Home
 
Škola dnes

[Zoznam študentov] [Profil absolventa] [Plán práce] [Rada rodičov] [Organizačný poriadok] [Prístup k informáciám]

Organizačný poriadok Gymnázia M. M. Hodžu v Lipt. Mikuláši vydaný 1. 8. 2002

Organizačný poriadok je základnou organizačnou normou Gymnázia M. M. Hodžu v Liptovskom Mikuláši. Upravuje riadenie a organizáciu, určuje deľbu práce, organizáciu orgánov na škole, práva a zodpovednosť pracovníkov, vnútorné a vonkajšie vzťahy.

Základné ustanovenia
Gymnázium M. M. Hodžu v Lipt. Mikuláši je na základe zriaďovacej listiny vydanej Žilinským samosprávnym krajom 1.7.2002 pod číslom 2002/284-SP a na základe ustanovenia § 5 odst.1 Zákona SNR č.542/199O Zb. O štátnej správe v školstve a školskej samospráve a podľa ustanovenia § 1 Zákona číslo 171/199O Zb. o sústave základných a stredných škôl samostatnou rozpočtovou organizáciou s právnou subjektivitou. Gymnázium má ako svoju súčasť dve organizačné zložky a to Štátnu jazykovú školu pri Gymnáziu M.M.Hodžu a Školskú jedáleň pri Gymnáziu M.M.Hodžu

Právne postavenie Gymnázia M. M. Hodžu
Gymnázium M. M. Hodžu v Lipt. Mikuláši je právnickou osobou, vystupuje v právnych vzťahoch svojim menom a nesie zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov. Hospodári samostatne na základe rozpočtu napojeného na Žilinský samosprávny kraj.

Predmet činnosti Gymnázia M. M. Hodžu
Gymnázium Michala Miloslava Hodžu podľa zriaďovacej listiny poskytuje úplné stredné vzdelanie s maturitou a pripravuje pre štúdium na vysokých školách.

V štátnej jazykovej škole ako svojej organizačnej zložke poskytuje jazykové vzdelanie v cudzích jazykoch, organizuje vyučovanie cudzích jazykov s odborným zameraním a pripravuje z jazykovej stránky na prekladateľskú a tlmočnícku činnosť.

V školskej jedálni ako svojej organizačnej zložke poskytuje školské stravovanie.

Základným predmetom činnosti Gymnázia M. M. Hodžu je zabezpečenie výchovno-vzdelávacej práce s mládežou vo veku 10 - 18 rokov na úseku stredného školstva.

1. V prvom stupni - § 3 odst.1,2,4 Zákona SNR o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.

2. Vedenie školy pravidelne informuje verejnosť, radu školy a na požiadanie aj miestnu samosprávu o stave a problémoch školy.

3. Riaditeľ školy v rámci svojej pôsobnosti predkladá rade školy na vyjadrenie:

a) návrh na počty prijímaných žiakov,

b) návrh na zavedenie študijných odborov a zameraní, na úpravu v učebných plánoch a v skladbe vyučovacích, voliteľných a nepovinných prBedmetov a predpokladané počty žiakov v týchto predmetoch,

c) informácie o pedagogicko-organizačnom a materiálnom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu,

d) správu o výchovno-vzdelávacích výsledkoch školy,

e) návrh rozpočtu školy,

f) návrh na vykonávanie vedľajšej hospodárskej činnosti školy,

g) správu o výsledkoch hospodárenia školy.

Úlohy Gymnázia M.M.-Hodžu
Úlohy Gymnázia M. M. Hodžu podrobne upravuje Štatút Gymnázia M. M. Hodžu, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou tejto organizačnej normy.

Základné školská dokumenty
Pravidlá a chod školy okrem všeobecných právnych noriem a morálnych noriem upravujú tieto dokumenty:

Zriaďovacia listina Gymnázia M.M.Hodžu v L.Mikuláši
Organizačný poriadok Gymnázia M.M.Hodžu v L.Mikuláši
Štatút Gymnázia M.M.Hodžu v L.Mikuláši
Pracovný poriadok a jeho doplnky
Kolektívna zmluva a jej doplnky
Hlavné úlohy školy na školský rok
Dokumenty BOZP, CO, PO.
Operatívne materiály
uznesenia a opatrenia zo všetkých zasadnutí
príkazové listy riaditeľa školy a jeho zástupcov
rozvrhy hodín, dozorov, zastupovaní
plány akcií a podujatí
Všetky tieto normy musia byť prístupné. Žiadne iné pravidlá nie sú pre zamestnancov záväzné.

O r g a n i z á c i a v e d e n i a š k o l y
Riadiaci pracovníci
R I A D I T E Ľ Š K O L Y
Štatutárnym orgánom Gymnázia M.M.Hodžu je riaditeľ školy, ktorého do funkcie ustanovuje a z funkcie odvoláva predseda Žilinského samosprávneho kraja.
Riaditeľ, ako štatutárny orgán školy, koná v jej mene vo všetkých jej veciach. Rozhoduje vždy samostatne, pokiaľ jeho rozhodnutie nie je podmienené schválením rady školy alebo odborovej organizácie.
Riaditeľa zastupuje v jeho neprítomnosti v plnom rozsahu pedagogický zástupca.
Riaditeľ školy zodpovedá za dodržanie všeobecne záväzných právnych predpisov, učebných plánov a učebných osnov, za odbornú a pedagogickú úroveň výchovno-vzdelávacej práce školy a za efektívne využívanie prostriedkov určených na zabezpečenie činnosti školy, zodpovedá za riadne hospodárenie s majetkom v užívaní alebo vo vlastníctve školy.
Riaditeľ školy vykonáva štátnu správu v prvom stupni. Rozhoduje najmä o:
prijatí žiaka na školu,
oslobodení žiaka od povinnosti dochádzať do školy,
oslobodení žiaka od štúdia jednotlivých vyučovacích predmetov a ich častí,
povolení absolvovať časť štúdia na škole obdobného typu v zahraničí,
prerušení štúdia,
uložení výchovných opatrení,
povolení vykonať opravnú skúšku,
povolení vykonať komisionálnu skúšku,
povolení vykonať skúšku z jednotlivých vyučovacích predmetov aj uchádzačovi, ktorý nie je žiakom školy,
oznámení zákonného zástupcu žiaka, ktorý nedbá o riadnu školskú dochádzku dieťaťa príslušnému orgánu,
príspevku zákonného zástupcu žiaka na čiastočnú úhradu nákladov za starostlivosť poskytovanú mládeži v škole a v školskom zariadení,
Riaditeľ školy ďalej:

prijíma všetkých pracovníkov školy do pracovného pomeru a v súvislosti s tým zabezpečí vyhotovenie pracovných zmlúv
zabezpečuje personálne obsadenie školy,
uzaviera dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a tieto práce kontroluje,
uzaviera dohody o zmene podmienok stanovených v pracovnej zmluve,
rozväzuje pracovný pomer s pracovníkmi školy dohodou, výpoveďou, okamžitým zrušením pracovného pomeru, zrušením v skúšobnej dobe,
preraďuje pracovníka na výkon iného druhu práce,
určuje nástup dovolenky na zotavenie podľa plánu dovoleniek,
vysiela pracovníkov na pracovné cesty,
poskytuje pracovné voľno pri krátkodobých prekážkach v práci zo strany pracovníka a pri prekážkach z dôvodu všeobecného záujmu,
nariaďuje prácu nadčas, rozhoduje o vhodnom čase čerpania náhradného voľna, príp.o vhodnejšej úprave pracovného času,
určuje vecné náplne pracovných funkcií všetkých kategórií pracovníkov školy,
vyjadruje sa k prihláške na ďaľšie štúdium pracovníkov školy,
rozhoduje o fakultatívnych nárokoch a z toho plynúcich úľavách a hospodárskom zabezpečení študujúcich popri zamestnaní,
rozhoduje o presune čerpania dovolenky z času školských prázdnin na dobu počas školského roku v opodstatnených prípadoch (napr.pridelenie kúpelnej liečby,rekreácia),
posudzuje kvalifikáciu pracovníkov a v nadväznosti na to zaraďuje pracovníkov do príslušných funkcií, platových stupňov a mzdových taríf podľa príslušných mzdových predpisov,
vyhotovuje platové výmery ako aj ďalšie výmery súvisiace s platovými náležitosťami pracovníkov,
rozhoduje o platových postupoch pedagogických pracovníkov,
priznáva odmeny, osobné príplatky a všetky ďalšie pohyblivé zložky miezd v zmysle platných mzdových predpisov
priznáva náhradu miezd počas čerpania dovoleniek na zotavenie, vrátane náhrad miezd za nevyčerpanú časť dovolenky a za pracovné voľno pri prekážkach v práci,
priznáva náhradu cestovného a sťahovacích výdavkov, odlučného a ostatných náhrad vyplývajúcich z vyhl.č.33/84 Zb. a jej noviel,
pri prijímaní pracovníka do pracovného pomeru rozhoduje na základe dokladu o priebehu zamestnaní o zápočte dôb predchádzajúcej praxe pre účely platového zaradenia pracovníka, ako aj o zápočte dôb zamestnania pre určenie nemocenských dávok a dĺžky dovolenky na zotavenie,
rozhoduje o pridelení počtu nadpočetných hodín učiteľom (vrátane tzv. nadlimitných hodín),
rozhoduje o pridelení počtu hodín externým učiteľom a podľa nadobudnutej kvalifikácie určuje odmeny za externé vyučovanie,
priznáva odmeny za zastupovanie neprítomných pracovníkov v súlade s platnými mzdovými predpismi,
zabezpečuje výchovno-vzdelávací proces kvalifikovanými pracovníkmi podľa nadobudnutého vzdelania pre vyučovanie jednotlivých predmetov v zmysle platnej vyhlášky MŠaV SR o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických pracovníkov,
sústavne sa stará o odborný rast pracovníkov školy,
pracovníkom prideľuje práce so zreteľom na ich schopnosti, skúsenosti a so zreteľom na ich zdravotný stav,
vytvára vhodné pracovné podmienky na pracoviskách školy, aby výkon práce bol kvalitný, hospodárny a bezpečný,
zabezpečuje komplexnú zdravotnícku starostlivosť o pracovníkov,
zodpovedá za dodržanie právnych a ostatných predpisov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a požiarnej ochrane, za týmto účelom pravidelne oboznamuje pracovníkov s novými predpismi,
bezodkladne zisťuje a odstraňuje príčiny pracovných úrazov a chorôb z povolania, vedie ich evidenciu, oznamuje ich príslušným orgánom a robí opatrenia na ich nápravu,
v prípade potreby zabezpečuje rekvalifikáciu pracovníkov,
zodpovedá za dodržiavanie všetkých ustanovení ZP, Zákona o verejnej službe, pracovného poriadku a ďalších platných pracovno-právnych, mzdových a iných predpisov, súvisiacich s touto agendou.
Na zabezpečenie všetkých vyššie určených povinností a úloh deleguje na svojich podriadených právomoci, vytvára pracovné náplne “ vnútroorganizačných funkcií” a tieto po dohode so zamestnancami v zmysle § 54 ZP určuje ako ďalší druh práce k určenému v pracovnej zmluve. Delegovaním právomocí sa nezbavuje zodpovednosti za dané povinnosti a úlohy.

