Vzdelávací štandard z geografie
Vzdelávací štandard je konkretizáciou obsahu vzdelávania geografie v gymnáziu. Po overení sa stane pedagogickým dokumentom, ktorý bude vymedzovať základné učivo a požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov. Na rozdiel od učebných osnov, v ktorých obsah nadväzuje na ciele vzdelávania, v štandarde požiadavky nadväzujú na obsah. Zostavené učivo v štandarde je vhodné pre žiakov gymnázia v súvislosti s nadväznosťou na učivo preberané v základnej škole.
Vzdelávací štandard obsahuje učivo, ktoré by malo byť základom vo vyučovacom procese. Vo vzťahu k žiakovi by mal štandard zahŕňať nielen vzdelávacie minimum, čiže požiadavky, ktoré by mal splniť každý žiak, ale aj kvalitatívne vyššiu úroveň vzdelania, ktorú je schopná škola poskytnúť žiakovi. Učiteľ môže učivo rozšíriť aj o ďalšie poznatky na vyššej úrovni ako obsahuje štandard.
Pri výbere obsahu učiva a jeho pretransformovaní do podoby požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov sa brali do úvahy určité kritéria:
1. Vzdelávací štandard nesúvisí so žiadnou učebnicou.
2. Vzdelávací štandard nadväzuje na učivo, ktoré bolo vybrané ako štandard v základnej škole.
Vzdelávací štandard z geografie sa skladá z tematických celkov: Zem a zobrazovanie Zeme, Fyzická geografia, Humánna geografia, Regionálna geografia Slovenska, Regionálna geografia oceánov a jednotlivých svetadielov, Geoekológia.
4. Vzdelávací štandard sa skladá z dvoch častí, ktoré sú navzájom prepojené. Obsah vyjadruje základné pojmy a javy vybrané z jednotlivých tém geografie. Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov sú konkretizáciou daného učiva vyjadreného určitou úrovňou, na akej má žiak dané učivo ovládať. Formulácie požiadaviek vyjadrujú úrovne zapamätania, porozumenia a aplikácie. Jednotlivé úrovne sa často prelínajú. Obsah aj náročnosť požiadaviek sú vybrané tak, aby ich mohol zvládnuť každý žiak, aj keď na rôznej úrovni. Väčšina požiadaviek je formulovaná tak, aby požadovala jednoznačnú odpoveď a výsledky boli merateľné.
5. Vzdelávací štandard bude slúžiť aj rodičom a žiakom. Formálna úprava je urobená do stĺpcov a prepojenosť obsahu s požiadavkami je zvýraznená číslovaním.
6. Vzdelávacie štandardy môžu objektívne určovať len výsledky vzdelávacieho procesu, ale nie proces samotný a to predovšetkým výsledky, ktoré sú objektívne merateľné. Úroveň splnenia požiadaviek sa bude overovať písomnými skúškami. Testy sa budú skladať z otázok, vyberaných zo vzorových úloh, ktoré spresnia rozsah a hĺbku požiadaviek.
Zem a zobrazovanie Zeme:
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov. | |
Zem
ako vesmírne teleso Pohyby Zeme Mesiac Slapové javy |
Vesmír, galaxia, Slnečná sústava, planéty, mesiace. 2. Tvar a veľkosť Zeme. Dôkazy guľatosti Zeme, geografické dôsledky tvaru Zeme. 3. Rotácia Zeme okolo osi. Dôsledky rotácie, smer rotácie Zeme, doba rotácie, hviezdny deň, slnečný deň, uhlová rýchlosť rotácie, časové pásma, pásmový čas. 4. Obeh Zeme okolo Slnka Tvar dráhy obehu, rýchlosť obehu, skutočné pohyby Zeme a zdanlivé pohyby Slnka. svetový rovník, uhol zemskej osi k rovine obehu. 5. Mesiac a jeho charakteristika Príliv, odliv, skočný príliv, hluchý príliv. Význam slapových javov. |
1. 2 Určiť postavenie Zeme v Slnečnej sústave medzi ostatnými objektami. 1. 3 Zhodnotiť význam postavenia Zeme v Slnečnej sústave a vplyv na tvar Zeme, jej zloženie a deje, prebiehajúce na nej. 2. 1 Poznať tvar Zeme ako geoid a matematické vyjadrenie sféroid. 2. 2 Uviesť príklady dôkazov v histórii venované tvaru Zeme a obehu Zeme okolo Slnka. 2. 3 Analyzovať dôsledky tvaru Zeme na podnebie, pôdu, rastlinstvo, ich usporiadanie podľa zemepisnj šírky. 3. 1 Poznať princípy rotácie Zeme okolo osi. 3. 2 Vysvetliť dôsledky rotácie na zmenu prílevu slnečného svetla a denného rytmu procesov v krajine. 3. 3 Vysvetliť rozdiel medzi hviezdnym dňom a slnečným dňom 3. 4 Vysvetliť súvislosť medzi uhlovou rýchlosťou rotácie Zeme a časovými pásmami. 3. 5 Vysvetliť rozdiel medzi miestnym časom a pásmovým časom. 4. 1 Poznať hlavné princípy obehu Zeme okolo Slnka. 4. 2 Vysvetliť pojmy príslnie, odslnie a charakterizovať rýchlosť obehu v príslní a odslní. 4. 3 Analyzovať dôsledky nerovnomernej rýchlosti obehu Zeme okolo Slnka. 4. 4 Zdôvodniť geografické dôsledky sklonu zemskej osi k rovine obehu. 5. 1 Charakterizovať Mesiac z hľadiska postavenia v Slnečnej sústave. 5. 2 Charakterizovť Mesiac z hľadiska jeho povrchu, atmosféry a vodstva. 5. 3 Opísať pohyby Mesiaca. 5. 4 Vysvetliť príčiny vzniku slapových javov. 5. 5 Uviesť význam slapových javov v hospodárstve. |
Zobrazovanie Zeme | 1.
Kartografia. Mapa, proces tvorby máp. 2. Mierka mapy. Druhy máp podľa mierky. 3. Kartografické zobrazenia. Azimutálne, valcové, kužeľové. 4. Obsah mapy. Topografický, tematický. Legenda. |
1. 2 Vysvetliť čo je mapa a čo znázorňuje. 1. 3 Opísať proces tvorby máp 2. 1 Vysvetliť mierku mapy. 2. 2 Vedieť počítať vzdialenosť dvoch miest podľa mierky mapy. 2. 3 Porovnať druhy máp podľa mierky. 2. 4 Určiť charakteristické znaky mapy a plánu. 3. 1 Poznať základné kartografické zobrazenia. 3. 2 Porovnať rozdiely v skreslení v jednotlivých zobrazeniach. 3. 3 Vedieť určiť základné zásady projekcie. 4. 1 Poznať obsah mapy tematický a topografický. 4. 2 Poznať delenie máp podľa tém. 4. 3 Určiť význam legendy mapy. |
Geografia Slovenskej republiky
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
poloha územia |
Samova ríša, Veľkomoravská ríša, Uhorský štát, Rakúsko- Uhorsko, CSR,CSSR, CSFR, SR. D 2. Vývoj hraníc Slovenska. 3 3. Poloha Slovenska matematicko-geografická fyzicko-geografická. 4. Rozloha. |
1. 2 Vymenovať štátne útvary, ktorých súčasťou bolo Slovensko a charakterizovať postavenie Slovenska v nich z hľadiska politického a hospodárskeho. 2. 1 Opísať postupnú úpravu hraníc. 3. 1 Určiť polohu Slovenska geografickými súradnícami. 3. 2 Určiť na mape Slovenska krajné body územia. 3. 3 Analyzovať dôsledky geografických súradníc. 3.4 Zhodnotiť polohu vzhľadom na vzdialenosť k oceánom, vzhľadom na nadmorskú výšku a z hľadiska geopolitiky. 3. 5 Vymenovať výškové rozpätia územia. 4. 1 Poznať rozlohu Slovenska 4. 2 Porovnať rozlohu s rozlohou štátov v Európe. |
Prírodné
pomery Geologický vývoj, stavba a nerastné suroviny |
2. Geologické doby. 3. Etapy vývoja Karpát v jednotlivých geologických dobách. 4. Geologické pásma Celná karpatská predhlbeň Flyšové pásmo, Bradlové pásmo, Jadrové pohoria a Slovenské rudohorie, Sopečné pohoria . Neogénne kotliny. 5. Horninové zloženie pásiem a nerastné suroviny. |
2. 1 Vymenovať geologické doby a útvary 3. 1 Opísať proces tvorby reliéfu pri vrásneniach v geologických dobách. 4. 1 Lokalizovať priebeh geologických pásiem. 5. 1 Porovnať geologické pásma podľa horninového zloženia a zásob nerastných surovín |
Reliéf | 2. Typy reliéfu ľadovcový, :veterný, riečny, antropogénny, 3. Geomorfologické členenie Clenenie Panónskej panvy Clenenie Karpát-západné a východné 4. Geomorfologické celky. 5. Miestna krajina. |
2. 1 Opísať jednotlivé typy reliéfu na príkladoch. 2. 2 Vysvetliť proces tvorby ľadovcového reliéfu a jeho foriem. 2. 3 Vysvetliť proces tvorby veterného reliéfu. 2. 4 Opísať vznik riečneho reliéfu. Uviesť konkrétne príklady foriem riečneho reliéfu: terasy, nivy, náplavové kužele, tiesňavy 2. 5 Vysvetliť vznik krasových foriem. Uviesť príklady krasových oblastí. 2. 6 Popísať proces tvorby antropogénneho reliéfu. 3. 1Poznať geomorfologické členenie. 3. 2 Poznať členenie Panónskej panvy na nížiny. 3. 3 Poznať členenie Karpát na západné a východné. 4. 1 Lokalizovať na mape hlavné geomorfologické celky. 5. 1 Poznať geomorfologické celky svojej oblasti. |
Podnebie a počasie | 1.
