1.DEFINÍCIA PRÁVA
Už starí Rimania chápali právo ako umenie dobra a spravodlivosti.
Právo je systém noriem a pravidiel správania sa v spoločnosti,
ktoré stanovuje a sankcionuje (vynucuje) štátna moc. Právne normy
sú záväzné pre všetkých členov spoločnosti a na rozdiel napr. od
morálnych noriem sú vynútiteľné orgánmi a inštitúciami, ktoré si
ľudstvo postupne vytvorilo. Morálne normy upravujú vzťahy na základe
tradícií, zvykov a iných vplyvov. Už pri vymedzení práva sa teda
stretávame s 3 základnými súčasťami jeho štruktúry. Sú to právne
normy, právne inštitúcie a právne vedomie.
ŠTRUKTÚRA PRÁVA
Právne normy – idey, pravidlá správania vystupujúce v podobe zákonov,
vládnych nariadení, vyhlášok, či iných foriem práva. Upravujú vzájomné
vzťahy medzi jednotlivými členmi spoločnosti, ako aj medzi štátom.
Predstavujú určitý právny ideál želateľného správania, ktorý by
mal každý dodržiavať.
Právne inštitúcie – štát nimi vynucuje dodržiavanie právnych noriem.
Pomáhajú občanovi orientovať sa v systéme právnych noriem tak, aby
si mohol riadne plniť svoje povinnosti, ale zároveň aj uplatňovať
svoje práva. Patrí sem sústava súdov, prokuratúra, advokácia, notárstvo
a polícia a súdny exekútori.
Právne vedomie – individuálne alebo spoločenské myslenie o práve
a jeho uskutočňovaní. Je to súhrn poznatkov a postojov z oblasti
práva, ktoré má buď jednotlivec alebo celá spoločnosť. Právne vedomie
formuje množstvo materiálnych (vek, bydlisko, pohlavie) a duchovných
vplyvov (politická kultúra).
Všetky 3 zložky štruktúry práva sú navzájom späté a tvoria dve roviny
práva – teoretickú a praktickú. Dôležitú úlohu v štruktúre majú
aj občianske združenia a nadácie podporujúce rozvoj a uplatňovanie
ľudských práv.
HISTORICKÝ VÝVOJ PRÁVNYCH NORIEM
Vývoj právnych noriem často ovplyvňovali celé národy a celé spoločnosti
(Gréci, Rimania). Spočiatku bolo právo súčasťou sakrálnych pravidiel,
Božím hlasom, ktorý ľuďom sprostredkovali proroci veľký zákonodarcovia.
Právo v dnešnom zmysle slova vytvorili rímski kňazi kazuistickou
činnosťou.
Za najstarší právny zákonník sa pokladá CHAMMURAPIHO KÓDEX. Pár
storočí pred ním však vznikla prvá kniha zákonov v čase vlády Urnammu
(2064 p. n. l.), ktorý sa zaslúžil o katastrálny zoznam pozemkov
v ríši a o hranice ríše, v ktorej si sám zaviedol titul “ kráľ Summeru
a Alkadu.” Prvý raz upravil postavenie panovníka.
Najvýznamnejší vládca starobabylonskej ríše Chammurapi je autor
kódexu, ktorý je najznámejšou zbierkou zákonov starého Orientu.
Skladá sa z 200 § spracovaných tak, aby boli prístupné každému.
Začína nábožensky neseným prológom, v ktorom je zdôrazňovaný božský
pôvod práva. Na konci zákonníka preklína Chammurapi každého, kto
by právne ustanovenia porušil a žehná všetkým, ktorí ich budú dodržiavať.
Jasne sa tu odrážajú podmienky otrokárskej spoločnosti. Je písaný
kazuisticky, tzn. Že upravuje iba konkrétne prípady a nemá všeobecné
ustanovenia. Okrem trestného práva sústreďuje pozornosť na zásady
obchodu, štátnu správu a právne vzťahy v každodennom živote. Základ
kódexu tvorili semitské právne normy (“oko za oko, zub za zub”).
