|
EURÓPSKA
ÚNIA
PRÁCA STREDOŠKOLSKEJ ODBORNEJ ČINNOSTI
Č. ODBORU 17
PEDAGOGIKA, PSYCHOLÓGIA, SOCIOLÓGIA, POLITOLÓGIA A PRÁVNE VEDY
MIROSLAVA BLAŽEKOVÁ
TRETÍ ROČNÍK
GYMNÁZIUM MICHALA MILOSLAVA HODŽU LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ
UL. HODŽOVA , 031 01 LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ 2003
OBSAH
1. Úvod 2
2. Metodika práce 3
3.1 Čo je Európska únia? 4
3.2 História Európskej Únie 5
3.3 Inštitúcie 8
3.3.1 Rada Európskej únie (REÚ) 8
3.3.2 Európsky parlament (EP) 8
3.3.3 Európska komisia (EK) 9
3.3.4 Európsky súdny dvor (ESD) 10
3.3.5 Európsky účtovný dvor/ Dvor audítorov (EÚD)
10
3.3.6 Hospodársky a sociálny výbor (HaSV) 10
3.3.7 Výbor regiónov (VR) 10
3.3.8 Komunitárne organizácie zriadené dohodou o
EÚ v roku 1993 11
3.3.9 Európska rada (ER) 11
3.4 Financie 12
3.4.1 História Európskej menovej únie 12
3.4.2 Informácie o platidlách 13
3.4.3 Finančné inštitúcie 13
3.4.3.1 Európska centrálna banka ECB 13
3.4.3.2 Európska investičná banka 14
3.5 Rozpočet 15
3.5.1 Zdroje a využitie 15
3.5.2 Regionálna politika 15
3.5.2.1 Nástroje solidarity v členských krajinách
15
3.5.2.2 Predvstupová pomoc kandidátom 16
3.5.3 Prax 16
3.6 Únia a svet 17
3.6.1 Spojené štáty americké 17
3.6.2 Ázia a Latinská Amerika 17
3.6.3 Partnerstvo EÚ so stredomorskou oblasťou 17
3.6.4 Rokovania s krajinami východnej a strenej Európy
a s Cyprom 18
3.6.5. Rozšírenie Európskej únie o Slovensko 18
4. Záver 20
5 Resumé 21
6. Bibliografia 22
7. Prílohy 23
1. ÚVOD
V posledných štyroch – piatich rokoch sa na verejnosti živo diskutuje
o Európskej únií. Po páde železnej opony a po transformácii krajín
bývalého východného bloku sa aj oni mohli zapojiť do širšej európskej
spolupráce. Jej nová etapa začala rokom 1998, keď začali rokovania
Európskej únie s kandidátskymi krajinami o ich vstupe do tejto štruktúry.
Hoci bola Slovenská republika prizvaná k rokovaniam, z politických
dôvodov, až v roku 2000, úspešne „dobehla“ ostatných desať kandidátskych
krajín. Na summite v Kodani 12. – 13. decembra minulého roku sa
Slovensko spolu s ostatnými kandidátmi ocitlo pred bránami Európskej
únie. Dvojročné vyjednávanie našej delegácie na čele s Jánom Fígeľom
o podmienkach vstupu nebolo jednoduché. Médiá denne informovali
o rôznych otázkach, problémoch, ktoré ich riešenie vyvolalo, o našich
očakávaniach či reálnych možnostiach ich naplnenia. Napriek všetkému
i napríklad finančným príspevkom z predvstupových fondov, ktoré
prúdia na Slovensko, otázna zostáva informovanosť občanov o Európskej
únii, nehovoriac o dopadoch vstupu na bežného Slováka. Preto som
sa rozhodla zosumarizovať základné informácie o histórii a štruktúre
Európskej únie v rámci stredoškolskej odbornej činnosti.
obsah
2. METODIKA PRÁCE
Vzhľadom na spomínanú medializáciu problematiky Európskej únie,
mala som k dispozícii pomerne širokú informačnú základňu. Pracovala
som predovšetkým s publikáciami vydanými Delegáciou Európskej komisie
v Slovenskej republike, materiálmi z oblasti tretieho sektora. Čerpala
som z článkov uverejnených v dennej tlači. Pomohli mi aj najnovšie
nosiče informácií v podobe CD-ROM Ahoj, Európa! Sprievodca mladých
Európou a Európskou úniou.
Prácu som rozdelila do kapitol a podkapitol. Uvádzam v nich udalosti,
ktoré formovali podobu dnešnej Európskej únie od roku 1948 po súčasnosť.
Vraciam sa k prvým zmluvám, postupnému pripájaniu jednotlivých európskych
krajín. Zhodou okolností som mohla do práce zahrnúť aj najnovšie
informácie o ukončení rokovaní s desiatimi kandidátskymi krajinami
z decembra minulého roku. Téme kandidátov , špeciálne Slovenska
je venovaná samostatná kapitola. V stati o inštitúciách Európskej
únie charakterizujem ich poslanie a fungovanie. Zaoberám sa i financiami
a rozpočtom EÚ a spoluprácou spoločenstva s ostatnými krajinami
a organizáciami.
obsah
3.1 Čo je Európska únia?
Definícia zoskupenia akým je Európska únia (EÚ) nie je jednoduchá.
Tento problém je stále predmetom odborných diskusií. EÚ nie je štátom
- chýbajú jej totiž také tradičné črty, ako právna identita, politická
jednota a výrazná finančná samostatnosť. No nie je ani klasickou
medzinárodnou organizáciou, hoci vykazuje nadnárodné prvky typické
pre medzinárodné organizácie medzivládneho charakteru. Vyznačuje
sa aj prvkami konfederácie, federácie, superštátu, ale zároveň je
stále organizáciou nezávislých štátov.
V určitom ohľade môžeme EÚ považovať za pakt (zmluvu či dohodu)
alebo organizáciu pätnástich nezávislých štátov, ktorých lídri musia
jednohlasne prijať všetky dôležité rozhodnutia. V iných prípadoch
pripadá táto úloha inštitúciám EÚ. Únia má svoju vlajku (nemenný
počet dvanásť šesťcípych zlatých hviezd usporiadaných do kruhu na
tmavomodrom podklade symbolizujúcich dokonalosť) a od roku 1972
hymnu (predohra k Beethovenovej Deviatej symfónii s Ódou na radosť
upravená Herbertom von Karajom). No aj napriek týmto skutočnostiam
sa naďalej väčšina obyvateľov stotožňuje so svojimi štátnymi symbolmi.
Členské štáty únie si zachovávajú vlastné štátoprávne systémy (ide
o sedem konštitučných monarchií a osem republík), podpisujú dvojstranne
zmluvy s inými štátmi a pomocou výberu svojich zástupcov do inštitúcii
EÚ udržujú nad ňou kontrolu. V porovnaní s USA má únia federalistické
prvky oveľa slabšieho charakteru. Na rozdiel od USA nemá právomoc
určovať dane, riadiť spoločnú armádu a ako som už naznačila, nemôže
uzatvárať medzištátne zmluvy.
Z vyššie spomenutého teda nie je možné zhrnúť, aký druh spoločenstva
EÚ predstavuje, no v jednom sa všetky odborne diskusie zhodujú,
EÚ možno považovať za stále sa formujúci systém.
obsah
3.2 História Európskej únie
V priebehu minulých storočí predstavoval európsky kontinent rôznorodú
mozaiku národov, ríš a štátov bojujúcich proti sebe. Postupom času
sa začali národy a územia spájať (mnohokrát nedobrovoľne) do väčších
celkov. Vznikla tak Rímska ríša, Franská ríša, neskôr Habsburgská
monarchia. Pre niektorých boli myšlienky o zjednotení celej Európy
utópiou, pre iných len filozofickým úvahami. Veď napr. v 18. a 19.
storočí sa Jean-Jacques Rousseau a Immanuel Kant vyjadrovali, že
zjednotenie Európy pomôže zachovať mier. Po prvej svetovej vojne
sa objavili plány vytvoriť Spojene štáty európske (podľa vzoru USA),
no táto myšlienka sa nerealizovala.