Podnebie 2. Počasie Polárny front, cyklóny, anticyklóny stacionárne tlakové útvary. 3. Teplota vzduchu 4. Zrážky. 5. Klimatické oblasti. 6. Znečistené oblasti. 7. Miestna krajina |
1. 2 Zaradiť Slovensko do podnebného pásma. 1. 3 Opísať vplyv vzduchových hmôt pôsobiacich na utváranie podnebia počas roka 2. 1Vysvetliť rozdiel medzi podnebím a počasím. 2. 2 Analyzovať dôsledky polohy Slovenska blízko polárneho frontu 2. 3 Charakterizovať priebeh vzniku cyklóny a anticyklóny a ich vplyv na počasie 2. 3 Charakterizovať stacionárne tlakové útvary a ich vplyv na počasie. 3. 1Charakterizovať teplotu vzduchu, vysvetliť vertikálny teplotný gradient a teplotnú inverziu s jej vplyvom na krajinu. 3. 2 Poznať priemernú ročnú teplotu celého územia, najteplejšie a najchladnejšie miesto. 4. 1 Charakterizovať rozloženie zrážok, oblasti s najväčším a najmenším množstvom zrážok. 4 1 Zdôvodniť nerovnomerné rozloženie zrážok na území Slovenska. 5. 1 Porovnať klimatické oblasti podľa priemernej ročnej teploty a množstva zrážok. 6. 1 Vymenovať najväčších znečisťovateľov ovzdušia a uviesť spôsoby znečisťovania. 7. 1 Zhodnotiť kvalitu ovzdušia vo svojej oblasti. |
Vodstvo | 2. Rieky a ich povodia (Dunaj, Morava, Váh, Nitra, Hron, Ipeľ, Tisa, Slaná, Hornád, Bodrog, Poprad) 3. Typy riek podľa režimu odtoku ( vysokohorský typ, stredohorský typ, vrchovinno-nížinný) 4. Jazerá 5. Umelé vodné nádrže 6. Podzemná voda Podzemná voda s plytkým obehom, podzemná voda s hlbokým obehom, minerálne a termálne vody. 7. Cistota vôd. 8. Miestna krajina. |
1. 2 Určiť na mape priebeh hraníc európskeho rozvodia 2. 1 Lokalizovať na mape toky riek, určiť ich základné charakteristiky, charakterizovať oblasti, ktorými pretekajú. 3. 1 Zaradiť rieky podľa režimu odtoku. 3. 2 Určiť obdobia najvyššieho a najnižšieho stavu vody na vybraných tokoch. 4. 1 Rozdeliť jazerá podľa vzniku a vedieť vymenovať príklady jazier a lokalizovať ich na mape. 5. 1 Uviesť dôvody stavby vodných nádrží. 5. 2 Vymenovať funkcie vodných nádrží 6. 1 Zdôvodniť nerovnomerné rozloženie zásob podzemnej vody 6. 2 Charakterizovať jednotlivé typy podzemnej vody s plytkým obehom. 6. 3 Vymenovať slovenské kúpele. 7. 1 Uviesť spôsoby znečisťovania riek. 7. 2 Vymenovať najviac znečistené rieky. 8. 1 Poznať rieky vo svojej oblasti. |
Pôdy | 2. Pôdne druhy. 3. Vznik a rozšírenie pôdnych typov. 4. Predhorská zonálnosť 5. Výšková zonálnosť 6. Urodnosť pôdy. 7. Ochrana pôdy 8 Miestna krajina |
1. 2 Zdôvodniť význam pôdy pre poľnohospodárstvo. 2. 1 Určiť kritéria hodnotenia pôdnych druhov. 2. 2 Vymenovať pôdne druhy a lokalizovať rozšírenie na Slovensku. 3. 1 Vysvetliť proces tvorby pôdnych typov a činitele, ktoré ho ovplyvňujú. 4. 1 Charakterizovať pôdne typy v predhorskej zonálnosti. 4. 2 Určiť pôdne typy v blízkosti riek. 5. 1 Charakterizovať pôdne typy vo výškovej zonálnosti. 6. 1 Porovnať pôdy podľa úrodnosti. 7. 1 Uviesť činitele znehodnocujúce pôdu 8. 1 Charakterizovať pôdy v miestnej krajine. |
Rastlinstvo a živočíšstvo | 2. Fyzickogeografické činitele a vplyv človeka na rozmiestnenie rastlinstva a živočíšstva 3. Rastlinné pásmo a výškové rastlinné stupne Zalesnenosť územia. Význam lesa. Lužné lesy. 4. Zivočíšne spoločenstvá 5. Ochrana rastlinstva a živočíšstva 6. Miestna krajina |
1. 2 Vymenovať glaciálne relikty. 2. 1 Vymenovať fyzickogeografické činitele a vplyv na rozšírenie rastlinných druhov. 2. 2 Uviesť dôvody pozmenenia pôvodných rastlinných spoločenstiev a zloženia lesa. 3. 1 Charakterizovať rastlinné pásmo a výškové stupne. 3. 2 Zdôvodniť vznik výškových vegetačných stupňov. 3. 3 Zhodnotiť význam lesov. 3. 4 Porovnať zalesnenosť územia s ostatnými európskymi štátmi. 3. 5 Charakterizovať jednotlivé výškové stupne podľa nadmorskej výšky, teploty, typických predstaviteľov rastlinstva a živočíšstva. 3. 6 Charakterizovať rozloženie lužných lesov na Slovensku. 4. 1 Vysvetliť vzťah medzi rastlinným spoločenstvom a živočíšstvom. 5. 1 Uviesť príklady starostlivosti a ochrany rastlinstva a živočíšstva. 6. 1 Poznať chraánené územia v blízkosti svojho sídla. |
Obyvateľstvo a sídla | 1.
Vývoj osídlenia 3. Vekové zloženie. 4. Mechanický pohyb obyvateľstva 5. Rozmiestneneie obyvateľstva. 6. Struktúra obyvateľstva podľa zamestnanosti, národností a náboženstva. 7. Sídelná štruktúra 8. Miestna krajina |
1. 2 Vymenovať národy, ktoré žili na území Slovenska. 1. 3 Vysvetliť význam nemeckej banskej kolonizácie a valašskej kolonizácie. 2. 1 Vedieť počet obyvateľov. 2. 2 Vysvetliť prirodzený prírastok, analyzovať zmeny prirodzeného prírastku. 3. 1 Poznať vekovú skladbu obyvateľstva. 4. 1 Charakterizovať formy mechanického pohybu obyvateľstva. 5. 1 Vysvetliť príčiny nerovnomerného rozmiestnenia obyvateľstva. 6. 1 Porovnať počet obyvateľov zamestnaných v jednotlivých odvetviach. 6. 2 Analyzovať mieru nezamestnanosti a jej dôsledky. 6. 3 Charakterizovať národnostné zloženie. 7. 1 Porovnať počet obcí, miest a veľkomiest. 7. 2 Uviesť funkcie sídiel a príklady sídiel s monofunkčným charakterom. 7. 3 Uviesť príklady rozptýleného osídlenia. 8. 1 Charakterizovať svoje sídlo. |
Hospodárstvo | 2. Odvetvová štruktúra hospodárstva. 3. Priestorová štruktúra hospodárstva. |
2. 1 Porovnať odvetvia hospodárstva podľa tvorby hrubého domáceho produktu. 2. 2 Charakterizovať priestorovú štruktúru hospodárstva podľa jednotlivých odvetví. 3. 2 Uviesť oblasti so silným sústredením hospodárskych aktivít a oblasti na Slovensku so slabou industrializáciou. |
Priemysel | 2. Odvetvová štruktúra priemyselnej výroby. 3. Strojársky priemysel. sústredenie, dopravné strojárstvo, elektrotechnicka výroba 4. Hutnícky priemysel a ťažba rúd 5. Priemysel palív a energetiky 6. Chemický a gumárenský priemysel. 7. Potravinársky priemysel 8. Textilný a odevný. 9. Ostatné priemyselné odvetvia. Kožiarsky a obuvnícky, výroba stavebných materiálov, sklársky priemysel, drevospracujúci a celulózo-papierenský, polygrafický priemysel. 10. Miestna krajina |
2. 1 Vymenovať odvetvia priemyselnej výroby. 3. 1 Charakterizovať strojársku výrobu a jej centrá. 3. 2 Vymenovať výrobky strojárskych odvetví. Ukázať na mape strediská výroby dopravných zariadení, ložísk, elektrotechnickej techniky. 4. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape závody hutníctva železných a neželezných kovov 5. 1 Vymenovať palivá a určiť oblasti ťažby palív. 5. 2 Poznať rozdelenie elektrární a určiť oblasti ich lokalizácie. 6. 1 Určiť spracovanie ropy, výrobu chemikálii, farieb, plastov, gumárenskej výroby a výroby liekov. 7. 1 Zdôvodniť rozmiestnenie potravinárskeho priemyslu , pekární, pivovarov a mlynov. 8. 1 Zhodnotiť tradície textilnej výroby-bavlna, hodváb, ľan. 8. 2 Vymenovať strediská textilnej a odevnej výroby. 9. 1Vymenovať výrobky ostatných priemyselných odvetví. 10. 1 Charakterizovať priemyselnú výroby vo svojom sídle. |
Poľnohospodárstvo. Lesné a vodné hospodárstvo. |
1. Význam poľnohospodárstva 3. Struktúra poľnohospodárskej výroby. 4. Rastlinná výroba. 5. Živočíšna výroba. 6. Poľnohospodárske výrobné oblasti (kukuričná, zemiakárska, repárska, zemiakársko-ovsenná.) 7. Lesy. 8. Vodné hospodárstvo. |
1. 1 Vysvetliť úlohu
poľnohospodárstva. 3. 1 Charakterizovať štruktúru využitia zeme. 4. 1 Plodiny prevládajúce na osevnej ploche. 5. 1 Charakterizovať oblasti so živočíšnou výrobou. 6. 1 Charakterizovať 5 výrobných poľnohospodárskych oblastí. 6. 2 Zhodnotiť predpoklady jednotlivých oblastí pre živočíšnu výrobu. 7. 1 Charakterizovať využitie lesov a vymenovať dreviny na vývoz. 8. 1 Zhodnotiť význam vodného hospodárstva pre národné hospodárstvo 8. 2 Vymenovať najvýznamnejšie vodné diela. |
Doprava | 1.
