Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, 830 00 Bratislava

Vzdelávací štandard z literatúry

pre gymnázium

(štvorročné štúdium)

 

Vypracoval: PhDr. Marián L A P I T K A

marec 1996

ÚVOD

 

Potreba vytvoriť vzdelávacie štandardy pre jednotlivé vyučovacie predmety vznikla v súvislosti s najvýznamnejšou legislatívnou úpravou po roku 1989, novelou školského zákona č. 171/1990. Vtedy sa po prvý raz po štyridsiatich rokoch legalizovalo právo na zakladanie neštátnych škôl, ktoré postavilo ústredný rezortný orgán a jeho kontrolné zariadenia pred otázku, ako udržať zodpovednosť rezortu školstva za úroveň verejného vzdelávania v rýchle sa diverzifikujúcej sústave škôl. V tom istom čase získali školy a učitelia stredných škôl aj právo na pomerne rozsiahle úpravy učebných plánov a učebných osnov (30%). Toto parciálne uvoľnenie záväznosti osnov si vyžiadalo, aby sa určila aspoň č a s ť učebného obsahu, ktorý by bol záväzný

pre všetky príslušné školy a pre všetkých učiteľov týchto škôl. Túto úlohu má v najbližšej budúcnosti plniť vzdelávací štandard.

Vzdelávacím štandardom nejakého vyučovacieho predmetu sa rozumie dohodnutým spôsobom vymedzená invariantná časť didaktického systému pojmov, vzťahov, zákonov ako aj kognitívnych a manuálnych zručností a návykov, ktorá musí byť zahrnutá do akýchkoľvek učebných osnov alebo kurikulárneho projektu a jej odučenie je po vyhlásení štandardu ministerstvom školstva z á v ä z n é pre učiteľa ktorejkoľvek školy - štátnej, cirkevnej alebo súkromnej.

Zavedenie štandardu síce zaviaže učiteľa v určitom rozsahu látky, ale značnú časť vyučovacieho času mu ponechá na to, aby sám rozhodol o tom, ktorým učivom zaplní tento uvoľnený priestor.

Návrh vzdelávacieho štandardu literatúry, ktorý predkladáme na dvojročné experimentálne používanie vybraným gymnáziám, je zostavený v dvoch obsahovo zhodnutých, ale štrukturálne odlišných podobách.

(A) CHRONOLOGICKÝ VARIANT obsahuje všetky štandardné prvky didaktického systému (okrem intelektuálnych zručností a návykov) a uvádza ich v chronologickej úprave, teda približne tak, ako sú zoradené v osnovách a učebnici. Súbor štandardných zručností a návykov tu nie je zaradený preto, že ide o ciele, ktoré sa nerealizujú v niektorom určitom tematickom celku, ale sú stálym výchovným zámerom pre celé štvorročné štúdium.

(B) SYSTEMATICKÝ VARIANT je rozdelený do 9 tabuliek.

V siedmich sú systematicky usporiadané štandardizované odborné termíny z literárnej histórie a literárnej teórie, spolu 152 pojmov. Ôsma tabuľka obsahuje štandardom určené literárne osobnosti a ich diela, deviata súbor intelektuálnych zručností a návykov súvisiacich s umeleckou recepciou.

Výber diel a autorov je zámerne orientovaný len na domácu literatúru, ktorej vývinovo-chronologický systém je základom súčasného didaktického osnovania učebného obsahu. Výber zahraničných autorov a ich diel je výlučným právom učiteľa literatúry.

Súčasne so vzdelávacím štandardom sa predkladajú na experimentálne overenie aj výkonové kritéria, VÝKONOVÝ ŠTANDARD, na hodnotenie úrovne, na akej žiaci zvládli učebnú látku. Kritéria sa opierajú o ciele literárnej výchovy stanovené v základných pedagogických dokumentoch a o učebnú látku obsiahnutú v štandarde. Definícia dosiahnutej úrovne vedomostí žiaka má prispieť k zblíženiu a skvalitneniu hodnotenia a klasifikácie v rôznych školách a u rôznych učiteľov.

Časť venovaná výkonovému štandardu je istou osobitnosťou vzdelávacieho štandardu z literatúry, pretože štandardy pre ostatné predmety neobsahujú slovné vymedzenie výkonového štandardu. Predložený návrh je teda experimentom a učitelia, ktorí budú štandard používať a na konci dvojročného obdobia aj hodnotiť, sami uvedú, či sa im takéto určenie kritérií na hodnotenie žiaka osvedčilo a či je vhodné publikovať ho aj v definitívnej verzii.

