PERIFÉRNE ZARIADENIA

 

 

Periférnymi (prídavnými) zariadeniami nazývame všetky funkčné jednotky, ktoré sa nezúčastňujú na vlastnom spracovaní informácií, ale zabezpečujú ich vstup, pamätanie, výstup. Podľa funkcie ich rozdeľujeme na:

1.      vstupné - I (Input)

slúžia na vstup informácií do základnej jednotky, ktoré počítač potrebuje na spracovanie (vstupné údaje a programy);

2.      výstupné - O (Output)

zabezpečujú výstup výsledkov spracovania údajov na počítači;

3.      vstupno-výstupné - I/O

umožňujú vykonať obe funkcie.

 

 

Vstupné zariadenia

 

Štandardným vstupným zariadením je klávesnica. Klávesnica (keyboard) je zariadenie, ktoré umožňuje ručný vstup informácií. Pomocou klávesnice vkladáme text, príkazy a ovládame počítač. Klávesníc je niekoľko typov. Sú vždy charakteristické pre určitú krajinu alebo štát.

Pri vkladaní  znakov z klávesnice sa na monitore orientujeme pomocou špeciálnej značky, tzv. kurzora. Kurzor môže byť zvislá čiarka, vodorovná čiarka - podčiarnik, farebný obdĺžnik a podobne vo veľkosti jedného znaku. V niektorých prípadoch nie je kurzor zvýraznený, ale znak na pozícii kurzora  bliká. Ak podržíme niektorý kláves dlhšiu dobu, automaticky sa opakuje vkladaný znak - tzv. autorepeat.

Na klávesnici rozlišujeme klávesy:

1.      aktívne - ich stlačenie vyvolá na obrazovke odozvu, napr. vypíše sa znak alebo spôsobí pohyb kurzora

2.      pasívne - ich samostatné stlačenie nevyvolá odozvu, ale používajú sa najmä pri dvoj- a trojkombináciach (Ctrl, Shift, Alt)

 

Okrem iných štandardných klávesov obsahuje klávesnica tieto typy preraďovačov:

1.    trvalé - sú indikované LED-diódami v pravej hornej časti klávesnice

patria sem preraďovače: NumLock, CapsLock, ScrollLock

2.    dočasné - sú to pasívne klávesy, ktoré sa používajú na dosiahnutie znakov, ktoré nie sú  priamo dosiahnuteľné z klávesnice len priamym stlačením: Ctrl, Shift, Alt

 

Myš

Patrí medzi vstupné zariadenia. Je to rýchly ovládač počítača. Pomocou myši ovládame programy rýchlejšie ako pomocou klávesnice. Užívateľ ju drží v ruke a pohybuje ňou po podložke. Pohyb myši je prenášaný pomocou špeciálnych snímačov na pohyb kurzora na monitore. Výhodou myši a programov orientovaných na myš je, že väčšina najpoužívanejších funkcií je ponúknutá na monitore v podobe grafického symbolu. Pomocou myši sa ľahko kreslí v grafických programoch. Činnosť myši musí byť zapezpečená zodpovedajúcimi ovládačmi, ktoré sú dodávané priamo s myšou.

Význam myši vzrástol s rozšírením MS Windows. Na trhu sa už objavujú i bezdrôtové myši, ktoré pracujú s infračerveným alebo rádiovým spojením. Sú však pomerne drahé.

 

Druhy počítačových myší:

a) klasická - mechanicko-optická myš,  ktorá umožňuje vstup dvojrozmernej informácie pomocou guličky umiestnenej v spodnej časti myši; - rozlišovacia schopnosť: 200 - 2400 dpi

b) optická - gulička je nahradená dvojicou svetelného vysielača a prijímača (na báze LED-diód);nevýhodou je, že niekedy nezvláda ostrý prechod farieb na podložke

c) ultrazvuková - pracuje na podobnom princípe ako optická; jej výhodou je, že umožňuje aj trojrozmerný  vstup; tretia súradnica je definovaná vzdialenosťou myši (jej zdvihnutím od podložky); rozlišovacia chopnosť: okolo 6000 dpi

 

Myš má dva druhy funkcií:

1.      pohybovú funkciu; Pri pohybe po podklade sa tým istým smerom premiestňuje kurzor.

2.      klávesové funkcie; Ich funkcie záležia výlučne od odštartovaného programu.

Medzi najznámejších výrobcov patria: GENIUS, MICROSOFT, IBM, LOGITECH, A4TECH.

 

Trackball

Trackball alebo guľový vodič slúži ako náhrada myši v prenosných počítačoch.