Dopravný systém 2. Dopravné trasy. 3. Cestná doprava. 4. Zelezničná doprava. 5. Vodná doprava. 6. Letecká doprava. 7. Potrubná doprava. 8. Telekomunikačná sieť. Energetická sieť. |
1. 1 Určiť úlohy dopravy. 2. 2 Vymenovať a ukázať na mape hlavné dopravné ťahy. 3. 1 Určiť význam cestnej dopravy. 3. 2 Zhodnotiť kvalitu cestnej siete, stav diaľnic, bezpečnosť cestnej dopravy. 4. 1 Určiť hlavnú úlohu železničnej dopravy. 4. 2 Porovnať dlžku cestnej a železničnej siete. 5. 1 Zhodnotiť výhody a nevýhody vodnej dopravy. 5. 2 Vymenovať hlavné prístavy riečnej dopravy a prístavy námornej dopravy, kde má Slovensko námorné lode. 6. 1 Zhodnotiť význam leteckej dopravy a vymenovať letiská na Slovensku. 7. 1 Charakterizovať využitie potrubnej dopravy. 8. 1 Zhodnotiť stav telekomunikačnej a energetickej siete. |
Humánna geografia
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
Obyvateľstvo | 2. Vývoj počtu obyvateľov. 3. Prognózy vývoja. Stredná dlžka života. 4. Rozmiestnenie obyvateľstva. Ekumena, anekumena, subekumena, rozmiestnenie obyvateľstva podľa kontinentov a štátov. Priestorová koncentrácia obyvateľstva, predpoklady osídľovania. 5. Dynamika obyvateľstva prirodzený a mechanický pohyb obyvateľstva. Pôrodnosť, úmrtnosť, prírastok, úbytok, demografický cyklus, migrácia, dočasná zmena pobytu, dochádzka do zamestnania. Emigračné faktory, imigračné faktory. 6. Delenie obyvateľstva podľa biologických, kultúrnych, ekonomických znakov. 7. Struktúra podľa pohlavia. Veková pyramída. 8. Rasová štruktúra. Rasa, rozdelenie obyvateľstva do rás. 9. Jazyková a národnostná štruktúra. Národ, národnosť, jazykové rodiny. 10. Struktúra podľa vzdelania. negramotnosť. |
1. 2 Charakterizovať faktory ovplyvňujúce rast a pokles obyvateľstva. 1. 3 Vysvetliť pojem populačná explózia a problémy s ňou spojené. 2. 1 Charakterizovať vývoj počtu obyvateľov v minulosti. 2. 2 Vysvetliť význam neolitickej revolúcie vo vývoji. 3. 1 Vysvetliť pojem stredná dlžka života. 4. 1 Porovnať kontinenty podľa podielu obyvateľstva. 4. 2 Vysvetliť pojmy ekumena, anekumena, subekumena. 4. 3 Vymenovať 3 štáty s najväčším počtom obyvateľstva 4. 4 Určiť, ktoré činitele majú vplyv na rozmiestnenie obyvateľstva. 4. 5 Lokalizovať na mape najhustejšie zaľudnené oblasti: vých. Azia, juž. Azia, Európa, vých. pobrežie sev. Ameriky. 5. 1 Vysvetliť pojem dynamika obyvateľstva. 5. 2 Charakterizovať hlavné populačné procesy. 5. 3 Porovnať oblasti sveta podľa natality a mortality. 5. 4 Vysvetliť prirodzený prírastok, vedieť ho vypočítaťa ako sa udáva. 5. 5 Vysvetliť pojem demografický cyklus. 5. 6 Charakterizovať mechanický pohyb obyvateľstva. 5. 7 Poznať 4 typy mechanického pohybu a charakterizovať ich. 5. 8 Vymenovať a zdôvodniť faktory emigrácie a imigrácie. 6. 1 Poznať rozdelenie obyvateľstva do troch skupín 7. 1 Vysvetliť vyjadrenie štruktúry obyvateľstva podľa pohlavia. 7. 2 Rozdeliť obyvateľstvo sveta na dva typy populácií. 7. 3 Vysvetliť zostrojenie vekovej pyramídy. 7. 4 Poznať rôzne typy vekových pyramíd, lokalizovať oblasti s rôznymi typmi vekových pyramíd. 8. 1 Vysvetliť pojem rasa, vymenovať 3 základné rasy 8. 2 Charakterizovať jednotlivé rasy podľa typických znakov. 8. 3 Určiť na mape miesta s rozšírením rás. 9. 1 Vysvetliť pojem národ, národnosť. 9. 2 Poznať 3 najpočetnejšie národnosti na svete. 9. 3 Poznať dve najrozšírenejšie jazykové rodiny. 10. 1 Porovnať jednotlivé oblasti sveta podľa vzdelania, určiť oblasti s vysokou negramotnosťou. |
Sídla | 1.
Osídlenie 2. Sídlo, obec 3. Struktúra sídiel, funkcie sídiel 4. Funkčné členenie mesta, centrum mesta, priestorový rast, proces urbanizácie |
2. 1 Charakterizovať pojem sídlo, obec 2. 3 Vysvetliť odlišnosti medzi vidieckymi obcami a mestami. 2. 4 Vysvetliť pojem mestská aglomerácia, megalopolis 2. 5 Lokalizovať na mape najväčšie megalopoly na svete. 3. 1 Zdôvodniť rozhodujúci podiel vidieckych sídiel a anlyzovať príčiny jeho klesajúcej tendencie. 4. 1 Vysvetliť proces urbanizácie. |
Poľnohospodárstvo | 1. Význam poľnohospodárstva 3. Delenie poľnohospodárskej výroby 4. Poľnohospodárska pôda, jej delenie, rozloha na svete 5. Rastlinná výroba. Uloha a členenie 6. Zivočíšna výroba lokalizačné činitele. Druhy živočíšnej výroby 7. Typy poľnohospodárskych krajín. |
2. 1 Vymenovať lokalizačné činitele a charakterizovať ich. 3. 1 Poznať delenie poľnohospodárskej výroby na rastlinnú a živočíšnu. 4. 1 Charakterizovať delenie poľnohospodárskej výroby. 4. 2. Charakterizovať rozmiestnenie poľnohospodárskej výroby na svete. 5. 1 Určiť význam rastlinnej výroby. 5. 2 Zhodnotiť význam pestovania obilnín, krmovín, technických plodín 5. 3 Vymenovať druhy živočíšnej výroby. 6. 1 Charakterizovať úlohu živočíšnej výroby. 6. 2 Vymenovať a charakterizovať činitele ovplyvňujúce lokalizáciu živočíšnej výroby 6. 3 Vymenovať druhy živočíšnej výroby 7. 1 Určiť typy poľnohospodárskych krajín a lokalizovať ich na mape. |
Priemysel | 1.
Priemyselná výroba 3. Hlavné typy priemyselnej výroby, primárny, sekundárny, terciálny 4. Hlavné odvetvia priemyselnej výroby. 5. Lokalizácia priemyselnej výroby lokalizačné činitele: suroviny, energia, voda, pracovná sila, doprava, trh-miesto odbytu, aglomerácia, poloha, finančný kapitál, vládna politika, ekologické činitele 6. Hlavné oblasti koncentrácie priemyslu vo svete hutníctvo železa, strojárstvo, elektrotechnický a kovospracujúci, chemický, priemysel potravín a pochutín. |
1. 1 Charakterizovať priemyselnú
výrobu. 3. 1 Rozdeliť priemyselnú výrobu podľa : postavenia výrobného procesu k východiskovým surovinám 3. 2 Charakterizovať jednotlivé typy priemyselnej výroby. 4. 1 Vymenovať hlavné odvetvia priemyselnej výroby. 5. 1 Vymenovať a charakterizovať lokalizačné činitele priemyselnej výroby. 6. 1 Vymenovať a lokalizoavať na mape oblasti koncentrácie priemyslu podľa jednotlivých odvetví. |
Doprava | 1.
Uloha dopravy v organizácii 2. Technická základňa dopravy dopravné cesty, dopravné zariadenia, dopravné prostriedky 3. Cinitele ovplyvňujúce lokalizáciu dopravných ciest a zariadení: sídelnogeografické a hospodárskogeografické 4. Clenenie dopravy 5. Smery vývoja dopravy 6. Doprava v jednotlivých regiónoch sveta. Oblasti s modernou dopravou, oblasti s prevahou miestnej dopravy, doprava v riedko osídlených územiach. |
2. 1 Vymenovať 3 druhy technickej základne dopravy 2. 2 Rozlíšiť pojem doprava a komunikácia 3. 1 Vysvetliť dôležitosť sídelnogeografických a hospodárskogeografických činiteľov. 4. 1 Poznať členenie dopravy a charakterizovať výhody aj nevýhody 5. 1 Zdôvodniť požiadavky na dopravu . 6. 1 Charakterizovať jednotlivé regióny sveta podľa úrovne dopravy. |
Cestovný ruch | 1.
Historický vývoj CR 2. Význam CR 4. Oblasti CR horské, prímorské., 5. Služby sociálna infraštruktúra, technická infraštruktúra 6. Zahraničný obchod export, import, platobná bilancia |
2. 1 Zdôvodniť význam CR pre človeka.. 3. 1 Vymenovať formy CR. 4. 1 Vymenovať a určiť na mape typické oblasti horského, prímorského CR. 5. 1 Uviesť význam služieb pre človeka. 5. 2 Uviesť činitele rozmiestnenia služieb. 6. 1 Charakterizovať základné pojmy zahraničného obchodu. |
Regionálna geografia Európy | ||
Obsah | ||
Všeobecná charakteristika | 1.
Poloha matematicko-geografická fyzicko-geografická Rozloha Hranice Horizontálna členitosť |
1. 2 Poznať rozlohu a porovnať ju s rozlohou ostatných svetadielov. 1. 3 Určiť hranicu s Aziou. 1. 4 Vymenovať a lokalizovať prvky horizontálnej členitosti. 1. 5 Zdôvodniť výhodnosť členitosti. |
Prírodné pomery | 1.
Reliéf oblasť Baltského štítu a alpsko-himalájskym vrásnením. 2. Podnebie podnebné činitele, podnebné pásma 3. Vodstvo úmoria, rieky, prieplavy, jazerá, bezodtoková oblasť 4. Vegetácia, živočíšstvo, geobotanické oblasti 5. Zivotné prostredie |
1. 2 Lokalizovať na mape najstaršie oblasti. 1. 3 Ukázať priebeh pohorí tvoriacich sa počas jednotlivých vrásnení. 1. 4 Porovnať Baltský šít a pohoria podľa výskytu nerastných surovín. 1. 5 Porovnať činnosť vonkajších a vnútorných činiteľov pri tvorbe reliéfu v jednotlivých oblastiach. 1. 6 Vyvetliť vzťah medzi tvarmi reliéfu a rozmiestnením obyvateľstva. 2. 1 Vymenovať a určiť vplyv podnebných činiteľov na podnebie Európy. 2. 2 Určiť priebeh jednotlivých podnebných pásiem v Európe. 2. 3 Charakterizovať odlišnosti medzi podnebnými oblasťami mierneho pásma. 3. 1 Rozdeliť Európu podľa úmorí a bezodtokovej oblasti. 3. 2 Porovnať vodnosť jednotlivých riek a ich využite v hospodárstve. 3. 3 Vysvetliť pôvod jazier. Určiť na mape oblasti s najväčším výskytom jazier. 4. 1 Charakterizovať zákonitosti rozšírenia pôd rastlinstva a živočíšstva podľa podnebia v závislosti od geografickej šírky a nadmorskej výšky. 4. 2 Zaradiť jednotlivé oblasti Európy do rastlinných pásiem, vymenovať typické rastliny a zástupcov živočíchov. 5. 1 Charakterizovať zmeny prírodnej krajiny na kultúrnu krajinu. 5. 2 Zhodnotiť vplyvy ľudských zásahov do krajiny. 5. 3 Vymenovať najviac znečistené oblasti a rieky. |
Obyvateľstvo a sídla | 1. Počet obyvateľov 2. Rozmiestnenie obyvateľstva 4. Sídelná štruktúra. |
1. 1 Vedieť počet obyvateľov. 2. 2 Určiť najviac a najmenej zaľudnené oblasti. 2. 3 Porovnať hustotu osídlenia s ostatnýmo svetdielmi 3. 1 Poznať najpočetnejšie národy a jazykové skupiny a ich priestorové rozmiestnenie. 4. 1 Charakterizovať osídlenie vo vidieckych sídlach a v mestách. 4. 2 Zdôvodniť vzrastajúci počet obyvateľov v mestách. 4. 3 Poznať najväčšie aglomerácie |
Hospodárstvo | 1.