V našom experimentálnom návrhu sme zaviedli dvojúrovňovú verziu; výkonové kritéria sú určené pre najvyššiu požadovanú úroveň ("výborný") a pre najnižšiu ešte prijateľnú úroveň osvojenia učebnej látky ("dostatočný"). Modelové definície výkonov sa opierajú o modernú koncepciu vyučovania literatúry, teda o interpretačný model, v ktorom základnou úlohou literárnej výchovy je naučiť žiaka vnímať a prežívať umelecký text, chápať jeho ideovú, jazykovú a kompozičnú štruktúru a akceptovať literárne umenie ako spôsob estetického reflektovania sveta.

Uvedené definície žiackych výkonov nemožno aplikovať v náukovom didaktickom modeli založenom na pamäťovom osvojovaní faktov o spisovateľoch a literárnych dielach.

Výkonové kritéria sú umiestnené v chronologickom variante, kde sú oveľa prirodzenejšie, pretože sú vo svojich požiadavkách na žiaka plynulo vzostupné a vyznievajú určitejšie, keď sa viažu na konkrétny učebný obsah.

 

CHRONOLOGICKÝ VARIANT

+-------------------------------+

¦1. Všeobecné poznatky o umení ¦

+-------------------------------+

Obsah

Umenie. Poznávacia a estetická funkcia umenia. Druhy umenia, výtvarné umenie, film, hudba, tanec, architektúra.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

1.1 Definovať podstatu umenia a jeho funkcie.

1.2 Odvodiť od základnej definície umenia charakteristiky jednotlivých druhov umenia.

1.3 Analýzou určiť výrazové prostriedky jednotlivých druhov umenia.

1.4 Vysvetliť podstatu transformácie námetov z jedného druhu umenia do iného.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak vie reprodukovať naučenú definíciu umenia. Funkcie umenia vysvetľuje podľa učiteľovho výkladu alebo textu učebnice. Vie vymenovať druhy umenia a vymedziť ich podstatu.

2. výborná úroveň

Žiak ovláda definície umenia a jeho druhov, je schopný vysvetliť funkcie umenia na konkrétnych príkladoch umeleckých diel (napr. obraz, fotografia, film). Variantné definície umenia a jeho funkcií dokáže z ukážok odvodiť aj sám. Jednotlivé druhy umenia chápe ako zobrazenie reality prostredníctvom určitých prvkov. Vie objasniť vzájomnú prepojenosť druhov umenia a možnosti transformácie námetov z jedného druhu do druhého.

+--------------------------+

¦2. Umelecká literatúra ¦

+--------------------------+

Obsah

Literárny druh, forma, žáner, próza, poézia, dráma, báseň, rým, rytmus, verš, dialóg, monológ. Veda o literatúre, literárna teória, literárna história, literárna kritika.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

2.1 Definovať literárnoteoretické pojmy.

2.2 Aplikovať znalosť pojmov na konkrétne umelecké dielo.

2.3 Definovať základné literárnovedné pojmy,

2.4 Porozumieť a vedieť vysvetliť funkcie vedy o literatúre.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak ovláda definíciu umeleckej literatúry, vie uviesť príklady. Rozlíši konkrétne prozaické, básnické a dramatické diela z hľadiska literárnych druhov a foriem. V zásade dokáže rozlíšiť lyrické a epické básne. Ovláda definíciu literárnej vedy a pozná jej triedenie.

2. výborná úroveň

Žiak pomocou všeobecných poznatkov o umení sám vysvetlí podstatu a štruktúrne prvky umeleckého literárneho diela. Vie definovať všetky druhy a formy umeleckej literatúry a dokáže vysvetliť ich osobitosti. Všetky poznatky vie aplikovať na konkrétne diela a vysvetliť ich súvislosti s estetickou funkciou diela. Sám nájde prijateľné vymedzenie predmetu príslušnej vednej disciplíny. Vie vysvetliť spoločenskú užitočnosť vedy o literatúre.

 

+------------------------+

¦3. Staroveká literatúra ¦

+------------------------+

Obsah

Orientálna a antická literatúra. Hrdinská epika. Epos, bájka, báj (mýtus), komédia, tragédia.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

3.1 Definovať uvedené literárnovedné pojmy.

3.2 Uplatniť charakteristiky pojmov pri zaradení konkrétnych umeleckých diel.

3.3 Odvodiť druhové a žánrové znaky z analýzy ukážok konkrétnych umeleckých diel.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak vie zhruba časovo a miestne lokalizovať starovekú kultúru, pozná názvy vybraných literárnych diel, ich stručný dej, hrdinov a mená ich autorov. Pozná epos, bájku a báj, vie reprodukovať ich obsahovú charakteristiku, pojmovo a prakticky rozlíšiť komédiu a tragédiu.