Zástupca riaditeľa školy
Zástupca riaditeľa školy je podriadený riaditeľovi školy. Považuje sa za vedúceho zamestnanca v zmysle § 4 ZVS a preto sa jeho miesto obsadzuje na základe výberového konania vyhláseného riaditeľom školy.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Počet zástupcov riaditeľa, ich miera vyučovacej povinnosti sa riadia príslušnými právnymi predpismi.
Zástupca riaditeľa školy pre veci pedagogické
Pedagogický zástupca zastupuje v plnom rozsahu riaditeľa školy v prípade jeho neprítomnosti, ak je jeho zastupiteľnosť bezpodmienečne nutná.
Pedagogický zástupca vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Plánovanie a koordinácia výchovno-vzdelávacej práce na škole.
Plánovacia, riadiaca, informačná, metodická a konzultačná činnosť v súvislosti so školskou dokumentáciou
Informačná, metodická a konzultačná činnosť v súvislosti so školskou legislatívou
Kontrolná a hospitačná činnosť.
Štatistická a dokumentačná činnosť v súvislosti s pedagogickým procesom a personalistikou

Zástupca riaditeľa pre veci technicko-ekonomické
Zástupca riaditeľa pre veci technicko-ekonomické zastupuje riaditeľa školy v rozsahu písomne mu zverenej zodpovednosti.
Technicko-ekonomický zástupca vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Zabezpečenie dennej prevádzky školy
Finančné plánovanie, rozpočtovanie, riadenie a správa majetku
Riadiaca, metodická a kontrolná činnosť v oblasti BOZP, PO, CO, hygieny, ochrany a tvorby životného prostredia.
Organizačná a iniciatívna činnosť v oblasti údržby a modernizácie.
Informačná, metodická a konzultačná činnosť v súvislosti s pracovnoprávnou, pracovno-bezpečnostnou, mzdovou a technicko-prevádzkovou legislatívou
Štatistická a dokumentačná činnosť v súvislosti s prevádzkou školy a ekonomikou
Príprava a sledovanie zmluvných vzťahov s inými subjektami
Zástupca riaditeľa pre jazykovú školu
Zástupca riaditeľa pre štátnu jazykovú školu ( ďalej len ŠJŠ ) sa ustanovuje v zmysle § 5 vyhlášky č. 44/1996 Zb. o jazykových školách, štátnych jazykových školách a štátnych jazykových skúškach. V zmysle §5 ods. 5 sa zriaďuje vedúci oddelenia ŠJŠ na ktorého sa vzťahujú presne tie isté podmienky, práva a povinnosti ako na zástupcu pre jazykovú školu.
Zástupca riaditeľa pre jazykovú školu vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca v ŠJŠ ako organizačnej zložke Gymnázia M.M.Hodžu.
Plánovanie a koordinácia výchovno-vzdelávacej práce na ŠJŠ.
Plánovacia, riadiaca, informačná, metodická a konzultačná činnosť v súvislosti so školskou dokumentáciou na ŠJŠ.
Informačná, metodická a konzultačná činnosť v súvislosti so školskou legislatívou pre ŠJŠ.
Kontrolná a hospitačná činnosť na ŠJŠ.
Štatistická a dokumentačná činnosť v súvislosti s pedagogickým procesom a personalistikou na ŠJŠ
V pracovnej náplni môžu byť určené skutočnosti v ktorých zodpovedá zástupcovi pre veci pedagogické alebo TEZR
Vedúci školskej jedálne
Vedúci školskej jedálne je podriadený riaditeľovi školy. Považuje sa za vedúceho zamestnanca v zmysle § 4 ZVS a preto sa jeho miesto obsadzuje na základe výberového konania vyhláseného riaditeľom školy.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Vedúci školskej jedálne vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca v ŠJ ako organizačnej zložke Gymnázia M.M.Hodžu.
Komplexná hospodárska činnosť v ŠJ cez sledovanie cien a kvality dodávaných tovarov a služieb, správy majetku, prevádzkovej hospodárnosti vrátane kontroly kvality a stravovacích noriem.
Komplexná a finančná administratíva od prípravy zmlúv cez objednávky, fakturácie, úhrady až po účtovnú uzávierku, vrátane vedenia pokladne.
Sledovanie a zabezpečovanie všetkých zložiek BOZP v ŠJ
V závislosti na počte stravníkov a po dohode s riaditeľom školy deleguje niektoré svoje povinnosti ako i zodpovednosť na ďalších podriadených. Ide hlavne o:
Predaj stravných lístkov a niektoré administratívne práce.
Normovanie stravy a následné skladové operácie.
Vyčlenenie majetku do hmotnej zodpovednosti podriadeným.