Impulz na opätovné vzkriesenie myšlienky jednotnej Európy dal Winston
Churchill vo svojom prejave prednesenom v Zűrichu 19. septembra
1946. Vyzval v ňom na "znovuvytvorenie európskej rodiny".
W. Churchill hovoril o únii pod vedením Francúzska a Nemecka s možnosťou
zapojenia sa ktoréhokoľvek štátu „starého“ kontinentu.
Spolupráca v Európe krátko po druhej svetovej vojne úzko súvisela
s existenciou vojenských aliancií. Pokračovaním aliancie Francúzska,
Veľkej Británie a Belgicka bola Zmluva o západoeurópskej únii podpísaná
v roku 1948 v Bruseli. O šesť rokov neskôr sa k nej pripojili i
bývalé nepriateľské krajiny Nemecko a Taliansko. Západná únia pôsobí
dodnes ako integrálna súčasť EÚ, má štatút pozorovateľa. Jej úlohou
je pripravovať a realizovať obranno-politické akcie európskej pätnástky.
Ako asociovaní členovia pôsobia Island, Nórsko a Turecko. Štatút
pozorovateľa majú Dánsko, Írsko, Fínsko, Rakúsko a Švédsko.
V roku 1948 sa v Haagu uskutočnil kongres šestnástich štátov, na
ktorom sa nastolili požiadavky na budúci vývoj na kontinente. Odpoveďou
na jednu z nich bolo založenie Rady Európy 5. mája 1949 v Londýne,
čo bol moment, v ktorom sa zrodilo európske hnutie. Štatút Rady
Európy neobsahuje snahy ani o federáciu ani o úniu. V rámci tohoto
zoskupenia bol prijatý rad dohovorov v oblasti ekonomiky, kultúry,
sociálnej politiky a práva ochraňujúce ľudské práva a demokratické
zákony. Najvýznamnejším a najznámejším je Európsky dohovor na ochranu
ľudských práv a základných slobôd prijatý 20. apríla 1950. Dnes
má Rada Európy štyridsať členov.
V roku 1948 (16. apríla) bola v Paríži založená tiež Organizácia
pre európsku hospodársku spoluprácu (OEEC), aby koordinovala a realizovala
Marshallov plán, ktorý vznikol ako iniciatíva USA na podporu vojnou
zničenej Európy a otvorenie nových amerických trhov na starom kontinente.
V roku 1960 sa pripojili USA a Kanada a za doplnkový cieľ si stanovili
pomoc krajinám tretieho sveta. V roku 1961 ju nahradila Organizáciu
pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Z podnetu francúzskeho ministra zahraničných vecí Roberta Schumana
a prvotnej myšlienky riaditeľa Francúzskeho národného plánovacieho
inštitútu Jeana Monneta bolo 18. apríla 1951 založené Európske spoločenstvo
pre uhlie a oceľ (ESUO), organizácia pre spoločný trh uhlia a ocele,
ktorá umožňovala spoločnú kontrolu, plánovanie a využívanie spomenutých
surovín a výrobkov. Signatármi boli Belgicko, Nemecko, Francúzsko,
Taliansko, Luxembursko a Holandsko. Zmluva vstúpila do platnosti
23. júla 1952, čím sa po prvýkrát dostala jedna z najdôležitejších
oblastí hospodárstva (dovtedy výlučne v kompetencii národného štátu)
do rúk medzinárodnej organizácie. Ďalšími spoločenstvami na ceste
k jednotnej Európe bolo založenie Európskeho obranného spoločenstva
(EOS) 27. mája 1952 z podnetu ďalšieho francúzskeho politika, ministerského
predsedu René Plevena, usilujúceho sa o spoločné európske ozbrojené
sily na čele s európskym ministrom obrany. Spomenutá iniciatíva
mala dôsledky na chápanie národných práv, napr. že armáda je významnou
zložkou suverenity jednotlivých štátov.
„V rovnakom čase sa odpoveďou na čiastočný úspech integrácie v podobe
Európskeho spoločenstva pre uhlie a oceľ a úsilie založiť Európske
obranné spoločenstvo (EOS) stali snahy dosiahnuť doplnkovú politickú
dohodu: ústavný model. 10. septembra 1952 na prvom zasadnutí Rady
ESUO šesť ministrov zahraničných vecí rozhodlo rozšíriť zhromaždenie
na ad hoc základe a vypracovať ústavu Európskeho politického spoločenstva
(EPS). Toto nové spoločenstvo malo byť zodpovedné za uhlie a oceľ,
ako aj za záležitosti týkajúce sa obrany. Tiež malo garantovať koordináciu
zahraničnej politiky členských štátov. Ďalšími cieľmi EPS boli:
rozvoj spoločného trhu medzi členskými štátmi, zvyšovanie životnej
úrovne a rast zamestnanosti. V priebehu dvoch rokov sa existujúce
ESUO a plánované EOS mali integrovať do Európskeho politického spoločenstva.“
Na konferencii ministrov zahraničných vecí v Messine 1. – 2. júna
1955 sa rozhodlo o ďalšom rozvoji integrácie, ktoré priniesli tzv.
Rímske zmluvy podpísané 25. marca 1957 v talianskom hlavnom meste.
Na ich základe vzniklo od 1. januára 1958 Európske hospodárske spoločenstvo
(EHS) a Európske spoločenstvo pre jadrovú energiu (Euratom). V rámci
EHS chcelo šesť štátov (Belgicko, Holandsko, Luxembursko, Francúzsko,
Nemecká spolková republika, Taliansko) založiť spoločnú colnú úniu
a spoločný trh, ktorý by umožňoval pohyb osôb, služieb a kapitálu.
Euratom zaväzoval štáty využívať jadrovú energiu len k mierovým
účelom. Zmluva zjednocujúca inštitúcie ESUO, EHS, Euratom vstúpila
do platnosti 1. júla 1967, teda skoro po šestnástich mesiacoch od
jej podpísania.
Po sérii úspechov v európskej integrácii nastalo obdobie útlmu prameniace
zo sporu Francúzska a ostatných krajín. Francúzsko sa vyslovilo,
aby rokovania pokračovali dovtedy, pokiaľ sa nedosiahne zhoda. Tým
sa postavilo proti väčšine členov a odmietlo sa od 1. júla 1965
zúčastňovať na zasadnutiach EHS (politika tzv. prázdnej stoličky)
Reagovalo tak na Radu ministrov, ktorá mala v priebehu prechodného
obdobia prijímať rozhodnutia kvalifikovanou väčšinou. Dokument z
27. januára 1966 stanovil povinnosť hľadať zhodu názorov krajín
EHS v oblastiach nesúhlasu. Znamenalo to, že v prípade nedosiahnutia
konsenzu má každý člen právo veta a tým možnosť ochraňovať svoje
záujmy. Dôsledkom tohoto rozhodnutia bola pozastavená dynamická
integračná politika.
Nový impulz v dovtedajšej histórii dnešnej EÚ priniesol Haagsky
summit konaný
1.– 2. decembra 1969. Rozhodlo sa na ňom o rozšírení o severoeurópske
krajiny (Veľká Británia, Dánsko, Írsko, Nórsko), vybudovaní hospodárskej
a menovej únie do roku 1980, reforme inštitúcii, konaní priamych
volieb do Európskeho parlamentu a jeho vybavení novými právomocami.
Vstupné zmluvy s kandidátskymi krajinami boli zakončené podpisom
22. januára 1972. V Írsku a Dánsku sa väčšina obyvateľstva v referende
vyslovila za vstup do ES. Naopak, Nóri sa vyslovili proti tomuto
kroku.