2. výborná úroveň

Žiak chápe nadčasový význam starovekých diel a vie svoj názor aj primeraným spôsobom vyjadriť. Na veľmi výrazných ukážkach z antickej literatúry dokáže rozpoznať charakteristické prvky tejto literatúry. Rozlíši spoločné a špecifické znaky eposov v rôznych starovekých kultúrach.

 

 

+-------------------------+

¦4. Stredoveká literatúra ¦

--------------------------+

Obsah

Staroslovienska literatúra. Legenda, kronika, dvorná lyrika. Metafora, metonymia, kontrast, anafora, alegória (podobenstvo). Konštantín, Metod, Proglas, Život sv. Konštantína, Život sv. Metoda.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

4.1 Charakterizovať stredovekú literatúru pomocou jej najdôležitejších obsahových a umeleckých znakov.

4.2 Aplikovať obsahové charakteristiky umeleckého obdobia a typické štylistické prostriedky na konkrétne texty.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak reprodukuje charakteristické obsahové prvky stredovekej cirkevnej a svetskej literatúry, vie vysvetliť ich vzťah k spoločenskej a duchovnej situácii. V známom texte vie identifikovať charakteristické prvky dobových žánrových foriem, a to najmä v ich štýle.

2. výborná úroveň

Žiak dokáže interpretovať neznámy, ale typický text, analytickou a deduktívnou metódou vie určiť charakteristické prvky v ideovej rovine a štýle diela, t.j. je schopný zistiť a vysvetliť interkultúrne väzby medzi bibliou (kresťanskou liturgiou) a legendami, resp. Proglasom. V ich texte dokáže určiť najznámejšie figúry a trópy (a s pomocou učiteľa aj ich textový význam).

 

+--------------------------+

¦5. Renesančná literatúra ¦

+--------------------------+

Obsah

Humanizmus, renesancia. Sonet, román, poviedka, novela, dráma. Historické piesne.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

5.1 Vysvetliť vznik a význam humanizmu v dejinách.

5.2 Vysvetliť podstatu renesancie vo výtvarnom umení a literatúre, vymedziť genetické vzťahy s antikou.

5.3 Aplikovať hlavné znaky renesancie na najvýznamnejšie literárne diela.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak chápe a vie reprodukovať podstatu humanistickej vedy a renesančného umenia a literatúry. Ovláda základné informácie o hlavných dielach vybraných autorov a vie vysvetliť ich prínos pre rozvoj spoločnosti a literatúry.

2. výborná úroveň

Žiak vie - aj na novom, ale typickom úryvku z prebraného diela - vysvetliť prelom v myslení autorov a v konaní literárnych postáv. Vie vysvetliť rozdiel v kresťanskom duchu renesančných diel a diel stredovekej literatúry a umenia. Pochopil individualizáciu a autorizáciu umenia, nástupníctvo národných kultúr po rozpade kresťanského univerzalizmu a vie to dokumentovať na konkrétnych dielach.

 

 

+------------------------+

¦6. Baroková literatúra ¦

+------------------------+

Obsah

Barok, rokoko, duchovná lyrika, sylabický verš.

H. Gavlovič

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

6.1 Odvodiť charakteristické znaky baroka (rokoka) z informácií o rozvoji vedy, náboženstva a spoločnosti.

6.2 Aplikovať všeobecné poznatky o baroku na konkrétne diela a analýzou určiť charakteristické prvky v ich ideovej a umeleckej rovine.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak vie vysvetliť podstatu barokového (rokokového) umenia a jeho súvislosti s reformáciou a protireformáciou. Vie reprodukovať celkovú charakteristiku odučených literárnych diel.

2. výborná úroveň

Žiak vie vysvetliť umelecké dielo ako odraz duchovnej klímy a spoločenskej situácie, dokáže aj v neznámom texte určiť prvky barokovej kultúry a myslenia a v Gavlovičovej poézii identifikovať prvky sylabickej prozódie.

+------------------------------+

¦7. Klasicistická literatúra ¦

+------------------------------+

Obsah

Osvietenstvo, klasicizmus. Časomiera. Óda, epigram, selanka, elégia, fraška. J. Kollár: Předzpěv. J. Hollý: Svätopluk,

J.I. Bajza: René mládenca príhody a skúsenosti.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

7.1 Pochopiť myšlienkovú a spoločenskú genézu osvietenstva a jeho vplyv na život súdobej spoločnosti.

7.2 Osvojiť si podstatu klasicizmu v umení a literatúre a jeho vzťah k antike.

7.3 Vedieť teoreticky vysvetliť princíp časomiernej prozódie.

7.4 Analýzou určiť charakteristické prvky klasicizmu v umeleckom diele.

7.5 Vyjadriť hodnotiaci postoj k estetickej pôsobivosti diela.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak rozumie pojmom osvietenstvo a klasicizmus a vie vysvetliť vzťah medzi nimi. Akusticky rozpozná časomierny verš, ovláda jeho definíciu. Vie reprodukovať základné ideové a estetické poznatky o dielach určených autorov.

