovnováhy-
znižovanie spotreby energie pri chem. výrobách
Redoxné rovnováhy - využitie pri výrobe kovov z rúd elektrolýzou
a jej dopad na ŽP
Kyseliny a zásady -Vznik kyslého dažďa enviromentálne dôsledky
Vodík, kyslík, voda
Druhy vôd a ich ochrana, kolobeh vody, čistenie odpad. vôd, hospodárenie
s vodou - šetrenie, význam vody pre život na Zemi
Znečisťovanie ovzdušia, ozón v stratosfére- úbytok ozón v troposfére
(jed) - nárast
Chémia s-prvkov -Kolobeh vápnika v prírode
Analytická chémia -Kvalitatívna a kvantitatívna chem. analýza
- metódy
Kontroly čistoty vôd, ovzdušia, pôdy, látky znečisťujúce
Ročník : druhý
Chémia p-prvkov -V rámci každej skupiny poukázať na priaznivý
alebo nepriaznivý vplyv každého prvku na živé organizmy
Ochrana zdravia, ochrana ŽP
Prvky IV.A skupiny -Skleníkový efekt - dôsledky skleníkového efektu
na našu planétu
Šetrenie neobnoviteľných zdrojov energie
CS2 ako jedy v exhalátoch
Kyselinotvorné oxidy- kyslé dažde, zamedzenie ich produkcie
Prvky V.A skupiny -Zloženie dôležitých zlúčením dusíka, ich použitie
a vplyv na prírodu a človeka
Dusitany, dusičnany v potrave a ich dôsledky
Exhaláty, kyslé dažde, znečisťovanie vôd hnojivami
Prvky VI.A skupiny -Znečisťovanie ovzdušia činnosťou človeka (priemysel,
doprava, domácnosti...). Ochrana ovzdušia
Význam kyslíka ako podmienky života na Zemi, ochrana ozónovej
vrstvy
Zlúčeniny síry súčasť exhalátov
Prvky VII.A skupiny -Charakterizovať NaCl ako užitočnú a škodlivú
zložku potravy
Jedovaté účinky fluóru a chlóru
Chémia d-a f-prvkov -Neobnoviteľné (vyčerpateľné ) zdroje- rádioaktívne
palivá, rádioaktívny dopad, spôsoby uskladnenia
Účinky rádioaktívneho žiarenia na živé organizmy
Chémia zlúčenín uhlíka -Neobnoviteľné zdroje energie- fosílne
palivá (uhlie, Uhľovodíky ropa...), šetrenie energiou v domácnosti,
priemysle
Náhrada prírod. zdrojov alternatívnymi zdrojmi energie
Produkty horenia - znečisťovanie ŽP
Deriváty uhľovodíkov -Freóny - ich vplyv na ozónovú vrstvu
Ročník : tretí
Makromolekulové látky -Charakterizovať vplyv polymérov na ŽP-
druhy odpadu skladovanie, zber a likvidácia recyklovateľného odpadu
Chémia prírodných látok, -Vysvetliť vplyv prírod. látok ako zdravú,
ale aj základy biochémie škodlivú zložku potravy
Chémia bežného života, -Chemické znečisťovanie vody, pôdy a vzduchu-
ich chem. priemysel a ŽP ochrana. Globálne problémy ZP v súčasnosti,(napr.
pracie prostriedky, mydlá, kozmetické prípravky a ich vplyv na
zdravie človeka a ŽP.
Závislosť na liekoch. Cudzorodé látky v potravinách, zamorenie
ŽP pri nesprávnej aplikácií pestídov, insekticídov
Predmet : SEMINÁR Z CHÉMIE
Ročník : tretí
Organická chémia -Význam niektorých zlúčenín jednotlivých skupín
látok pre človeka, ich dopad na ŽP, nebezpečenstvo vypestovania
drogovej závislosti, využitie v rôznych odvetviach ľudskej činnosti
Analytická chémia -Význam ACH pre dôkaz a stanovenie škodlivých
látok v pôde, vzduchu, vo vode a v produktoch poľnohospodárskej
a priem. činnosti
Metabolizmus -Význam trofiky pre racionálny prístup k zdravej
výžive
Človek a ŽP -Slnečné žiarenie
Chemické zloženie ovzdušia a jeho znečistenie
Znečistenie vody
Pevný a potravinový reťazec
Človek a chemické škodliviny, vplyv chemizácie na ŽP, jej negatívne
dopady ako aj možnosti spoluúčasti na odstraňovaní následkov
Ročník : štvrtý
V rámci všetkých tém aktívne uplatňovať už osvojené poznatky,
vedomosti, zručnosti a skúsenosti v teoretickej, ale tiež v praktickej
- každodennej oblasti- súvislosti s ENV
Predmet : CVIČENIA Z CHÉMlE
ročník : štvrtý
V rámci všetkých tém osvojiť si zručnosti a získať prehľad o činnostiach
pri dôkazoch a stanoveniach látok, aj v súvislosti s ich sledovanosťou
ako zložiek ŽP.
