Prečo lietadlo letí?
Človek
už oddávna obdivoval let vtákov a túžil lietať ako ony. A tak objav lietajúcich
strojov patril medzi najvzrušujúcejšie objavy ľudstva. Dnes nás už lietadlá
neprekvapia. Ale ako vlastne letia? Prečo nespadnú? Nuž samozrejme, vďaka
motoru a krídlam. Lenže motor vyvíja ťah hlavne dopredu (či už vrtuľami, alebo
ako reakciu prúdu horúcich plynov), a nie smerom hore. Okrem toho existujú aj
bezmotorové lietadlá - vetrone či rogalá, ktoré dokážu dlho lietať. Čo je príčinou
ich letu?
Skutočná
príčina môže byť u rozličných lietajúcich strojov rôzna. Vo všeobecnosti však
platí, že ich tiaž je kompenzovaná silou, ktorá ich drží vo vzduchu. Ale aká je
to sila? Ako vzniká? U balónov a vzducholodí je všetko jasné. Vztlaková sila,
známa z Archimedovho zákona, drží tieto telesá vo vzduchu. U vrtuľníkov je to
ťahová sila hlavnej vrtule smerom nahor. Ale ako je to s lietadlami?
Základný
princíp, ktorý sa využíva pri opise letu lietadla objavil už roku 1738
švajčiarsky vedec Daniel Bernoulli, keď skúmal pohyb
tekutín. Zaujímalo ho, odkiaľ tekutina získa energiu na zvýšenie svojej
rýchlosti v zúženom priereze trubice. Zistil, že je to na úkor jej tlakovej
energie. Výsledok vlastne predstavuje zákon zachovania energie a pre tekutinu prúdiacu
vodorovne môže byť zapísaný v tvare
![]()
kde r je hustota tekutiny, v je jej
rýchlosť a p jej tlak v danom mieste.
Rovnica vyjadruje vlastne to, že pri zvýšení rýchlosti tekutiny v nejakom
mieste, súčasne poklesne jej tlak.
Keďže
tekutinou môže byť kvapalina alebo aj plyn, pomocou Bernoulliho
rovnice sa dá napríklad vysvetliť pokles atmosferického tlaku pri silných
víchriciach alebo tornádach. Práve preto dokáže víchrica strhnúť strechy domov.
Na strechu totiž pôsobí zhora nižší tlak ako odspodu, čo pri veľkej ploche
strechy vyvolá veľkú tlakovú silu smerom nahor.
Tak trochu podobná je situácia aj pri lietadle. Rozhodujúce pre let lietadla sú krídla, ktoré sú tvarované tak, aby vzduch, ktorý obteká krídlo zvrchu prešiel väčšiu dráhu v porovnaní so vzduchom pod krídlom (obr. 1). Tak získa vzduch nad krídlom lietadla väčšiu rýchlosť ako pod ním. Tlak vzduchu nad krídlom je potom podľa Bernoulliho rovnice menší ako pod ním, a vztlaková aerodynamická sila Fy , pôsobiaca na krídlo, smeruje nahor. Jej veľkosť závisí od rozdielu tlakov vzduchu pod krídlom a nad krídlom, a od veľkosti nosnej plochy krídel.
|
|
Obr.1. Pohľad
na rez krídla lietadla, ktoré letí vodorovne smerom doľava. Pohyb vzduchu
okolo krídla je znázornený čiarami. Výsledná aerodynamická sila F smeruje nahor. |
Motor
lietadla potom vlastne iba vyvíja silu smerom dopredu potrebnú na prekonanie
sily odporu vzduchu Fx . Čím väčšia je rýchlosť lietadla, tým
väčší bude pretlak medzi spodnou a hornou časťou krídla, ktorý podľa Bernoulliho rovnice závisí od rozdielu druhých mocnín
rýchlostí nad krídlom a pod krídlom. Preto lietadlá potrebujú pri svojom štarte
získať veľkú rýchlosť. A aj preto stačia rýchlym stíhačkám relatívne malé
krídla, a niektoré moderné lietadlá majú dokonca možnosť meniť sklon a tvar
krídel počas letu.