2. výborná úroveň

Žiak rozumie pojmom klasicizmus a osvietenstvo, vie vysvetliť ich ideovú a spoločenskú genézu a vzťah k predchádzajúcim obdobiam. Vie aplikovať tieto poznatky aj na neznáme texty vybraných autorov (Kollár, Hollý). Vie vysvetliť podstatu časomiery. S pomocou učiteľa dokáže objasniť estetickú účinnosť literárnych diel s ohľadom na ich formu, štýlové prvky a ideové zameranie.

+---------------------------+

¦8. Romantická literatúra ¦

----------------------------+

Obsah

Romantizmus. Klasická kompozícia sujetu. Ľúbostná, vlastenecká, reflexívna a politická lyrika. Strofa, balada, personifikácia, paralela, expresívne slová, idealizácia. J. M. Hurban: Olejkár, J. Kalinčiak: Reštavrácia, S. Chalupka: Mor ho, J. Botto: Smrť Jánošikova, A. Sládkovič: Marína, Detvan, J. Kráľ: Divný Janko a zakliata panna vo Váhu.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

Ciele

8.1 Charakterizovať romantické umenie a literatúru.

8.2 Identifikovať prienik ideologických a estetických programov do romantického umenia a literatúry.

8.3 Vysvetliť ideové prvky v koncepcii slovenského romantizmu.

8.4 Vyabstrahovať z diela kompozičnú štruktúru klasického typu.

8.5 Analýzou určiť štylistické znaky romantickej poézie.

8.6 Aplikovať teóriu sylabického verša na text básne.

8.7 Porovnaním určiť prienik ľudovej piesne do literárnych diel.

8.8 Analýzou určiť individuálne špecifiká autora v myšlienkovej a formálnej rovine diela.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak dokáže reprodukovať fabulu prozaického diela, identifikovať hlavné prvky kompozičnej štruktúry a reprodukovať štylistickú a ideovú charakteristiku prozaického diela. Vie vystihnúť myšlienkové posolstvo prebraného básnického diela, určiť v známom texte typické štýlové prvky romantickej poézie. Pri hlasnej deklamácii cíti rytmus básne a vie vysvetliť podstatu sylabickej poézie.

2. výborná úroveň

Žiak pozná ideové a štylistické prvky romantickej prózy, dokáže ich s pomocou učiteľa identifikovať aj v neznámom texte a vysvetliť ich vzťah k ideovej rovine. Aj v poézii dokáže žiak na neznámom úryvku dokumentovať znalosť ideového zamerania diela a zaradiť úryvok do kompozície skladby. V lyrickej skladbe bezpečne rozlišuje objektívnu a subjektívnu stránku autorskej výpovede a dokáže to dokumentovať aj na neznámom texte skladby. Vie identifikovať romantické štylistické prvky, na ktorých spočíva autorova výpoveď. Pri hlasnom čítaní a recitácií cíti rytmus a vie ho vysvetliť na základe predchádzajúceho poučenia o sylabickej prozódii. Vie dokumentovať vzťah umeleckých diel k politickému a umeleckému programu štúrovcov.

+-----------------------------+

¦ 9. Realistická literatúra ¦

+-----------------------------+

Obsah

Realizmus, naturalizmus. Divadelná hra, dejstvo. Groteska, črta, irónia, sarkazmus. J. Palárik: Zmierenie.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

9.1 Vysvetliť Palárikov program slovensko-maďarského vyrovnania zakomponovaný do hry.

9.2 Analýzou určiť podstatu situačného a jazykového humoru.

9.3 Konkrétnym rozborom textu vysvetliť rozdiel medzi humorom a satirou (groteskou).

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak vie reprodukovať politicko-spoločenský program Palárikovej hry a vie vysvetliť princíp zámeny osôb ako prostriedok situačného humoru. V známom úryvku vie nájsť prvky jazykového humoru a dokáže vysvetliť ich funkciu a účinok na diváka.

2. výborná úroveň

Žiak rozumie Palárikovej snahe o spojenie esteticky účinného deja hry s jeho ideovým programom a dokáže to demonštrovať aj na texte neznámeho úryvku z hry. Rozlišuje situačný a štylistický princíp humoru, rozlíši v diele prvky humoru a satiry. Dokáže výrazne čítať slovenský text hry.