V októbri 1970 luxemburský ministerský predseda Werner upresnil
postupy k vytvoreniu hospodárskej a menovej únie. Nasledovali dve
rezolúcie (v marci 1971 a marci 1972), ktoré prehlbovali myšlienku
spoločného trhu prostredníctvom spoločnej hospodárskej a menovej
politiky. Európsky menový systém vstúpil do platnosti 1. januára
1979. Znamenal stabilizáciu výmenných kurzov a umožnil členským
štátom profitovať z otvorenia ekonomickej oblasti.
Rozšírenie ES južným smerom znamenalo vstup Grécka, ktoré zvrhlo
vojenský režim a nastúpilo na cestu demokracie. Právoplatným členom
sa stalo 1. januára 1981. Španielsko a Portugalsko po odstránení
diktatúry boli prijaté 29. mája 1985. Ich príchodom od 1. januára
1986 sa politický význam ES presunul i na oblasť Stredomoria. Zavŕšil
sa tak jednotný európsky akt. V tom čase sa postavenie ES na svetových
trhoch oslabovalo, dokonca stagnovalo. Bolo potrebné pristúpiť k
zefektívneniu európskej ekonomiky.
14. júla 1985 podpísalo Belgicko, Nemecko, Francúzsko, Luxembursko
a Holandsko v Schengene dohovor o postupnom odstraňovaní kontrol
na spoločných hraniciach a zavedení voľného pohybu osôb pre príslušníkov
signatárskych štátov, ostatných štátov EÚ a tretích krajín. Vykonávací
dohovor bol podpísaný 19. septembra 1990 vyššie uvedenými piatimi
štátmi. Do roku 1996 ho ratifikovali a podpísali ďalšie krajiny.
Nórsko a Island sa stali zmluvnými partnermi. Dohovor a vykonávací
dohovor tvoria tzv. Schengenské acquis , ktoré prispieva k uskutočňovaniu
jedného zo základných cieľov vnútorného trhu – slobode pohybu (od
1. mája 1999 je zahrnuté do rámca Európskej únie).
Budovanie jednotného trhu malo v histórii ES veľký význam. Témy
ako menová únia a Európska centrálna banka sa dostali opäť na rokovacie
stoly. V júni 1989 sa na madridskom summite začala prvá fáza trojetapového
Deloresovho plánu budovania Hospodárskej a menovej únie s dôrazom
na vybudovanie systému centrálnych bánk. V druhej etape sa mali
členovia pripravovať na založenie Európskej centrálnej banky.
V Maastrichte bola 7. februára 1992 podpísaná zmluva o Európskej
únii, považovaná na najväčšiu reformu Rímskych zmlúv z roku 1955.
Maastrichtský summit rozvinul oblasti zahraničnej politiky a bezpečnosti,
zaviedol občianstvo Únie, upevnil spoluprácu v oblastiach spravodlivosti,
vnútorných záležitostí, no najmä prehĺbil možnosti vplyvu Európskeho
parlamentu. Ten získal právo vytvárať vyšetrovacie výbory, prijímať
petície, spolurozhodovať o otázkach jednotného trhu, ochrany spotrebiteľa
či životného prostredia. Maastrichtská zmluva bola vystavená kritike
viac ako ktorákoľvek listina predtým, preto i s jej ratifikáciou
boli medzi členskými štátmi problémy (napr. v Dánsku vyústili až
do referenda). Až po ich prekonaní mohla zmluva o EÚ vstúpiť v novembri
1993 do platnosti.
Na dnešných pätnásť členov sa Európska únia rozrástla v roku 1995
vstupom Rakúska, Fínska a Švédska. V tomto zložení bola na medzinárodnej
konferencii v júli 1997 prijatá Amsterdamská zmluva. Patrí medzi
dokumenty hovoriace o zlepšení a zefektívnení práce spoločenstva
a tým aj naplnenie očakávaní euroobčanov. Táto dohoda priniesla
nové pohľady na angažovanosť v ochrane ľudských práv, upevnila postavenie
spoločenstva v medzinárodnom kontexte, (venovať väčšiu pozornosť
boju proti terorizmu, drogám a zločinu - urobiť z Európy miesto
slobody, bezpečia a spravodlivosti). Novelizácia sa dotkla aj dvoch
z troch základných pilierov, na ktorých stojí EÚ. Niektorým zmenám
sa však bolo potrebné venovať viac času, preto sa pätnástka rozhodla
zvolať zasadnutie na rok 2000. Ústrednou témou bola reforma inštitúcií
súvisiaca s prijímaním nových členov zo strednej a východnej Európy.
Základné piliere EÚ po Maastrichteskej a Amstredamskej zmluve
1. Zmluva o založení ES s ustanoveniami o únii, občianstve, politike
spoločenstva, Hospodárskej a menovej únii, ako aj Zmluva o založení
ESUO a EURATOM
2. Spoločná zahraničná a bezpečnostná politika t. j. Hlava V. Zmluvy
o EÚ
3. Spolupráca justičných a policajných orgánov v oblasti justície
a vnútra t. j. Hlava VI.
Zmluvy o EÚ
1.– 3. mája 1998 zasadla Európska rada ministrov a rozhodla o členoch
pripravených na vstup do tretej etapy Európskej menovej únie (Doloresovho
plánu).
obsah
3.3 Inštitúcie Európskej únie
Štruktúra inštitúcií sa v priebehu rokov menila. Rovnako ako i
nástroje, ktorými mohli dané zložky disponovať, tak aby nebolo možné
napadnúť ich nezávislosť. Dnešné inštitúcie európskeho spoločenstva
majú pevne stanovené funkcie a navzájom sa dopĺňajú.
obsah
3.3.1 Rada Európskej únie (REÚ)
Rada predstavuje hlavnú rozhodovaciu inštitúciu - uzákoňuje legislatívu.
Skladá sa z pätnástich ministrov, z ktorých každý zastupuje jednu
členskú krajinu. Konkrétny minister predstavuje oblasť, ktorá je
predmetom rokovania (napr. Eurofin – ministri financií, Rada pre
všeobecné záležitosti – ministri zahraničných vecí). Predsedníctvo
vedie zástupca krajiny, ktorá predsedá v danom polroku celej EÚ.
Rada spolupracuje s Komisiou. Prijíma ňou uzavreté zmluvy a s Parlamentom
kontroluje rozpočet. Stretnutia členov sa uskutočňujú v Luxemburgu
(apríl, jún, október) a Bruseli (ostatná časť roka). Prijímanie
rozhodnutí prebieha dvoma spôsobmi. Buď jednomyseľne súhlasia alebo
sa zdržia hlasovania všetci členov. Kvalifikovanou väčšinou sa prijímajú
rozhodnutie vážnejšieho charakteru. Každému štátu bol priradený
určitý počet hlasov podľa rozlohy, počtu obyvateľov. Na dosiahnutie
kvalifikovanej väčšiny je potrebných najmenej 62 hlasov z 87 t.
j. 71,62 percent, čo zodpovedá 58 percentám podielu obyvateľstva
členských štátov. Zasadnutia Rady ministrov, ako sa inak táto organizácia
nazýva pripravuje Výbor stálych predstaviteľov (COREPER) - spojnica
medzi Radou EÚ a Komisiou.
obsah
3.3.2 Európsky parlament (EP)
V Európskom parlamente zasadá 626 poslancov rôznych politických
strán, ktorí zastupujú 373 miliónov občanov členských štátov. Historicky
prvé zasadnutie priamo zvoleného parlamentu sa uskutočnilo v roku
1979. Na začiatku pôsobil EP len ako poradný orgán a monitoroval
aktivity EÚ, no dnes sa podieľa na vytváraní legislatívy, na rozpočte
spolupracuje s Radou, vykonáva politickú kontrolu činnosti Komisie.
Spolurozhodovacie konanie je doplnkom k hlasovaniu kvalifikovanou
väčšinou.
