[Zoznam študentov] [Profil
absolventa] [Plán práce] [Rada rodičov] [Organizačný poriadok]
[Prístup k informáciám]
Profil absolventa Gymnázia M. M.
Hodžu v Liptovskom Mikuláši
1. Úvod
Vzdelávanie na gymnáziu má všeobecný charakter zameraný na prípravu
absolventa na vysokoškolské štúdium a súčasne mu poskytuje prípravu
na jeho uplatnenie v spoločenskej praxi. Štúdium na gymnáziu trvá
štyri, alebo osem rokov a ukončuje sa maturitnou skúškou. Na štúdium
na gymnáziu sa prijímajú žiaci podľa schopností, záujmov a zdravotného
stavu. Podrobnosti o prijímaní žiakov na štúdium na gymnáziu sú
uvedené v záväznom právnom predpise Ministerstva školstva SR.
Štúdium na gymnáziu sa končí úspešným absolvovaním štyroch, alebo
osem ročníkov a vykonaním maturitnej skúšky podľa predpisov vydaných
Ministerstvom školstva SR. Poslaním gymnázia je poskytnúť žiakom
úplné stredné všeobecné vzdelanie. Žiaci, ktorí študujú na gymnáziu,
nadobudnú výchovou a vzdelávaním na tomto type strednej školy
isté všeobecné charakteristické črty a vlastnosti, ktoré tvoria
všeobecnú zložku profilu absolventa gymnázia, a vlastnosti, ktoré
tvoria špecifickú zložku profilu absolventa gymnázia.
2. Všeobecná zložka profilu absolventa
gymnázia
Absolvent gymnázia s vedomosťami, spôsobilosťami a zručnosťami
získanými vo všeobecnovzdelávacích predmetoch je pripravený na
štúdium na vysokých školách a na prácu v tých oblastiach spoločenskej
praxe, na ktoré sa štúdiom pripravil. Počas štúdia si osvojil
vedomosti o zákonoch spoločenských a prírodných vied, rozumie
im a vie ich použiť a aplikovať v teórii a praxi, chápe súvislosti
medzi prírodnými a spoločenskými javmi.
Na škole je vedený tak, aby nadobudol
nasledovné spôsobilosti:
aktívne, samostatne a sústavne sa vzdelávať, študovať aj cudzojazyčnú
literatúru, osvojovať si nové poznatky a informácie, triediť ich,
hodnotiť a použiť ich v nových situáciách, v teoretickej i abstraktnej
činnosti abstraktne a logicky myslieť a hlbšie chápať príčinné
a iné vzťahy medzi faktami a zákonitosťami prírodných a spoločenských
javov, riešiť aj zložitejšie problémy, ktoré sa vyskytujú v jeho
práci a živote, prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam spoločenskej
reality a pracovným podmienkam, dostatočne rýchlo a spoľahlivo
si osvojiť nové vedomosti a zručnosti a rozvíjať a zdokonaľovať
svoje všeobecné i špecifické spôsobilosti, využiť poznatky z humanitných
a prírodovedných predmetov v ich praktických aplikáciách, vykonávať
ochotne tvorivým a produktívnym spôsobom fyzickú a duševnú prácu,
byť v nej aktívny a iniciatívny, vedieť pracovať v kolektíve,
aj individuálne a objektívne hodnotiť výsledky individuálnej a
kolektívnej práce,
na základe získaného vzdelania a výchovy ďalej rozvíjať svoju
osobnosť, mravné a charakterové vlastnosti, osvojovať si ďalšie
poznatky zo zdravotno-hygienickej kultúry a starať sa o svoj zdravý
telesný rozvoj, získať široké vedomosti a rozvinuté zručnosti,
ktoré mu dávajú predpoklady študovať na vysokej škole, vstúpiť
kvalifikovane do života a po zapracovaní zvládnuť primerané odborné
pracovné funkcie a činnosti.
3. Špecifická zložka absolventa gymnázia
Absolvent gymnázia vzhľadom na svoju širokospektrálnu prípravu
by mal mať nasledovné spôsobilosti:
samostatne pracovať s odbornou literatúrou, primerane sa ústne
aj písomne odborne vyjadrovať, poznať svetovú, ale najmä národnú
literatúru a autorov, ktorí prispeli do fondu literárneho bohatstva,
slovom aj písmom ovládať slovenský jazyk, vedieť sa v ňom perfektne
ústne, aj písomne vyjadrovať a ovládať slohové útvary, ústne reagovať
v štandardných situáciách i v spoločenských situáciách, v ktorých
sa beseduje na témy zo sociálneho, politického, hospodárskeho
a kultúrneho života, vyprofilovať sa na náročného čitateľa s dobrým
literárnym vkusom, v dvoch cudzích jazykoch vedieť komunikovať
s cudzincami v štandardných situáciách i v situáciách, kde sa
rieši základná odborná problematika, vedieť s použitím slovníka
prečítať primerane náročné texty v origináli, z odbornej a populárno-vedeckej
literatúry, ako aj texty a diela krásnej literatúry, v jednom
cudzom jazyku samostatne, resp. s použitím slovníka a jazykových
príručiek zvládnuť základné slohové útvary a preložiť primeraný
text z materinského jazyka, získať základy hodnotovej orientácie
a hodnotiace tvorivé myslenie, na základe poznatkov zo stretávania
sa s umením vytvoriť základy trvalého vzťahu k umeleckej tvorbe,
nadobudnúť vnútornú potrebu kreativity a estetizácie svojho bytia,
získať hlboké vedomosti z histórie školy, regiónu, vlastného národa,
ale aj svetových dejín, vedieť sa v nich orientovať a hľadať súvislosti,
vedieť sa orientovať na mape, ale aj v teréne, a získať široké
vedomosti z geografie Slovenskej republiky, aj v geografii Sveta,
získať poznatky o enviromentálnych problémoch globálneho a lokálneho
charakteru, získať prehľad o spoločenských javoch, ich väzbách,
filozofických školách a vedieť získané poznatky aplikovať v praxi,
získať poznatky z ekonómie a práva a vedieť ich praktický využiť,
získať predpoklady a zbehlosti v riešení matematických, fyzikálnych
a technických problémov, získať zbehlosť slovne i písomne formulovať
svoje matematické myšlienky, mať rozvinuté vnímanie, predstavivosť,
pamäť a myšlienkové operácie, osvojiť si metódy samostatne študovať
primeraný matematický, chemický a fyzikálny text, získať základné
poznatky a zručnosti v práci s počítačom, poznať techniku systematického
vytvárania správnych, efektívnych a zrozumiteľných algoritmov
a vedieť užívateľsky komunikovať s počítačovými programami, získať
poznatky o živote na Zemi, o flóre a faune Slovenska, ale aj v
celosvetovom meradle, vypestovať si ekologické myslenie, a správanie,
získať poznatky o drogovej závislosti, AIDS, a o civilizačných
chorobách a poznať ich prevenciu využívať vedomosti, zručnosti
a pracovné návyky z chémie na orientovanie sa v oblasti zloženia,
štruktúry a vlastností látok v chemickej výrobe a vo výskume,
získať poznatky o chemických reakciách, spôsobe ich humánneho
využitia, samostatne riešiť chemické problémy, dodržiavať bezpečnosť,
hygienu a zdravotné zásady pri cvičení, športe a v turistike,
aktívne prispievať k utváraniu a ochrane životného prostredia,
naučiť sa konať v súlade so zásadami bezpečnosti a ochrany zdravia
pri práci, požiarnej ochrany a ochrany životného prostredia, vedieť
poskytnúť prvú pomoc.