+--------------------------+

¦10. Realistická epika ¦

+--------------------------+

Obsah

Spoločenská epika, sylabotónický verš. Epiteton, básnické prirovnanie. Vertikálna štruktúra diela, dejový plán (fabula), ideový plán (rovina), rozprávač (osoba rozprávača), zaujatý rozprávač, literárna postava. S. H. Vajanský: Suchá ratolesť,

P. O. Hviezdoslav: Hájnikova žena, B. S. Timrava: Ťapákovci, Bez hrdosti, J. G. Tajovský: Maco Mlieč, Statky-zmätky, T. Vansová: Sirota Podhradských.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

10.1 Analýzou určiť ideové základy a etické princípy Vajanského románov a Hviezdoslavových skladieb.

10.2 Aplikovať znaky realizmu na text konkrétnych diel.

10.3 Porovnaním odlíšiť romantické prvky od realistických a určiť charakter ich prieniku.

10.4 Analýzou určiť špecifiká v realistickom programe jednotlivých programov.

10.5 Osvojiť si podstatu sylabotónickej prozódie a určiť stopovú organizáciu verša.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak vie reprodukovať ideovú problematiku Vajanského a Hviezdoslavových diel. Pri výklade dokáže použiť známe úryvky z textu. Dokáže aplikovať na známy text poučky o charakteristických znakoch realizmu v opise postáv, výbere situácií a štýle autorovho jazyka. Pri textoch, ktoré sa preberali na vyučovaní, rozlíši romantické dielo od realistického, a to aj v poézii, aj v próze.

2. výborná úroveň

Žiak chápe ideovú problematiku diel ako výraz autorovej koncepcie, vie nájsť v diele charakteristické prvky tejto koncepcie. Vie dokumentovať v texte individuálny prínos autora k upevneniu realizmu v slovenskej literatúre. Aspoň čiastočne identifikuje štylistickú príznakovosť Hviezdoslavovho jazyka a vie pri tom použiť vedomosti z lexikológie (triedenie slovnej zásoby). Dokáže určiť podstatu sylabotónického verša na ľubovoľnom texte.

+-------------------------+

¦11. Literárna moderna ¦

+-------------------------+

Obsah

Umelecká a literárna moderna, impresionizmus, voľný verš, pásmo, symbol. I. Krasko: Zmráka sa, Otcova roľa.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

11.1 Porovnaním s realistickými dielami si osvojiť podstatu post-realistického umenia a literatúry.

11.2 Recepčne prijať poéziu "čistej lyriky".

11.3 Pochopiť podstatu symbolu, odlíšiť ho od základných trópov.

11.4 Identifikovať v texte prvky eufónie.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak si osvojil princíp post-realistického umenia, aspoň racionálne chápe dôvody pre odklon od umenia priamočiaro napodobňujúceho realitu vo výtvarnom umení a v umeleckej literatúre. Rozšíril si znalosť tropiky o symbol a vie ho významovo interpretovať v rámci známeho textu.

2. výborná úroveň

Žiak pochopil princíp post-realistického umenia a odpútal sa od mimetického zobrazenia reality. Chápe podstatu symbolu a vie významovo interpretovať i neznámy impresionistický a symbolistický text. Uvedomuje si pôsobivosť čistej lyriky, dokáže ju prijať, prežiť estetické uspokojenie zo štylizácie básnickej výpovede a eufónie verša a tento zážitok dokáže aj verbalizovať.

+---------------------------------------+

¦12. Umelecká a literárna avantgarda ¦

+---------------------------------------+

Obsah

Avantgarda, futurizmus, expresionizmus, surrealizmus (nadrealizmus), katolícka moderna, duchovná (náboženská) lyrika. E. B. Lukáč: Taedium urbis, J. Smrek: Cválajúce dni, R. Fabry: Ja je niekto iný, R. Dilong: Mesto s ružou.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

12.1 Na základe analýzy textu literárneho diela pochopiť a vedieť vysvetliť princíp expresionizmu a surrealizmu.

12.2 Prijímať avantgardný text ako estetické dielo.

12.3 Vyciťovať vzdialené sémantické vzťahy medzi tematickými a jazykovými prvkami v texte a uplatňovať fantáziu pri jeho významovej interpretácii.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak dokáže interpretovať a zážitkovo spracovať známy text lyrickej básne a pod vedením učiteľa dokáže pochopiť a vysvetliť jednotu básnickej myšlienky a jazykovej štylizácie. Rozumie princípu nadrealizmu a dokáže ho uplatniť pri prebratom básnickom texte. V zásade neodmieta prijať non-logický text ako umelecké dielo.

2. výborná úroveň

Žiak pochopil princíp surrealizmu a expresionizmu a vie ho vysvetliť na akokomkoľvek texte. Pri čítaní textu dokáže uvoľniť fantáziu a vhodným i zrozumiteľným spôsobom verbalizovať vlastné kognitívne i citové reakcie na lexikálne i štylisticky uvoľnený, prípadne aj non-logický text básne (prózy). Chápe umelecký text ako jazykovú hru a prijíma jeho výzvu. Vlastnou dedukciou vie objaviť výrazovú príbuznosť medzi surrealistickým textom a surrealistickým obrazom.