EP je volený na päť rokov priamym hlasovaním podľa volebného systému
danej krajiny. Predseda, v súčasnosti Patrick Cox, je volený na
dva a polročné obdobie a zastupuje EP navonok. Vedie plenárne zasadnutia
parlamentu v Štrasburgu. Výbory Európskeho parlamentu sa stretávajú
v Bruseli (niektoré zdroje uvádzajú 17 stálych a tri nestále výbory).
Poslanci pracujú v týchto výboroch:
? zahranično-politické a bezpečnostné záležitosti (AFET)
? poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka (AGRI)
? rozpočet (BUDG)
? ekonomické a menové záležitosti (ECON)
? energetika, výskum a technologický rozvoj (INDU)
? vonkajšie ekonomické vzťahy (ECON)
? právne záležitosti a práva občanov (LIBE)
? sociálne otázky a zamestnanosť (EMPL)
? regionálna politika (REGI)
? doprava a cestovný ruch (REGI)
? životné prostredie, zdravie a ochrana spotrebiteľov (ENVI)
? kultúra, mládež, vzdelávanie a masmédiá (CULT)
? rozvoj a spolupráca (DEVE)
? občianske slobody a vnútorné otázky (LIBE)
? kontrola rozpočtu (CONT)
? inštitucionálne záležitosti (AFCO)
? rybolov (PECH)
? procedurálne pravidlá, kontrola poverovacích listín, imunita (AFCO)
? práva žien (FEMM)
? rezolúcie (PETI)
Prácu poslancov možno rozdeliť do štyroch etáp:
– zasadnutie výborov v Bruseli
– zasadnutie politických klubov v Luxemburgu
– plenárne zasadnutie v Štrasburgu
– práca vo svojom volebnom obvode
obsah
3.3.3 Európska komisia (EK)
Európska komisia bola vytvorená zlúčením inštitúcií ESUO, EHS,
Euratomu (pozri História EÚ). Predstavuje výkonný, iniciatívny a
správny orgán únie. Je značne nezávislá, neprijíma inštrukcie od
členských krajín, zabezpečuje, aby smernice prijaté Radou boli realizované,
prijíma tiež normotvorné smernice, ktoré sú zaväzujúce pre členov,
ich občanov a inštitúcie. Takisto zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu.
K jej právomociam patrí i predloženie sporu pred Súdny dvor, keď
ide o záujmy spoločenstva.
EK vydáva dva dokumenty Zelenú a Bielu knihu, v ktorých prezentuje
mienku komisie o danom probléme. Týmto spôsobom môžu zainteresovaní
vyjadriť svoj názor pred začatím samotného legislatívneho procesu.
Zelená kniha je súhrn prvotných myšlienok k danej téme vhodných
do diskusie o špecifickom probléme. Biela kniha predstavuje podrobnejšie
objasnenie iniciatívy spoločenstva.
Počet komisárov, ktorí sú volení na päť rokov podľa návrhu členskej
krajiny, sa zvýšil v roku 1995 na dvadsať. Štáty s najväčším počtom
obyvateľov majú po dvoch členov komisie, ostatné štáty po jednom
Súčasným predsedom je Romano Prodi. Po rozšírení EÚ v roku 2004
bude každú krajinu zastupovať jeden komisár.
Komisári sa stretávajú raz do týždňa v Bruseli, rozhodnutie sa prijíma
deviatimi hlasmi. Európska komisia sa delí na generálne direktoriáty
(DG), za činnosť ktorých zodpovedajú jednotliví komisári.
? DG Transport a energetika
? DG Hospodárska súťaž
? DG Poľnohospodárstvo
? DG Rybolov
? DG Priemysel
? DG Informačná spoločnosť
? DG Výskum
? DG Ekonomické a finančné otázky
? DG Rozvoj
? DG Humanitárna pomoc
? DG Rozšírenie
? DG Vonkajšie vzťahy
? DG Obchod s tretími krajinami
? DG Ochrana zdravia a spotrebiteľa
? DG Regionálna politika
? DG Vzdelania a kultúra
? DG Rozpočet
? DG Životné prostredie
? DG Spravodlivosť a vnútorné záležitosti
? DG Zamestnanosť a sociálne otázky
? DG Dane a Colná únia
? DG Personálne záležitosti
? DG Finančná kontrola
obsah
3.3.4 Európsky súdny dvor (ESD)
Hlavnou úlohou je zabezpečovanie dodržiavania komunitárneho práva
t. j. výklad a implementácia práva v súlade so zmluvami. „Na súdny
dvor sa môže obrátiť každý členský štát, ktorý sa domnieva, že iný
členský štát porušil komunitárne právo. Podanie môže urobiť aj Komisia
voči niektorému z členských štátov.“
Dvor sa skladá z pätnástich sudcov a deviatich generálnych advokátov
volených na šesťročné obdobie s možnosťou predĺženia. Každé tri
roky dochádza k čiastočnej obmene menovaním šiestich alebo siedmich
nových sudcov a troch advokátov. Významnou osobou je osoba kancelára,
ktorý zhromažďuje podania a odvolania, koordinuje viac ako 600 zamestnancov
a zabezpečuje chod SD. Členovia požívajú imunitu a počas vykonávania
funkcie nemôžu byť odvolaní. Ich rozhodnutie je tajné.
obsah
3.3.5 Európsky účtovný dvor – Dvor audítorov
(EÚD)
Ako už sám názov napovedá EÚD kontroluje legálnosť a spravodlivosť
príjmov a výdavkov. Závery uverejňuje 15-členné kolégium (šesťročné
funkčné obdobie) raz ročne vo výročnej správe. Dotknuté inštitúcie
majú právo zaujať stanovisko k dokumentu.
obsah
3.3.6 Hospodársky a sociálny výbor (HaSV)
Spolu s Výborom regiónov patrí k poradnému orgánu Európskej komisie
a Rady ohľadom EÚ a Euartomu. Názor tejto zložky však nie je záväzný,
hoci medzi povinné témy na konzultáciu patrí hospodárska politika,
voľný pohyb pracovných síl, slobodná voľba trvalého bydliska, zbližovanie
zákonodarstva, doprava, voľný obeh služieb, vnútorný trh, sociálna
politika, európsky sociálny fond, vzdelanie a rekvalifikácia, výskum
a vývoj, ochrana životného prostredia.
Výbor tvorí 222 členov rôznych ekonomických a sociálnych vrstiev.
Členovia sú menovaní na štyri roky a pracujú v deviatich sekciách.
Výbor zasadá raz mesačne v Bruseli.
obsah
3.3.7 Výbor regiónov (VR)
VR bol zriadený Maastrichskou zmluvou. Ako poradný orgán sa vyjadruje
k otázkam priamo súvisiacimi so životom občanov. Kroky v oblasti
školstva a prípravy na povolanie, zdravotníctva, ochrany ŽP, kultúry,
dopravy, telekomunikácii, energetiky a sociálnej politiky musia
európske inštitúcie konzultovať. Na štvorročné obdobie je volených
222 členov, ktorí zasadajú v Bruseli trikrát ročne.
obsah
3.3.8 Ďalšie komunitárne organizácie zriadené
dohodou o EÚ v roku 1993
? Európska agentúra pre ochranu ŽP (sídlo v Kodani)
? Európske stredisko pre rozvoj umeleckých odborov (Thessaloniky)
? Európsky úrad pre harmonizáciu trhu -ochranné známky (Madrid)
? Agentúra pre zdravie a bezpečnosť pracujúcich ( Španielsko)
? Európske observatórium omamných látok (Lisabon)
? Europol (Haag)
? Európska agentúra pre kontrolu a testovania liečiv (Londýn)
? Európske prekladateľské stredisko (Luxemburg)
? Úrad veterinárnej inšpekcie (Dublin)
? Európsky úrad pre prípravu na povolanie (Turín)
obsah
3.3.9 Európska rada (ER)
Od decembra 1974 pôsobí ako neformálny orgán, ktorý má dávať impulzy
potrebné pre vývoj únie a stanovovať všeobecné politické smerovanie.
