PERIFÉRNE
ZARIADENIA
Periférnymi
(prídavnými) zariadeniami nazývame všetky funkčné jednotky, ktoré sa
nezúčastňujú na vlastnom spracovaní informácií, ale zabezpečujú ich vstup,
pamätanie, výstup. Podľa funkcie ich rozdeľujeme na:
1. vstupné
- I (Input)
slúžia
na vstup informácií do základnej jednotky, ktoré počítač potrebuje na
spracovanie (vstupné údaje a programy);
2. výstupné
- O (Output)
zabezpečujú
výstup výsledkov spracovania údajov na počítači;
3. vstupno-výstupné
- I/O
umožňujú
vykonať obe funkcie.
Vstupné zariadenia
Štandardným
vstupným zariadením je klávesnica.
Klávesnica (keyboard) je zariadenie, ktoré umožňuje ručný vstup informácií.
Pomocou klávesnice vkladáme text, príkazy a ovládame počítač. Klávesníc je
niekoľko typov. Sú vždy charakteristické pre určitú krajinu alebo štát.
Pri
vkladaní znakov z klávesnice sa na
monitore orientujeme pomocou špeciálnej značky, tzv. kurzora. Kurzor môže byť
zvislá čiarka, vodorovná čiarka - podčiarnik, farebný obdĺžnik a podobne vo
veľkosti jedného znaku. V niektorých prípadoch nie je kurzor zvýraznený, ale
znak na pozícii kurzora bliká. Ak
podržíme niektorý kláves dlhšiu dobu, automaticky sa opakuje vkladaný znak -
tzv. autorepeat.
Na
klávesnici rozlišujeme klávesy:
1. aktívne
- ich stlačenie vyvolá na obrazovke odozvu, napr. vypíše sa znak alebo spôsobí
pohyb kurzora
2. pasívne
- ich samostatné stlačenie nevyvolá odozvu, ale používajú sa najmä pri dvoj-
a trojkombináciach (Ctrl, Shift, Alt)
Okrem
iných štandardných klávesov obsahuje klávesnica tieto typy preraďovačov:
1. trvalé
- sú indikované LED-diódami v pravej hornej časti klávesnice
patria
sem preraďovače: NumLock, CapsLock, ScrollLock
2. dočasné
- sú to pasívne klávesy, ktoré sa používajú na dosiahnutie znakov, ktoré nie
sú priamo dosiahnuteľné z klávesnice
len priamym stlačením: Ctrl, Shift, Alt
Myš
Patrí
medzi vstupné zariadenia. Je to rýchly ovládač počítača. Pomocou myši ovládame
programy rýchlejšie ako pomocou klávesnice. Užívateľ ju drží v ruke a pohybuje
ňou po podložke. Pohyb myši je prenášaný pomocou špeciálnych snímačov na pohyb
kurzora na monitore. Výhodou myši a programov orientovaných na myš je, že
väčšina najpoužívanejších funkcií je ponúknutá na monitore v podobe grafického
symbolu. Pomocou myši sa ľahko kreslí v grafických programoch. Činnosť myši
musí byť zapezpečená zodpovedajúcimi ovládačmi, ktoré sú dodávané priamo s
myšou.
Význam
myši vzrástol s rozšírením MS Windows. Na trhu sa už objavujú i bezdrôtové
myši, ktoré pracujú s infračerveným alebo rádiovým spojením. Sú však pomerne
drahé.
Druhy
počítačových myší:
a) klasická - mechanicko-optická myš, ktorá umožňuje vstup dvojrozmernej
informácie pomocou guličky umiestnenej v spodnej časti myši; - rozlišovacia
schopnosť: 200 - 2400 dpi
b) optická - gulička je nahradená dvojicou
svetelného vysielača a prijímača (na báze LED-diód);nevýhodou je, že niekedy
nezvláda ostrý prechod farieb na podložke
c) ultrazvuková - pracuje na podobnom
princípe ako optická; jej výhodou je, že umožňuje aj trojrozmerný vstup; tretia súradnica je definovaná
vzdialenosťou myši (jej zdvihnutím od podložky); rozlišovacia chopnosť: okolo
6000 dpi
Myš má
dva druhy funkcií:
1. pohybovú funkciu; Pri pohybe po podklade
sa tým istým smerom premiestňuje kurzor.
2. klávesové funkcie; Ich funkcie záležia
výlučne od odštartovaného programu.
Medzi
najznámejších výrobcov patria: GENIUS, MICROSOFT, IBM, LOGITECH, A4TECH.
Trackball
Trackball
alebo guľový vodič slúži ako náhrada myši v prenosných počítačoch.