+--------------------+

¦13. Naturizmus ¦

+--------------------+

Obsah

Naturizmus (lyrizovaná próza). Lineárna kompozícia.

Ľ. Ondrejov: Zbojnícka mladosť, D. Chrobák: Drak sa vracia,

M. Urban: Živý bič, J. C. Hronský: Jozef Mak.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

13.1 Osvojiť si ideovú podstatu naturizmu a estetickú funkciu lyrických prvkov v jazyku prózy.

13.2 Analýzou určiť ideové a štylistické prvky v konkrétnom diele.

13.3 Identifikovať individuálnu autorskú filozofiu v diele.

13.4 Používať argumentáciu ako súčasť vysvetlenia svojho názoru na umelecké dielo.

 

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak si osvojil ideovú podstatu naturistickej prózy a dokáže uviesť typické črty tejto literatúry pri dielach, ktoré sa preberali na vyučovaní. Vie urobiť štylistickú analýzu lyrizovaného jazyka v známom texte. Dokáže sformulovať - aspoň v základných črtách - vlastný názor na prečítané dielo.

2. výborná úroveň

Žiak porozumel podstate naturizmu a vie samostatne urobiť ideovú a estetickú interpretáciu umeleckého diela. Dokáže uskutočniť štylistický rozbor akéhokoľvek textu s lyrizovaným jazykom a vysvetliť podstatu jeho estetickej účinnosti. Dokáže (prípadne s pomocou učiteľa) pochopiť, prijať a vysvetliť aj špecifické prvky menej obvyklej životnej filozofie autora stvárnenej v diele. Je schopný správne, plynulo a odborným štýlom predložiť vlastný názor na umelecké dielo a obhájiť ho pred oponentmi.

+------------------------------+

¦14. Socialistický realizmus ¦

+------------------------------+

Obsah

Socialistický realizmus. L. Novomeský.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

14.1 Osvojiť si ideovo-politickú charakteristiku socialistického realizmu, jeho genézu v ZSSR a uplatnenie na Slovensku.

14.2 Analýzou určiť ideové a umelecké prvky v diele

14.3 Na základe porovnávania jednotlivých diel vysvetliť podstatu schematizmu a príčiny jeho vzniku.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak si na základe výkladu osvojil najdôležitejšie znaky socialistického realizmu a spoločenskú genézu jeho vzniku. Vie poukázať na tieto znaky v diele, ktoré sa preberalo na vyučovaní.

2. výborná úroveň

Žiak na základe výkladu pochopil ideové a estetické prvky socialistického realizmu, osvojil si poznatky o jeho vzniku v ZSSR a o spôsobe jeho rozšírenia za hranice. Vie analýzou identifikovať obsahové a formálne prvky tejto ideovoestetickej doktríny v neznámom texte umeleckého diela. Dokáže vysvetliť vznik schematizmu z reality umenia päťdesiatych rokov a dokumentovať jeho prítomnosť v štruktúre literárneho (umeleckého) diela.

+------------------------------------------------------+

¦15. Psychologický realizmus. Literárna postmoderna. ¦

+------------------------------------------------------+

Obsah

Psychologický a filozofický realizmus. Literárna postmoderna. Existencializmus, nový román, absurdná literatúra, populárna literatúra. Non-chronologická kompozícia, retrospektíva. A. Bednár: Sklený vrch, Susedia.

L. Mňačko: Smrť sa volá Engelchen, Ako chutí moc.

J. C. Hronský: Svet na Trasovisku.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

15.1 Na základe analýzy diela vysvetliť jeho ideové a umelecké vlastnosti.

15.2 Formulovať vlastný čitateľský názor a podoprieť ho argumentmi.

15.3 Porovnať autorov ideovoestetický zámer s úspešnosťou realizácie.

15.4 Zaradiť dielo do dobového i súčasného kontextu v spoločenskom vedomí.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak ovláda problematiku na základe výkladu, čitateľskú skúsenosť dokáže využiť na reprodukovanú interpretáciu s ilustračným využitím prvkov z diela. Vie stručne vyjadriť svoje stanovisko k ideovej a estetickej stránke diela.

2. výborná úroveň

Žiak vie samostatne riešiť ideové problémy, ktoré vyplývajú z umeleckého diela, sám dokáže takéto problémy formulovať a je schopný kriticky posúdiť názory a stanoviská iných žiakov. V diskusii vie argumentovať, a to aj proti názoru učiteľa. Literárne dielo chápe ako originálnu autorskú koncepciu sveta, dokáže ohodnotiť mieru úspešnosti jej umeleckej realizácie a zaradiť dielo do dobového kontextu - umeleckého i spoločenského.

