Nájsť presnú definíciu psychológie nie je jednoduché.
Psychológia ( gréc. psyché – duša, dych, životná sila, logos – slovo,
veda) je zjednodušene náuka o psychike a duševnom živote človeka.
Psychológia sa zaoberá štúdiom psychických stavov a procesov prebiehajúcich
v mysli človeka, jeho prežívaním, ale aj správaním a činnosťou vychádzajúcou
z vedomých či nevedomých podnetov psychiky.
Psychológia ako vedný odbor zahŕňa poznatky zo sledovania správania
ľudí a snaží sa nájsť dôvod, prečo sa ľudia správajú tak a nie inak.
Prečo sa smejú, plačú, bojujú, boja sa, vrhajú sa do nebezpečných
situácií? Tieto poznatky zovšeobecňujú s cieľom lepšieho poznania
a predikcie ľudského správania
Záujem o sledovanie psychických (duševných) javov je taký starý
ako samotné ľudstvo. Najstaršie chápanie psychického života vychádzalo
z chápania života vôbec. Naši predkovia už v predhistorickej dobe
postrehli, že život súvisí s dýchaním. Koniec dýchania bol neklamným
znakom smrti. V mnohých jazykoch psyché (duša) pôvodne znamenala
dych a chápala sa ako princíp oživujúci telo, ako substancia obdarená
životom a psychickým dianím.
Významným zdrojom predstáv primitívneho človeka o duši bol sen.
Naivne prekladané sny viedli k predstave o duši ako o bytosti, ktorá
síce prebýva v ľudskom tele, ale je od tela úplne odlišná, obdarená
nesmrteľnosťou. Z viery v existenciu duše vyrástla aj idealistická
viera v posmrtný život, v to, že ľudská duša žije aj po smrti tela
a človek nezomiera definitívne, ale po smrti žije akýmsi zvláštnym
životom v tajomnom “záhrobnom” živote.
PREDMET PSYCHOLÓGIE
Definovať jednoznačne predmet psychológie takisto nie je jednoduché,
pretože viacerí autori k vysvetľovaniu podstaty ľudskej psychiky
používajú rôzne prístupy. Psychika sa všeobecne najčastejšie chápe
ako vlastnosť a funkcia vyššej nervovej sústavy, ktorá je spojená
s činnosťou mozgu a umožňuje človeku prostredníctvom pocitov, vnemov
a ďalších zložitejších procesov odrážať okolitý a vlastný vnútorný
svet.
Psychológia sa venuje nielen skúmaniu jednotlivca, ale hľadá i
to, čo je pre psychiku všetkých ľudí spoločné. Psychológia ako veda
môže rozvojom svojej teórie, lepším a dôkladnejším poznaním príčin
správania ľudí prispieť k zlepšeniu ľudskej spoločnosti, ako aj
k riešeniu mnohých problémov ľudí.
Psychológia napriek tomu, že je relatívne mladý vedný odbor, člení
sa na množstvo parciálnych – základných, špeciálnych a aplikovaných
psychologických disciplín, ktoré sa venujú špecifickým problémom
v konkrétnej oblasti.
VZŤAH PSYCHOLÓGIE K FILOZOFII
V antike a stredoveku bolo súčasťou filozofie veľa vedných odborov,
ktoré dnes existujú j ako samostatné disciplíny, napríklad dnešné
prírodné a humanitné vedy, matematika, ale aj psychológia ako “náuka
o duši”. Od 17. Storočia bola chápaná idealisticky ako náuka o vedomí,
oddelene od súvislosti s telom (vedecký termín – asociatívna psychológia).
Pokusy spojiť duševné javy s činnosťou mozgu boli špekulatívne,
kým nevznikla neurofyziológia. Pre ich spojenie položil materiálne
základy I. M. Sečenov (1863). V tejto dobe (v rannom novoveku) sa
začala psychológia osamostatňovať od filozofie experimentálnou metódou,
keď vzniklo prvé psychologické vedecké laboratórium v Nemecku založené
Wilhelmom Wundtom. Táto experimentálna metóda sa opierala o fyziku
(psychofyziku) a fiziológiu zmyslov. Podnetom pre vývoj psychológie
bolo Darwinovo učenie – rozšírila sa myšlienka vývoja ľudského duševného
z nižších foriem, ktoré skúmala ( zoopsychológia a psychológia porovnávacia).