Gulôčkou
otáčame pohybom dlane na ľubovoľnú stranu a tento pohyb kopíruje kurzor na
obrazovke.
Trackpad
Je
vstupné zariadenie, ktoré sa montuje do notebookoov namiesto trackballu. Plocha
trackpadu je veľká asi ako plocha kreditnej karty. Stačí sa po nej pohybovať
prstom alebo špicatým predmetom a kruzor sleduje pohyb prsta. Dvojitým
poklopaním na miesto sa vykoná potvrdenie.
Joystick
Je to
krížový ovládač, ktorý vzhľadom pripomína ovládaciu páku lietadla. Táto páčka s
anatomickou rukoväťou sa dá v guľovom čape vychyľovať do štyroch, prípadne do
ôsmych smerov práve tam, kde potrebujeme poslať kurzor na obrazovke. Joystick
má na sebe umiestnené aj tlačidlá, ktoré umožňujú spustiť nejakú akciu - pri
počítačových hrách napríklad vystreliť. Najviac využívaný v 3D leteckých
simulátoroch. Bol vyvinutý pre rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie ovládanie
kurzora na displeji. Pre nové 3D hry sa
najnovšie používa joystick pre priestorové ovládanie, ktorý umožňuje nielen
pohyb v osiach X a Y, ale aj v osi Z, kde tretí rozmer možno získať zatláčaním
alebo vyťahovaním ovládacej páky.
Prídavné
funkcie – možnosť vibrácie.
CD-ROM
CD je
vymeniteľné optické pamäťové médium. Ide o kompaktné disky (Compact Disc),
ktoré sú určené iba na čítanie a ktoré sa vyrábajú lisovaním podobne ako bežné
zvukové kompaktné disky. Môžu uchovať 650 - 700MB dát. Aby mohol počítač tieto
médiá obsluhovať, musí byť vybavený čítacím prístrojom s laserom, ktorý
informácie z týchto dvanásťcentrimetrových kotúčov sníma. Optická hlava vysiela
tenký laserový lúč na disk a sníma späť zmeny jeho odrazu. Na zapisovanie slúžia
CD-R médiá a na prepisovanie CD-RW médiá.
VCD –
video CD
CDDA –
CD digital audio
DVD-ROM
Zariadenie
pre vstup informácií z DVD diskov do počítača. Poznáme 4 varianty
DVD(Digital Versatile Disk): DVD5(4,7GB); DVD9(8,5GB – využíva dve vrstvy);
DVD10(9,4GB – obojstranné DVD5); DVD18(17GB – obojstranné DVD9). DVD-Rom má
kvlitnejšiu optiku(čítací laser) a dokáže okrem DVD čítať aj CD,VCD,CD-R
a CD-RW médiá. Vyššia cena ako klasická CD-Rom.
Svetlené pero (Light pen)
Je
ďalšie vstupné zariadenie, ktoré slúži na označovanie a kreslenie objektov na
obrazovke monitora. Má tvar trubičky a obsahuje fotodiódu citlivú na svetlo
obrazovky. V momente, keď svetelné pero zachytí signál, preruší sa prebiehajúci
program a vykonajú sa požadované operácie s objektom, na ktorý pero ukazuje.
Používa sa pri konverzačnom spôsobe riešenia grafických úloh.
Čítacie zariadenie (OCR)
Je také
optické vstupné zariadenie, ktoré sníma a rozoznáva znaky písma a prevádza ich
na vstupné signály pre počítač. Písmom v tomto zmysle môžu byť znaky bežného
typografického písma alebo špeciálne navrhnuté značky či stále viac používaný
čiarový kód.
Scanner
Scanner
je automatické vstupné zariadenie, ktoré sníma postupne obraz po častiach alebo
v celku. Obraz rozkladá na body. So získaným blokom číslicových informácií
potom počítač zaobchádza ako s nedeliteľnou maticou. Scannery majú rôzne
rozlišovacie schopnosti. Čím je rozlišovacia schopnosť väčšia, tým bude snímaný
obraz vernejší.
Digitizér (Grafický TABLET)
Pripomína
rysovací stôl, na ktorý sa upne výkres alebo iná grafická predloha, ktorú
chceme previesť do pamäti počítača. Snímacou ihlicou alebo špeciálnou lupou s
tenkým zámerným krížom obchádzame čiary výkresu. Zastavujeme sa v bodoch, kde
čiary začínajú, krížia sa alebo končia. Po zatlačení tlačidla prístroj prečíta
súradnice dotyčných bodov s presnosťou desatiny milimetra a odovzdá ich
počítaču. Tablet je často používaný ako riadiaci panel s menu pre programy v
počítačoch, napr. v grafických - CAD - aplikáciách.