+----------------------+

¦16. Súčasná poézia ¦

+----------------------+

Obsah

M. Rúfus: Zvony, Stôl chudobných. M. Válek: Dotyky.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

16.1 Analyzovať básnicky text a vysvetliť zdroj jeho estetickej pôsobivosti.

16.2 Sformulovať hodnotiaci názor na báseň, stanovisko podoprieť argumentmi.

16.3 Výrazne čítať alebo recitovať klasickú aj modernú poéziu.

Výkonový štandard

1. dostatočná úroveň

Žiak vie výrazne čítať alebo recitovať každý druh básnického textu. Dokáže vyjadriť svoje stanovisko k ideovej, estetickej a štylistickej stránke básne. Pozná základné trópy a figúry a vie ich identifikovať aj v neznámom texte. S pomocou učiteľa vysvetlí aj ich význam v kontexte básne.

2. výborná úroveň

Žiak dokáže výrazne čítať alebo recitovať každý druh básnického textu. Pozná hlavné výrazové prostriedky básnického jazyka a chápe ich ako kľúč k ideovému a estetickému pochopeniu básne. Disponuje schopnosťou zachytiť aj vzdialenejšie sémantické súvislosti slov a obrazných slovných spojení, vyznačuje sa uvoľnenosťou fantázie, ale aj schopnosťou vyvodiť z obraznej štylizácie textu autorskú myšlienku. Svoje pocity, dojmy a zážitky z vnímania básne pohotovo a správne verbalizuje - ústne aj v písomnej podobe.

SYSTEMATICKÝ VARIANT

O b s a h

1. tab.: Všeobecne o umení a literatúre

2. tab.: Literárne obdobia a smery

3. tab.: Literárne formy

4. tab.: Literárne druhy

5. tab.: Literárne žánre

6. tab.: Kompozícia literárneho diela

7. tab.: Štýl literárneho diela

8. tab.: Autori a diela

9. tab.: Intelektuálne zručnosti a návyky

 

 

 

Tabuľka č. 1

VŠEOBECNE O UMENÍ A LITERATÚRE

1.1 Umenie, poznávacia a estetická funkcia, estetický zážitok, umelecké dielo

1.2 Druhy umenia (výtvarné umenie, film, hudba, tanec, architektúra)

1.3 Umelecká literatúra

1.4 Veda o literatúre (literárna teória, literárna história, literárna kritika)

Tabuľka č. 2

LITERÁRNE OBDOBIA A SMERY

2.1 staroveká literatúra

2.1.1 orientálna literatúra

2.1.2 antická literatúra

2.2 stredoveká literatúra

2.2.1 staroslovienska literatúra

2.3 renesančná literatúra

2.4 baroková literatúra (rokoko)

2.5 klasicistická literatúra (osvietenstvo)

2.6 romantická literatúra

2.7 realistická literatúra

2.7.1 naturizmus

2.8 literárna moderna

2.8.1 impresionizmus

2.8.2 symbolizmus

2.9 avantgarda

2.9.1 futurizmus

2.9.2 expresionizmus

2.9.3 surrealizmus (nadrealizmus)

2.9.4 katolícka moderna

2.10 naturizmus (lyrická próza)

2.11 socialistický realizmus

2.12 postmoderna

2.12.1 existencializmus

2.12.2 nový román

2.12.3 absurdná literatúra

2.12.4 populárna literatúra

Tabuľka č. 3

LITERÁRNE FORMY

3.1 PRÓZA

3.1.1 beletria

3.1.2 literatúra faktu

3.1.3 science-fiction

3.1.4 detektívka

3.1.5 horor

3.2 POÉZIA

3.2.1 báseň

3.2.2 rým

3.2.3 rytmus

3.2.4 verš

3.2.5 časomiera

3.2.6 sylabický a sylabotónický verš

3.2.7 voľný verš (pásmo)

3.2.8 strofa

3.3 DRÁMA

3.3.1 divadelná hra

3.3.2 dejstvo

3.3.3 dialóg, monológ

Tabuľka č. 4

LITERÁRNE DRUHY

4.1 EPIKA

4.1.1 hrdinská epika

4.1.2 spoločenská epika

4.2 LYRIKA

4.2.1 ľúbostná lyrika

4.2.2 vlastenecká lyrika

4.2.3 duchovná (náboženská) lyrika

4.2.4 reflexívna (úvahová) lyrika

4.2.5 politická lyrika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka č. 5

LITERÁRNE ŽÁNRE

5.1 POÉZIA

5.1.1 epos

5.1.2 óda

5.1.3 dvorná lyrika

5.1.4 sonet (znelka)