Pr. – Ak staviteľ postavil niekomu dom, ktorý onedlho spadol a usmrtil
majiteľa, bol tento staviteľ zabitý. Zákonník bol vytesaný klinovým
písmom na kamenné stély.
Kontinentálnu, čiže európsku právnu kultúru ovplyvnili ústavy starých
gréckych miest – polis, či už spartská alebo aténska. Najväčší prínos
Grékov pre kontinentálnu právnu kultúru však spočíva vtom, že svojou
filozofiou ovplyvnili rímske právo pokusy kontrolovať moc, dosiahnuť
čo najspravodlivejšie, uplatniť priamu ľudovládu, to sú základy
práva gréckych ústav, ktoré neskôr úspešne rozvilo rímske právo
a prebral celý kultúrny svet. Podľa Grékov celý život, od narodenia
až po smrť, riadia zákony – nomoi. Záväzné však bolo i štátne náboženstvo.
Pokus o priamu ľudovládu predstavoval ostrakizmus – črepinový súd
(konal sa, keď slobodní aténski občania usúdili, že 1 zo stratégov
– vojen. veliteľ alebo archontov - člen rady starších sa usiluje
o nadvládu.) Odsúdenie znamenalo zákaz vstupu do Atén na 10 rokov.
Aténske právne normy sú spojené s menami: Drakón, Solón, Kleistenes
a Perikles. Drakónové zákony z roku 621 p. n. l. zmiernil v roku
594 p. n. l. Solón, ktorý zrušil dlhy, za ktoré sa ručilo vlastným
majetkom alebo osobou, čím dosiahol, že občan nemohol byť predaný
do otroctva. Moc mal aeropág (rada starších), správca pokladu, ľudové
zhromaždenie a rada 400, kde mal zastúpenie každý podľa majetku.
Kleistenes rozšíril radu na 500 osôb, členom sa stáva tridsaťročný
slobodný občan, kandidáti boli žrebovaní do výborov.
Sparťania v Lykurgovej ústave zdôrazňovali princíp rovnosti a povinnosti.
Rímske právo sa formovalo dlhé storočia. Rimania ho členili na
verejné a súkromné. Cicero považoval za verejné právo to, ktoré
vychádzalo zo štátu a štát ho uznával (ústavné, administratívne
– správne právo a trestné). Zaoberali sa hlavne súkromným právom,
právom zameraným na záujem jednotlivca. Už tu sa začalo právo formovať
podľa odvetví, čiže tak, aby upravovali vzťahy rovnakého typu. Rozlišovali
občianske, prétorské a magistrálne, cudzinecké a tzv. vulgárne právo.
Po rozpade Rímskej ríše dal panovník Justinián zozbierať texty práva
do zb. Corpus iuris civilis – Občiansky zákonník. Tento doklad Európa
objavila na prelome 11. – 12.st.
V 10. – 12. St. Došlo k ďalšiemu rozvoju práva v Taliansku tým,
že glosátori a komentátori vysvetľovali a dopĺňali rímske texty,
spájali ho s bežnými potrebami svojej doby.
Aj Anglicko v 13.st. posunulo ponímanie práva dopredu zmluvou medzi
kráľom a šľachtou Magna charta libertatum z roku 1215 (Slobodný
obyvateľ nesmie byť slobodne prenasledovaný a potrestaný bez súdu.)
Prezumpcia neviny, povinnosť žalobcu dokázať vinu a podobné zásady
sa stali právnymi normami na celé stáročia a prenikli do právneho
vedomia natoľko, že až v 20-tych rokoch 20.st. došlo k deformáciám
v ponímaní práva.