Gulôčkou otáčame pohybom dlane na ľubovoľnú stranu a tento pohyb kopíruje kurzor na obrazovke.

Trackpad

Je vstupné zariadenie, ktoré sa montuje do notebookoov namiesto trackballu. Plocha trackpadu je veľká asi ako plocha kreditnej karty. Stačí sa po nej pohybovať prstom alebo špicatým predmetom a kruzor sleduje pohyb prsta. Dvojitým poklopaním na miesto sa vykoná potvrdenie.

 

Joystick

Je to krížový ovládač, ktorý vzhľadom pripomína ovládaciu páku lietadla. Táto páčka s anatomickou rukoväťou sa dá v guľovom čape vychyľovať do štyroch, prípadne do ôsmych smerov práve tam, kde potrebujeme poslať kurzor na obrazovke. Joystick má na sebe umiestnené aj tlačidlá, ktoré umožňujú spustiť nejakú akciu - pri počítačových hrách napríklad vystreliť. Najviac využívaný v 3D leteckých simulátoroch. Bol vyvinutý pre rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie ovládanie kurzora na  displeji. Pre nové 3D hry sa najnovšie používa joystick pre priestorové ovládanie, ktorý umožňuje nielen pohyb v osiach X a Y, ale aj v osi Z, kde tretí rozmer možno získať zatláčaním alebo vyťahovaním ovládacej páky.

Prídavné funkcie – možnosť vibrácie.

 

CD-ROM

CD je vymeniteľné optické pamäťové médium. Ide o kompaktné disky (Compact Disc), ktoré sú určené iba na čítanie a ktoré sa vyrábajú lisovaním podobne ako bežné zvukové kompaktné disky. Môžu uchovať 650 - 700MB dát. Aby mohol počítač tieto médiá obsluhovať, musí byť vybavený čítacím prístrojom s laserom, ktorý informácie z týchto dvanásťcentrimetrových kotúčov sníma. Optická hlava vysiela tenký laserový lúč na disk a sníma späť zmeny jeho odrazu. Na zapisovanie slúžia CD-R médiá a na prepisovanie CD-RW médiá.

VCD – video CD

CDDA – CD digital audio

 

DVD-ROM

Zariadenie pre vstup informácií z DVD diskov do počítača. Poznáme 4 varianty DVD(Digital Versatile Disk): DVD5(4,7GB); DVD9(8,5GB – využíva dve vrstvy); DVD10(9,4GB – obojstranné DVD5); DVD18(17GB – obojstranné DVD9). DVD-Rom má kvlitnejšiu optiku(čítací laser) a dokáže okrem DVD čítať aj CD,VCD,CD-R a CD-RW médiá. Vyššia cena ako klasická CD-Rom. 

 

Svetlené pero (Light pen)

Je ďalšie vstupné zariadenie, ktoré slúži na označovanie a kreslenie objektov na obrazovke monitora. Má tvar trubičky a obsahuje fotodiódu citlivú na svetlo obrazovky. V momente, keď svetelné pero zachytí signál, preruší sa prebiehajúci program a vykonajú sa požadované operácie s objektom, na ktorý pero ukazuje. Používa sa pri konverzačnom spôsobe riešenia grafických úloh.

 

Čítacie zariadenie (OCR)

Je také optické vstupné zariadenie, ktoré sníma a rozoznáva znaky písma a prevádza ich na vstupné signály pre počítač. Písmom v tomto zmysle môžu byť znaky bežného typografického písma alebo špeciálne navrhnuté značky či stále viac používaný čiarový kód.

 

Scanner

Scanner je automatické vstupné zariadenie, ktoré sníma postupne obraz po častiach alebo v celku. Obraz rozkladá na body. So získaným blokom číslicových informácií potom počítač zaobchádza ako s nedeliteľnou maticou. Scannery majú rôzne rozlišovacie schopnosti. Čím je rozlišovacia schopnosť väčšia, tým bude snímaný obraz vernejší.

 

Digitizér (Grafický TABLET)

Pripomína rysovací stôl, na ktorý sa upne výkres alebo iná grafická predloha, ktorú chceme previesť do pamäti počítača. Snímacou ihlicou alebo špeciálnou lupou s tenkým zámerným krížom obchádzame čiary výkresu. Zastavujeme sa v bodoch, kde čiary začínajú, krížia sa alebo končia. Po zatlačení tlačidla prístroj prečíta súradnice dotyčných bodov s presnosťou desatiny milimetra a odovzdá ich počítaču. Tablet je často používaný ako riadiaci panel s menu pre programy v počítačoch, napr. v grafických - CAD - aplikáciách.