Hospodárstvo 2. Priemyselné oblasti lokalizačné činitele:ťažba nerastných surovín, dopravná poloha, dostatok pracovných síl 3. Poľnohospodárstvo poľnohospodárske oblasti, rastlinná a živočíšna výroba. 4. Cestovný ruch |
1. 2 Porovnať vývoj hospodárstva v Európe a v USA. 1. 3 Charakterizovať ciele Európskej únie a vymenovať členské štáty. 2. 1. Vysvetliť sústredenie priemyslu do oblastí:Str. Anglicko, sev. Francúzsko, Belgicko, Horné Sliezsko, Donbas, Porúrie. 3. 1 Určiť oblasti vhodné pre poľnohospodárse využitie. 3. 2 Vymenovať poľnohospodárske plodiny vhodné na pestovanie v súvislosti s podnebím. 3. 3 Vymenovať štáty zaoberajúce sa rybolovom, 4. 1 Určiť oblasti v Európe vhodné pre CR.( pobrežie Stredozemného mora, Alpy, mestá s historickými pamiatkami. |
Oblasti
Európy Stredná Európa |
Stredná, Západná,
Severná, Južná, Východná 2. Poloha 3. Povrch: Severonemecká nížina, Stredonemecká vrchovina, Česká vysočina, Alpy, Karpaty, 4. Rieky: Dunaj, Tisa, Labe, Odra, Visla, Rýn 5. Podnebie: severné mierne-prechodné 6.Nerastné suroviny: čierne uhlie, hnedé uhlie, síra , bauxit 7. Priemyselné oblasti: Horné Sliezsko, Dolné Sliezsko, Porúrie, Porýnie, Sasko, 8. Priemyselné odvetvia: ťažobný, strojársky, textilný, chemický, potravinársky, 9. Obyvateľstvo: oblasti husto osídlené Rýnsko rúrska konurbácia 10.Strediská: Varšava, Lódž, Krakov, Vroclav, Poznaň, Berlín, Mníchov, Hamburg, Bonn, Dráždany,Viedeň, Linz, Bern, Zuriich, Zeneva, Budapešť. |
1. 1 Vymedziť oblasť na mape. 1. 2 Vymenovať štáty Strednej Európy. 3. 1 Vymenovať povrchové celky v jednotlivých štátoch. 3. 2 Vysvetliť vplyv zaľadnenia na tvar reliéfu, vznik pôd, rozšírenie rastlinstva. 4. 1 Určiť toky najvýznamnejších riek a zhodnotiť ich hospodársky význam. 5. 1 Charakterizovať podnebie v jednotlivých štátoch . 6. 1 Vymenovať nerastné suroviny a oblasti ťažby. 7. 1 Určiť priemyselné oblasti. 8. 1 Vymenovať priemyselné odvetvia 9. 1 Zdôvodniť rozmiestnenie obyvateľstva v súvislosti s reliéfom, výskytom nerastných surovín, tokom riek. 9. 2 Určiť oblasti najhustejšie zaľudnené. 9. 3 Zdôvodniť vznik Rýnsko-rúrskej onurbácie. 10. 1 Vymenovať a ukázať na mape kultúrne a hospodárske strediská jednotlivých štátov. |
Západná Európa | 2. Povrch. nížiny, vysočiny 3. Podnebie: mierne, vlhké prímorské 4. Vodstvo. Temža, Rýn, Rhône 5. Obyvateľstvo: jazykové skupiny germánska, románska, národy. zaľudnenie 6. Nerastné suroviny:uhlie, ropa, zemný plyn, železná ruda, bauxit. 7. Priemyselné odvetvia- strojársky, elektrotechnický, chemický 8. Poľnohospodárstvo: chov dobytka, ošípaných, obilniny, zemiaky, cukrová repa 9. Doprava: železničná a cestná sieť, námorná doprava 10. Cestovný ruch: Alpy, Riviéra, 11. Strediská: Paríž, Londýn, Amsterdam, Brussel. Marseille, Lyon, Luxembourg, Dublin |
1. 2 Vymenovať štáty. 2. 1 Určiť na mape hlavné povrchové celky, rozloženie nížin a vysočín. 3. 1 Charakterizovať podnebie s jeho typickými znakmi v lete a v zime. 4. 1 Lokalizovať na mape hlavné vodné toky. 4. 2 Charakterizovať rieky podľa množstva vody a z hospodárskeho hľadiska 4. 3 Uviesť súvislosti medzi podnebím a vodnosťou riek. 5. 1 Vymenovať národy, jazykové skupiny a ich priestorové rozmiestnenie, 5. 2 Zdôvodniť zaľudnenosť jednotlivých štátov. 6. 1 Porovnať štáty podľa ťažby nerastných surovín. 7. 1 Vymenovať jednotlivé priemyselné odvetvia v štátoch. 8. 1 Určiť oblasti vhodné pre poľnohospodárstvo. 8. 2 Porovnať štáty podľa zamerania na rastlinnú a živočíšnu výrobu. 9. 1 Charakterizovať hustotu železničnej a cestnej siete v jednotlicvých štátoch, využitie námornej dopravy v Lamanšskom prielive. 9. 2 Poznať najvýznamnejšie prístavy Rotterdam, Antverpy, Marsseille 10. 1 Určiť oblasti vhodné pre cestovný ruch a zhodnotiť ich využitie. 11. 1 Vymenovať a ukázať na mape kultúrne a hospodárske strediská |
Severná Európa | 1.
Státy: Svédsko, Nórsko, Fínsko, Dánsko, Island 3. Podnebie 4. Vodstvo 5. Rastlinné pásmo 6. Obyvateľstvo 7. Nerastné suroviny 8. Priemysel 9. Poľnohospodárstvo 10. Strediská |
1. 2 Vymenovať štáty. 2. 1 Určiť podľ mapy hlavné povrchové celky. 2. 2 Porovnať povrch jednotlivých štátov a zdôvodniť rozdiely. 2. 3 Vysvetliť vznik fjordov. 3. 1 Charakterizovať podnebie. 4. 1 Zhodnotiť hospodársky význam riek. 4. 2 Vysvetliť vznik jazier a určiť oblasti výskytu jazier. 5. 1 Zaradiť oblasť do rastlinného pásma a zhodnotiť využitie lesného bohatstva 6. 1 Porovnať zaľudnenie v jednotlivých štátoch v súvislosti s reliéfom a podnebím 7. 1 Vymenovať nerastné suroviny, ktoré ťažia jednotlivé štáty. 8. 1 Zhodnotiť predpoklady rozvojea priemyselných odvetví. 9. 1 Určiť oblasti vhodné pre poľnohodpodársku výrobu a jej zameranie 10. 1 Vymenovať a lokalizovať kultúrne a hospodárske strediská |
Južná Európa a Juhovýchodná oblasť |
1.
Státy 2. Povrch: Pádska nížina, Apeniny, Pyreneje, Alpy. 3. Podnebie 4. Vodstvo: Dunaj, Pád, 5. Rastlinné pásmo subtropické rastlinstvo 6. Obyvateľstvo 7. Nerastné suroviny 9. Poľnohospodárstvo 10. Cestovný ruch 11.Strediská |
1. 1 Vymedziť oblasť na mape 1. 2 Vymenovať štáty. 3. 1 Charakterizovať podnebné pásma podľa typických znakov. 4. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape toky najvýznamnejších riek. 5. 1 Vymenovať typické rastliny a ich prispôsobovanie sa podnebiu. 6. 1 Porovnať oblasti podľa hustoty zaľudnenia. 6: 2 Vymenovať národy a jazykové skupiny 7. 1 Porovnať štáty podľa ťažby nerastných surovín. 8. 1 Určiť v jednotlivých štátoch hlavné priemyselné odvetvia. 9. 1 Porovnať oblasti podľa zamerania poľnohospodárkej výroby. 10. 1 Určiť oblasti vhodné pre cestovný ruch. 11. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape kultúrne a spoločenské strediská. |
Východná Európa | 1.
Státy 2. Povrch 3. Podnebie 4. Vodstvo 5. Obyvateľstvo 6. Nerastné suroviny 7. Priemysel 8. Poľnohospodárstvo 9. Cestovný ruch 10. Strediská |
2. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape štáty. 3. 1 Určiť na mape hlavné povrchové celky. 4. 1 Zaradiť oblasť do podnebného pásma. 4. 1 Vymenovať najdôležitejšie rieky. 5. 1 Porovnať oblasti podľa hustoty zaľudnenia. 6. 1 Určiť na mape oblasti ťažby nerastných surovín 7. 1 Charakterizovať zameranie priemyselnej výroby v jednotlivých štátoch. 7. 2 Porovnať štáty podľa priemyselnej výroby. 8. 1 Určiť najúrodnejšie oblasti a poľnohospodárske využitie. 9. 1 Určiť oblasti vhodné pre CR. 10. 1 Vymenovať kultúrne a hospodárske strediská. |
Ceská republika | 1.
Poloha 2. Povrch 3. Podnebie 4. Vodstvo 5. Obyvateľstvo 6. Nerastné suroviny 7. Priemysel 8. Poľnohospodárstvo 9. Cestovný ruch 10 Strediská |
2. 1 Vymenovať hlavné povrchové celky 2. 2 Porovnať rozloženie nížin a vysočín. 3. 1 Určiť charakteristické znaky podnebia. 4. 1 Vymenovať a ukázať na mape hlavné rieky a charakterizovať ich využitie 4. 2 Zhodnotiť význam termálnych a minerálnych vôd. Vymenovať kúpele. 5. 1 Charakterizovať jednotlivé oblasti podľa hustoty zaľudnenia. 5. 2 Vymenovať národnosti žijúce v Cechách. 6. 1 Určiť oblasti ťažby nerastných surovín 7. 1 Vymenovať priemyselné odvetvia a oblasti hutníckeho, strojárskeho, chemického, textilného a potravinárskeho priemyslu. 8. 1 Charakterizovať podmienky poľnohospodárskych oblastí. 8. 2 Vymenovať plodiny pestované v jednotlivých oblastiach. 9. 1 Určiť oblasti vhodné pre CR. 10. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape najväčšie mestá. |
Ruská republika | 1.