Nové právne problémy prinášajú humanizmus i osvietenstvo. Už Niccolo
Machiavelli v diele Vladár vyzdvihuje nevyhnutnosť, aby občania
štátu rešpektovali zákon. Čiastočne schvaľoval aj kontrolu moci.
Hugo Grotius tvrdí, že úlohou štátu je ochrana práva. Štát poníma
ako združenie rodín, ktoré si ho vytvárajú na svoju ochranu. Osvietenci
pripomínajú prirodzený pôvod práva, dokonca právo na odpor vrchnosti,
ak nekoná v súlade s tzv, spoločenskou zmluvou. J. J. Rousseau tvrdí,
že každý človek sa narodí slobodný a preto sú si všetci ľudia rovní.
J. Locke prišiel s myšlienkou delenia štátnej moci na tri zložky:
súdnu, zákonodarnú a federatívnu (zahraničnopolitickú). Na jeho
delenie nadväzuje montesquieu v diele o duchu zákonov, ktorý rozlišuje
zákonodarnú, výkonnú a súdnu moc. Humanisti i osvietenci posunuli
ponímanie práva do roviny prirodzeného práva.
V 18.st. vznikli dva významné dokumenty – Deklarácia práv človeka
a občana (1789) a Americká ústava (1787). V Deklarácii práv človeka
a občana francúzske Národné zhromaždenie deklarovalo v 17 článkoch
základné ľudské a občianske práva. Na deklaráciu sa odvolávala aj
nová francúzska ústava z roku 1791. Prijatiu americkej ústavy predchádzal
proces tvorby základných dokumentov Deklarácia nezávislosti zo 4.7.
1776 a ústavy 13 republík. Tieto storočia boli zamerané na zápas
o moc o politické štruktúry a uznanie ľudských práv. Na základe
právnych teórií vznikali nové formy štátov, čo viedlo k väčšej politickej,
ekonomickej i občianskej slobode. V 19.st. vznikol ďalší významný
právny dokument – neapolský Code civil, čiže občiansky zákonník
(1804), ktorý platil s niekoľkými modifikáciami aj po páde Napoleona
. Výrazne prispel k upevneniu občianskych práv v Európe. Zabezpečoval
slobodu jednotlivca, vlastníctva, slobodnú prácu, slobodu presvedčenia,
oddelenie štátu od cirkvi a rovnosť všetkých občanov pred zákonom.
V 19.st. sa tiež presadilo pracovné právo (nižší pracovný čas, rovnosť
mužov i žien v práci i mzdách, zákaz telesných trestov, práce detí,
finančnú pomoc v chorobe či starobe). V 1883 Otto von Bismarck zaviedol
sociálne poistenie, ktoré financoval štát a to pre chorých a neschopných
práce. Roku 1889 zaručoval dôchodok zamestnancov starších ako 70
rokov. S rozširovaním pracovného a sociálneho práva v 19. – 20.st.
bojujú sufražetky v USA a vo Veľkej Británii za rovnosť žien pred
zákonom. Prvé volebné právo získali ženy až v roku 1869 v štáte
Wyoming. Zaručil ho v roku 1920 19. dodatok ústavy USA. V 20.st
je formovanie právneho vedomia deformované. Deformácie vznikajú
v čase diktatúr a totalitných režimov. V roku 1934 sa Stalinovou
zásluhou zrušilo právo na odvolanie. Udeľovali sa tresty smrti a
odnímania slobody. Ľudia túžili napraviť zlé vzťahy medzi národmi
na právnom základe, a preto sa uskutočnila 26.4. – 26.6. 1945 konferencia
organizácie s názvom Spojené národy, ktorá prijala svoj základný
dokument – Chartu (neskôr OSN). Charta OSN deklaruje, že hlavným
cieľom je udržiavať medzinárodný mier a bezpečnosť, uskutočňovať
medzinárodnú súčinnosť podporovaním úcty k ľudským právam a základným
slobodám pre všetkých bez rozdielu. Prípravou medzinárodnej charty
ľudských práv bola poverená Komisia pre ľudské práva vytvorená 16.2.