Ďalší pracovníci s osobitnými úlohami
Výchovný poradca
Je podriadený riaditeľovi školy. Spolupracuje so zástupcom riaditeľa pre veci pedagogické, ktorý koordinuje jeho prácu a poveruje ho operatívnymi úlohami súvisiacimi s jeho pracovnou náplňou.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy na obdobie nanajvýš jedného roka a to do 31.7.
Výchovný poradca vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca v oblasti profesnej orientácie žiakov a ich prechodu na vysoká školy
Konzultačná a informačná práca pri profesnom poradenstve žiakom školy
Konzultačná a informačná práca pri profesnom poradenstve žiakom ZŠ, záujemcom o štúdium na GMMH
Koordinačná, metodická a poradenská práca pri riešení emocionálnych, adaptačných, vzťahových, osobnostných, študijných a ostatných problémov žiakov.
Koordinačná a metodická práca v oblasti protidrogovej prevencie.
Pri plnení úloh vyplývajúcich mu z pracovnej náplne ukladá úlohy a opatrenie triednym profesorom a jednotlivým vyučujúcim.
V prípade, že nevie vlastnými silami vyriešiť problém, žiada o pomoc riaditeľa školy
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je podriadený pedagogickému zástupcovi riaditeľa školy.
Triedny profesor
Je podriadený zástupcovi riaditeľa pre veci pedagogické, ktorý koordinuje jeho prácu a poveruje ho operatívnymi úlohami súvisiacimi s jeho pracovnou náplňou.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy na obdobie nanajvýš jedného roka a to do 31.7.
Triedny profesor vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca v triede
Koordinačná, konzultačná a informačná práca pri riešení denných problémov žiakov, vrátane kontaktov a spolupráce s rodičmi.
Pozorovanie, skúmanie a analýza skutočností nasvedčujúcich o nesúlade vývinu žiaka s cieľmi školy a iniciovanie následných opatrení k zvráteniu nežiadúceho vývinu.
Komplexné vedenie triednej agendy
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých rešpektuje odporúčania výchovného poradcu.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je oprávnený požadovať úkony, postupy alebo postoje od vyučujúcich v jeho triede.
V prípade, že nevie vlastnými silami vyriešiť problém, žiada o pomoc riaditeľa školy

Vedúci predmetovej komisie
Je podriadený riaditeľovi školy. Spolupracuje so zástupcom riaditeľa pre veci pedagogické, ktorý koordinuje jeho prácu a poveruje ho operatívnymi úlohami súvisiacimi s jeho pracovnou náplňou.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy na obdobie nanajvýš jedného roka a to do 31.7.
Vedúci predmetovej komisie vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca v predmetovej komisii
Kontrolno-hospitačná činnosť predmetoch v gescii PK
Iniciovanie a riadenie modernizácie obsahu i metodiky v predmetoch v gescii PK
Iniciovanie, plánovanie a koordinácia a podpora vzdelávania a odborného rastu členov PK
Hodnotenie práce členov PK
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je podriadený pedagogickému zástupcovi riaditeľa školy.

Správca zbierok
Je podriadený TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy na obdobie nanajvýš jedného roka a to do 31.7.
Správca zbierok vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca pri správe majetku evidovaného v zbierkach
Sledovanie a priebežná aktualizácia hospodárskej evidencie zbierok.
Sledovanie a priebežná kontrola používania a stavu zbierok.
Komplexné spracovanie podkladov k inventarizácii a príprava inventarizácie zbierok.
Sledovanie hmotnej zodpovednosti osôb používajúcich zbierky
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný vykonať príkazy hospodára školy a tiež požiadavky, ktoré mu musí splniť hospodár.

Správca priestorov
Je podriadený TEZR. Spolupracuje s hospodárom školy a so správcom zbierok, ktorí ho môžu poveriť operatívnymi úlohami súvisiacimi s jeho pracovnou náplňou.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy na obdobie nanajvýš jedného roka a to do 31.7.
Správca priestorov vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca v zverených mu priestoroch pri rešpektovaní rozvrhu hodín
Sústavné sledovanie spôsobu a šetrnosti používania priestorov.
Zisťovanie, nahlasovanie a sledovanie odstraňovania závad a skutočností ohrozujúcich zdravie, bezpečnosť alebo hroziacich následnými škodami.
Komplexné spracovanie podkladov k inventarizácii a príprava inventarizácie vybavenia miestnosti.
Sledovanie hmotnej zodpovednosti osôb používajúcich priestory.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný vykonať príkazy hospodára školy alebo príslušného správcu zbierok a tiež požiadavky, ktoré mu musia títo splniť.

Bezpečnostný technik
Je podriadený TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy na obdobie nanajvýš jedného roka a to do 31.7.
Bezpečnostný technik vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná organizačná a riadiaca práca v oblasti prevencie a evidencie úrazov.
Sledovanie legislatívnych zmien v oblasti BOZP a PO a ich aplikácia na podmienky školy
Sústavné sledovanie, zisťovanie, nahlasovanie a sledovanie odstraňovania závad a skutočností ohrozujúcich zdravie, bezpečnosť alebo hroziacich následnými škodami.
Plánovanie, organizovanie, koordinovanie a kontrola revízií podľa pracovnej náplne
Plánovanie, organizovanie, koordinovanie, kontrola a evidencia prípravy pracovníkov v oblasti BOZP a PO, podľa pracovnej náplne
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je oprávnený vydávať opatrenia, alebo zasiahnuť do diania v škole príkazom alebo zákazom.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých má právo priamo požadovať úkony od ostatných pracovníkov školy.
Ostatní pracovníci
U Č I T E Ľ
Je podriadený riaditeľovi školy.
Rešpektuje a plní príkazy zástupcu riaditeľa pre veci pedagogické, ktorý koordinuje jeho prácu a poveruje ho operatívnymi úlohami súvisiacimi s jeho pracovnou náplňou.
Rešpektuje a plní príkazy pracovníkov z II.1 a II.2. ak majú takú kompetenciu vo svojej pracovnej náplni.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy spravidla na dobu neurčitú. Len v prípade dočasnej potreby zvýšiť počet učiteľov (zastupovania učiteľa na dlhodobej PN, na materskej dovolenke a pod) na dobu určitú.
Učiteľ vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná výchovno-vzdelávacia práca vo výučbe svojich aprobačných predmetoch.
Komplexná výchovno-vzdelávacia práca v predmetoch určených mu v úväzku aj mimo svojich aprobačných predmetov ak to vyžadujú potreby školy.
Komplexná pedagogická práca pri zabezpečovaní kurzov, exkurzií, tématických zájazdov a iných foriem výchovno-vzdelávacej práce podľa plánu práce školy.
Trvalé a sústavné sebavzdelávanie a sledovanie moderných trendov pedagogiky, psychológie, vedeckých poznatkov i metodiky vo svojich predmetoch a ich aplikácia vo výchovno-vzdelávacom procese .
Iniciovanie modernizácie obsahu i metodiky vo svojich predmetoch.
Komplexná pedagogická práca v mimoškolskej oblasti podľa plánu práce školy, alebo plánu práce PK.
Plnenie všetkých úloh pridelených mu riadiacimi zamestnancami pokiaľ toto nie je v rozpore so všeobecnými právnymi normami, hlavne zákoníkom práce a zákonom o verejnej službe
Pri pedagogickej práci úzko spolupracuje s triednymi profesormi. Upozorňuje ich na výchovné problémy v triede. Pri riešení týchto problémov rešpektuje odporúčania triednych profesorov.
V prípade, že nevie vlastnými silami vyriešiť problém, žiada o pomoc riaditeľa školy