Poloha, rozloha 2. Povrch 3. Podnebie 4. Vodstvo, 5. Rastlinstvo 6. Obyvateľstvo 7. Nerastné suroviny 8. Priemysel 9. Poľnohospodárstvo 10. Doprava 11. Strediská |
1. 2 Zhodnotiť polohu z hľadiska geografického a politického 1. 3 Porovnať rozlohu štátu s rozlohou ostatných štátov Európy 2. 1 Vymenovať a ukázať na mape vybrané povrchové celky. 2. 2 Porovnať povrch európskej a ázijskej časti. 3. 1 Zaradiť oblasti štátu do podnebných pásiem a charakterizovať ich podľa typických prejavov 4. 1 Určiť na mape vodné toky a jazerá. 4. 2 Zhodnotiť hospodársky význam riek. 5. 1 Zaradiť oblasti štátu do rastlinných pásiem a a charakterizovať ich hospodárske využitie. 6. 1Porovnať počet obyvateľov s ostatnými štátmi sveta 6. 2 Zdôvodniť nerovnomerné zaľudnenie oblastí. 7. 1 Určiť najvýznamnejšie nerastné suroviny a oblasti ťažby. 8. 1 Určiť najdôležitejšie priemyselné odvetviaa priemyselné oblasti. 9. 1 Zhodnotiť význam jednotlivých druhov dopravy. 10. 1 Určiť oblasti vhodné pre cestovný ruch. 11. 1 Vymenovať a ukázať na mape kultúrne a hospodárske strediská. |
Regionálna geografia Ameriky | ||
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
Všeobecná charakteristika | 1.
Poloha matematicko-geografická Clenitosť Rozloha Rozdelenie Severná Amerika Latinská Amerika |
1. 2 Určiť podľa mapy hlavné prvky horizontálnej členitosti. 1. 3 Poznať rozlohu a porovnať s rozlohou ostatných svetadielov. 1. 4 Rozdeliť Ameriku na Severnú a Latinskú. |
Severná Amerika | 1.
Poloha 2. Povrch Kanadský štít-plató Apalačské vrchy, Kordillery, 3. Podnebie 4. Rastlinné pásma 5. Zivotné prostredie 6. Obyvateľstvo 7. Nerastné suroviny 8. Priemyselná výroba priemyselné odvetvia 9. Poľnohospodárstvo 10. Kanada 11. USA |
2. 1 Určiť hlavné povrchové celky. 2. 2 Porovnať rozmiestnenie nížin a vysočín. 3. 1 Zaradiť jednotlivé oblasti do podnebných pásiem a charakterizovať ich podľa pôsobenia podnebných činiteľov. 4. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape rastlinné pásma a uviesť spôsob ich hospodárskeho využitia. 5. 1 Zhodnotiť pôsobenie človeka na životné prostredie. 6. 1 Charakterizovať obyvateľstvo podľa rás, národov. 6. 2 Zdôvodniť nerovnomerné zaľudnenie. 6. 3 Určiť oblasti husto a riedko zaľudnené. 6. 4 Analyzovať príčiny koncentrácie obyvateľstva do miest. 6. 5 Určiť tri veľké koncentrácie obyvateľstva. 7. 1 Vymenovať nerastné suroviny a určiť miesta ich ťažby. 8. 1 Vymenovať priemyselné odvetvia a určiť najpriemyselnejšie oblasti. 9. 1 Určiť oblasti vhodné pre poľnohospodársku výrobu a opísať spôsob poľnohospodárskj výroby. 10. 1 Charakterizovať prírodné podmienky 10. 2 Charakterizovať úroveň hospodárskej výroby, 10. 3 Vymenovať kultúrne a hospodárske strediská. 11. 1 Charakterizovať prírodné pomery. 11. 2 Charakterizovať úroveň hospodárskej výroby. 11. 3 Vymenovať kultúrne a hospodárske strediská. . |
Latinská Amerika | 1.
Poloha 2. Povrch 3. Podnebie podnebné pásma 4. Vodstvo 5. Rastlinstvo rastlinné pásma 6. Zivotné prostredie Amazónia 7. Obyvateľstvo 8. Poľnohospodárstvo Poľnohospodárske oblasti rastlinná a živočíšna výroba 9. Nerastné suroviny 10. Priemysel priemyselné oblasti: 11. Stredoamerické štáty Mexiko 12. Brazília 13. Karibská oblasť 14. Laplatské štáty 15. Andské štáty |
1. 1 Určiť polohu a jej význam. 3. 1 Zaradiť jednotlivé oblasti do podnebých pásiem a porovnať ich. 4. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape hlavné rieky 4. 2 Zhodnotiť hospodárske využitie riek. 4. 3 Určiť jazero a bezodtokovú oblasť. 5. 1 Zaradiť oblasti do rastlinných pásiem a porovnať ich hospodárske využitie. 6. 1 Charakterizovať zásahy človeka do prírody v Latinskej Amerike a zhodnotiť dôsledky. 7. 1 Charakterizovať obyvateľstvo podľa rás a národov. 7. 2 Zdôvodniť nerovnomerné osídlenie v dôsledku reliéfu, podnebia. 8. 1 Určiť oblasti vhodné pre poľnohospodárstvo a opísať ich zameranie na rastlinnú a živočíšnu výrobu. 9. 1 Vymeniovať nerastné suroviny a oblasti ich ťažby. 10. 1 Určiť priemyselné oblasti. 11. 1 Charakterizovať hospodársku úroveň Mexika. 12. 1 Charakterizovať úroveň hospodárstva Brazílie. 12. 2 Vymenovať a určiť na mape kultúrne a hospodárske strediská Brazílie. 13. 1 Porovnať hospodárstvo v štátoch Kolumbia, Venezuela, Guayana, Surinam 14. 1 Porovnať hospodársku úroveň štátov Argentína, Paraguay, Uruguay. 14. 2 Poznať hlavné mestá štátov. 15. 1 Porovnať hospodársku úroveň štátov Chile, Ekvádor, Peru, Bolívia. |
Regionálna geografia Azie | ||
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
Všeobecná charakteristika | 1.
Poloha matematicko-geografická fyzicko-geografická Clenitosť Azie Rozloha |
1. 2 Určiť polohu Azie vzhľadom na zemské pologule, vzhľadom na ostatné svetadiely. 1. 3 Určiť hranice Azie a ostatných svetadielov 1. 4 Vymenovať a ukázať na mape najväčšie ostrovy,poloostrovy, zálivy, moria. 1. 5 Poznať rozlohu Azie a porovnať ju s rozlohou ostatných svetadielov |
Oblasti Azie podľa prírodných pomerov | Suchá západná Azia, Severný kontinentálny región, Monzúnová Azia | |
Suchá západná Azia | 1.
Poloha 2. Státy 4. Podnebie 5. Rastlinné pásma 6. Vodstvo 7. Osídlenie |
1. 1 Vymedziť polohu na mape. 3. 1 Vymenovať a ukázať na mape základné povrchové celky 3. 2 Porovnať rozloženie nížin a vysočín v oblasti. 4. 1 Charakterizovať podnebie podľa teploty a množstva zrážok. 4. 2 Porovnať podnebie oblasti s ostatnými časťami svetadiela. 5. 1 Zaradiť oblasť do podnebných pásiem. 5. 2 Charakterizovať rozloženie pásiem v súvislosti s podnebím 5. 3 Porovnať rastlinstvo stredomorskej oblasti a rastlinstvo púštnej oblasti. 6. 1 Určiť podľa mapy rozloženie vodných tokov a bezodtokovú oblasť. 7. 1 Zdôvodniť nerovnomerné zaľudnenie oblasti. |
Severný kontinentálny región | 1.
Poloha 2. Śtáty 3. Povrch 4. Podnebie 5. Rastlinné pásma 6. Vodstvo 7. Osídlenie |
1. 1
Vymedziť
oblasť na mape. 2. 1 Vymenovať a určiť na mape štáty. 4. 1 Zaradiť oblasť do podnebného pásma a charakterizovať z hľadiska teploty a množstva zrážok. 5. 1 Zaradiť oblasť do rastlinných pásiem. 6.1 Určiť podľa mapy vodné toky oblasti a zhodnotiť ich hospodárske využitie. 7. 1 Zdôvodniť riedke osídlenie oblasti. |
Monzúnová Azia | 1.Poloha 2. Státy 3. Povrch 4. Podnebie 5. Rastlinné pásma 6. Vodstvo 7. Osídlenie |
1. 1 Vymedziť oblasť na mape 3. 1 Vymenovať a ukázať na mape povrchové celky. 4. 1 Charakterizovať podnebie podľa teploty a množstva zrážok. 4. 2 Vysvetliť monzúnové podnebie. 5. 1 Zaradiť obalsť do rastlinného pásma. 6. 1 Určiť najväčšie toky oblasti, zhodnotiť ich hospodárske využitie. 7. 1 Zdôvodniť husté osídlenie oblasti. |
Obyvateľstvo | 1. Počet 2. Rozmiestnenie obyvateľstva |
2. 1 Zdôvodniť nerovnomerné rozmiestnenie obyvateľstva. 2. 2 Určiť oblasti husto a riedko zaľudnené a zdôvodniť to prírodnými pomermi. 3. 1 Určiť štáty s najväčším počtom obyvateľov. 3. 2 Vymenovať najpočetnejšie národy a určiť ich priestorové rozmiestnenie. 3. 3 Vymenovať hlavné náboženstva Azie a určiť ich priestorové rozmiestnenie. |
Hospodárstvo | 1. Poľnohospodárstvo Oblasti vhodné pre poľnohospodársku výrobu. 2. Poľnohospodárske systémy. 3. Rastlinná a živočíšna výroba |
2. 1 Určiť oblasti s rozvinutým a menej rozvinutým poľnohospodárstvom. 2. 2 Vysvetliť spôsob hospodárenia s rotačným systémom. 3. 1 Určiť oblasti v ktoých prevláda rastlinná a v ktorých živočíšna výroba. 3. 2 Vymenovať hlavné plodiny pestované v jednotlivých oblastiach. 3. 3 Vymenovať plodiny pestované na plantážach. 3. 4 Zdôvodniť intenzívny spôsob poľnohospodárstva v Japonsku. |
Priemysel | Rozvinuté krajiny, Novoindustrializované krajiny, Menej rozvinuté krajiny. 2. Rozvinuté krajiny Státy Japonsko, Izrael, Turecko 3. Japonsko poľnohospodárstvo priemysel 4. Izrael poľnohospodárstvo priemysel 5. Turecko poľnohospodárstvo, priemysel |
2. 1 Vymenovať štáty rozvinuté a podľa mapy charakterizovať ich prírodné pomery. 3. 1 Analyzovať podmienky rozvoja Japonska. 3. 2 Zdôvodniť zameranie hospodárskej výroby. 3. 3 Vymenovať priemyselné výrobky priemyselných odvetví. 3. 4 Charakterizovať hospodárstvo z hľadiska ovládania ekonomiky finančnými spoločnosťami. 3. 5 Zdôvodniť intenzívne poľnohospodárstvo 4. 1 Určiť predpoklady rozvoja hospodárstva. 4. 2 Vymenovať priemyselné odvetvia. 4. 3 Porovnať hospodárstvo Japonska a Izraela. 5. 1 Určiť predpoklady rozvoja hospodárstva. 5. 2 Vymenovať priemyselné odvetvia. |
1.
Novoindustrializované štáty hospodárstvo |
1. 2 Zdôvodniť hlavné zameranie hospodárstva a jeho prudký rozvoj. 1. 3 Analyzovať predpoklady rozvoja. 1. 4 Porovnať odlišnosti v hospodárstva Kórejskej republiky a ostaných štátov. |
|
2.