1946. dňa 10.12. 1948 Valné zhromaždenie OSN prijalo Všeobecnú deklaráciu
ľudských práv ako 1. Medzinárodný dokument. Pre nás Európanov je
rovnako významný Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných
slobôd z roku 1950. V roku 1959 OSN prijala Deklaráciu práv dieťaťa.
4.SYSTÉM PRÁVA
Platné právo každého štátu tvoria právne normy – pravidlá správania
sa, ktoré sú obsiahnuté vo väčších celkoch – právnych predpisoch
(zákonoch, nariadeniach, vyhláškach). Každá veľká skupina právnych
predpisov, ktoré primeraným spôsobom upravujú určitú rovnorodú skupinu
spoločenských vzťahov (medzi manželmi, občanmi a štátom…) tvorí
odvetvie práva. Časť odvetví patrí do verejného a druhá časť do
súkromného práva. Verejné a súkromné právo spolu tvoria systém práva
daného štátu.
Delenie práva ne verejné a súkromné sa datuje od čias, keď rímsky
právnik Ulpianus povedal, že súkromné právo sa dotýka ochrany záujmov
jednotlivca, zatiaľ čo verejné právo smeruje k rímskemu štátu a
jeho činnosti.
súkromné právo obsahuje odvetvia, v ktorých sú vzájomné vzťahy
medzi subjektami založené na princípe rovnosti, tieto vzťahy vznikajú
na základe slobodne prejavenej vôle účastníkov.
Do súkromného práva zaraďujeme tieto právne odvetvia: občianske,
rodinné a obchodné
verejné právo obsahuje odvetvia, v ktorých sú vzájomné vzťahy medzi
subjektami založené na princípe subordinácie (podriadenosti), tvoria
ho právne normy, ktoré upravujú vzťahy medzi štátom ako nositeľom
štátnej moci a občanmi (inými právnickými osobami)
- medzinárodné právo (Prvé kroky k medzinárodnému právu spravili
španielski scholastickí teológovia – F. Vitoria, F. Suaréz, Vasquéz
a iní. V ich šľapajach kráčal holandský právnik a diplomat Hugo
Grotius, ktorý sa pokladá za zvestovateľa OSN. Normy tvoria suverénne
štáty tým, že uzatvárajú medzinárodné zmluvy, uznávajú medzinárodné
obyčaje –
-uzancie a správajú sa voči sebe s medzinárodnou kurtoáziou (slušnosť,
etiketa). Tieto zmluvy sú účinné, len preto že sa začlenia do vnútroštátneho
práva.
vnútroštátne právo
5.ODVETVIA PRÁVA
Odvetvie práva je skupina právnych noriem (predpisov) upravujúcich
určitý druh spoločenských vzťahov, povedzme pracovné, občianske
či trestné vzťahy. Ucelenosť, relatívna samostatnosť odvetví sa
prejavuje aj v tom, že normy, ktoré do nich patria sú presne usporiadané
do určitého systému – kodifikácie.
Kódex je kompletný, organicky usporiadaný súbor právnych textov
určitého odvetvia, ktorý má podobu zákona, napr. Občiansky zákonník,
Trestný zákon, Obchodný zákonník, Zákonník práce…
Slovenský systém práva zahŕňa tieto najdôležitejšie odvetvia:
Štátne (ústavné) právo – sústreďuje sa na najvýznamnejšie spoločenské
upravené hlavne v ústave a v ústavných zákonoch: základy hospodárskej
sústavy a politického systému, štátneho zriadenia, štátnych a samosprávnych
orgánov, organizácie súdov, práva a povinnosti občanov. Najvyšším
zákonom krajiny je ústava, ktorá limituje moc a rozdeľuje ju medzi
parlament, vládu a súdnictvo. Ústavu SR predchádzalo prijatie Deklarácie
Slovenskej národnej rady o zvrchovanosti SR v júli 1992. Ústava
SR bola prijatá 1.9. 1992 a do platnosti vstúpila 1.1. 1993. Preambula
čiže slávnostné vyhlásenie vyjadruje ideu štátu.
