PRAKTICKÉ
CVIČENIE Z FYZIKY Gymnázium Partizánske
˘ 2.
OVERENIE VZTAHU PRE PERIÓDU KYVADLA
Vypracoval :
Školský rok :
Dátum : Ročník
: 3.
Trieda :
_______________________________________________________________________________________
Teoretický úvod :
Matematické kyvadlo je každé teleso s hmotnosťou m,
ktoré je zavesené na pevnom závese dĺžky l;
hmotnosť závesu je oproti hmotnosti telesa
zanedbateľne malá.
FG2 FG1 FG
Príčinou kmitavého pohybu kyvadla je zložka tiažovej sily, ktorej
veľkosť a smer sa počas kmitavého
pohybu mení.
FG - tiažová sila
pôsobiaca na teleso,
FG1 - zložka tiažovej sily
napínajúca záves,
a
FG2 - pohybová zložka
tiažovej sily,
a - uhol odklonu kyvadla od zvislého
smeru.
ak
uhol a < 5o pre periódu kyvadla platí
.... (1) )
kde
g je normálne tiažové zrýchlenie,
l
je dĺžka pevného závesu.
Úloha :
Odmerajte periódu kyvadla s rôznou dĺžkou a overte vzťah pre periódu
kyvad-
la. Overte, že
perióda kyvadla nezávisí od hmotnosti telesa.
Pomôcky : tri telesá s rozličnou
hmotnosťou, stojan s držiakom,
vlákno, dĺžkové meradlo,
stopky.
Postup : 1. Zhotovte kyvadlo z
guľôčky a pevného vlákna. Kyvadlo upevnite
na držiak stoja-
na tak, aby ste pri meraní mohli dobre určiť bod závesu. Dĺžku kyvadla merajte
dĺžkovým meradlom od bodu závesu po stred telesa.
2. Periódu kyvadla určte ako aritmetický priemer z meraní desiatich
periód, ktoré päť-
krát opakujte.
3. Opakujte meranie pre tri rôzne dĺžky kyvadla ( 60 cm až 160 cm ).
4. Pre najväčšiu dĺžku kyvadla zopakujte meranie ešte dvakrát, použite telesá s inou
hmotnosťou.
Poznámka
Kmitanie kyvadla začíname merať od okamihu, keď guľôčka kyvadla prechádza rovnovážnou polohou. Od
tohto okamihu meriame 5 prechodov rovnovážnou polohou vždy z jednej strany. Aby sme mohli lepšie
určiť prechod guľôčky
rovnovážnou polohou, umiestnime za kyvadlo list papiera a rovnovážnu polohu na
ňom vyznačíme zvislou čiarou.
Otázky
1. Porovnajte
namerané hodnoty periódy kyvadla s rôznymi
dĺžkami ( pri stálej
hmot-
nosti telesa ) s hodnotou vypočítanou
podľa teoretického vzťahu (1).
2.
Porovnajte namerané hodnoty
periódy kyvadla s
telesami s rôznymi hmotnosťami
( pri stálej dĺžke kyvadla ).
3. Prečo je
výhodne použiť na meranie kyvadlo s dlhším závesom ?
4. Prečo
nemeriame periódu od okamihu, keď sa
kyvadlo zastavuje v
krajnej polohe a
prečo ju meriame od okamihu, keď má
guľôčka v rovnovážnej polohe najväčšiu
rých-
losť.
5. Pomocou
kyvadla možno určiť tiažové
zrýchlenie. Odvoďte zo
vzťahu (1) príslušný
vzťah a navrhnite postup merania.