Menej rozvinuté krajiny najchudobnejšie štáty |
Regionálna geografia Afriky
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
Všeobecná charakteristika | 1.
Poloha Rozloha 2. Povrch 3. Podnebie 4. Rastlinné pásma 5. Objavovanie Afriky 6. Obyvateľstvo 7. Hospodárstvo |
1. 2 Určiť polohu zemepisnými súradnicami a vzhľadom na ostatné svetadiely. 1. 3 Porovnať rozlohu Afriky s rozlohou ostatných svetadielov. 2. 1 Vymenovať a lokalizovať na mape hlavné povrchové celky. 2. 2 Vysvetliť vznik východoafrických priekopových prepadlín. 3. 1 Rozdeliť oblasti Afriky podľa podnebia-rovníkové, tropické vlhké, tropické suché. 3. 2 Charakterizovať podnebné oblasti podľa teploty a množstva zrážok. 4. 1 Zaradiť oblasti Afriky do jednotlivých rastlinných pásiem-dažďové lesy, savany, púšte. 4. 2 Charakterizovať rastlinné pásma. 5. 1 Poznať priebeh osídľovania Afriky. 6. 1 Zdôvodniť nerovnomerné rozmiestnenie obyvateľstva . 6. 2 Určiť oblasti husto a riedko zaľudnené. 6. 3 Rozdeliť oblasti podľa rás. 7. 1 Porovnať dva typy hospodárstva. |
Oblasti Afriky | 2. Severná Afrika Státy: Egypt. Líbya, Tunisko, Alžírsko, Maroko. Hospodárstvo Osídlenie 3. Západná Afrika Státy pri pobreží Guinejského zálivu, záp. časť Afriky, vnútrozemie Hospodárstvo 4. Stredná Afrika Státy Hospodárstvo 5.Východná Afrika Státy Hospodárstvo 6.Južná Afrika Státy:JAR, Zimbabwe, Mozambik Hospodárstvo, |
2. 1 Určiť oblasť severnej Afriky 2. 2 Vymenovať štáty a lokalizovať ich na mape. 2. 3 Vymenovať nerastné suroviny 2. 4 Charakterizovať úroveň hospodárstva v jednotlivých štátoch. 2. 5 Zdôvodniť nerovnomerné osídlenie oblasti a určiť oblasti husto obývané. 3. 1 Určiť oblasť na mape. 3: 2 Vymenovať štáty patriace do oblasti. 3. 3 Vymenovať nerastné suroviny 3. 4 Zhodnotiť hospodársky význam riek. 3. 5 Vymenovať plodiny pestované v oblasti. 4. 1 Vymedziť oblasť na mape. 4. 2 Vymenovať štáty a určiť ich na mape. 4. 3 Vymenovať nerastné suroviny a ich hospodárske využitie. 4. 4 Zhodnotiť význam vodných zdrojov a tropických lesov. 4. 5 Poznať hospodársky najdôležitejšiu oblasť Shaba. 5. 1 Vymedziť oblasť na mape. 5. 2 Vymenovať štáty podľa mapy. 5. 3 Zhodnotiť úroveň hospodárstva. 6. 1 Vymedziť oblasť na mape. 6. 2 Vymenovať štáty. 6. 3 Porovnať jednotlivé štáty oblasti podľa vyspelosti.hospodárstva |
Regionálna geografia Austrálie, Oceánie a Antarktídy
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
Všeobecná
charakteristika Prírodné pomery Obyvateľstvo Hospodárstvo |
1.
Poloha matematickogeografická fyzicko-geografická 2. Povrch Západoaustrálska plošina, Stredoaustrálska panva, Veľké predelové pohorie. 3. Ostrovy Kontinentálne-Nový Zéland, Nová Guinea, Nová Kaledónia, sopečné-Havajské, Tonga, Cookove ostrovy Koralové-Gilbertove ostrovy. 4. Podnebie Podnebné pásma 5. Vodstvo 6. Rastlinstvo a živočíšstvo 7. Zivotné prostredie 8. Objavovanie 9. Obyvateľstvo 10. Hospodárstvo 11. Strediská |
1. 2 Určiť oblasť Austrálie a oblasť Oceánie. 2. 1 Vymenovať tri hlavné povrchové celky Austrálie. 2. 2 Charakterizovať jednotlivé povrchové celky. 3. 1 Rozdeliť ostrovy Oceánie do troch typov. 3. 2 Vymenovať príklady ostrovov patriace do jedotlivých typov. 4. 1 Vyčleniť podnebné pásma, v ktorých sa nachádza Austrália a Oceánia. 5. 1 Určiť oblasti vodných tokov, jazier a podzemnej vody v artézskych panvách. 6. 1 Zaradiť oblasti do rastlinných pásieem a vysvetliť súvislosti s podnebím. 6. 2 Vymenovať typické rastliny v Austrálii. 6. 3. Vysvetliť špecifické znaky živočíšstva v Austrálii . 6. 4 Vymenovať typické druhy živočíchov. 7. 1 Charakterizovať zásahy človeka do prostredia. 7. 2 Zhodnotiť dôsledky ničenia tropických lesov a atómových výbuchov. 8. 1 Poznať postupné objavovanie a osídľovanie Austrálie. 9. 1 Určiť oblasti s domorodým obyvateľstvom 9. 2 Zdôvodniť nerovnomerné osídlenie Austrálie. 10. 1 Rozdeliť štáty podľa ekonomickej vyspelosti. 10. 2 Charakterizovať úroveň hospodárstva Austrálie, Nového Zélandu, Papuy-Novej Guiney, 10. 3 Určiť zameranie priemyselnej výroby a poľnohospodárstva Austrálie. 11. 1 Vymenovať a určiť strediská Austrálie a Nového Zélandu. |
Antarktída | 1.
Poloha 2. Rozloha 3. Povrch 4. Zivočíšstvo 5. Objavovanie |
2. 1 Porovnať rozlohu s ostatnými svetadielmi 3. 1 Opísať povrch a čím je tvorený 4. 1 Vymenovať živočíchy v Antarktíde 5. 1 Vedieť o objavovaní Antarktídy a jej súčasné využitie. |
Regionálna geografia oceánov
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
Svetový
oceán Atlantický oceán |
1.
Poloha 2. Clenitosť pobrežia 3. Reliéf dna 4. Oceánske prúdy 5. Hospodársky význam 6. Znečistenie |
2. 1 Určiť na mape moria, zálivy. 3. 1 Poznať charakteristické tvary reliéfu dna, identifikovať ich na mape. 3. 2 Poznať najhlbšie miesto v oceáne. 4. 1 Ukázať na mape smer Golfského prúdu a vysvetliť jeho vplyv na podnebie priľahlých pevnín. 5. 1 Zhodnotiť význam oceána, určiť hlavné oblasti rybolovu, ťažby ropy, zemného plynu. 6. 1 Poznať hlavné príčiny znečistenia oceána |
Severný ľadový oceán | 1.
Poloha oceána 2. Rozloha 3. Podnebie 4. Hospodársky význam |
2. 1 Porovnať rozlohu s rozlohou ostatných oceánov 3. 1 Charakterizovať podnebie, vplyv studeného arktického vzduchu na podnebie priľahlých pevnín. 4. 1 Poznať význam a trasu Severnej morskej cesty, význam expedícií a meteorologických staníc. |
Tichý oceán | 1.
Poloha 2. Rozloha 3. Clenitosť pobrežia 4. Reliéf oceánskeho dna 5. Podnebie 6. Hospodársky význam |
2. 1 Poznať rozlohu a porovnať s rozlohou ostatných oceánov. 3. 1 Vymenovať a určiť na mape najväčšie zálivy, prielivy, prieplavy. 4. 1 Poznať najhlbšie miesto Tichého oceána. 5. 1 Zaradiť jednotlivé časti oceána do podnebných pásiem., opísať vplyv oceánov na podnebie pevnín. 6. 1 Zhodnotiť význam oblastí vhodných pre rybolov, dopravu, ťažbu nerastných surovín. |
Indický oceán | 1.