Hospodár školy

Hospodár je podriadený TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Hospodár školy vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná a samostatná práca v oblasti správy majetku vrátane evidencie a inventarizácie.
Komplexná a samostatná práca v oblasti dodávateľsko-odberateľských vzťahov, vrátane sledovania pohybu cien tovarov a služieb, nákupov, návrhov hospodárskych zmlúv, objednávania, fakturácií a úhrad tovarov a služieb.
Komplexná a samostatná práca v oblasti účtovníctva a financií, vrátane vedenia pokladne.
Tvorba podkladov a administratívna práca v oblasti tvorby a sledovania čerpania rozpočtu.
Príprava podkladov a štatistík pre TEZR.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný splniť požiadavky ostatných zamestnancov školy a požiadavky ktoré mu musia títo splniť.

Samostatná administratívna pracovníčka (tajomníčka školy)

Tajomníčka školy je podriadená riaditeľovi školy.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny jej určuje riaditeľ školy.
Tajomníčka školy vykonáva a zodpovedá za práce určené jej v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná a samostatná práca pri vedení sekretariátu a v oblasti administratívy.
Komplexná a samostatná práca v oblasti personalistiky.
Pomocné administratívne práce pre potreby riaditeľa a pedagogického zástupcu riaditeľa.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinná splniť požiadavky ostatných zamestnancov školy a požiadavky ktoré jej musia títo splniť.

Školník
Školník je priamo podriadený TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Školník vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná práca v oblasti starostlivosti o majetok školy.
Komplexná práca v oblasti zabezpečenia bezproblémového chodu školy
Samostatná a iniciatívna práca v oblasti bežnej údržby.
Komplexná a samostatná práca pri udržiavaní poriadku na chodníkoch a v okolí školy.
Koordinácia práce upratovačiek a výdaj čistiacich prostriedkov
Pomocné práce pre hospodára a tajomníčku školy.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný splniť požiadavky ostatných zamestnancov školy a požiadavky ktoré môže vyžadovať od nich.

Údržbár
Údržbár je priamo podriadený TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Údržbár vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexná údržbárska práca v oblasti starostlivosti o majetok školy.
Samostatná práca v oblasti bežnej údržby podľa pokynov školníka.
Komplexná a samostatná práca pri udržiavaní poriadku na chodníkoch a v okolí školy.
Pomocné práce.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný splniť požiadavky ostatných zamestnancov školy.

Kurič
Kurič je priamo podriadený TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Kurič vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexné zabezpečenie bezpečnej a ekonomickej prevádzky kotolne.
Samostatná práca v oblasti bežnej údržby v kotolni a podľa pokynov školníka.
Pomocná práca pri udržiavaní poriadku na chodníkoch a v okolí školy.
Pomocné práce.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný splniť požiadavky ostatných zamestnancov školy.
Upratovačka
Upratovačka je priamo podriadená TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Upratovačka vykonáva a zodpovedá za práce určené jej v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexné zabezpečenie čistoty a hygieny na zverenom úseku.
Uzavretie budovy, vrátane okien.
Odhaľovanie a nahlasovanie skutočností ohrozujúcich zdravie, bezpečnosť alebo hroziacich následnými škodami.
Pomocné práce.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný splniť požiadavky ostatných zamestnancov školy.

Vrátnik
Vrátnik je priamo podriadený TEZR.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny mu určuje riaditeľ školy.
Vrátnik vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Komplexné a samostatné zabezpečenie evidencie a kontroly pohybu cudzích osôb v budove školy.
Samostatná práca v oblasti poskytovania bežných informácií.
Samostatná práca pri evidovaní, nahlasovaní a zisťovaní určených skutočností.
Spájanie telefónnych hovorov.
Pomocné práce podľa požiadaviek TEZR.
V pracovnej náplni sú určené oblasti v ktorých je povinný splniť požiadavky ostatných zamestnancov školy.