Digitálny fotoaparát
Slúži
tiež ako vstupné zariadenie na stiahnutie digitálnych fotografií na pevný disk
počítača.
WEB
kamera
Známa
tiež pod názvom „očko”. Používa sa na vstup obrazu do počítača. Najviac sa
využíva pri video rozhovroch cez internet a videokonferenciách.
Digitálna
kamera
Prenos
digitálneho video záznamu do počítača, v ktorom sa pomocou špeciálnych
aplikácii na strih a spracovanie videa ďalej upravuje.
Výstupné zariadenia
Monitor
-
zariadenie, ktoré na obrazovke zobrazuje prijaté informácie (napr. znaky napísané
pomocou klávesnice). Na spodnej časti prednej strany monitora sú väčšinou
umiestnené regulátory jasu a kontrastu, pomocou ktorých môžete korigovať
výsledný obraz a ďalšie pomocné tlačidlá.
Dôležitou
charakteristikou monitora je rozlišovacia schopnosť. Rozlišovacia schopnosť
závisí od počtu izolovaných bodov, z ktorých sa skladá obraz. Čím je ich viac,
tým je obraz presnejší.8-bitové mikropočítače majú rozlišovaciu schopnosť len
asi 256x256 bodov (spravidla v 4 farbách). Existujú však aj špeciálne monitory
na profesionálne účely (napr. na tvorbu kreslených filmov) s rastrom 4096x4096
bodov vo viac ako 16 miliónoch farieb.
Podľa
farebnosti rozoznávame monitory:
a) monochromatické - jednofarebné
b) farebné
Podľa
veľkosti obrazovky:
veľkosť
udáva uhlopriečka meraná v palcoch, napr.14" 15", 17" a
21". V súčasnosti sa najviac používa rozmer 15" a 17".
Väčšie veľkosti monitorov sa využívajú najmä pri náročných grafických
programoch.
Podľa
zobrazovanej informácie monitory delíme
na:
a) alfanumerické
- na obrazovke alfanumerického displeja vieme zobraziť iba písmená, číslice a
ďalšie znaky kódu ASCII. Tieto monitory sú vhodné najmä na prácu s textom a na
číselné výpočty - teda vtedy, keď nepotrebujeme obrázky. To je bežné vo
výpočtových strediskách výrobných podnikov a organizácií
b) grafické
Podľa
režimu práce je monitor schopný pracovať v dvoch základných režimoch:
1. v textovom
režime umožňuje zobraziť niektorý z počítačových kódov (ASCII, EBCDIC). V
tomto režime sa zobrazujú priamo celé znaky. Štandardným formátom zobrazenia je
25 riadkov po 80 znakov.
2. grafický
režim umožnuje zobrazovať jednotlivé body (pixely),z ktorých sa skladá
grafická informácia na obrazovke.
Podľa
fyzikálneho princípu delíme monitory na:
1. klasické
- sú to elektrónkové obrazovky (podobne ako v TV)
2. LCD
- vyrobené na báze tekutých kryštálov
(ako v digitálnych hodinách)
3.
plazmové -
ploché displeje používané najmä pri
prenosných počítačoch.
Tlačiareň
Je
ďalšie dôležité výstupné zariadenie počítača, ktoré tlačí dáta na papier.
Predtým ako sa monitory začali masovo používať ako výstupné zariadenie
počítačov, bol najbežnejšou formou výstupu výpis výsledkov na tlačiarni
označovaný ako listing.
Tlačiarní
je veľa druhov, líšia sa najmä
rýchlosťou a kvalitou tlače. Môžeme ich rozdeliť na:
a)
mechanické
- tlačiarne s najmenšou kvalitou
tlače, ale sú cenovo najprístupnejšie. Známe sú najmä ihličkové (mozaikové)
tlačiarne - 9 alebo 24-ihličkové.Tieto tlačiarne pracujú v režime textu i
grafiky. Ak tlačíme obrázok, je tlač o niečo pomalšia. Znaky tlačia pomocou
sady ihličiek, ktoré vytvárajú text alebo obraz "bod po bode". Sú
však pomerne pomalé.
b) nemechanické
- sú tlačiarne tryskové (atramentové)
a laserové. Tieto tlačiarne dokážu pracovať rýchle a
tiež farebne a vo výbornej kvalite zodpovedajúcej tlači klasických
tlačiarenských strojov. Samozrejme cena je vyššia ako cena ihličkových
tlačiarní.
Za štandardné atramentové tlačiarne
sú v súčasnosti považované tlačiarne firmy Hewlett Packard.
