Najstarším tepelným motorom
schopným konať prácu je parný stroj. Bol príčinou významných hospodárskych a
spoločenských zmien. Úsilie o zvýšenie účinnosti parného stroja a neskôr aj
ďalších tepelných motorov viedlo k štúdiu dejov, pri ktorých plyn alebo para
konajú prácu. Z týchto dejov má pre technickú a vedeckú prax veľký význam kruhový
(cyklický)dej.
Plyn uzavretý v nádobe s pohyblivým
piestom pôsobí na piest tlakovou silou F
a pri zväčšovaní objemu koná prácu.
Predpokladajme najskôr, že plyn
koná prácu, pričom jeho tlak p je
stály; prebieha teda izobarický dej. Tlaková sila s veľkosťou F = p.S pôsobiaca na piest s obsahom S je v tomto prípade stála. Pri
posunutí piesta o dĺžku Ds vykoná prácu W`= F Ds = p.S.Ds alebo W`= p.DV , kde DV je zmena objemu plynu. Práca
vykonaná plynom pri izobarickom deji sa rovná súčtu tlaku plynu a prírastku
jeho objemu.
Prácu plynu možno znázorniť v p,V diagrame, ktorý vyjadruje
tlak plynu ako funkciu jeho objemu.
Zo vzťahu W` = p.
DV a z obrázka vyplýva, že práca konaná pri izobarickom deji, pri ktorom plyn prejde zo stavu A do stavu B, je znázornená obsahom obdĺžnika, ktorý leží v p,V diagrame pod izobarou AB.
Preto sa tejto diagram volá pracovný diagram.
V predchádzajúcom prípade sme predpokladali, že plyn
koná prácu pri stálom tlaku. Keď je tlak plynu premenný, nie je tlaková sila
pôsobiaca na piest stála. Predpokladajme však, že objem plynu sa postupne
zväčšuje zo začiatočného objemu V1,
o také malé prírastky objemu DV, že tlak plynu p1,p2,p3...pn,
pri každej z týchto zmien možno považovať za stály. Keďže dej, pri ktorom sa
zväčší objem plynu o veľmi malý prírastok objemu DV, možno považovať zo izobarický, je
práca vykonaná pri každom z týchto elementárnych dejov určená vzťahom DW`= pi DV. Celková práca W` vykonaná plynom pri zväčšení objemu
zo začiatočnej hodnoty V1
na konečnú hodnotu objemu V2 sa potom rovná súčtu W`= p1DV + p2DV +...+ pa DV
Prácu pri premennom tlaku možno tiež znázorniť v p,V diagrame. Práca
vykonaná pri zväčšení jeho objemu
je znázornená obsahom plochy, ktorá leží pod príslušným úsekom krivky p = f(V).
Práca, ktorú môže vykonať plyn
uzavretý vo valci s pohyblivým piestom pri zväčšovaní objemu, má ohraničenú
veľkosť, lebo objem plynu sa nemôže ustavične zväčšovať. Tepelný stroj môže
trvalo pracovať iba vtedy, ak sa plyn vždy po ukončení expanzie vráti do
pôvodného stavu.
Kruhový (cyklický) dej = dej, pri ktorom je konečný stav
sústavy totožný so začiatočným stavom.
Grafom, ktorý vyjadruje tlak p plynu ako funkciu jeho objemu V pri kruhovom deji, je
teda vždy uzavretá krivka.
Práca, ktorú vykoná
pracovná látka(plyn, para) pri
zväčšovaní objemu zo stavu A do stavu B je obsah plochy, ktorá
leží v pracovnom diagrame pod krivkou A1B. Pri spätnom prechode plynu zo
stavu B do stavu A po krivke B2A sa objem pracovnej látky pôsobením vonkajšej sily zmenšuje a
okolité telesá konajú pritom prácu, ktorá je daná obsahom plochy ležiacej pod
krivkou B2A. Rozdiel obsahov oboch
plôch sa rovná obsahu plochy ohraničenej krivkou A1B2A. Odtiaľ vyplýva, že obsah plochy vnútri krivky, znázorňujúci
v p,V diagrame kruhový dej,
znázorňuje celkovú prácu vykonanú pracovnou látkou počas jedného cyklu.