Poloha 2. Podnebie 3. Hospodársky význam 4. Znečistenie |
2. 1 Určiť vplyv oceána na podnebie okolitých pevnín v období prúdenia monzúnových vetrov. 3. 1 Určiť hospodársky význam oceána 4. 1 Zhodnotiť znečistenie oceána ťažbou a prepravou ropy. |
Fyzická geografia
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov. | |
Atmosféra | 2. Význam atmosféry, členenie na troposféru, stratosféru, mezosféru, termosféru a exosféru. 3. Počasie, meteorologické prvky, meteorologické javy 4. Klíma, klimatotvorné činitele, makroklíma, mikroklíma. 5. Rozloženie teploty na Zemi, teplotné pásma, tepelná rovnováha 6. Rozloženie zrážok na svete. Cˇinitele vplývajúce na rozloženie zrážok, zrážkové pásma. 7. Pohyb vzduchu, vietor, všeobecná cirkulácia ovzdušia, Coriolisova sila. Monzúny, miestne vetry, inverzia teploty. 8. Vzduchové hmoty:arktická, polárna, tropická, ekvatoriálna. 9. Atmosferické fronty:arktický, polárny, tropický. Mimotropické tlakové útvary, TN, cyklóny, tlakové výše na polárnom fronte Tropické tlakové útvary:tropické cyklóny na tropickom fronte. Stacionárne cyklóny 10. Hlavné klimatické pásma, prechodné pásma 11. Topoklíma. 12. Synoptická meteorológia, synoptická mapa. |
1. 2 Porovnať objekt štúdia jednotlivých vedných odborov. 2. 1 Poznať zloženie vzduchu a zhodnotiť význam pre živé organizmy. 2. 2 Charakterizovať troposféru. 3. 1 Vysvetliť pojmy počasie, poveternosť, podnebie. 4. 1 Charakterizovať klímu. 4. 2 Vysvetliť rozdiel medzi klímou a počasím. 4. 3 Vymenovať a opísať 7 klimatotvorných činiteľov. 4. 4 Porovnať makroklímu a mikroklímu. 5. 1 Vysvetliť proces výmeny tepla. 5. 2 Vysvetliť tepelnú rovnováhu. 6. 1 Vysvetliť nerovnomernéí rozloženie zrážok. 6. 2 Charakterizovať vplyvy pôsobiace na rozloženie zrážok. 6. 3 Vymenovať 4 zrážkové pásma.Určiť na mape ich rozloženie a charakterizovať množstvom zrážok. 6. 4 Vysvetliť vplyv reliéfu na množstvo zrážok v priestore malého regiónu. 7. 1 Vysvetliť príčinu pohybu vzduchu. 7. 2 Zdôvodniť súvislosť medzi teplotnými a tlakovými rozdielmi. 7. 3 Vysvetliť pojem všeobecná cirkulácia ovzdušia a pôsobenie Coriolisovej sily. 7. 4 Vysvetliť príčinu rozdielneho rozloženia tlakových útvarov na severnej a južnej pologuli 7. 5 Vysvetliť prúdenie vetrov:pasáty, antipasáty, západné vetry, východné vetry, oblasť rovníkových tíšin.. 7. 6 Zdôvodníť význam monzúnových vetrov. 7. 7 Vysvetliť prúdenie miestnych vetrov 7. 8 Vysvetliť vznik teplotnej inverzie. 8. 1 Vymenovať 4 vzduchové hmoty ovplyvňujúce podnebie mierneho pásma. 9. 1 Vymenovať tri hlavné atmosferické fronty a vysvetliť ich vznik. 9. 2 Vysvetliť vznik cyklóny, anticyklóny a zvlneného frontu. 9. 3 Vysvetliť vplyv putujúcich cyklón a anticyklón na zmenu počasia v strednej Európe. 9. 4 Znázorniť prierez cyklóny. 9. 5 Vymenovať stacionárne tlakové útvary ovplyvňujúce počasie v strednej Európe. 9. 6 Určiť na mape oblasť islandskej tlakovej níže, azorskej tlakovej výše, sibírskej tlakovej výše, iránskej tlakovej níže. 9. 7 Nakresliť smery prúdenia vzduchu v cyklóne, anticyklóne na severnej a južnej pologuli. 9. 8 Zhodnotiť realizáciu opatrení na ochranu ovzdušia. 10. 1 Vysvetliť vznik klimatických pásiem na Zemi. 10. 2 Charakterizovať jednotlivé pásma. 11. 1 Vysvetliť pojem topoklíma 12. 1 Vysvetliť pojmy synoptická meteorológia, synoptická mapa |
Litosféra | 2. Zloženie zemskej kôry. 3. Litosféra-jej vyčlenenie a rozdelenie-pevninská a oceánska. Horniny tvoriace litosféru. Astenosféra. 4. Pohyb pevnín a oceánskeho dna, litosferické dosky, pohyb dosiek, dôsledky pohybov. 5. Vnútorné procesy. Vznik pohorí, vulkanizmus, zemetrasenie, vrásové poruchy, zlomové poruchy, príkrovy. 6. Planetárne členenie litosféry stabilné časti pevnín, mobilné orogénne zóny, jadrá pevnín, štíty, platformy 7. Minerály a horniny. 8. Jednotky oceánskeho dna, oceánske platformy, oceánske mobilné zóny. |
2. 1 Porovnať zemskú kôru s ostatnými časťami zemského telesa.. 3. 1 Charakterizovať litosféru. 3. 2 Porovnať pevninskú a oceánsku litosféru podľa hrúbky a podľa zloženia hornín. 4. 1 Vysvetliť vznik a pohyb litosferických dosiek. 4. 2 Poznať časti litosférických dosiek:pevninské rifty, rifty v strede oceánskych chrbtov, oceánske priekopy, pásmové pohoria, transformačné zlomy. 6. 1 Poznať hlavné stavebné prvky pevnín-platformy a orogénne zóny. 6. 2 Charakterizovať štíty a tabule. 8. 1 Poznať členenie oceánskeho dna . 8. 2 Uviesť príklady častí oceánskeho dna na mape. |
Georeliéf | 2. Geomorfologické procesy. 3. Základné vlastnosti georeliéfu- nadmorská výška sklon georeliéfu v smere spádnice. 4. Geometrické formy georeliéfu, chrbátnica, údolnica. 5. Ćinitele a podmienky vzniku georeliéfu.Geomorfologické činitele vonkajšie a vnútorné. 6. Geomorfologické procesy.Vnútorné geomorfologické procesy. .Morfoštruktúry. Menšie formy georeliéfu 7. Vonkajšie geomorfologické činitele. . Vodou podmienené procesy:podmorské kaňony,abrázne a akumulačné formy pobrežia, erózia pôd na svahoch, riečne formy georeliéfu: korytá riek, nivy, terasy, náplavové kužele, delta, riečna dolina krasový proces-krasové formy. 8. Pôsobenie zamrznutej vody, snehové procesy, ľadovcové procesy, dlhodobozamrznutá pôda. 9. Gravitačné, veterné a kozmogénne procesy. Opadávanie úlomkov, rútenie, zliezanie zvetralín,, zpsuvy veterné- púšte, kozmogénne-meteorické krátery, 10. Biogénne a antropogénne procesy a formy. Rašeliniská, termitiská, koralové útesy, koralové ostrovy. Antropogénne-lomy,štrkoviská a pod. 11. Typy georeliéfu roviny, pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny, veľhornatiny. Výškové stupne: nížiny a vysočiny. |
1. 2. Charakterizovať georeliéf. 2. 1 Vysvetliť pôsobenie geomorfologických činiteľov. 3. 1 Poznať základné charakteristiky georeliéfu. 3. 2 Vysvetliť pojem spádnica. 3. 3 Vysvetliť orientáciu georeliéfu voči svetovým stranám 5. 1 Vymenovať geomorfologické činitele a vysvetliť ich vplyv na reliéf. 5. 2 Vysvetliť geomorfologické podmienky. 6. 1 Vymenovať vnútorné geomorfologické procesy a ich výtvory. 6. 2 Vymenovať vonkajšie geomorfologické procesy a ich pôsobenie. 6. 3 Vysvetliť rozdiel medzi morfoštruktúrou a morfoskulptúrou. 6. 4 Popísať zvetrávanie, denudáciu a ich pôsobenie na zemský povrch. 7. 1 Vymenovať geomorfologické činitele. 7. 2 Charakterizovať vodou podmienené jednotlivé procesy a formy. 7. 3 Opísať činnosť príboja. 7. 4 Zdôvodniť príčiny vzniku vodnej erózie pôdy. 7. 5 Opísať vznik riečnych dolín. 7. 6 Vysvetliť proces vzniku krasových foriem reliéfu. 8. 1 Vysvetliť procesy vznikajúce pôsobením zamrznutej vody. 8. 2 Vysvetliť proces vzniku snehových lavín a ich vplyv na georeliéf. 8. 3 Opísať pôsobenie ľadovca na reliéf. 8. 4 Určiť oblasti s trvalo zamrznutou pôdou. 9. 1 Vysvetliť procesy vznikajúce pri gravitácii, vetre a kozmickej činnosti. a ich pôsobenie na reliéf. 9. 2 Určiť, v ktorých oblastiach sa prejavuje vplyv vetra. 10. 1 Uviesť príklady foriem reliéfu ovplyvneného činnosťou rastlín a živočíchov. 10. 2 Zdôvodniť vznik antropogénneho reliéfu. 11. 1 Porovnať typy reliéfu na základe vertlikálnej členitosti. 11. 2 Rozdeliť georeliéf na základe nadmorskej výšky. |
Pedosféra | 2. Pôda 3. Funkcie pedosféry 4. Zloženie pôdy Źivá a neživá zložka. Pôdne druhy-ťažké(ílovité), stredne ťažké(hlinité), ľahké (piesočnaté) 5. Vlastnosti pôdy Ўtruktúra pôdy, reakcia pôdy, úrodnosť pôdy 6. Pôdotvorné činitele horniny, klimatické podmienky, georeliéf, rastlinné a živočíšne organizmy, podzemné a povodňové vody, vplyv človeka. Pôdotvorný proces, pôdne horizonty, pôdny typ 7. Pôdne typy Podľa reliéfu-nížinné a horské Podľa klímy-červenožlté pôdy stále vlhkých lesov,červené pôdy saván, púšťové pôdy, žltozeme a červenozeme, černozeme, podzolové, tundrové. |
2. 1 Popísať vznik pôdy. 3. 1 Vymenovať funkcie pedosféry. 4. 1 Charakterizovať jednotlivé zložky pôdy. 4. 2 Vymenovať časti živej a neživej zložky pôdy. 4. 3 Vysvetliť čo je pevný minerálny podiel 4. 4 Vysvetliť rozdiel medzi jemnozemou a skeletom 4. 5 Rozdeliť pôdy na pôdne druhy. 5. 1 Vysvetliť čo znamená štruktúra pôdy. 5. 2 Poznať rôzne štruktúry pôdy 5. 3 Vysvetliť reakciu pôdy-neutrálnu, kyslú a zásaditú. 5. 4 Vysvetliť vznik humusu a jeho význam. 5. 5 Charakterizovať úrodnosť pôdy prirodzenú a kultúrnu. 6. 1 Vysvetliť pôsobenie pôdotvorných činiteľov. 6. 2 Charakterizovať pôdotvorný proces. 6. 3 Popísať vznik pôdnych horizontov a pôdneho profilu.7. 1 Poznať členenie pôd na nížinné a horské. 7. 2 Poznať členenie pôdnych typov podľa klímy . 7. 3 Určiť oblasti na mape s jednotlivými pôdnymi typmi |
Hydrosféra | 2. Obeh vody na Zemi a jeho bilancia 3. Svetový oceán Oceány a moria 4. Reliéf dna oceánov a morí 5. Fyzikálne a chemické vlastnosti oceánov a morí. 6. Dynamika oceánskej a morskej vody. kozmické vplyvy,fyzikálnomechanické vplyvy, geodynamické vplyvy 7. Znečistenie oceánov a morí 8. Povrchové toky Hydrografická sieť, povodie, rozvodie, hustota riečnej siete, tvar riečnej siete,vodný stav, prietok, špecifický odtok, koeficient odtoku. režim odtoku. 9. Jazerá a umelé vodné nádrže. 10. šadovce a stála snehová pokrývka 11. Podpovrchová voda Pôdna a podzemná, hladina podzemnej vody, artézska podzemná voda. Prameň, výdatnosť, minerálne vody. |