Princíp tryskovej tlačiarne spočíva v
tom, že kvapky atramentu sú vystrekované z mnohých trysiek proti papieru, na
ktorom okamžite vysychajú. Záleží na kvalite a povrchu papiera, či sa kvapka
nerozpije. Ich výhodou je veľmi tichá prevádzka a nižšia obstarávacia cena.
Laserová tlačiareň je v súčasnosti
najkvalitnejším bežným zariadením slúžiacim na tlač u osobných počítačov. Sú
pomerne rýchle pre bežné kancelárske potreby. Fyzikálne sú podobné kopírovacím
strojom. Na papier sa nanesie zo zásobníka (tzv. toner) vrstva farby a potom sa
papier ohreje na vysokú teplotu v peci vo vnútri tlačiarne. Farba pri ohriatí
rýchlo zaschne. To všetko prebieha rýchle, za plynulého prechodu papiera
tlačiarňou.
Dôležitými
charakteristikami tlačiarní sú najmä kvalita a rýchlosť tlače, hlučnosť i
veľkosť pamäti tlačiarne.
Kvalita
tlače je veľmi dôležitým parametrom tlačiarne. Udáva sa v počtoch bodov, ktoré
je tlačiareň schopná vytlačiť na 1 palec -
jednotka je dpi (angl. dots per inch - bodov na palec).Kvalitu tlače
možno u väčšiny programov nastaviť v závislosti od typu tlačiarne.Rýchlosť
tlače sa udáva u ihličkových tlačiarní v počtoch znakov za minútu, u ostatných
v počtoch strán za minútu.
Veľkosť pamäti tlačiarne je pomerne
dôležitým paramterom. Ak má tlačiareň väčšiu pamäť, počítač odovzdá dáta na
tlač tlačiarni, a medzitým počítač môže spracovávať program. Najmä ak sa tlačia
obrázky, je spomalenie pri tlači dosť značné.
Súradnicový zapisovač (Plotter)
Je
zariadenie, pomocou ktorého môže počítač kresliť obrázky. Skladá sa z rámu s
rysovacou doskou na upnutie papiera, nad ktorým sa pohybuje mechanizmus
pripomínajúci miniatúrny mostový žeriav. V jednom smere sa pohybuje
"most", v smere neho kolmom "žeriavový vozík", ktorý
namiesto bremena nesie ceruzku, prípadne trubičkové pero. Tieto môžu
priskakovať k papieru alebo od neho odskakovať. Takto pracujú stolové
zapisovače. Majú ešte jednoduchší variant, pri ktorom sa kresliaca hlava
elektromechanicky pohybuje len v jednom smere (napr. v smere riadkov) a papier,
na ktorý kreslí sa pohybuje v smere kolmej osi.
Využitie
najmä pri technických nákresoch a riešeniach.
Repro sústava
Reproduktorová
sústava slúži ako výstupné zariadenie pre prenos zvuku zo zvukovej karty.V
súčastnosti je veľmi rozšírený priestorový zvuk. Asi najkvalitneší je 5.1
SuroundSound.
Videoprojektor
Toto
výstupné zariadenie sa používa najmä na rôznych konferenciách alebo výstavách.
Slúži na premietnutie obrazu na plochu. Najčastejšie na plátno, alebo stenu.
Vstupno/výstupné zariadenia
Modem
Modemy
(MOdulácia DEModulácia) sú zariadenia, ktoré umožňujú pripojiť počítače na
telefónnu sieť alebo sa priamo spojiť so satelitom a prenášať dáta. Modemy
umožňujú vybudovať informačné systémy prepojením jednotlivých počítačov.
Využíva sa najmä pri pripojení na Internet.
Poznáme
dva druhy modemov: a. interné (priamo na matičnej doske)
b. externé
Disketová
a ZIP mechanika
Mechaniky
slúžia tak, ako na čítanie a prenos dát do počítača, aj na zapisovanie dát
a informácii naspäť na diskety alebo ZIP-ky. ZIP médium = mnohonásobne
väčšia kapacita ako disketa.
Záver
Všetky
tieto zariadenia sa k počítaču pripájajú pomocou portov. Portov poznáme
rôzne druhy napr. USB porty, LPT port tlačiarne, komunikačné porty,... .
Po
pripojení periférneho zariadenia operačný systém väčšinou rozpozná príslušné
zariadenie. Na správne fungovanie mnohých zariadení však poväčšine potrebujeme
softvérové ovládače. Tie sú buď štandardne dodávané s hardvérom, alebo sa
určité všeobecné ovládače nachádzajú aj priamo na inštalačnom CD príslušného
operačného systému, prípadne si ich môžeme stiahnuť z internetu. Možné
problémy môžu nastať s pripojením viacerých periférnych zariadení, keď sa
"bijú" adresy portov,
cez
ktoré sú zariadenia pripojené.