Členmi sú najvyšší predstavitelia štátov, predseda EK, ministri
zahraničných vecí a jeden člen Komisie. Ich stretnutie sa koná dvakrát
ročne pod názvom summit v hlavnom meste predsedajúceho štátu. Závery
z tohto rokovania musia byť rešpektované všetkými inštitúciami spoločenstva.
Predsedníctvo Európskej rady je rotujúce, mení sa každý polrok.
V súčasnosti je predsedajúcou členskou krajinou Grécko.
obsah
3.4 Financie a Európska únia
Zavedením jednotnej európskej meny euro v roku 1999 do platobného
styku vo finančných ústavoch, resp. od 1. januára 2002 v bežnom
styku vstúpilo spoločenstvo do novej etapy. Tento krok sa považoval
za jeden z najriskantnejších v celej jeho histórii. Ale ako informovala
tlač: " Vo všetkých krajinách eurozóny obyvatelia privítali
príchod novej meny, čo sa odzrkadlilo aj v počiatočnom záujme o
euro. Pred bankami a bankomatmi sa tvorili rady, ľudí si od prvých
sekúnd nového roka vo veľkom vyberali eurá." Obavy vyvolával
nedostatok bankoviek a euromincí v prvých dňoch, čo sa potvrdilo
vo väčšej miere len v Taliansku. Omnoho väčšie vrásky na tvárach
občanov eurozóny však spôsobilo zvýšenie cien. Napr. v už spomínanom
Taliansku káva zdražela o 30 percent. So zvýšením cien má svoje
skúsenosti aj spravodajca Slovenského rozhlasu v Nemecku Ján Šmihula,
ktorý v jednom zo svojich príspevkov uviedol výsledky nedávneho
prieskumu verejnej mienky Hamburského inštitútu. Tie ukázali, že
od prechodu na euro menej nakupuje až 55 percent Nemcov, v susednom
Francúzsku to bolo 22 percent obyvateľov. Hoci sa ceny v obchodoch
jednoznačne zvýšili, odborníci nie sú jednotní v názore, či za tento
stav môže skutočne len euro.
Zo širšieho pohľadu zavedenie jednotnej meny pomohlo podporiť dôveryhodnosť
v európsky trh, ktorý je odolnejší voči špekuláciám. Ďalším pozitívnym
krokom by mala byť harmonizácia DPH a spotrebných daní v EÚ. Tak
či onak euro prinieslo do spoločenstva nový rozmer.
obsah
3.4.1 História Európskej menovej únie
Ako som už spomenula v stati o histórii celej EÚ, s myšlienkou
európskeho menového systému prišiel roku 1971 Wernerov plán. Ten
podnietil vznik Európskeho menového systému i ECU ( Európskej zúčtovacej
jednotky). ECU sa však na skutočnú spoločnú menu nepodobala a o
jej vytvorenie záujem postupom času upadal. Až roku 1989 po vypracovaní
Doloresovho plánu sa začali členovia o myšlienku spoločnej meny
viac interesovať. V roku 1990 sa lídri zhodli, že záujem o spoločnú
menu úzko súvisí i s jednotnou menovou úniou a preto budú tieto
snahy zjednotené. Budovanie menovej únie sa uskutočnilo v troch
krokoch:
– zvýšenie menovej koordinácie, dokončenie jednotného trhu, vykonanie
prípravných prác na zmenu Zmluvy (začaté 1. júla 1990).
– vytvorenie Európskeho systému centrálnych bánk
– prechod k fixným kurzom a spoločnej mene
Dôležitú rolu zohrala Maastrichská zmluva obsahujúca okrem iného
aj kritériá, ktoré musia štáty spĺňať na to, aby sa stali členmi
menovej únie:
? inflácia nesmie prevyšovať priemer troch členských štátov s najnižšou
mierou inflácie o viac ako percento
? výnosy z desať ročných dlhopisov nesmú prevyšovať priemer troch
členských krajín s najnižšou mierou inflácie o viac ako 2 percentá
? kurz meny krajiny uchádzajúcej sa o členstvo v menovej únii sa
musí pohybovať v rámci 15 percentného pásma voči euru v období aspoň
dva roky pred pričlenením krajín v EMÚ
? deficit vlády nesmie prekročiť 3 percentá HDP (hrubý domáci produkt)
? štátny dlh nesmie prevyšovať 60 percent HDP
V druhej polovici roku 1998 bolo v projekte spojených jedenásť štátov,
aj keď nie všetky spĺňali dané podmienky. Išlo o nasledujúce štáty:
Nemecko, Taliansko, Francúzsko, Belgicko, Holandsko, Luxembursko,
Španielsko, Portugalsko, Írsko, Rakúsko a Fínsko. Dánsko, Švédsko
a Veľká Británia sa nemienili projektu zúčastniť. Ako uviedol denník
Práca 1. februára 2002 na svojich stránkach: „Podľa prieskumu verejnej
mienky úspešné spustenie eura presvedčilo väčšinu Dánov a v súčasnosti
by nové peniaze za staré koruny vymenila viac ako polovica obyvateľov.“
Od 1. januára 1999 sa premenili v jedenástich členských štátoch
(Grécko sa pridalo o dva roky neskôr) na euro len verejné pôžičky.
Od 1. januára 2002 sa začala spoločná mena používať v každodennom
platobnom styku. Národné meny v obchodoch prestali definitívne platiť
1. marca 2002 (v Holandsku, Írsku a Francúzsku skôr). V bankách
bolo možné zameniť bývalé národné meny za euro minimálne do konca
roku 2002, vo väčšine krajín je toto obdobie ešte dlhšie.
obsah
3.4.2 Informácie o platidlách
Nová mena euro sa ponúka v dvanástich štátoch Európy od roku 2002.
K základným informáciám patrí, že menšou jednotkou je cent (100
centov = 1 euro). Výhodou pomenovania je, že sa píše (okrem gréčtiny)
vo všetkých jazykoch rovnako. Grafickým symbolom je písmeno podobné
gréckemu epsilon s dvoma horizontálnymi čiarami pretínajúcimi stred
písmena.
Vzhľad európskych bankoviek je jednotný pre všetky krajiny Európskej
menovej únie. Predstavujú mosty ako symbol spolupráce, okná a brány
ako symboly ducha otvorenosti v siedmich architektonických štýloch
európskych dejín: bankovka EUR 5 klasický štýl, EUR 10 románsky
štýl, EUR 20 gotický štýl, bankovka s hodnotou 100 EUR obdobie baroka
a rokoka, EUR 200 obdobie architektúry skla ocele a bankovka v hodnote
500 EUR modernú architektúru 20. storočia. Zobrazené motívy na bankovkách
nemajú konkrétnu predlohu. Dôvodom je, aby sa bankovky nepriraďovali
k danému štátu, ale celej menovej únii. Sú vytvorené podľa návrhu
rakúskeho umelca Roberta Kalina, ktorý hodnotila nielen odborná
porota, ale i časť obyvateľov EÚ. Víťazný návrh vybrala v decembri
1996 rada Európskeho menového inštitútu.
Európske mince sa však na rozdiel od bankoviek líšia jednou stranou.