Správne právo – sústreďuje sa na štátnu správu verejných vecí:
dopravy, školstva, zdravotníctva, bytového fondu...
Orgány: vláda ministerstvá, okresné a obvodné úrady, ústredné úrady.
Patrí sme aj zákon o vojenskej službe.
Občianske právo – zaujímajú vzťahy vznikajúce medzi občanmi navzájom,
občanmi strane a štátom na druhej strane a ochranu spotrebiteľa.
O ochrane našich práv sa môžeme dozvedieť z Občianskeho zákonníka,
ktorý sa zaoberá aj vlastníckym právom, dedením a inými otázkami.
Občianskoprávna zodpovednosť nastupuje tam, kde sa normy občianskeho
práva úmyselne alebo z nedbanlivosti porušujú. (úmysel – vedeli
sme, že je to protiprávne a aj napriek tomu sme tak konali). Ak
súd dokáže, že sme spôsobili nejaký negatívny dôsledok ( škodu,
ujmu), nespôsobili, berieme na seba objektívnu zodpovednosť ( napr.
Ak auto vymrští pneumatikou kameň, ktorý zraní protiidúceho chodca).
K súdu by sme sa mali uchýliť až, keď sa veci nebudú dať vyriešiť
zmierom – dohodou medzi dvoma stránkami, ktorá im umožní mimosúdne
vyriešiť problém alebo súdu predložiť dohodu na schválenie. Ak sa
občan obráti na súd, označujeme ho ako žalobcu (v nesporných veciach,
ako napr. osvojenie dieťaťa - navrhovateľ) a žaloba (návrh) smerujú
žalovanému (odporcovi). Rodinné, obchodné a pracovné právo môžeme
pokladať za akési “pododvetvia” občianskeho práva.
Rodinné právo – rieši vzťahy vznikajúce v rodine, medzi manželmi,
rodičmi a deťmi, upravuje podmienky uzavretia manželstva, osvojenie
dieťaťa apod.
Základným kódexom je novelizovaný Zákon o rodine.
Vychádza z nesledujúcich dôležitých zásad:
Zásada rovnoprávneho postavenia ženy a muža vo všetkých rodinných
vzťahoch.
Zásada rovnoprávnosti občanov v rodinnoprávnych vzťahoch – odstránenie
rasovej, národnostnej a náboženskej diskriminácie.
Zásada odstránenia diskriminácie detí podľa ich pôvodu ( nedelia
sa na manželské a mimomanželské).
Zásada ochrany – manželstvo, rodina a materstvo sú pod ochranou
štátu, iné formy spolužitia upravuje Občiansky zákonník.
Zásada dobrovoľnosti a slobodného rozhodovania pri uzavieraní manželstva.
Zásada monogamie ( jej porušenie sankcionuje trestné právo).
Zásada jednotného výchovného pôsobenia rodiny a spoločnosti, teda
za výchovu sú zodpovední obaja rodičia, školy a kultúrne zaradenia.
Zásada vzájomnej morálnej a materiálnej pomoci, ktorú sú povinný
poskytovať všetci členovia rodiny.
MANŽELSTVO:
Uzavrieť manželstvo môžu dve plnoleté osoby odlišného pohlavia
spôsobilé na právne úkony, ktorí sa tak slobodne rozhodli. Pritom
musia splniť nejaké podmienky: predložiť žiadosť a potrebné doklady,
vyhlásiť, že spolu vstupujú so manželstva, že im nie sú známe okolnosti
vylučujúce uzavretie manželstva, ž obaja navzájom poznajú svoj zdravotný
stav, urobiť vyhlásenie týkajúce sa ich priezviska a priezviska
ich detí (nemôžu si zvoliť iné spoločné priezvisko).
