PRAKTICKÉ  CVIČENIE  Z FYZIKY                                Gymnázium Partizánske

 

5.POKUSNÉ POZOROVANIE VZÁJOMNÝCH PREMIEN

    MECHANICKÝCH FORIEM ENERGIE.

 

 

Vypracoval :                                                                                            Školský rok :

Dátum   :                                                                                                   Ročník :  1.

Trieda   :                                                                                                    

 

_______________________________________________________________________________________

 

 Teoretický úvod : 

 

Jedným  zo  základných  prírodných  zákonov   je   zákon  zachovania  energie.  Jeho  použitie v mnohých prípadoch značne zjednodušuje riešenie problémov. Úlohou tohto cvičenia je naučiť sa používať pri pokusoch zákon zachovania mechanickej energie.

Teleso s hmotnosťou m  v homogénnom tiažovom poli  môže  mať  vzhľadom  na povrch Zeme kinetickú energiu a potenciálnu energiu. Zmeny potenciálnej energie tiažovej, alebo kinetickej súvisia s prácou, ktorú teleso vykonalo.

 

                                                                             

                              1

 


                       h                        2

 
                                                                                               

 

 

                                                    H       

                                                                           2

                                                                                                        

                                                          d

 

 

Ak  vychýlime guľôčku  1 z rovnovážnej polohy , zväčší sa jej potenciálna energia tiažová vzhľadom na povrch stola. Po uvoľnení guľôčky sa mení potenciálna energia tiažová na kinetickú energiu. Po náraze guľôčky 1 na guľôčku 2  sa časť kinetickej energie guľôčky 1 zmení na iné formy energie a guľôčke 2 sa odovzdá iba časť kinetickej energie  Ek2 < Ek1. Guľôčka 2 má okrem toho vzhľadom na rovinu podlahy svoju potenciálnu energiu tiažovú. Guľôčka 2 sa po náraze začne pohybovať a dopadne na podlahu do vzdialenosti d. Veľkosť rýchlosti, ktorú guľôčka 2 získala nárazom od guľôčky 1 môžeme vypočítať podľa vzťahu

 

 
                                                                                        

 

 

 

Ak dokážeme určiť potenciálnu energiu guľôčky 1 na začiatku deja  EP1  a kinetickú energiu gulôčky 2 tesne po náraze  EK2, porovnaním ich veľkosti môžeme zistiť aká časť mechanickej energie sa pri náraze premenila na iné formy energie.

Úloha : Pozorujte vzájomné premeny mechanických foriem energie a opíšte ich.

 

Pomôcky :  stojan, niť, dve guľôčky s rovnakou hmotnosťou  z rovnakého materiálu, dĺžkové

                    meradlo, kopírovací papier.

 

Postup : 1. Zostavte experiment podľa obrázku v teoretickom úvode.  Guľôčku  2  položte  na 

                   okraj stola tak, aby sa dotýkala guľôčky 1 v pokoji.

               2. Guľôčku 1 zdvihnite pri napnutej niti do výšky h a potom ju bez nárazu  uvoľnite.

               3. Určte miesto dopadu guľôčky 2 . Miesto dopadu zistíte tak, že na podlahu položí-

                   te biely list papiera prekrytý kopírovacím papierom.  Pri dopade  guľôčka nechá   

                   na bielom papieri tmavú stopu. Pokus 4 krát opakujte pri rovnakej výške h a rov-

                   nakej polohe papiera na podlahe.

                   Miesta dopadu sú rozmiestnené rôzne, vznikol rozptyl miest dopadu. Je potrebné

                   určiť bod stredného dopadu nasledovne :

                   stredy dvojíc miest dopadu spojte úsečkou  a zostrojte  stred  úsečky.  Tento  bod   

                   pokladáme za bod stredného dopadu, ku ktorému zisťujeme vzdialenosť d.

 

Zaoblený obdélník:   bod stredného dopadu
 


                                            

 

 


                                                                                                                                                  

               4. Celé meranie opakujte 5 krát pri rôznych výškach h.

               5. Odmerajte výšku H povrchu stola od úrovne podlahy.

 

Otázky :

1. Z nameraných  a vypočítaných   údajov v tabuľke  vyslovte  záver. Vysvetlite  význam

    posledného stĺpca v tabuľke.

2. Je hodnota v poslednom stĺpci tabuľky očakávaná ?

2. Bude údaj v poslednom stĺpci tabuľky závisieť od látky, z ktorej sú  guľôčky  zhotove-

    né ?