Jednotnú stranu navrhol belgický umelec Luco Luycx. Ich hodnoty
sú 1, 2, 5, 10, 20 a 50 centov , 1a 2 eura. Druhá strana mincí je
pre každý štát špecifická, napriek tomu sú platné vo všetkých štátoch
menovej únie. Výroba bankoviek a mincí začal už v roku 1999 v jedenástich
krajinách okrem Luxemburska. Ich tlač a razenie riadia centrálne
banky jednotlivých štátov, čo ukazuje už spomínaný príspevok spravodajcu
Jána Šmihulu z Nemecka: „ Nové bankovky euromeny nie sú až také
odolné ako staré marky. Mnohé bankovky vydržali dokonca len tri
mesiace. Podľa šéfa hlavnej pokladnice Spolkovej banky vo Frankfurte
and Mohanom Petra Waltera museli v období od januára do marca tohto
roku 2002 stiahnuť z obehu viac ako 50 miliónov bankoviek. Za opotrebované
bankovky museli nemeckí daňoví poplatníci zaplatiť približne 5 miliónov
eur. Výroba jednej bankovky stojí údajne 10 centov.“
obsah
3.4.3 Finančné inštitúcie
3.4.3.1 Európska centrálna banka (ECB)
Vznikla Maastrichskou zmluvou z roku 1993. Sídlom banky sa stal
Frankfurt nad Mohanom. ECA predstavuje nezávislú inštitúciu, ktorú
nemôžu ovplyvňovať predstavitelia jednotlivých štátov, ani zástupcovia
EÚ. Jediným orgánom, ktorý môže vykonávať kontrolu je menová subkomisia
Európskeho parlamentu. Zásady menovej politiky spoločenstva formuluje
Rada Guvernérov ECB zložená členov výkonného výboru (prezident Wim
Duisenburg, viceprezident, štyria ďalší členovia) a guvernérov národných
bánk. Akcionármi sú všetky národné centrálne banky členských štátov.
Podiel jednotlivých centrálnych bánk bol určený na základe ich podielu
na celkovom HDP v rámci EÚ a podielu na celkovom počte obyvateľstva.
ECB a národné banky eurozóny tvoria systém nazývaný Európsky systém
centrálnych bánk (ESCB).
obsah
3.4.3.2 Európska investičná banka
Predstavuje finančný ústav pre dlhodobé alebo strednodobé financovanie.
Poskytuje úvery v oblasti priemyslu, infraštruktúr, telekomunikácií,
ochrany ŽP, energetiky. Financuje aktivity v menej rozvinutých oblastiach
EÚ, ale pôžičky z nej čerpajú i krajiny mimo únie. V roku 1981 prijala
za účtovnú jednotku ECU. Je neziskovou organizáciou, na svoje operácie
využíva pôžičky od EÚ a z medzinárodných kapitálových trhov. Banku
riadi Rada guvernérov (každý člen nominuje jedného ministra) a Správna
rada (25 členov).
obsah
3.5 Rozpočet
Spoločná rozpočtová politika tvorí základ aktivity EÚ. Jadrom
je ročná procedúra zostavovania a sumarizácia rozpočtu Únie a jej
inštitúcií. Na tomto procese sa podieľajú EK, EP, REÚ. Ako prvá
podáva návrh EK ministrom členských štátov, ktorí posunú návrh na
schválenie parlamentu. Až po jeho odsúhlasení v tejto inštitúcií
a s podpisom prezidenta parlamentu vstupuje do platnosti.
3.5.1 Zdroje a využitie
Rozpočet Európskej únie má štyri zdroje príjmu:
? výnosy z colných poplatkov za tovar prevážaný na územie únie
? odvod z importovaných poľnohospodárskych produktov
? príspevok z príjmov DPH v jednotlivých členských štátoch
? príjem z HDP v jednotlivých krajinách
Necelá polovica rozpočtu smeruje do poľnohospodárstva a do spoločnej
hospodárskej politiky. Štatistiky z roku 1988 uvádzajú 62,1 percent
v roku 1997 okolo 49 percent celého objemu financií. Do administratívy
prichádza len 5 percent z rozpočtu, preto nie je na mieste hovoriť
o „veľkej bruselskej byrokracii“. Celkový počet zamestnancov európskych
inštitúcií je asi 25 tisíc (3 500 pracuje pre Európsky parlament),
čo predstavuje 5 úradníkov na 100 tisíc obyvateľov (v členských
krajinách je to 3 220 úradníkov).
Okrem poľnohospodárstva a inštitúcií sú prostriedky zo spoločného
rozpočtu venované na hospodársku a sociálnu harmonizáciu členov,
ďalej do tzv. vnútornej politiky – výskum, vývoj, kultúra, energetika,
priemysel, doprava, životné prostredie.
obsah
3.5.2 Regionálna politika
Predstavuje jedinečnú spoločnú politiku založenú na finančnej
solidarite. Umožňuje použiť okolo 35 percent prostriedkov z rozpočtu
EÚ, ktoré prichádzajú z bohatších krajín v znevýhodnených regiónoch.
obsah
3.5.2.1 Nástroje solidarity v členských krajinách
Finančné prostriedky sa využívajú pomocou štyroch štrukturálnych
fondov:
? Európsky fond regionálneho rozvoja ERDF - infraštruktúra, investície
do nových pracovných miest, miestne rozvojové projekty a pomoc malým
firmám
? Európsky sociálny fond ESF - podpora návratu nezamestnaných do
pracovného života
? Finančný nástroj na riadenie rybolovu FIFG - pomáha adaptovať
a modernizovať priemysel rybolovu
? Riadiaca sekcia Európskeho poľnohospodárskeho a garančného fondu
EAGGF - podpora vidieka a pomoc farmárom
Kohézny fond bolo založený v roku 1993 ako fond solidarity na pomoc
Portugalsku, Španielsku, Írsku a Grécku. Pomoc sa uplatňuje v oblasti
životného prostredia a dopravy.
Štyri ďalšie komunitné iniciatívy sa venujú riešeniu problémov zasahujúcich
celé územie Európskej únie:
? INTERREGAL III - cezhraničná spolupráca
? LEADER + - spájanie aktivít na hľadanie stratégií udržateľného
rozvoja
? URBAN II - inovačné stratégie pri obnove miest
? EQUAL - eliminácia nerovností a diskriminácie na trhu práce
obsah
3.5.2.2 Predstupová pomoc kandidátom na vstup
do EÚ
V rámci rokovaní vypracovali obe strany Partnerstvo pre vstup. Definovali
v ňom najzávažnejšie problémy, ktoré bolo potrebné prekonať. Desiatim
kandidátskym krajinám východnej a strednej Európy poskytla EÚ financie
z troch programov:
? PHARE (od roku 1989) - skvalitňovanie inštitúcií, administratívy,
štátnych orgánov s úlohou zabezpečiť správnu aplikáciu práva
? SAPARD (od roku 2000) - podpora snáh kandidátov pripojiť sa k
spoločnej poľnohospodárskej politike (prispôsobenie sa infraštruktúry,
kvalita potravín, ochrana spotrebiteľa)
? ISPA (od roku 2000) - línia Kohézneho fondu, podpora v oblasti
životného prostredia a dopravy.
obsah
3.5.3 Prax
Financie sú rozdelené podľa krajín a cieľov. Každý členský štát
alebo región predkladá svoje návrhy v súlade s problematikou, ktorú
navrhne Komisia. Po doručení návrhov, EK rokuje s členmi o forme
realizácie a po úspešnej diskusii vyčlení prostriedky na implementáciu
programu. O detailoch rozhodnú národné, resp. miestne orgány. Sú
vybrané konkrétne inštitúcie, ktoré sa majú podieľať na realizácií
projektu - termín je fixný. Celý tento proces je monitorovaný poverenými
organizáciami, ktoré informujú Komisiu a garantuje ich správne využitie.
Je dôležité, že fondy spoločenstva neslúžia ako prostriedky šetriace
krajinám ich vlastné rozpočty. Členovia sú si vedomí zodpovednosti,
ktorá s financiami prichádza.
obsah
3.6 EÚ a svet
Únia sa stala hospodárskou, obchodnou a menovou silou, no na svojej
politickej sile, ktorú jej dala Maastrichská zmluva, ešte stále
pracuje. Buduje a udržiava styky s ostatnými krajinami i organizáciami.
Má štatút pozorovateľa OSN, tu ju zastupuje i stála delegatúra EK
a predsedníctvo Rady. Vlastným menom podpísala okolo päťdesiat konvencií
a dohôd Spojených národov.
obsah
3.6.1 Spojené štáty americké
Nepochybne hlavným partnerom EÚ sú po politickej a aj po obchodnej
stránke Spojené štáty americké. V roku 1995 sa dohodli v Madride
na založení nového hospodárskeho partnerstva. V rámci transatlantického
programu sa dohodli o vzájomnom uznaní skúšobných metód a hodnotení,
o colnej spolupráci a o ekvivalencii veterinárnych noriem.
