Home
 
Škola dnes

[Zoznam študentov] [Profil absolventa] [Plán práce] [Rada rodičov] [Organizačný poriadok] [Prístup k informáciám]

Profil absolventa Gymnázia M. M. Hodžu v Liptovskom Mikuláši

1. Úvod
Vzdelávanie na gymnáziu má všeobecný charakter zameraný na prípravu absolventa na vysokoškolské štúdium a súčasne mu poskytuje prípravu na jeho uplatnenie v spoločenskej praxi. Štúdium na gymnáziu trvá štyri, alebo osem rokov a ukončuje sa maturitnou skúškou. Na štúdium na gymnáziu sa prijímajú žiaci podľa schopností, záujmov a zdravotného stavu. Podrobnosti o prijímaní žiakov na štúdium na gymnáziu sú uvedené v záväznom právnom predpise Ministerstva školstva SR. Štúdium na gymnáziu sa končí úspešným absolvovaním štyroch, alebo osem ročníkov a vykonaním maturitnej skúšky podľa predpisov vydaných Ministerstvom školstva SR. Poslaním gymnázia je poskytnúť žiakom úplné stredné všeobecné vzdelanie. Žiaci, ktorí študujú na gymnáziu, nadobudnú výchovou a vzdelávaním na tomto type strednej školy isté všeobecné charakteristické črty a vlastnosti, ktoré tvoria všeobecnú zložku profilu absolventa gymnázia, a vlastnosti, ktoré tvoria špecifickú zložku profilu absolventa gymnázia.

2. Všeobecná zložka profilu absolventa gymnázia
Absolvent gymnázia s vedomosťami, spôsobilosťami a zručnosťami získanými vo všeobecnovzdelávacích predmetoch je pripravený na štúdium na vysokých školách a na prácu v tých oblastiach spoločenskej praxe, na ktoré sa štúdiom pripravil. Počas štúdia si osvojil vedomosti o zákonoch spoločenských a prírodných vied, rozumie im a vie ich použiť a aplikovať v teórii a praxi, chápe súvislosti medzi prírodnými a spoločenskými javmi.

Na škole je vedený tak, aby nadobudol nasledovné spôsobilosti:
aktívne, samostatne a sústavne sa vzdelávať, študovať aj cudzojazyčnú literatúru, osvojovať si nové poznatky a informácie, triediť ich, hodnotiť a použiť ich v nových situáciách, v teoretickej i abstraktnej činnosti abstraktne a logicky myslieť a hlbšie chápať príčinné a iné vzťahy medzi faktami a zákonitosťami prírodných a spoločenských javov, riešiť aj zložitejšie problémy, ktoré sa vyskytujú v jeho práci a živote, prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam spoločenskej reality a pracovným podmienkam, dostatočne rýchlo a spoľahlivo si osvojiť nové vedomosti a zručnosti a rozvíjať a zdokonaľovať svoje všeobecné i špecifické spôsobilosti, využiť poznatky z humanitných a prírodovedných predmetov v ich praktických aplikáciách, vykonávať ochotne tvorivým a produktívnym spôsobom fyzickú a duševnú prácu, byť v nej aktívny a iniciatívny, vedieť pracovať v kolektíve, aj individuálne a objektívne hodnotiť výsledky individuálnej a kolektívnej práce,
na základe získaného vzdelania a výchovy ďalej rozvíjať svoju osobnosť, mravné a charakterové vlastnosti, osvojovať si ďalšie poznatky zo zdravotno-hygienickej kultúry a starať sa o svoj zdravý telesný rozvoj, získať široké vedomosti a rozvinuté zručnosti, ktoré mu dávajú predpoklady študovať na vysokej škole, vstúpiť kvalifikovane do života a po zapracovaní zvládnuť primerané odborné pracovné funkcie a činnosti.

3. Špecifická zložka absolventa gymnázia
Absolvent gymnázia vzhľadom na svoju širokospektrálnu prípravu by mal mať nasledovné spôsobilosti:
samostatne pracovať s odbornou literatúrou, primerane sa ústne aj písomne odborne vyjadrovať, poznať svetovú, ale najmä národnú literatúru a autorov, ktorí prispeli do fondu literárneho bohatstva, slovom aj písmom ovládať slovenský jazyk, vedieť sa v ňom perfektne ústne, aj písomne vyjadrovať a ovládať slohové útvary, ústne reagovať v štandardných situáciách i v spoločenských situáciách, v ktorých sa beseduje na témy zo sociálneho, politického, hospodárskeho a kultúrneho života, vyprofilovať sa na náročného čitateľa s dobrým literárnym vkusom, v dvoch cudzích jazykoch vedieť komunikovať s cudzincami v štandardných situáciách i v situáciách, kde sa rieši základná odborná problematika, vedieť s použitím slovníka prečítať primerane náročné texty v origináli, z odbornej a populárno-vedeckej literatúry, ako aj texty a diela krásnej literatúry, v jednom cudzom jazyku samostatne, resp. s použitím slovníka a jazykových príručiek zvládnuť základné slohové útvary a preložiť primeraný text z materinského jazyka, získať základy hodnotovej orientácie a hodnotiace tvorivé myslenie, na základe poznatkov zo stretávania sa s umením vytvoriť základy trvalého vzťahu k umeleckej tvorbe, nadobudnúť vnútornú potrebu kreativity a estetizácie svojho bytia, získať hlboké vedomosti z histórie školy, regiónu, vlastného národa, ale aj svetových dejín, vedieť sa v nich orientovať a hľadať súvislosti, vedieť sa orientovať na mape, ale aj v teréne, a získať široké vedomosti z geografie Slovenskej republiky, aj v geografii Sveta, získať poznatky o enviromentálnych problémoch globálneho a lokálneho charakteru, získať prehľad o spoločenských javoch, ich väzbách, filozofických školách a vedieť získané poznatky aplikovať v praxi, získať poznatky z ekonómie a práva a vedieť ich praktický využiť, získať predpoklady a zbehlosti v riešení matematických, fyzikálnych a technických problémov, získať zbehlosť slovne i písomne formulovať svoje matematické myšlienky, mať rozvinuté vnímanie, predstavivosť, pamäť a myšlienkové operácie, osvojiť si metódy samostatne študovať primeraný matematický, chemický a fyzikálny text, získať základné poznatky a zručnosti v práci s počítačom, poznať techniku systematického vytvárania správnych, efektívnych a zrozumiteľných algoritmov a vedieť užívateľsky komunikovať s počítačovými programami, získať poznatky o živote na Zemi, o flóre a faune Slovenska, ale aj v celosvetovom meradle, vypestovať si ekologické myslenie, a správanie, získať poznatky o drogovej závislosti, AIDS, a o civilizačných chorobách a poznať ich prevenciu využívať vedomosti, zručnosti a pracovné návyky z chémie na orientovanie sa v oblasti zloženia, štruktúry a vlastností látok v chemickej výrobe a vo výskume, získať poznatky o chemických reakciách, spôsobe ich humánneho využitia, samostatne riešiť chemické problémy, dodržiavať bezpečnosť, hygienu a zdravotné zásady pri cvičení, športe a v turistike, aktívne prispievať k utváraniu a ochrane životného prostredia, naučiť sa konať v súlade so zásadami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, požiarnej ochrany a ochrany životného prostredia, vedieť poskytnúť prvú pomoc.

© 2003 Gymnázium M.M.Hodžu Liptovský Mikuláš