Manželstvo sa nemôže uzavrieť so ženatým mužom, medzi maloletými
( iba s výnimkou), znemožňuje to aj blízky príbuzenský vzťah.
Povinnosti: žiť spolu, byť si verní a navzájom si pomáhať, vytvárať
zdravé rodinné prostredie.
3spôsoby zániku manželstva: smrť jedného z manželov, rozvod, vyhlásenie
jedného z manželov za mŕtveho.
NÁHRADNÁ RODINNÁ VÝCHOVA:
Tieto vzťahy vznikajú v nasledujúcich formách:
dieťa zverené inému občanovi namiesto rodičov
dieťa zverené do pestúnskej starostlivosti (nariaďuje sa ak nie
je vhodná ústavná starostlivosť, pestún je osoba, ktorá si voči
dieťaťu dobrovoľne plní záväzky)
dieťa zverené opatrovníkovi
Osvojenie čiže adopcia je prijatie cudzieho dieťaťa do vlastnej
starostlivosti, ktorá nahrádza starostlivosť rodičov. Rozhoduje
o nej súd.
Obchodné právo – upravuje vzťahy medzi podnikateľmi
Pracovné právo – predmetom sú spoločenské pracovné vzťahy, teda
vzťahy, pri ktorých zamestnávateľ za odmenu užíva ( informácie o
mzde o ochrane zdravia pri práci apod. sa dozvieme v Zákonníku práce).
Právo sociálneho zabezpečenia – realizuje sociálne a hospodárske
práva občanov ( nemocenské, dôchodkové zabezpečenie, sociálna starostlivosť)
Trestné právo – reguluje súhrn povinností, ktoré máme k spoločnosti
ale aj k spoločnosti pasívne ( napr. ak motorista zrazí dieťa, ale
nezastaví a neposkytne mu prvú pomoc). Pri veľmi závažných trestných
činoch je trestná už aj príprava, pokus.
Páchateľ je ten, kto spácha trestný čin. Ak ho spáchalo viac osôb
tak sa zodpovedá každá zvlášť – spolupáchatelia.
Účastník je ten, kto ho – úmyselne zosnoval alebo riadil
-- naviedol iného na spáchanie
-- poskytol inému pomoc pri spáchaní trestného činu
DELIKTUÁLNA SPOSOBILOSŤ je povinnosť
osobne sa zodpovedať za trestný čin, ktorý sme spáchali. Právo nám
ju ukladá od 15. Roku veku. Trestný zákon obsahuje ustanovenie o
nutnej obrane, podľa ktorého “čin, ktorý je ináč trestný, ktorým
niekto odvracia priamo hroziaci alebo trvajúci útok na záujem chránený
týmto zákonom, nie je trestným činom.”
Do väzby nás môžu zobrať len vtedy, ak sú dôvody na obavu, že ujdeme
alebo sa budeme skrývať, budeme mariť objasňovaniu trestného činu,
budeme pokračovať v trestnej činnosti. Ak existuje dôvod na väzbu
a pre neodkladnosť veci nemožno rozhodnutie o väzbe vopred zadovážiť,
môže nás vyšetrovateľ predbežne zadržať ako obvineného. Musí to
však oznámiť prokurátorovi, prípadne mu dať návrh na vzatie do väzby,
ktorý musí podať tak aby obvineného najneskôr do 24 hodín od zadržania
odovzdal súdu.
Finančné právo
6. POUŽITÁ LITERATÚRA
základy práva a ochrana spotrebiteľa, Alexandra Krsková, Darina
Krátka, 1995, SPN Bratislava
Náuka o spoločnosti ( Príprava na maturity a prijímacie skúšky na
vysoké školy), SPN Bratislava, 1998
Anna Bocková, Daniela Ďurajková, Katarína Feketová, Zuzana Sakáčová
|