Predmet : FYZIKA
Tematický celok Prvky enviromentálnej
výchovy
Ročník : prvý
Energia prúdiacej tekutiny -Obnoviteľné a neobnoviteľné prírodné
zdroje energie- zmienka
Jadrová energie a jej žitie
Energia žiarenia,energia vetra, -Využívanie alternatívnych zdrojov
energie prílivová
Mechanická,tepelná,elektrická -Straty energie pri premenách jej
jednotlivých,fóriem
Ročník : druhý
Tepelná elektrárne -Obmedzovanie získavanie energie z elektrárni
na tuhé palivá
Tepelné motory
Obmedzovanie znečisťovania ovzdušia spaľovacími motormi
Práca a výkon, tepla -Spotreba a šetrenie energie v domácnosti
Mechanická, tepelná, -Straty energie pri premenách jej jednotlivých
foriem
elektrická energia
Tepelná vodivosť látok -Energetické rezervy- tepelná izolácia,
využívanie odpadového tepla
Ročník : tretí
Mechanická, tepelná, -Straty energie pri premenách jej jednotlivých
foriem elektrická energia
Výroba elektrickej energie -Elektrárne- zaťažovanie ŽP. Alternatívne
zdroje výroby elektrickej energie
Hlasitosť a intenzita zvuku -Z praxe uviesť akustiku rôznych miestností,
priestorov.
poukázať na neskoršie následky na sluch pri dlhodobom zaťažení
ucha veľkou intenzitou zvuku
Infrazvuk a ultrazvuk -Škodlivé účinky infrazvuku, využitie ultrazvuku
v praxi
Ročník : štvrtý
Energia prúdiacej tekutiny -Obnoviteľné a neobnoviteľné prírodné
zdroje energie- zmienka
Jadrová energia a jej využitie
Energia žiarenia, energia vetra, prílivová -Využitie alternatívnych
zdrojov energie
Druhy elektromagnetického -Zachytávanie škodlivých častí žiarenia
žiarenia ozónovou vrstvou
Rontgenové žiarenie -Ochrana pred žiarením
Šírenie tepla žiarením -Význam a využívanie slnečnej energie
Výroba el. energie v jadrovej -Rádioaktívny odpad a jeho uskladňovanie
a elektrárni likvidácia
Energia a absorbcia žiarenia -Žiadúci a nežiadúci skleníkový efekt
Predmet : DEJEPIS
Tematický celok Prvky enviromentálnej
výchovy
Ročník : prvý
Obrazy z prehistórie -Vplyv ŽP na človeka, rast populácie a zdroje
výživy
Raný stredovek -Vplyv prírodných podmienok na vytváranie spoločnosti
Vrcholný stredovek -Poznávanie prírod. prostredia v regióne so
zameraním na histor. udalosti
Ročník : druhý
Zámorské objavy -Objasniť negatívne vplyvy na ŽP
Humanizmus a renesancia -Negatívne vplyvy vojen na ŽP a obyvateľstvo
Habsburská monarchia -Význam reforiem Márie Terézie a Jozefa II.