Ostatní pracovníci v školskej jedálni
Všetci pracovníci školskej jedálne sú podriadení vedúcemu školskej jedálne.
Druh práce v pracovnej zmluve, právomoci i pracovnú náplň ako aj ich zmeny im určuje riaditeľ školy.
Pracovník školskej jedálne vykonáva a zodpovedá za práce určené mu v pracovnej náplni. V zásade je to:
Práca na zverenom úseku prípravy jedál.
Práca na zverenom úseku pri výdaji jedál.
Práce na udržiavaní hygieny a poriadku v priestoroch kuchyne a jedálne.
Pracovník školskej jedálne musí mať predpísaný zdravotný stav doložený potrebným dokladom
prvý kuchár.
V neprítomnosti zastupuje vedúceho jedálne
Plní úlohy vyplývajúce z náplne práce. V zásade sú to:.
Plánovanie výroby jedál vrátane prípravy jedálneho lístka, evidencie objednávok obedov a normovania stravy.
Riadenie výroby a výdaja jedál.
Vedenie skladu potravín
Riadenie udržiavania hygieny v priestoroch školskej jedálne
Zodpovedá za dodržiavanie hmotnostných noriem a hygienickej kvality vydanej stravy
Rozdeľuje prácu kuchárkam, zaučeným kuchárkam a pracovníkom v prevádzke.
kuchár.
Prijíma príkazy od vedúceho jedálne a prvého kuchára.
V neprítomnosti zastupuje prvého kuchára
Plní úlohy vyplývajúce z náplne práce. V zásade sú to:.
Riadenie výroby a výdaja jedál na zverenom úseku.
Riadenie udržiavania hygieny na zverenom úseku
Nutná účasť na pomocných prácach
Na pokyn prvého kuchára rozdeľuje prácu, zaučeným kuchárom a pracovníkom v prevádzke.

zaučený kuchár
Prijíma príkazy od vedúceho jedálne a prvého kuchára.
V neprítomnosti zastupuje kuchára
Plní úlohy vyplývajúce z náplne práce. V zásade sú to:.
Výroba a výdaj jedál na zverenom úseku.
Riadenie udržiavania hygieny na zverenom úseku
Nutná účasť na pomocných prácach
Na pokyn prvého kuchára rozdeľuje prácu pracovníkom v prevádzke.
pracovník v prevádzke.
Prijíma príkazy od vedúceho jedálne a prvého kuchára.
V neprítomnosti zastupuje kuchára
Plní úlohy vyplývajúce z náplne práce. V zásade sú to:.
Pomoc pri výrobe a výdaji jedál na zverenom úseku.
Udržiavanie hygieny na zverenom úseku
Pomocné práce

administratívny pracovník v školskej jedálni.
Podlieha vedúcemu školskej jedálne.
Plní úlohy vyplývajúce z náplne práce. V zásade sú to:
predaj a evidencia stravných lístkov,
vedenie pokladne a odvod finančných prostriedkov do peňažného ústavu,
evidenciu predaných lístkov,
nutné administratívne práce podľa pokynov vedúcej jedálne.


Profil absolventa Gymnázia M. M. Hodžu v Liptovskom Mikuláši
Úvod
Vzdelávanie na gymnáziu má všeobecný charakter zameraný na prípravu absolventa na vysokoškolské štúdium a súčasne mu poskytuje prípravu na jeho uplatnenie v spoločenskej praxi.

Štúdium na gymnáziu trvá štyri, alebo osem rokov a ukončuje sa maturitnou skúškou. Na štúdium na gymnáziu sa prijímajú žiaci podľa schopností, záujmov a zdravotného stavu. Podrobnosti o prijímaní žiakov na štúdium na gymnáziu sú uvedené v záväznom právnom predpise Ministerstva školstva SR. Štúdium na gymnáziu sa končí úspešným absolvovaním štyroch, alebo osem ročníkov a vykonaním maturitnej skúšky podľa predpisov vydaných Ministerstvom školstva SR. Poslaním gymnázia je poskytnúť žiakom úplné stredné všeobecné vzdelanie. Žiaci, ktorí študujú na gymnáziu, nadobudnú výchovou a vzdelávaním na tomto type strednej školy isté všeobecné charakteristické črty a vlastnosti, ktoré tvoria všeobecnú zložku profilu absolventa gymnázia, a vlastnosti, ktoré tvoria špecifickú zložku profilu absolventa gymnázia.

Všeobecná zložka profilu absolventa gymnázia
Absolvent gymnázia s vedomosťami, spôsobilosťami a zručnosťami získanými vo všeobecnovzdelávacích predmetoch je pripravený na štúdium na vysokých školách a na prácu v tých oblastiach spoločenskej praxe, na ktoré sa štúdiom pripravil.

Počas štúdia si osvojil vedomosti o zákonoch spoločenských a prírodných vied, rozumie im a vie ich použiť a aplikovať v teórii a praxi, chápe súvislosti medzi prírodnými a spoločenskými javmi.