Začiatkom 20. Storočia sa psychológia rozpadla na viac smerov (behaviorizmus,
psychoanalýza, reflexológia) s odlišnými metódami a rôznym filozafickým
východiskom: z9skaním konkrétnych poznatkov sa protiklady medzi
týmito smermi zmiernili, ale nezmizli celkom, hlavne vo filozofickom
základe.
Marxistická materialistická psychológia sa opiera o fiziológiu
vyššej nervovej činnosti a skúma duševný život ako odraz prírody
a spoločenského bytia. Ktorý je zároveň reflexívnou činnosťou organizmu.
Teda skúma ako vznikajú duševné deje z vonkajších i vnútrotelových
podnetov, ich jednotu s fiziologickým nervovým dianím a ich prejavmi
navonok i vo vnútri tela, Prírodnú stránku duševných zákonitostí
skúma neuropsychológia, čiže fiziológia vyššej nervovej činnosti
( I. P. Pavlov) a biopsychológia, pretože sa v obsahu duševného
života okrem prírody podstatne odráža spoločnosť, opiera sa psychológia
o spoločenské vedy. Spoločnosť človeka vychováva, dáva mu všeobecný
životný cieľ a požaduje do neho plnenie jednotlivých úloh.
Empirický obrat v psychológii spôsobil vlastne úspešnosť psychológie
ako vedy, teda bolo možné v rôznych oblastiach získať psychologické
výsledky výskumov, ktoré sa zaoberali teoretickými poznatkami (napríklad
teória osobnosti), ale i riešením praktických otázok (napríklad,
čo je psychológia). Psychológia je dnes stále častejšie vnímaná
ako veda, ktorá sa už nezaoberá filozoficko-náboženskými obsahmi
(otázkou nesmrteľnosti duše), ale ako veda ktorá použitím empirických
metód (sebapozorovanie, pozorovanie druhých) dospieva k otvoreným
výpovediam o prežívaní a správaní človeka ( pokiaľ sa jedná o psychológiu
o človeku). Psychológia je teda veda o prežívaní a správaní človeka.
Niektoré z významných problémov filozofickej tradície, ktoré súvisia
s psychológiou, sa nemôžu riešiť izolovane (napríklad vzťah duše
i tela).
Ak psychológovia hovoria o duševne, nemajú na mysli filozofický
alebo náboženský význam tohoto slova.
VZŤAH DUŠE A TELA
Vo filozofickom zmysle slovo “duša” nikdy nepredstavuje niečo materiálne
(telesné), čo by sme mohli empirickým spôsobom vnímať zmyslovými
orgánmi alebo zistiť technickými prístrojmi.
Uvažovanie o vzťahu tela a duše má dlhú a bohatú filozofickú tradíciu.
Ľudia sa vždy pokúšali zistiť, akým spôsobom sú telo a duša navzájom
spojené. Ľudia sa vždy pokúšali zistiť, akým spôsobom sú telo a
duša navzájom spojené. Najznámejšie pokusy, ako odpovedať na túto
otázku sú:
MONISTICKÉ RIEŠENIA:
Vychádzajúce zo skutočnosti jediného ( grécky monos – jeden), telo
a duša je jedna a nie dve skutočnosti.
V materialistickom slova zmysle existuje len skutočnosť hmotná,
materiálna – telo, nehmotné javy sú považované za funkciu hmoty.
V spirituálnom zmysle existuje jedine duševná (duchovná, spirituálna
skutočnosť), telesná je iba formou duchovného.
Podľa teórie identity filozofa BARUCHA SPINÓZU nie sú sami o sebe
skutočné ani duševné – nehmotné, ani telesné – hmotné javy, ale
oboje predstavujú iba formu akou sa prejavuje jediná, im spoločná,
sama o sebe však nepoznaná skutočnosť.