na ŽP
Boj o nové rozdelenie sveta -Negatívny vplyv hospodárskeho rozvoja
na ŽP
Ročník : tretí
I. svetová vojna, vznik ČSR -Negatívny vplyv vojny na ŽP
II. svetová vojna, -Dôsledky vojny na ZP
Slovenská republika
Vývoj vo svete a u nás -Poukázať na spoluprácu štátov v otázkach
ŽP po II. svetovej vojne -Kolektivizacia, industrializácia a jej
dôsledky pre ŽP
Závery Helsinskej konferencie- riešenie otázok týkajúcich sa ŽP,
alternatívnych zdrojov energie, znečisťovania vôd a ovzdušia
Predmet : Spoločenskovedný seminár
Ročník : štvrtý
Vývoj filozofie -Filozofia moderny a postmoderny ako nový spôsob
vzťahu v 19.a 20. storočí človeka k prírode, k ľudom
Pomoc filozofie pri riešení krízy súčasnej spoločnosti
Predmet : SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Tematický celok Prvky enviromentálnej
výchovy
Ročník : prvý
Literatúra
Starovek -Prostredníctvom odkazu Biblie viesť študentov k zodpovednosti
za seba i iných 1'udí.
Prostredníctvom ukážok z antickej literatúry viesť žiakov k úcte
k prírode, k vnímaniu prírody ako zdroju krásy, mravnej očisty
i duševnej sily
Stredovek -Vnímať prírodu ako prirodzený zdroj obraznosti, metaforickosti
literárnych textov (Moravsko - panónske legendy ).
Humanizmus a renesancia -Zvýrazniť návrat k prírode, prirodzenému
spôsobu života.
Upozorniť na tragické dôsledky vojny na krajinu i človeka
Barok -Zvýrazniť funkciu prírody v didakticko-reflexívnej poézii
H.Gavloviča : príroda ako zdroj inšpirácie i mravnej očisty.
Klasicizmus,osvietenstvo -Pochopiť funkciu návratu k prírode v
ponímaní osvietencov.
Charakterizovať selanku aj ako oslavu prírody.
Prostredníctvom Fándlyho diel s poľnohosp. tematikou inšpirovať
k pozorovaniu prírody ako zdroja poučenia.
Romantická literatúra -Zvýrazniť funkciu prírody v dielach európskej
a národnej romantickej literatúry.
Slovenský jazyk
Využiť ENV ako jednu z tém štylistických, lexikálnych, frazeologických,
pravopisno-ortoepických i slovníkových cvičení.
Ročník : druhý
Realizmus -Vzťah človek a zvieratá
Vojna ničí človeka aj krajinu
Príroda ako zdroj mravnej sily
Publicistický štýl -Napísať kritiku s enviromentálnou témou a
jeho žánre
Interview -Príprava otázok s enviromentálnou témou
Ročník : tretí
Referát a výkladový text -Výklad na tému : Čo je ENV?
Úvaha -Úvaha na tému z enviromentálnej oblasti
Ročník : štvrtý
Svetová literatúra po r.1945 -Ochrana ľudstva, zvierat
Slovenská literatúra -Úcta k prírode, Zem ako živiteľka človeka
po roku 1945 -Nebezpečenstvo úniku radiácie- černobyľská katastrofa
a jej následky
Slovenská dráma po r.1945 -Aj slovenská dramatická tvorba nastoľuje
envirom. problémy
Rečnícky prejav -Možnosť prejavu na tému envirom. oblasti
Rozprávanie ako útvar umeleckého štýlu -Vedieť napísať krátku
poviedku aj z evirom. oblasti
Predmet : NEMECKÝ JAZYK
Tematický celok Prvky enviromentálnej
výchovy
Ročník : prvý
Okolitý svet, príroda -Opisovať, vnímať prednosti a nedostatky
techniky pre technika prírodu
Vyjadriť vzťah ku zvieratám
Jedenie a pitie -Pôvod potravín
Ročník : druhý:
Šport -Význam športu pre zdravie a krásu
Drogy, choroby -Vysvetliť čo je droga
ŽP, príroda, technika -Čo všetko je možné robiť pre ŽP ?
stúpme si do svedomia : Ochraňujeme ŽP ?
Zvieratá v nebezpečí- človek ohrozuje zvieratá, ohrozené druhy
zvierat, zvieratá sa "sťažujú" - obžaloba ľudí
Ročník : tretí
Príroda a ŽP - Hynutie lesov- zamyslieť sa nad významom lesa pre
život ŽP
Zamyslieť sa, vyjadriť vlastný názor na to, ako môže jednotlivec
zachrániť znehodnocovanie ŽP
Import a export znečistenia -Problémy ŽP - čítanie z grafu
Oxid síričitý a jeho pôsobenie
Ochrana prírody -Hrozby pre našu planétu - hľadať a vysvetliť
príčiny a následky
Upozorniť na nebezpečenstvá - voda tvrdo pracuje.