Na škole je vedený tak, aby nadobudol nasledovné spôsobilosti:

aktívne, samostatne a sústavne sa vzdelávať, študovať aj cudzojazyčnú literatúru, osvojovať si nové poznatky a informácie, triediť ich, hodnotiť a použiť ich v nových situáciách,
v teoretickej i abstraktnej činnosti abstraktne a logicky myslieť a hlbšie chápať príčinné a iné vzťahy medzi faktami a zákonitosťami prírodných a spoločenských javov,
riešiť aj zložitejšie problémy, ktoré sa vyskytujú v jeho práci a živote,
prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam spoločenskej reality a pracovným podmienkam, dostatočne rýchlo a spoľahlivo si osvojiť nové vedomosti a zručnosti a rozvíjať a zdokonaľovať svoje všeobecné i špecifické spôsobilosti,
využiť poznatky z humanitných a prírodovedných predmetov v ich praktických aplikáciách,
vykonávať ochotne tvorivým a produktívnym spôsobom fyzickú a duševnú prácu, byť v nej aktívny a iniciatívny, vedieť pracovať v kolektíve, aj individuálne a objektívne hodnotiť výsledky individuálnej a kolektívnej práce,
na základe získaného vzdelania a výchovy ďalej rozvíjať svoju osobnosť, mravné a charakterové vlastnosti,
osvojovať si ďalšie poznatky zo zdravotno-hygienickej kultúry a starať sa o svoj zdravý telesný rozvoj,
získať široké vedomosti a rozvinuté zručnosti, ktoré mu dávajú predpoklady študovať na vysokej škole, vstúpiť kvalifikovane do života a po zapracovaní zvládnuť primerané odborné pracovné funkcie a činnosti.

Špecifická zložka absolventa gymnázia
Absolvent gymnázia vzhľadom na svoju širokospektrálnu prípravu by mal mať nasledovné spôsobilosti:

samostatne pracovať s odbornou literatúrou,
primerane sa ústne aj písomne odborne vyjadrovať,
poznať svetovú, ale najmä národnú literatúru a autorov, ktorí prispeli do fondu literárneho bohatstva,
slovom aj písmom ovládať slovenský jazyk, vedieť sa v ňom perfektne ústne, aj písomne vyjadrovať a ovládať slohové útvary,
ústne reagovať v štandardných situáciách i v spoločenských situáciách, v ktorých sa beseduje na témy zo sociálneho, politického, hospodárskeho a kultúrneho života,
vyprofilovať sa na náročného čitateľa s dobrým literárnym vkusom,
v dvoch cudzích jazykoch vedieť komunikovať s cudzincami v štandardných situáciách i v situáciách, kde sa rieši základná odborná problematika,
vedieť s použitím slovníka prečítať primerane náročné texty v origináli, z odbornej a populárno-vedeckej literatúry, ako aj texty a diela krásnej literatúry,
v jednom cudzom jazyku samostatne, resp. s použitím slovníka a jazykových príručiek zvládnuť základné slohové útvary a preložiť primeraný text z materinského jazyka,
získať základy hodnotovej orientácie a hodnotiace tvorivé myslenie,
na základe poznatkov zo stretávania sa s umením vytvoriť základy trvalého vzťahu k umeleckej tvorbe,
nadobudnúť vnútornú potrebu kreativity a estetizácie svojho bytia,
získať hlboké vedomosti z histórie školy, regiónu, vlastného národa, ale aj svetových dejín, vedieť sa v nich orientovať a hľadať súvislosti,
vedieť sa orientovať na mape, ale aj v teréne, a získať široké vedomosti z geografie Slovenskej republiky, aj v geografii Sveta,
získať poznatky o enviromentálnych problémoch globálneho a lokálneho charakteru,
získať prehľad o spoločenských javoch, ich väzbách, filozofických školách a vedieť získané poznatky aplikovať v praxi,
získať poznatky z ekonómie a práva a vedieť ich praktický využiť,
získať predpoklady a zbehlosti v riešení matematických, fyzikálnych a technických problémov,
získať zbehlosť slovne i písomne formulovať svoje matematické myšlienky, mať rozvinuté vnímanie, predstavivosť, pamäť a myšlienkové operácie,
osvojiť si metódy samostatne študovať primeraný matematický, chemický a fyzikálny text,
získať základné poznatky a zručnosti v práci s počítačom,
poznať techniku systematického vytvárania správnych, efektívnych a zrozumiteľných algoritmov a vedieť užívateľsky komunikovať s počítačovými programami,
získať poznatky o živote na Zemi, o flóre a faune Slovenska, ale aj v celosvetovom meradle,
vypestovať si ekologické myslenie, a správanie,
získať poznatky o drogovej závislosti, AIDS, a o civilizačných chorobách a poznať ich prevenciu
využívať vedomosti, zručnosti a pracovné návyky z chémie na orientovanie sa v oblasti zloženia, štruktúry a vlastností látok v chemickej výrobe a vo výskume,
získať poznatky o chemických reakciách, spôsobe ich humánneho využitia, samostatne riešiť chemické problémy,
dodržiavať bezpečnosť, hygienu a zdravotné zásady pri cvičení, športe a v turistike, aktívne prispievať k utváraniu a ochrane životného prostredia,
naučiť sa konať v súlade so zásadami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, požiarnej ochrany a ochrany životného prostredia,
vedieť poskytnúť prvú pomoc.


H o s p o d á r s k a o b l a s ť
Školu finančne zabezpečuje jej zriaďovateľ. Svoju hospodársku činnosť vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutný pre plnenie úloh. Hospodárenie s prostriedkami sa vykonáva podľa schváleného

rozpočtu. Pri VHČ sa použijú ustanovenia § 9 Zákona SNR o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.

S p r á v a m a j e t k u
Hnuteľný a nehnuteľný majetok ktorý Gymnázium M. M. Hodžu spravuje je majetok Žilinského samosprávneho kraja, ktorý bol škole zverený na plnenie vymedzeného poslania a predmetu činnosti.