Keďže pri kruhovom deji je
začiatočný stav látky totožný s konečným stavom, celková zmena vnútornej
energie pracovnej látky je po ukončení jedného cyklu nulová (DU=0J). Teleso, od ktorého pracovná
látka príjme počas jedného cyklu teplo Q1,
nazýva sa ohrievač; teleso, ktorému látka odovzdáva teplo Q2, nazýva sa chladič.
Celková práca W`, ktorú vykoná pracovná látka počas jedného cyklu kruhového deja, rovná
sa celkovému teplo Q = Q1- Q2,
ktoré príjme počas toho cyklu od okolia.
Pri kruhovom deji sme sa dozvedeli,
že z tepla Q1, ktoré
odoberieme ohrievaču, sa iba časť tepla využije na vykonanie práce W`, zvyšná časť (teplo Q2) odovzdá plyn chladiču.
Účinnosť m ľubovoľného kruhového deja sa
vyjadruje vzťahom
W` Q1 - Q2 Q2
m = --- = ----- =
1 - ---
Q1 Q1 Q1
Druhý termodynamický zákon: Nemožno zostrojiť periodicky
pracujúci tepelný stroj, ktorý by teplo od istého telesa (ohrievača) iba
prijímal a vykonával rovnako veľkú prácu.
Stroj ktorý by takto pracoval, volá
sa perpetuum mobile druhého druhu. Tento stroj by mal veľký praktický
význam, lebo by mohol trvalo konať prácu iba ochladzovaním jediného telesa.
Podľa druhého termodynamického zákona však taký stroj nie je možný.
Zo skúseností vieme, že pri
tepelnej výmene teleso s vyššou teplotou nemôže samovoľne prijímať teplo od
telesa s nižšou teplotou.
Tepelné motory
Tepelné motory sú stroje, ktoré
premieňajú časť vnútornej energie paliva uvoľneného horením na mechanickú
energiu. Rozdeľujeme ich na parné motory(parný stroj, parná turbína) a spaľovacie
motory (plynová turbína, zážihový motor, vznetový motor, prúdový a raketový
motor). V parných motoroch je pracovnou látkou vodná para, ktorá sa získava v
parnom kotly mimo motora. V spaľovacích motoroch je pracovnou látkou plyn
vznikajúci horením paliva vnútri motora.
Roku 1824 francúzsky inžinier
S.Carnot (karno) dokázal, že pre účinnosť m tepelného motora, ktorý pracuje s ohrievačom teploty T1 a chladičom teploty T2 platí
T1 - T2 T2
m <= mmax = ------ = 1 - ---
T1 T1
Vzťah určuje hornú hranicu
"max tepelných motorov. Podľa tohto vzťahu účinnosť tepelného motora je
tým väčšia, čím vyššia je teplota ohrievača a čím nižšia je teplota chladiča.
História
Prvý parný stroj zostrojil roku
+784 JAMES WATT. Parný stroj mal veľký význam v doprave, v roku 1825 zahájil
Angličan GEORGE STEFHENSON verejnú dopravu parnými vlakmi. Vlaky dosahovali
rýchlosť vyše 20 km.h-1.
Teraz je parný stroj pre svoju malú účinnosť nevýhodný.
Z parných motorov má mimoriadny
význam parná turbína. Na vynáleze sa podieľal Švéd LAVAL a Angličan PARSON.
Slovenským priekopníkom parných turbín bol AUREL STODOLA. Súčasné parné turbíny
používané v elektrárňach na pohon generátorov elekt. napätia dosahujú výkon
200-600 MW.
Začiatok éry spaľovacích motorov
zahájil Belgičan LENOIR, ktorý skonštruoval použiteľný zážihový motor. Vznetový
motor vynašiel Nemec DIESEL.
Prúdové motory sa začali vyrábať
počas druhej svet. vojny. Prvé lety v roku 1940. V súčasnosti niektoré vojenské
a civilné lietadlá poháňané prúdovými motormi môžu lietať rýchlosťou väčšou,
ako je rýchlosť zvuku vo vzduchu.
Raketové motory sa používajú na
uvedenie umelých družíc, kozmických sond a kozmických lodí na príslušnú dráhu.