Dôsledky skleníkového efektu.
Alternatívne zdroje energie
Budúcnosť našej planéty - vyjadriť svoj názor, vykresliť víziu
Bývanie -Úloha balkóna
Alternatívne bývanie - charakterizovať ekologické stavby a život
v nich
Ročník : štvrtý
Odvaha- problémy dneška -Rozprávať pred čím majú dnešní ľudia
strach
Ochrana ZP -Zhodnotenie štatistických výsledkov o ochrane ŽP v
Nemecku
Príroda a ochrana prírody -Vyjadriť svoj názor na ochranu ŽP
Keby každý pestoval kvetiny
Predmet : KONVERZÁCIA V NEMECKOM
JAZYKU
Ročník : štvrtý
Príroda a ŽP -Problémy ŽP a duševnej sily
Stredovek -Vnímať prírodu ako prirodzený zdroj obraznosti, metaforickosti
literárnych textov ( Moravsko-panónske legendy ).
Humanizmus a renesancia -Zvýrazniť návrat k prírode, prirodzenému
spôsobu života.
Upozorniť na tragické dôsledky vojny na krajinu i človeka
Barok -Zvýrazniť funkciu prírody v didakticko-reflexívnej poézii
H. Gavloviča : príroda ako zdroj inšpirácie i mravnej očisty.
Klasicizmus, osvietenstvo -Pochopiť funkciu návratu k prírode
v ponímaní osvietencov. Charakterizovať selanku aj ako oslavu
prírody.
Prostredníctvom Fándlyho diel s poľnohosp. tematikou
inšpirovať k pozorovaniu prírody ako zdroja poučenia.
Romantická literatúra -Zvýrazniť funkciu prírody v dielach európskej
a národnej romantickej literatúry.
Slovenský jazyk
Využiť ENV ako jednu z tém štylistických, lexikálnych, frazeologických,
pravopisno-ortoepických i slovníkových cvičení.
Ročník : druhý
Realizmus -Vzťah človek a zvieratá
Vojna ničí človeka aj krajinu
Príroda ako zdroj mravnej sily
Publicistický štýl -Napísať kritiku s enviromentálnou témou a
jeho žánre
Interview -Príprava otázok s enviromentálnou témou
Ročník : tretí
Referát a výkladový text -Výklad na tému : Čo je ENV?
Úvaha -Úvaha na tému z enviromentálnej oblasti
Ročník : štvrtý
Svetová literatúra po r.1945 -Ochrana ľudstva, zvierat
Slovenská literatúra -Úcta k prírode, Zem ako živiteľka človeka
po roku 1945 -Nebezpečenstvo úniku radiácie- černobyľská katastrofa
a jej následky
Slovenská dráma po r. 1945 -Aj slovenská dramatická tvorba nastoľuje
envirom. problémy
Rečnícky prejav -Možnosť prejavu na tému envirom. oblasti
Rozprávanie ako útvar -Vedieť napísať krátku poviedku aj z evirom.