Dualistické riešenia predpokladajú existencia dvoch skutočností,
totiž duše a tela. Staršia varianta dualizmu hovorí o samostatnej
existencii dvoch skutočností, totiž duše a tela. Staršia varianta
dualizmu hovorí o samostatnej existencii a priebehu oboch skutočností.
Ich súhra je daná v rámci Stvoriteľom predurčenej harmónie, obe
oblasti sú navzájom zladené, podobne ako dve uši, ktoré fungujú
synchrónne.
Tento výklad, ktorý reprezentuje nemecký filozof GOTT FRIED WILHELM
LEIBNITZ, označujeme ako psychofyzický paralelizmus. Paralelný priebeh
oboch oblastí vylučuje vzájomne ovplyvnenie.
S možnosťou vzájomného pôsobenia, ktorá vychádza z PLATÓNA a neskôr
bola zastavaná francúzskym filozofom RENÉM DESCARTESOM. Podľa tejto
teórie na seba vzájomne pôsobia samostatne existujúce skutočnosti
"“telo a duša”, ktoré sú vo vzťahu príčiny a následku. K tomu
chápaniu sa prikláňa mnoho moderných psychológov, pretože tak je
možné vysvetliť psychostomatické javy: telesné stavy pôsobia na
duševné dianie (napríklad menšie prekrvenie mozgu – následok koncentrácie
krvi v tráviacej oblasti po jedla – zvyšuje únavu). Naopak, duševné
stavy môžu mať tiež telesné následky (pretrvávajúci stres poškodzuje
určité orgány, následkom sú napríklad žalúdočné obtiaže alebo zápcha).
V súvislosti so vzťahom tela a duše je potrebné v rámci ľudskej
psychológia spomenúť špecifičnosť ľudskej existencie: tým sa opäť
dostávame k filozofickým úvahám. U človeka sa duševné deje spájajú
s duchovnými ( uvedomenie si samého seba), človek nie je len výsledkom
prírodných procesov (hoci ním tiež), ale môže si vytvoriť odstup
od prírody a stať sa tak tvorom skutočnosti, ktoré by bez neho nevznikli.
Na základe tohoto odstupu od všetkého prirodzeného vzniká veda,
umenie, náboženstvo, právo, morálka . . teda všetko to, čo nazývame
“kultúrou.”
PSYCHOLÓGIA JAKO VEDA A JEJ HRANICE
Dôležitá úloha filozofie spočíva najmä v tom, že má “ako základná
a pôvodná veda overovať nástroj poznávania jednotlivých vied prostredníctvom
kritického skúmania predpokladov, pojmov a metód” (A. REUTTERER:
Phylosophie, Wien 1981).
Filozofické hľadisko nám umožňuje získať prehľad o metódach i o
odbore platnosti vedeckých výpovedí.
Vedecká psychológia často popisuje svoj predmet, človeka, pomocou
modelov. To ale znamená, že vlastný vecný obsah je širší a komplexnejší,
teda môže byť popísaný a predstavený širšie a komplexnejšie, než
ako ho psychológia popisuje a je schopná popísať.
DVA SMERY FILOZOFIE
Humanistická psychológia
Hlavné ciele tohoto smeru psychológie sú krátko predstavené v brožúre
“Associaton for Humanistic Psychology”.
V centre pozornosti je prežívajúca osoba. Preto je prežívanie primárnym
fenoménom pri štúdiu človeka. Teoretické vysvetlenia i pozorovateľne
správania sú druhoradé v porovnaní s prežívaním a jeho významom
pre človeka.
Dôraz je kladený na špecificky ľudské charaketristiky ako je schopnosť
voľby, kreativita, hodnotový systém a sebarealizácia v protiklade
k mechanistickému a redukcionistickému chápaniu človeka.
Výber otázok a výskumných metód prebieha so zreteľom na ich zmysluplnosť,
oproti zdôrazňovaniu objektivity na úkor zmyslu.
Hlavnou požiadavkou je získavanie vedomostí vlastnej hodnoty a úcty,
objektom záujmu je rozvoj človeku vlastných síl a schopností. V
tomto zmysle zaujíma človek centrálne postavenie pri objavovaní
vlastného Ja, v sociálnych vzťahoch k druhým ľuďom a k sociálnym
skupinám.
|