5.1.5 epigram

5.1.6 selanka

5.1.7 duchovná pieseň

5.1.8 balada

5.1.9 bájka

5.1.10 elégia

5.1.11 báj (mýtus)

5.1.12 historická pieseň

5.2 PRÓZA

5.2.1 legenda

5.2.2 kronika

5.2.3 bájka

5.2.4 román

5.2.5 poviedka (novela)

5.2.6 groteska

5.2.7 črta

5.3 DRÁMA

5.3.1 komédia

5.3.2 tragédia

5.3.3 fraška

5.3.4 dráma (činohra)

 

Tabuľka č. 6

KOMPOZÍCIA

6.1 klasická kompozícia

6.1.1 úvod, zápletka, vrchol, obrat, rozuzlenie

6.2 lineárna kompozícia

6.3 non-chronologická kompozícia

6.3.1 retrospektíva

6.4 vertikálna štruktúra diela

6.4.1 fabula, dejový plán(rovina)

6.4.2 ideový plán (rovina)

6.5 rozprávač (osoba rozprávača)

6.5.1 zaujatý rozprávač

6.6 literárna postava

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka č. 7

ŠTÝL LITERÁRNEHO DIELA

7.1 metafora

7.2 metonymia

7.3 personifikácia

7.4 paralela

7.5 protiklad (kontrast)

7.6 anafora

7.7 epiteton, básnické prirovnanie

7.8 expresíva, poetizmy, archaizmy, dialektizmy

7.9 irónia, sarkazmus

7.10 symbol

7.11 alegória (podobenstvo)

7.12 idealizácia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka č. 8

AUTORI A DIELA

1. r o č n í k

----------------------------------------------------------------

1. Konštantín, Metod Proglas, Životopisy

2. H.Gavlovič -

3. J.I.Bajza René mládenca príhody...

4. J.Kollár Předzpěv k Slávy dcere

5. J.Hollý Svatopluk

6. J.M.Hurban Olejkár

7. S.Chalupka Mor ho

8. J.Kráľ Zakliata panna vo Váhu...

9. A.Sládkovič Marína, Detvan

10. J.Botto Smrť Jánošíkova

11. J.Kalinčiak Reštavrácia

 

2. r o č n í k

----------------------------------------------------------------

1. J.Palárik Zmierenie ...

2. S.H.Vajanský Suchá ratolesť

3. M.Kukučín Keď báčik..., Dom v stráni

4. P.O.Hviezdoslav Hájnikova žena

Herodes a Herodias

5. B.S.Timrava Ťapákovci, Bez hrdosti

6. J.G.Tajovský Maco Mlieč, Statky-zmätky

7. T.Vansová Sirota Podhradských

8. I.Krasko Zmráka sa, Otcova roľa

 

3. r o č n í k

----------------------------------------------------------------

1. E.B.Lukáč Taedium urbis

2. J.Smrek Cválajúce dni

3. Ľ.Ondrejov Zbojnícka mladosť

4. D.Chrobák Drak sa vracia

5. M.Urban Živý bič

6. J.C.Hronský Jozef Mak, Svet na Trasovisku

7. I.Stodola Bačova žena

8. R.Fabry Ja je niekto iný

9. R.Dilong Mesto s ružou

10. L. Novomeský -

 

4. r o č n í k

------------------------------------------------------------

1. A.Bednár Sklenený vrch, Susedia

2. L.Mňačko Smrť sa volá Engelchen

Ako chutí moc

3. M.Rúfus Zvony, Stôl chudobných

4. M. Válek Dotyky

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka č. 9

INTELEKTUÁLNE ZRUČNOSTI A NÁVYKY

9.1 Čitateľské zručnosti a návyky

9.1.1 čítať s porozumením každý druh umeleckého textu

9.1.2 výrazne hlasno čítať umelecký text s dôrazom na jeho význam

9.1.3 ortoepicky správne čítať text

9.2 Analytické a interpretačné zručnosti

9.2.1 percepčne odlíšiť epický text od lyrického

9.2.2 percepčne odlíšiť intencionálne komponovaný lyrický text od pocitového (impresívneho, náladového)

9.2.3 odlíšiť jednoplánový text od viacúrovňového a rozpoznať zmysel druhého významového plánu

9.2.4 identifikovať štylistické a kompozičné prvky v texte a ich funkciu pri tvorbe významu literárneho diela

9.3 Kreatívne zručnosti

9.3.1 zhustiť dej epického (dramatického) diela

9.3.2 transformovať dramatický text do prozaického a naopak

9.3.3 preštylizovať text umeleckého diela podľa zákonitostí iného literárneho druhu, formy alebo žánru

9.3.4 verbalizovať zážitok z recepcie výtvarného alebo hudobného diela (architektúry, filmu)