oblasti umeleckého štýlu
Predmet : ANGLICKÝ JAZYK
Tematický celok Prvky enviromentálnej
výchovy
Ročník : prvý
Ľudia -Diskutovať na tému ochrany prírody, vplyv 1'udí na ŽP,
vzťahy ľudia - zvieratá, ochrana zvierat
Diskutovať o živote vo veľkomeste- urbanizácia
Ročník : druhý
Ľudia -Diskutovať na tému ochrany prírody, vplyv 1'udí na ŽP,
vzťahy ľudia - zvieratá, ochrana zvierat
Diskutovať o živote vo veľkomeste- urbanizácia
Život v 21.storočí -Ako sa staráš o prírodu ? Ochrana ŹP a ako
k nej prispieť, čo spôsobuje problémy
Problémy s dopravou - vplyv na ŽP
Dávanie správ -Lietanie prv a teraz- prúdové lietadlá a znečistenie
ŽP
Ročník : tretí
Bývanie v Madride -Porovnať Madrid so svojim mestom, problémy
urbanizácie, vplyv dopravy na ŽP v mestách
Pozvanie na návštevu -Propagácia zaujímavých miest Slovenska
Život v 21.storočí -Ako sa staráš o prírodu ? Ochrana ŽP a ako
k nej prispieť, čo spôsobuje problémy
Problémy s dopravou - vplyv na ŽP
Dávanie správ -Lietanie prv a teraz- prúdové lietadlá a znečistenie
ŽP
Posadnutie -Poukázať na škodlivosť fajčenia a alkoholu
Turizmus -Správne chápať význam turizmu a zároveň ochrany ŽP
Ročník : štvrtý
Dávanie správ -Lietanie prv a teraz- prúdové lietadlá a znečistenie
ŽP
Posadnutie -Poukázať na škodlivosť fajčenia a alkoholu
Turizmus -Správne chápať význam turizmu a zároveň ochrany ŽP
Aktívny oddych
Rozumný životný štýl -Úcta k ŽP, prispôsobovanie sa svojmu ŽP
Predmet : KONVERZÁCIA VANGLICKOM
JAZYKU
Ročník : druhý
Príroda -Vedieť vymenovať zvieratá, rozprávať o ochrane ŽP
Zdravie a choroba -Rozprávanie o životospráve, chorobách
Ročník : tretí
Životné prostredie -Výchova k ochrane ŽP ako súčasť amerického
spôsobu života, vedieť vysvetliť pojmy recyklovať, separovaný
zber
Národné parky- vymenovať najznámejšie parky, vedieť ako sa chovať
v prírodnom prostredí
Národné jedlo -Racionálna strava - burza receptov- vedieť vysvetliť
ako pripraviť jednoduché jedlo
Šport a zábava -Vymenovať prvky zdravého životného štýlu
Ročník : štvrtý
Cestovanie, doprava -Diskusia o vzťahu dopravy a ŽP
Veda a technika -Uvažovať o vplyvoch vedy na život človeka, vzťah
vedy k ŽP
Zdravie -Vzťah medzi životným štýlom a chorobami
Uvažovať o príčinách závislosti ľudí na drogách
Príroda a ochrana ŽP -Definovať vzťah ľudí k zvieratám
Charakterizovať vplyv znečistenia prírody na prírodne faktory
Popísať vplyv dopravy, priemyslu, poľnohospodárstva na ŽP
Rozprávať o starostlivosti ľudí o prírodu ( Národné parky)
Predmet : INFORMATIKA
Tematický celok Prvky enviromentálnej
výchovy
Ročník : prvý- štvrtý
Služby Internetu -Zamerať sa na získavanie informácií o životnom
prostredí, znečisťovaní vôd, pôdy a ovzdušia, sledovanie ozónovej
vrstvy, skleníkového efektu, racionálneho využívania energií,
spracúvania odpadov, atď.
V spolupráci s PK Bio, Ch, F, a.i. pripraviť podľa ich požiadaviek
informácie pre využitie v spomínaných predmetoch
Tabuľkové procesory -Pripraviť údaje z oblasti životného prostredia
a spracovať ich do formy tabuliek, grafov, štatistického vyhodnotenia-
podľa požiadaviek a v spolupráci s ostatnými PK.
Tvorba projektov -V oboch celkoch zamerať na oblasť ekológie a
enviromentálnej problematiky
Vychovávať žiakov k citlivému vnímaniu problémov životného prostredia,
viesť ich k jeho uvedomelej ochrane.
Predmet : TELESNÁ VÝCHOVA
Ročník : prvý, druhý
Účelové cvičenia
Ročník : tretí
Kurz ochrany človeka a prírody
Predmet : ESTETICKÁ VÝCHOVA
Ročník : prvý
Mimoumelecké estetično -Viesť žiakov k správnej hodnotovej orientácii
a k formovaniu postojov, vnímanie krásy v prepojení estetika-
etika- ekológia
Predmet : ETICKÁ VÝCHOVA
Ročník : prvý
Ľudská dôstojnosť a pozitívne -Vážiť si od prírody darované pozitívne
stránky hodnotenie seba a druhých -Utváranie správnych vzťahov
k sebe a k iným
Ročník : druhý
Život, telesné a duševné -Poznať súvislosti medzi človekom a všetkým
živým zdravie
Viesť k úcte k životu, osvojiť si zásady vedúce k zdraviu
Predmet : NÁBOŽENSKÁ VÝCHOVA
Ročník. druhý
Oslávte Boha vo svojom tele - Starostlivosť o telo- tanec, šport...,
pestovanie krásy