Samosprávne a poradné orgány
Samosprávnymi orgánmi sú :
Rada školy
Je to iniciatívny a poradný samosprávny orgán vyjadrujúci a presadzujúci miestne záujmy a záujmy rodičov a pedagógov v oblasti výchovy a vzdelávania. Posudzuje činnosť školy a z pohľadu školskej problematiky sa vyjadruje k činnosti obecných zastupiteľstiev a miestnych orgánov školskej správy. Plní funkciu verejnej kontroly, práce riadiacich pracovníkov školy a ostatných pracovníkov, ktorí sa podieľajú na utváraní podmienok na výchovu a vzdelávanie na Gymnáziu M. M. Hodžu v Lipt. Mikuláši. Rada školy sa riadi pravidlami, ktoré vyplývajú z jej štatútu.

Rodičovská rada – Rada rodičovských združení školy
Je iniciatívnym orgánom rodičov žiakov školy. Riadi sa svojim štatútom a nemá väzby na celoslovenské štruktúry. Tvorí sa z triednych rodičovských združení, z ktorých každé má jeden mandát v Rade rodičovských združení. Na čele stojí trojčlenný výbor a prácu kontroluje dvojčlenná revízna komisia. Funkčné i organizačné obdobie je školský rok, ktoré sa riadi plánom práce a rozpočtom, uzatvára sa správou predsedu RRZ. Schádza sa päťkrát do roka.

Študentská rada (Žiacka školská rada)
Je iniciatívnym samosprávnym orgánom žiakov. Tvoria ju zástupcovia jednotlivých tried delegovaní na základe voľby v triedach. Táto si volí predsedníctvo na návrh bývalého predsedníctva. Zástupca (spravidla predseda) je členom mestského študentského parlamentu. Stretáva sa spravidla jedenkrát za mesiac. Pracuje operatívne bez plánu práce a hospodárenia.

Poradnými orgánmi riaditeľa sú:
Pedagogická rada
Zvoláva ju podľa okolností riaditeľ školy. Jej členmi sú všetci pedagogickí pracovníci školy.

Gremiálna porada
Je zložená z vedúcich funkcionárov školy. Zvoláva ju riaditeľ školy. Rieši hlavne operatívne úlohy.

Kurikulárna rada
Vytvára ju riaditeľ školy na plnenie úloh súvisiacich s tvorbou školského kurikula. Jej úlohou je navrhovať riaditeľovi školy odporúčania ktoré zohľadňujú interdisciplinárne a regionálne špecifiká pri tvorbe školského kurikula a profilu absolventa Gymnázia M.M.Hodžu v Liptovskom Mikuláši


Pracovníci školy – ich práva a povinnosti
Každý pracovník je povinný dodržiavať všeobecné právne a vnútroškolské predpisy. Pracovníci sú povinní riadne si plniť svoje povinnosti, vyplývajúce z pracovno-právnych vzťahov a z funkcie, ktorou boli v organizácii poverení.

Každý pracovník má najmä tieto povinnosti a zodpovednosť :
plniť príkazy priameho nadriadeného,
využívať fond pracovnej doby na plnenie pracovných úloh,
dodržiavať pracovný čas,
dodržiavať predpisy na úseku ochrany a bezpečnosti pri práci a požiarnej ochrany,
ochraňovať majetok v správe školy, riadne hospodáriť a nakladať s týmto majetkom a chrániť ho pred zničením, poškodením, stratou alebo zneužitím,
upozorniť ihneď svojho nadriadeného na nesprávnosť príkazu, odmietnuť vykonanie príkazu, ak je jeho splnenie trestné, alebo sa prieči zákonu a túto skutočnosť ihneď oznámiť vyššiemu nadriadenému,
Každý pracovník má tieto práva :
právo na odmenu za vykonanú prácu podľa jej množstva, akosti a spoločenského významu,
zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, na odpočinok a zotavenie po práci,
požadovať pomôcky pre plnenie daných úloh a vykonanie opatrení, potrebných pre bezpečnú prácu,
dostať dovolenku na zotavenie v dĺžke a za podmienok stanovených v Zákonníku práce,
oboznámiť sa s organizačným poriadkom, pracovným poriadkom, mzdovými, bezpečnostnými a ostatnými predpismi, vzťahujúcimi sa k jeho pracovisku a práci nim vykonávanú.
Práva povinnosti a zodpovednosti vedúcich zamestnancov
Každý vedúci pracovník má okrem práv, povinností a zodpovednosti uvedených v predchádzajúcom bode tieto práva a povinnosti :

poznať úlohy a chod práce, pôsobnosť školy v rozsahu potrebnom na výkon činnosti vlastnej funkcie,
priebežne oboznamovať podriadených pracovníkov s predpismi a úlohami, ktoré sa dotýkajú ich činnosti, prerokovávať s nimi závažné otázky týkajúce sa plnenia týchto úloh a sledovať dodržiavanie pracovnej disciplíny,
vydávať príkazy pracovníkom im podriadeným,
zastaviť prácu na zverenom pracovisku, pokiaľ by pokračovanie v práci mohlo ohroziť život alebo zdravie pracovníkov, žiakov, prípadne majetok školy
uplatňovať zásady odmeňovania za prácu, podľa platných predpisov pre odmeňovanie.
Záverečné ustanovenie
Organizačná norma je záväzný predpis, ktorý usporadúva vzťahy školy k iným inšitúciám, vzťahy a pracovné náplne pracovníkov školy a ďalšie vzťahy súvisiace s prevádzkou školy.

Súčasťou organizačnej normy je :

- zriaďovacia listina,

- Štatút Gymnázia M. M. Hodžu,

Účinnosť
Tento organizačný poriadok nadobúda účinnosť 1.júla 2002.

RNDr. Jozef Škorupa

V Lipt. Mikuláši dňa 1. 7. 2002.

 

© 2003 Gymnázium M.M.Hodžu Liptovský Mikuláš