1. 2 Charakterizovať rozloženie zásob vody na Zemi. 2. 1 Popísať procesy obehu vody v krajine. 3. 1 Vysvetliť pojem svetový oceán. 3. 2 Zhodnotiť význam svetového oceánu pri udržaní tepelnej rovnováhy. 3. 3 Vysvetliť vplyv oceána na procesy v atmosfére. 3. 4 Vysvetliť rozdiel medzi oceánom a morom. 4. 1 Poznať typy reliéfu oceánskeho dna. 4. 2 Vedieť určiť jednotlivé časti morského dna. 4. 3 Vysvetliť vznik sedimentov na dne oceána. 5. 1 Vysvetliť a ukázať na mape oblasti s rôznou teplotou vody 5. 2 Vysvetliť pojem salinita a vedieť ako sa určuje a čo ju ovplyvňuje 6. 1 Vysvetliť čo ovplyvňuje pohyb vody svetového oceána 6. 2 Vymenovať záladné pohyby morskej vody. 6. 3 Lokalizovať základné morské prúdy na mape a charakterizovať ich vplyv na podnebie priľahlých pevnín. 7. 1 Uviesť spôsoby znečisťovania morí. 8. 1 Vymenovať základné formy vody na povrchu Zeme. 8. 2 Vymenovať prvky hydrografickej siete. 8. 3 Vysvetliť rozdiel medzi povodím, rozvodím a úmorím 8. 4 Vysvetliť pojmy hustota riečnej siete povodia, tvar riečnej siete. 8. 5 Ukázať príklady typov riečnej siete na mape. 8. 6 Vysvetliť vodný stav, špecifický odtok a koeficient odtoku. 8. 7 Vysvetliť režim odtoku. 8. 8 Vymenovať činitele vplývajúce na režim odtoku. 9. 1 Poznať delenie jazier podľa pôvodu. 9. 2 Určiť rozlohou najväčšie jazerá a najhlbšie jazerá na svete. 9. 3 Zhodnotiť význam vodných nádrží. 9. 4 Poznať tri najväčšie vodné nádrže na svete. 10. 1 Poznať delenie ľadovcov na pevninské a horské. 10. 2 Vysvetliť vznik ľadovcov. 11. 1 Poznať delenie podpovrchovej vody. 11. 2 Vysvetliť rozdiel medzi pórovou a puklinovou vodou. 11. 3 Vysvetliť vznik krasových podzemných vôd 11. 4 Vysvetliť vznik podzemnej vody v artézskych panvách. 11. 5 Zdôvodniť výskyt minerálnych vôd |
Biosféra | 2. Ekologické činitele teplo, svetlo, voda, dusík 3. Oblasti živočíšstva 4. Rastlinné spoločenstvá Krajinný ekosystém 5. Bioklimatické pásma vznik bioklimatických pásiem, dažďové rovníkové pralesy, monzúnový les, savana, púšte, polopúšte, subtropické rastlinstvo, stepi, lesy mierneho pásma, tundra 6. Rastlinstvo svetového oceána, povrchové vrstvy, dno hlbokých oceánov, plytké šelfové moria 7. Vertikálne členenie biosféry 8. Pôsobenie človeka |
1. 2 Charakterizovať ekologické činitele a ich vlyv na organizmy. 2. 2 Vysvetliť vznik a rozmiestnenie biocenózy na základe teploty, vlhkosti, pôd. 3. 1 Charakterizovať vzťah medzi rastlinstvom a živočíšstvom. 3. 2 Vymenovať oblasti živočíšstva. 4. 1 Vysvetliť vzťahy v krajinnom ekosystéme. 5. 1 Vysvetliť príčinu horizontálneho členenia biosféry a vznik bioklimatických pásiem. 5. 2 Charakterizovať jednotlivé bioklimatické pásma-určiť ich rozmiestnenie, množstvo zrážok, typické druhy rastlín a živočíchov. 6. 1 Charakterizovať rozmiestnenie rastlinstva v oceáne. 6. 2 Porovnať teplé a studené moria. 7. 1 Vysvetliť príčinu vertikálneho členenia biosféry. 7. 2 Porovnať vegetačné stupne v niektorých podnebných pásmach. 8. 1 Charakterizovať následky ľudskej aktivity na biosféru. |
Geoekológia
Obsah | Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov | |
Krajina- prostredie života | Doba existencie Zeme. Doba existencie krajinnej sféry. 2. Vzťah človeka ku krajinnému prostrediu. vzťah človek a životné prostredie. 3. Pôsobenie človeka v krajine. 4. Význam krajinného prostredia pre človeka. |
3. 1Vysvetliť teóriu štyroch období pôsobenia človeka v krajine: hominizácia, sapientácia, sociogenéza, technogenéza. 4. 1 Charakterizovať význam životného prostredia. |
ގivotné prostredie Krajinné prostredie |
1. Definícia ʎP 3. Krajinné prostredie a význam geografie v starostlivosti o životné prostredie. |
1. 1 Uviesť definíciu
životného prostredia. 2. 3 Vysvetliť rôzne prístupy k integrovanému štúdiu krajiny: geosystémový, ekosystémový. 3. 1 Charakterizovať poznávací, vedecký a aplikačný význam geografie v starostlivosti o ŹP. |
Krajinná
štruktúra a priestorová organizácia Fyzickogeo-grafická štruktúra krajiny |
1.
Krajinná sféra Zeme 2. Zložky krajinnej sféry 3. Ohraničenie krajinnej sféry. Horná a dolná hranica krajinnej sféry. 1. Štruktúra krajiny pred zásahom človeka 2. Sˇtruktúra krajiny po zásahu človeka. Areály využitia Zeme. Vzájomné pôsobenie príroda -človek 3. Areály podľa veľkosti: topický, geotop, chorický, regionálny, planetárny 4. Ú´čelové vlastnosti prírodnej krajiny: potenciály a prírodné zdroje. ekologická stabilita, ekologická únosnosť krajiny, diverzita krajiny prírodné zdroje-abiotické, biotické, abioticko-biotické. Obnoviteľné a neobnoviteľné. |
1. 1 Definovať krajinnú sféru. 2. 1 Vymenovať zložky krajinnej sféry. 2. 3 Uviesť konkrétne príklady z miestnej krajiny. 3. 1 Vysvetliť čo sa pokladá za dolnú a hornú hranicu krajinnej sféry z hľadiska starostlivosti o ŹP. 1. 1 Vysvetliť pojem štruktúra krajiny 1. 2 Porovnať štruktúru krajiny pred zásahom a po zásahu človeka do krajiny. Vysvetliť pojmy prvotná štruktúra a druhotná štruktúra krajiny. 3. 1 Vymenovať a charakterizovať štyri veľkostné skupiny areálov. 4. 1 Vysvetliť čo sú účelové vlastnosti krajiny. 4. 2 Charakterizovať jednotlivé účelové vlastnosti krajiny. 4. 3 Vysvetliť čo sú prírodné zdroje. 4. 4 Poznať delenie prírodných zdrojov z hľadiska látkového zloženia a z hľadiska obnoviteľnosti. 4. 5 Porovnať krajinný potenciál a prírodný priestor. |
Kultúrna krajina | 1.
Kultúrna krajina 2. Formy využitia Zeme: uzol- sídla, siete, povrchy. 3. Regióny kultúrnej krajiny: homogénne a nodálne. |
1. 2 Vymenovať a charakterizovať šesť typov krajiny podľa stupňa premeny. 2. 1 Vysvetliť formy využitia Zeme. 2. 2 Charakterizovať uzol, siete, povrchy. 3. 1 Vysvetliť členenie kultúrnej krajiny na základe kritéria zo socioekonomickej sféry. 3. 2 Charakterizovať jednotlivé regióny. 3. 3 Charakterizovať svoje sídlo ako nodálny región. 3. 4 Uviesť príklady rozvinutých a menej rozvinutých regiónov z hľadiska ekonomiky. |
Globálne
enviromentálne problémy Problém ovzdušia |
2. Dôsledky znečisťovania ovzdušia CO, skleníkový efekt. 3. SO, oxidy uhlíka, dôsledky 4. Kyslé dažde. 5. Ochrana ozónovej vrstvy |
1. 2 Porovnať podiel znečisťovania primárnych a umelých zdrojov. 1. 3 Určiť podiel jednotlivých druhov dopravy na znečisťovaní. 2. 1 Vysvetliť vznik a zhodnotiť dôsledky skleníkového efektu. 2. 2 Lokalizovať na mape oblasti ohrozené skleníkovým efektom 3. 1 Uviesť spôsoby ako sa dostávajú do ovzdušia oxidy uhlíka a síry. 4. 1 Vysvetliť vznik kyslých daždˇov. 4. 2 Zdôvodniť nebezpečie kyslých dažďov pre krajinu a človeka. 5. 1 Zhodnotiť význam ozónovej vrstvy. 5. 2 Uviesť spôsoby narušovania ozónovej vrstvy a zdôvodniť nebezpečie pre človeka. |
Nerastné suroviny | 1. 2 Lokalizovať na mape hlavné oblasti ťažby najvýznamnejších nerastných surovín. 1. 3 Uviesť dôsledky ťažby nerastných surovín na vzhľad krajiny 1. 4 Uviesť príklady z miestnej krajiny na negatívne dôsledky ťažby nerastných surovín. 1. 5 Uviesť spôsoby spomaľovania vyčerpávania nerastných surovín |
|
Pôdy | 1.
Význam pôdy 2. Znehodnocovanie pôdy 3. Prírodné erózne činitele 4. Znehodnocovanie pôdy človekom |
2. 1 Vysvetliť spôsoby znehodnocovania pôdy prirodzenými procesmi a zásahmi človeka. 3. 1 Uviesť oblasti na svete s prirodzenou eróziou . 4. 1 Uviesť oblasti so znehodnotenou pôdou po zásahoch človeka. |
Funkcie ekosystému | 2. Význam ekosystémov. 3. Stabilita krajinnej sféry Zeme. 4. Dôsledky činnosti človeka na ekosystémy. |
2. 1 Vysvetliť význam ekosystémov pre človeka. 2. 2 Zdôvodniť najdôležitejšiu funkciu ekosystému produkciu pre človeka 2. 3 Lokalizovať na mape oblasti spoločenstiev s vysokou a nízkou produkciou. 2. 4 Zdôvodniť rozmiestnenie najprodukčnejšícjh oblastí. 3. 1 Vysvetliť pojem stabilita krajinnej sféry Zeme. 3. 2 Na mape lokalizovať najrozsiahlejšie oblasti lesov na Zemi. 4. 1 Určiť, v ktorých oblastiach pokračuje v súčasnosti intenzívne odlesňovanie 4. 2 Zhodnotiť vplyv poľnohospodárskych činností na štruktúru a vlastnosti prírodných zložiek krajiny. |
Legislatíva | 2. Kategorizácia chránených oblastí na Slovensku. 3. Medzinárodná spolupráca |
2. 1 Poznať kategórie chránených území. 3. 1 Poznať medzinárodné organizácie na ochranu životného prostredia a ich aktivity. |
Problém vodných zdrojov | 1.
Delenie vodných zdrojov 3. Znečistenie vody priamo a nepriamo. 4. Dôsledky znečistenia vody. 5. Znečistenie vody podľa pôsobenia. 6. Znečistené rieky na Slovensku. |
1. 2 Poznať delenie vodných zdrojov na sladké povrchové, podzemné vody, rieky a jazerá. 2. 1 Zdôvodniť zvyšovanie požiadaviek na množstvo vody. 2. 2 Určiť najväčších spotrebiteľov vody. 3. 1 Vysvetliť nepriamy vplyv človeka na znečistenie. 3. 2 Vymenovať hlavné zdroje znečistenia. 4. 1 Vysvetliť zmeny fyzikálnych, chemických a biologických vlastností. 5. 1 Vysvetliť znečistenie vôd podľa pôsobenia-bodové, plošné, havarijné. 6. 1 Vymenovať najviac znečistené rieky na Slovensku. |
Státny pedagogický ústav Bratislava
---------------------------------------------
Vzdelávací štandard
pre predmet GEOGRAFIA
v štvorročných gymnáziách
Vypracovala: RNDr. Mária Nogová
február 1996
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
pani ministerke Eve Slavkovskej
Hlboká 2
813 30 Bratislava
Učiteľské fórum Slovenska
Dušan Noga
Zimná 8
821 02 Bratislava