Obaja partneri zdôraznili, že táto spolupráca nemá za cieľ prospievať
len im dvom. Jej poslaním je prispieť k tvorbe otvorenejšieho a
prístupnejšieho celosvetového obchodu. Súbežne so zbližovaním amerických
a európskych podnikateľov, obchodných spoločností a medzivládnych
organizácií dochádza k tlaku zo strany EP a amerického kongresu
na hlbšie angažovanie sa do procesu spolupráce. V roku 1998 publikovali
dokument o ďalšej spolupráci do budúceho storočia. Po 11. septembri
2001 sa prehĺbila spolupráca v oblasti boja proti terorizmu a jadrovým
zbraniam.
Spor medzi EÚ a USA vznikol v marci 2002, keď sa USA rozhodli zaviesť
30 percentné clo na dovoz ocele na svoje územie. Tento krok EÚ ostro
odsúdila. Napätie vo vzájomnom vzťahu vyvoláva tiež obchod Únie
s Kubou, Iránom, Líbiou, na ktoré je uvalené embargo zo strany Spojených
štátov. EÚ nesúhlasí s ich vyhláseniami, že obchodujúce spoločnosti
by mali byť sankciované.
obsah
3.6.2 Ázia a Latinská Amerika
Ázia je pre Európu v súčasnosti rovnako dôležitá ako bola v čase
Hodvábnej cesty a obchodovania s korením. Ekonomické dôvody sú na
prvý pohľad zrejmé: polovica svetovej populácie žije v Ázii a prichádza
odtiaľ aj štvrtina celkovej svetovej produkcie. Vo svetovom obchode
je dôležitá aj Latinská Amerika. Európska únia uzavrela s krajinami
Ázie a Latinskej Ameriky obchodné dohody. Spolupráca s týmito krajinami
sa deje v oblasti hospodárskej spolupráce, politického dialógu a
technickej podpory najmenej rozvinutým krajinám. Programy sa dohodli
aj v konkrétnych oblastiach, napr. energetický program pre krajiny
ASEAN, program prenosu know-how v oblasti likvidácie odpadu a spolupráca
medzi vyššími vzdelávacími inštitúciami.
obsah
3.6.3 Partnerstvo EÚ so stredomorskou oblasťou
Krajiny stredomorskej oblasti, ktoré nie sú členmi EÚ, sú tiež
dôležitými partnermi Európskej únie: Alžírsko, Cyprus, Egypt, Izrael,
Jordánsko, Libanon, Malta, Maroko, Palestína, Sýria, Tunisko a Turecko.
V roku 1995 bolo v Barcelone schválené Partnerstvo EÚ s krajinami
stredomorskej oblasti, ktoré sa týka nielen otázok hospodárstva
a obchodu, ale aj ďalekosiahlej spolupráce v oblasti bezpečnosti
založenej na mierovom urovnávaní konfliktov, kontrole zbraní a prehĺbenia
hospodárskych a obchodných vzťahov. Partnerstvo zahŕňa aj spoluprácu
v sociálnej a kultúrnej oblasti a politický dialóg o otázkach ľudských
práv alebo zákonov a demokracie. Súčasťou spolupráce EÚ je ich prispievanie
na množstvo podporných programov v prospech partnerských krajín.
obsah
3.6.4. Rokovania s krajinami východnej a
strednej Európy a s Cyprom
Rokovania sa začali v roku 1998. Kandidátom na vstup predostrela
EÚ jasné kritériá - stabilita zaručujúca demokraciu, rešpektovanie
ľudských práv a práv národnostných menšín, funkčné trhové hospodárstvo,
schopnosť integrácie do únie a napĺňanie jej cieľov. Sama európska
pätnástka si uvedomila, že rozšírenie prináša mnoho otáznikov. Preto
už v roku 1997 publikovala dokument AGENDA 2000 prezentujúci problémy
súvisiace s rozširovaním EÚ.
Základné body dokumentu AGENDA 2000
? posilnenie a reforma politiky spoločenstva tak, aby bola adaptabilná
po rozšírení únie. (jednotná poľnohospodárska politika a súdržnosť
hospodárskej a sociálnej politiky)
? posúdenie prihlášok krajín uchádzajúcich sa o členstvo z hľadiska
rešpektovania demokratických princípov a právnych predpisov, ich
perspektív hospodárskeho vývoja a ich schopnosť rešpektovať legislatívu
spoločenstva, ktorá už vstúpila do platnosti (acquis communautaire)
? stanovenie finančného rámca únie po roku 2000, ktorý umožní politický
vývoj spoločenstva a plynulé rozšírenie únie s využitím primeraného
rozpočtového limitu
12. – 13. decembra 2002 vyvrcholili predvstupové rokovania desiatich
štátov bývalého východného bloku s EÚ. Kandidáti do poslednej chvíle
bojovali o čo najväčšie dotácie z európskych fondov, ktoré im majú
pomôcť pripraviť sa na členstvo. Plán rozšírenia alebo "európsky
veľký tresk" nemá v dejinách obdobu. Ide o zväčšenie územia
EÚ o 34 percent a prírastok o 105 miliónov občanov. Vstup desiatich
krajín (Slovensko, Slovinsko, Poľsko, Maďarsko, Česko, Litva, Lotyšsko,
Estónsko, Malta, grécka časť Cypru) do spoločenstva by sa mal zavŕšiť
v máji roku 2004, podpismi zmlúv o vstupe.
Nespokojnosť vládla v tureckej delegácií. Tá v mene svojej krajiny
obvinila Francúzsko, z kampane proti tureckému vstupu. EÚ ponúkla
Turecku začiatok rokovaní o vstupe v roku 2005. Nespokojnosť vládla
aj okolo vstupu Cypru, ktorý je rozdelený na grécku a tureckú časť
- do Únie bola prizvané len územie patriace Grécku.
obsah
3.6.5. Rozšírenie Európskej únie o Slovensko
V novembri 1996 prijal Európsky parlament rezolúciu o nevyhnutnosti
rešpektovania ľudských práv a demokracie na Slovensku. V roku 1997
preradila Európska komisia našu krajinu pre nesplnené politické kritériá
do tzv. druhej vlny pre vstup do EÚ. Po parlamentných voľbách a nástupe
novej slovenskej vlády dostalo Slovensko v decembri 1999 pozvanie
na začatie vstupných rokovaní. Hlavným vyjednávačom bol menovaný Ján
Fígeľ, vtedajší štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí SR.
Jeho úlohou bolo rokovať s predstaviteľmi euroinšitúcií o čo najlepších
podmienkach vstupu našej krajiny Vo svojom snažení spolupracoval s
partnermi z Visegradskej štvorky (Česká republika, Poľsko, Maďarsko).
Spoločne postupovali hlavne v otázkach poľnohospodárstva. Počas predvstupových
rokovaní sa riešili aj problémy s niektorými potravinárskymi výrobkami
- slovenskými špecialitami, ktoré musia zodpovedať kritériám EÚ (bryndza,
tokajské vína, tuzemský rum).
Vláda a zodpovedné orgány nezačali doteraz s propagačnou a vysvetľovacou
kampaňou, ktorá by podrobnejšie ozrejmila problematiku nášho vstupu,
nehovoriac o absencii dopadovej štúdie. Preto som považovala za vhodné
niekoľkými vetami uviesť klady a zápory nášho vstupu do Európskej
únie, tak ako ich uverejnil denník Pravda 14. decembra 2002: „K výhodách
patria razantnejší rozvoj ekonomiky, vyšší záujem investorov, rýchlejší
rast životnej úrovne, možnosť pracovať a študovať v zahraničí, jednoduchšie
cestovanie, vyššia bezpečnosť a využívanie príjmov z rozpočtu EÚ.