 

Digitálny fotoaparát

Slúži tiež ako vstupné zariadenie na stiahnutie digitálnych fotografií na pevný disk počítača.

 

WEB kamera

Známa tiež pod názvom „očko”. Používa sa na vstup obrazu do počítača. Najviac sa využíva pri video rozhovroch cez internet a videokonferenciách.

 

Digitálna kamera

Prenos digitálneho video záznamu do počítača, v ktorom sa pomocou špeciálnych aplikácii na strih a spracovanie videa ďalej upravuje.

 

 

Výstupné zariadenia

 

Monitor

- zariadenie, ktoré na obrazovke zobrazuje prijaté informácie (napr. znaky napísané pomocou klávesnice). Na spodnej časti prednej strany monitora sú väčšinou umiestnené regulátory jasu a kontrastu, pomocou ktorých môžete korigovať výsledný obraz a ďalšie pomocné tlačidlá.

Dôležitou charakteristikou monitora je rozlišovacia schopnosť. Rozlišovacia schopnosť závisí od počtu izolovaných bodov, z ktorých sa skladá obraz. Čím je ich viac, tým je obraz presnejší.8-bitové mikropočítače majú rozlišovaciu schopnosť len asi 256x256 bodov (spravidla v 4 farbách). Existujú však aj špeciálne monitory na profesionálne účely (napr. na tvorbu kreslených filmov) s rastrom 4096x4096 bodov vo viac ako 16 miliónoch farieb.

 

Podľa farebnosti rozoznávame monitory:

a) monochromatické - jednofarebné

b) farebné

 

Podľa veľkosti obrazovky:

veľkosť udáva uhlopriečka meraná v palcoch, napr.14" 15", 17" a 21". V súčasnosti sa najviac používa rozmer 15"17". Väčšie veľkosti monitorov sa využívajú najmä pri náročných grafických programoch.

 

Podľa zobrazovanej informácie monitory delíme  na:

a)      alfanumerické - na obrazovke alfanumerického displeja vieme zobraziť iba písmená, číslice a ďalšie znaky kódu ASCII. Tieto monitory sú vhodné najmä na prácu s textom a na číselné výpočty - teda vtedy, keď nepotrebujeme obrázky. To je bežné vo výpočtových strediskách výrobných podnikov a organizácií

b)      grafické

 

Podľa režimu práce je monitor schopný pracovať v dvoch základných režimoch:

1.    v textovom režime umožňuje zobraziť niektorý z počítačových kódov (ASCII, EBCDIC). V tomto režime sa zobrazujú priamo celé znaky. Štandardným formátom zobrazenia je 25 riadkov po 80 znakov.

2.      grafický režim umožnuje zobrazovať jednotlivé body (pixely),z ktorých sa skladá grafická informácia na obrazovke.

 

Podľa fyzikálneho princípu delíme monitory na:

1.      klasické - sú to elektrónkové obrazovky (podobne ako v TV)

2.    LCD - vyrobené na  báze tekutých kryštálov (ako v digitálnych hodinách)

3.    plazmové - ploché  displeje používané najmä pri prenosných počítačoch.

 

 

Tlačiareň

Je ďalšie dôležité výstupné zariadenie počítača, ktoré tlačí dáta na papier. Predtým ako sa monitory začali masovo používať ako výstupné zariadenie počítačov, bol najbežnejšou formou výstupu výpis výsledkov na tlačiarni označovaný ako listing.

Tlačiarní je veľa druhov, líšia sa  najmä rýchlosťou a kvalitou tlače. Môžeme ich rozdeliť na:

a)    mechanické  - tlačiarne s  najmenšou kvalitou tlače, ale sú cenovo najprístupnejšie. Známe sú najmä ihličkové (mozaikové) tlačiarne - 9 alebo 24-ihličkové.Tieto tlačiarne pracujú v režime textu i grafiky. Ak tlačíme obrázok, je tlač o niečo pomalšia. Znaky tlačia pomocou sady ihličiek, ktoré vytvárajú text alebo obraz "bod po bode". Sú však pomerne pomalé.

  

   b) nemechanické - sú tlačiarne tryskové (atramentové) a laserové. Tieto        tlačiarne dokážu pracovať rýchle a tiež farebne a vo výbornej kvalite zodpovedajúcej tlači klasických tlačiarenských strojov. Samozrejme cena je vyššia ako cena ihličkových tlačiarní.

         Za štandardné atramentové tlačiarne sú v súčasnosti považované tlačiarne firmy Hewlett Packard.