A
prečo lietadlo nespadne pri leteckej akrobacii, keď letí ”hore nohami”? Veď
pred chvíľou sme si vysvetlili, že na lietadlo vďaka tvaru krídel pôsobí sila
smerom nahor, a keď sa lietadlo otočí ”hore nohami”, sila by mala smerovať
nadol. Nuž nespadne preto, lebo pri takýchto manévroch sa buď mierne zdvihne
predok lietadla, alebo sa vysunú klapky na krídlach lietadla smerom nadol. Tým
sa dosiahne, že vzduch prúdiaci ponad krídla je zase rýchlejší ako vzduch pod
nimi, a tak výsledná sila smeruje nahor.
Pri
lete vtákov je situácia o niečo zložitejšia. Na prvý pohľad sa zdá, že pri
mávaní krídel sa tieto pohybujú po zložitej krivke, a tlačia vzduch nadol a
dozadu. V skutočnosti tu hrá dôležitú úlohu perie, ktoré sa vo vzduchu stáča a
plní podobnú funkciu ako vrtule lietadla. Avšak pri plachtení vtákov sa už Bernoulliho princíp jednoznačne uplatňuje. Vtáky pritom,
podobne ako rogalá či vetrone, využívajú aj vzostupné prúdy teplého vzduchu.
Aj
pri lete šarkanov sa využíva Bernoulliho princíp.
Sklonom šarkana možno dosiahnuť, že vzduch nad šarkanom sa pohybuje rýchlejšie
ako pod ním. Nastavenie správneho sklonu šarkana závisí od rýchlosti vetra. Pri
slabom vetre musí byť sklon väčší, aby väčšia časť prúdu vzduchu pôsobila silou
nahor. Ten správny uhol sklonu pomáha udržiavať chvosta šarkana, ktorý tiež
plní funkciu stabilizátora.
Podobne tento princíp platí napríklad aj pri hode disku, keď disk vo vzduchu ”plachtí” pomerne veľkú dráhu. Z iných telies spomenieme aspoň bumerang. Aj tu sú okrem iného Bernoulliho rovnica a tvar bumerangu zodpovedné za jeho návrat späť. Profil jeho ramien, ktoré nie sú symetrické, má podobný tvar ako krídla lietadla. Preto ich vzduch obteká rôznymi rýchlosťami zľava a sprava, a tak tlaková sila vychyľuje bumerang z pôvodnej roviny napríklad doprava. Ak dosiahneme, aby os bumerangu vykonala počas letu práve jednu otáčku, bumerang sa vráti späť.
Napokon aj dosiahnutie falšu pri lete lopty v
mnohých športoch využíva rovnaký princíp. Na obr. 2. je zobrazený pohľad zhora
na loptu, ktorá letí smerom doprava pričom rotuje okolo vlastnej osi. Lopta sa
pri svojom lete odkláňa od svojho pôvodného smeru. Prečo? Lebo nie je dokonale
hladká, a tak roztáča v smere svojej rotácie tenkú vrstvu vzduchu okolo seba.
Výsledná rýchlosť vzduchu pri lopte je potom rovná súčtu rýchlosti otáčania a
rýchlosti relatívneho pohybu vzduchu voči lopte. Preto vzduch prúdi okolo lopty
rýchlejšie na tej strane, kde je rotácia v smere pohybu prúdu vzduchu (v bode B), a pomalšie na opačnej strane (v bode
A). Tak vzniká rozdiel tlakov medzi
bodmi A a B, a výsledná sila napokon spôsobí
stáčanie lopty.
|
|
Obr. 2. Pohľad
na loptu, ktorá: a) sa pohybuje voči vzduchu bez rotácie, b) rotuje okolo
svojej osi a pohybuje sa doprava. Pohyb vzduchu okolo lopty je znázornený
čiarami doľava.
|