Z nevýhod treba spomenúť kvóty pre poľnohospodárov a s tým súvisiace
ich nerovné postavenie, rýchlejšie zvyšovanie cien, vyššie spotrebné
dane, presadzovanie záujmov silnejších členov, zvýšenie byrokracie,
predčasné odstavenie elektrárne Jaslovské Bohunice.“
V Európskej komisii bude Slovensko zastupovať jeden komisár. Kto ním
bude, však slovenský občan neovplyvní, na zložení komisie sa dohodnú
členské štáty. Najmenej dva razy v roku bude Slovensko pri dôležitých
rozhodnutiach v Európskej rade zastupovať predseda vlády . Rady ministrov
(Rade EÚ) sa bude raz do mesiaca zúčastňovať minister vlády v závislosti
od prerokovanej problematiky. Pri rozhodovaní a hlasovaní bude mať
ako zástupca menšieho štátu sedem hlasov z celkového počtu 321. Z
hľadiska počtu hlasov je Slovensko v rovnakej skupine ako Dánsko,
Fínsko, Írsko a Litva. Už v júni 2004 budú slovenskí občania voliť
svojich štrnásť zástupcov do Európskeho parlamentu, v ktorom bude
zasadať 732 poslancov. Ale ešte skôr, 16. a 17. mája tohoto roku rozhodneme
o vstupe do Európskej únie v referende, ktoré vyhlásil prezident Rudolf
Schuster.
Platidlo euro by sa malo v našich peňaženkách objaviť najskôr dva
roky po vstupu do EÚ. Tento krok je však nereálny, vzhľadom na stupeň
rozvoja našej ekonomiky v porovnaní s ostatnými európskymi krajinami.
obsah
4 ZÁVER
Dúfam, že moja práca priniesla základný prehľad o štruktúrach
a fungovaní Európskej únie, do ktorej sa v máji 2004 chystá vstúpiť
aj Slovenská republika. O tomto významnom kroku sa rozhodne 16.
a 17. mája tohoto roku v referende. Napriek závažnosti tohoto kroku,
je informovanosť o Európskej únii, o jej fungovaní, o našich povinnostiach
i právach, výhodách i nevýhodách veľmi malá, zvlášť v porovnaní
so susednými krajinami.
A teraz je len na nás ako sa vyjadríme.
obsah
5. RESUMÉ
More then three years had our country negotiate with European
Union about our membership. But a lot of Slovaks have no information
about this organisation. We wanted to show its history, institutions
and work in this project as simple as it was possible.
obsah
6. BIBLIOGRAFIA
Ahoj, Európa. 2000. Bratislava : Max Media. 2000.
Európa ... otázky a odpovede, ako funguje Európska únia? Bratislava
: Delegácia Európskej komisie v Slovenskej republike, 1998. 30 s.
Európsky zápisník. 2002. Bratislava : Founadtion génération Europe,
Iuventa 2002. 108 s.
FONTAIN, Pascal. 1998. Európa v 10 bodoch. Nitra : Ústav vedecko-technických
informácií pre pôdohospodárstvo, 2000. 66 s.
HAJŠEL, Robert. 2002. Slovensko a Európska únia. Bratislava : Delegácia
Európskej komisie v Slovenskej republike, 2002. 50 s.
Inštitúcie a orgány Európskej únie. 2001. Bratislava : Delegácia
Európskej komisie v Slovenskej republike, 2001. 23 s.
KATUŠČÁK, Dušan. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce.
2. dopl. vyd. Bratislava: Stimul, 1998. 119 s. ISBN 80-85697-82–3
Lexikón. 2002. 2. dopl. vyd. Bratislava : Delegácia Európskej komisie
v Slovenskej republike, 2002. 101 s.
LOMBARDINI, Veronica. 2001. Európska únia vznik, vývoj, súčasnosť.
Bratislava : Štátny pedagogický ústav, 2001. 55 s.
PORUBSKÝ, Juraj: Európska únia čaká každého. In: Pravda, 14. december
2002, príloha. s.1.
Regionálne politika Európskej únie. 2002. Bratislava : Delegácie
Európskej komisie v Slovenskej republike, 2002. 34 s.
Rozšírenie európskej únie, historická príležitosť. 2001. Bratislava
: Delegácia Európskej komisie v Slovenskej republike, 2001. 47 s.
WEIDENFELD, W., WESSELS, W. 1996. Európa od A po Z. Sprint, 1997.
271 s.
Zmena presiahla hranice eurozóny. 2002. Bratislava : Pravda, 1.2.2002,
s. 16.
obsah
7. PRÍLOHY
č. 1 Tabuľka o počte jednotlivých zástupcov v orgánoch Európskej
únie
č. 2 Graf poslancov Európskeho parlamentu a ich roztriedenie do
strán
č. 3 Tabuľka so základnými informáciami o terajších členoch Európskej
únie
č. 4 Komisár EÚ pre rozšírenie Gunter Verheugen
č. 5 Mapka krajín s menou euro
č. 6 Vymenný kurz
č. 7 Prehľad euro mincí a bankoviek
č. 8 Výsledky ankety
obsah
Tabuľka o počte
jednotlivých zástupcov v orgánoch EÚ

Graf poslancov EP a ich príslušnosť
k strane
1......EEP / DE -Skupina Europskej ľudovej strany a Európskych
demokratov
2......PES - Skupina Strany európskych socialistov
3......ELDR - Skupina Európskej liberálnej, demokratickej a reformnej
strany
4..... Zelení / EFA - Skupina Zelených v EP / Európska slobodná
aliancia
5..... GUE / NGL - Konferencia skupín Európskej spojenej ľavice/
Severskí ľavicoví zelení
6..... UEN - Únia za Európu národov
7..... EDD - Skupina za Európu demokracií a rozmanitostí
8..... NI - Nezávislí
obsah

Tabuľka so základnými
informáciami o terajších členoch EÚ

ANKETA
Ankety sa zúčastnili študenti prvého a tretieho ročníka
Gymnázia M.M. Hodžu.
Bolo položených osem otázok, na ktoré odpovedalo spolu tridsať dievčat
(bordová farba) a osemnásť chlapcov (modrá farba). Štruktúru podľa
veku viď v tabuľke.



Jednou z otázok ankety bolo vymenovanie aspoň jedného
predstaviteľa EÚ. Správne odpovedalo jedenásť percent opýtaných
chlapcov a prekvapivo ani jedno dievča. Naopak, na otázku:
„ Aká mena platí v krajinách Európskej únie?“ odpovedali všetci
študenti správne.
Z kandidátskych krajín bolo najčastejšie spomínané Slovensko, na
druhom mieste jeho partneri z Visegrádskej štvorky (viac ako 85
percent), na tretom mieste figurovali pobaltské krajiny, za nimi
Slovinsko a ako posledné Rumunsko, ktoré spomenulo desať respondentov.
Nik z opýtaných neuviedol ako kandidujúcu krajinu Bulharsko. K najväčším
výhodám vstupu Slovenska do EÚ podľa opýtaných patrí:
– práca a štúdium v zahraniční (30 percent chlapcov, 48 percent
dievčat)
– rast ekonomiky (33 percent chlapcov, 15 percent dievčat)
– cestovanie (16 percent chlapcov, žiadne percento dievčat)
– zvyšovanie životnej úrovne (3 percentá chlapcov, 9 percent dievčat)
– dotácie z EÚ (3 percentá chlapcov, 12 percent dievčat)
– jednotná mena
– bezpečnosť
Posledná anketová otázka súvisela s financovaním projektu Comenius
Links, na ktorom spolupracujú študenti septimy nášho gymnázia spolu
so študentmi z Litvy a Rakúska. Šesť percent dievčat a 27 percent
chlapcov správne odpovedalo, že financie na projekt sú čerpané z
predvstupového fondu Phare.
obsah |
|