         Princíp tryskovej tlačiarne spočíva v tom, že kvapky atramentu sú vystrekované z mnohých trysiek proti papieru, na ktorom okamžite vysychajú. Záleží na kvalite a povrchu papiera, či sa kvapka nerozpije. Ich výhodou je veľmi tichá prevádzka a nižšia obstarávacia cena.

         Laserová tlačiareň je v súčasnosti najkvalitnejším bežným zariadením slúžiacim na tlač u osobných počítačov. Sú pomerne rýchle pre bežné kancelárske potreby. Fyzikálne sú podobné kopírovacím strojom. Na papier sa nanesie zo zásobníka (tzv. toner) vrstva farby a potom sa papier ohreje na vysokú teplotu v peci vo vnútri tlačiarne. Farba pri ohriatí rýchlo zaschne. To všetko prebieha rýchle, za plynulého prechodu papiera tlačiarňou.

 

 

Dôležitými charakteristikami tlačiarní sú najmä kvalita a rýchlosť tlače, hlučnosť i veľkosť pamäti tlačiarne.

Kvalita tlače je veľmi dôležitým parametrom tlačiarne. Udáva sa v počtoch bodov, ktoré je tlačiareň schopná vytlačiť na 1 palec -  jednotka je dpi (angl. dots per inch - bodov na palec).Kvalitu tlače možno u väčšiny programov nastaviť v závislosti od typu tlačiarne.Rýchlosť tlače sa udáva u ihličkových tlačiarní v počtoch znakov za minútu, u ostatných v počtoch strán za minútu.

   Veľkosť pamäti tlačiarne je pomerne dôležitým paramterom. Ak má tlačiareň väčšiu pamäť, počítač odovzdá dáta na tlač tlačiarni, a medzitým počítač môže spracovávať program. Najmä ak sa tlačia obrázky, je spomalenie pri tlači dosť značné.

 

Súradnicový zapisovač (Plotter)

Je zariadenie, pomocou ktorého môže počítač kresliť obrázky. Skladá sa z rámu s rysovacou doskou na upnutie papiera, nad ktorým sa pohybuje mechanizmus pripomínajúci miniatúrny mostový žeriav. V jednom smere sa pohybuje "most", v smere neho kolmom "žeriavový vozík", ktorý namiesto bremena nesie ceruzku, prípadne trubičkové pero. Tieto môžu priskakovať k papieru alebo od neho odskakovať. Takto pracujú stolové zapisovače. Majú ešte jednoduchší variant, pri ktorom sa kresliaca hlava elektromechanicky pohybuje len v jednom smere (napr. v smere riadkov) a papier, na ktorý kreslí sa pohybuje v smere kolmej osi.

Využitie najmä pri technických nákresoch a riešeniach.

 

 

Repro sústava

Reproduktorová sústava slúži ako výstupné zariadenie pre prenos zvuku zo zvukovej karty.V súčastnosti je veľmi rozšírený priestorový zvuk. Asi najkvalitneší je 5.1 SuroundSound.

 

Videoprojektor

Toto výstupné zariadenie sa používa najmä na rôznych konferenciách alebo výstavách. Slúži na premietnutie obrazu na plochu. Najčastejšie na plátno, alebo stenu.

 

Vstupno/výstupné zariadenia

 

Modem

Modemy (MOdulácia DEModulácia) sú zariadenia, ktoré umožňujú pripojiť počítače na telefónnu sieť alebo sa priamo spojiť so satelitom a prenášať dáta. Modemy umožňujú vybudovať informačné systémy prepojením jednotlivých počítačov. Využíva sa najmä pri pripojení na Internet.

Poznáme dva druhy modemov: a. interné (priamo na matičnej doske)

                           b. externé

 

Disketová a ZIP mechanika

Mechaniky slúžia tak, ako na čítanie a prenos dát do počítača, aj na zapisovanie dát a informácii naspäť na diskety alebo ZIP-ky. ZIP médium = mnohonásobne väčšia kapacita ako disketa.

 

 

 

Záver

 

Všetky tieto zariadenia sa k počítaču pripájajú pomocou portov. Portov poznáme rôzne druhy napr. USB porty, LPT port tlačiarne, komunikačné porty,... .

Po pripojení periférneho zariadenia operačný systém väčšinou rozpozná príslušné zariadenie. Na správne fungovanie mnohých zariadení však poväčšine potrebujeme softvérové ovládače. Tie sú buď štandardne dodávané s hardvérom, alebo sa určité všeobecné ovládače nachádzajú aj priamo na inštalačnom CD príslušného operačného systému, prípadne si ich môžeme stiahnuť z internetu. Možné problémy môžu nastať s pripojením viacerých periférnych zariadení, keď sa "bijú" adresy portov,

cez ktoré sú zariadenia pripojené.